Työnantaja muuttityötehtäviä yksipuolisella ilmoituksella
Elikkäs työnantaja siirsi minulta tehtävän toiselle henkilölle ilman keskustelua asiasta kanssani. Tuli vain tekstiviesti, että tämmöinen päätös on tehty. Työtehtävän poisto alentaa palkkaani. Olen raskaana ja joutunut olemaan sairauslomalla raskausongelmien vuoksi, joten ymmärrän tehtävän siirron, mutta en sitä miten asia hoidettiin. Olin liittoon asiasta yhteydessä, sieltä sanottiin ettei työnantaja voi toimia noin ja pitää ottaa heti yhteys pääluottamusmieheen. Olen tosi surullinen koko asiasta, koska ylitseni vain käveltiin eikä asiasta järjestetty keskustelua niin kuin lakikin velvoittaa. Olisin todennäköisesti tullut työnantajan kanssa samalle kannalle, koska työkykyni on epävarma, mutta asiasta olisi pitänyt ehdottomasti keskustella hyvässä hengessä yhdessä eikä laittaa vain tekstaria. Jäi nyt tosi huono maku suuhun tästä ja työmotivaatio laski nollaan. Olen vähän miettinyt etten jaksa lähteä riitelemään asiasta, vaikka minulla onkin liiton tuki takanani. Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (28)
Mitä vähemmän palkkaa niin sitä enemmän kantaa firman roinaa kotiin.
Ihan tosi surullinen ollaan. Totta kai kaiken pitää odottaa muuttumattomana naisen porsimista, sama se, vaikka projektit jäisi tekemättä ja asiakkaat painuisi himpeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän palkkaa niin sitä enemmän kantaa firman roinaa kotiin.
Mitä enemmän kantaa firman roinaa kotiin, sitä varmemmin saa kenkää.
Mitä väliä sillä, vaikka työmotivaatio laski nollaan, kun et sinä muutenkaan siellä töissä aio olla muutamaan vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdet vain hyvillä mielin äitiyslomalle,olet pari vuotta poissa ja sitten vaihdat duunipaikkaa.
Näin vähän mietin. Olen hyvin työllistävällä alalla töissä eikä uuden työpaikan löytäminen ole vaikeaa eli sen puolesta ei ole hätää. Työkokemusta myös löytyy.
Eli jokin lähäri tai muu opistotasoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sanot itsesi irti välittömästi.
Ei missään tapauksessa ota lopputiliä!
Pidät äitiyslomaa ja samalla katselet kaikessa rauhassa uutta työtä. Uuden työsopparin voi tehdä alkavaksi heti äitiysloman jälkeen. Vanhasta paikasta irtisanot itsesi kuukautta aikaisemmin.
Vaimoni kouluttautui viime vuosituhannen lopussa työtehtäväänsä. Sai vain pätkäsopimuksia kun ei ollut pätevä silloin.
Luvattiin vakinainen paikka kun valmistuu. Eipä se lupaus pitänyt, vaan sanoivat, katsotaan kesälomien jälkeen!
Silloin kävi välillä keikkahommissa kaupungilla. Kysyi sitten olisiko heillä vakinaisen paikkaa?
Eipä mennyt kun muutama päivä kun soittivat, tuletko heille töihin, saat vakinaisen paikan! Saa aloittaa heti!
Siltä istumalta irtisanoutui vanhasta paikasta ja pääsi lähtemään saman tien kuukauden irtisanomisajasta huolimatta. Pari viikkoa oli lomia pitämättä.
Oli HUSsilla silloin töissä ja uusi työ Espoon kaupungilla.
Olitko siis sairauslomalla silloinkin kun sait viestin? Miten kanssasi oltaisiin voitu keskustella yhdessä hyvässä hengessä jos et pysty edes saapumaan työpaikalle?
Sinulla on oletettavasti työsopimuksessasi kohta "ja muut työnantajan määräämät tehtävät" tms, eikä erittelyä että tehtävänkuvasi olisi nimenomaan tämä tietty työ? Ja jos kerran kyseessä on siihen tiettyyn työhön liittyvä lisä, niin tietenkään et voi saada sitä jos et tee lisään oikeuttavaa työtä.
Kertomasi perusteella sanoisin, että on tapahtunut jonkinlainen menettelyvirhe toteutuksessa, mutta päätös itsessään on laillinen. Ja menettelyvirhekin on niin pieni, ettei siihen kukaan oikeasti tule puuttumaan.