Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 'elukka' mielestäsi neutraali nimitys lemmikistä?

Vierailija
03.02.2026 |

Minusta se on hirveä, halventava nimitys

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok se on, kuten otuskin.

Vierailija
22/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lemmikit ovat "mamman rakas" "pikkuhiiri" "pookie"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sanaa elukka sekä omista lemmikeistäni että hevosista, joita hoidan työkseni.

Vierailija
24/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap, ei niitä ihmisiksikään voi sanoa.  Elukoita ovat, ja ihmiset ovat ajansaatossa  röyhkeästi siittääneet ja jajostaneen mielivaltaisesti  susieläimistä tuhansiin  itsekeksimiinsä rotuihin saatana.  Meinasihan Hitleri samoin jalostaa meitä ihmisiä.   SAATANA....  👹👹👹👹👹👹👹  👹

Ovat ihmisten vangitsemia  ELUKOITA . 

Vierailija
25/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elukka-sanaa käytetään usein semmoisesta, jota kohtaan on negatiivisia tunteita. Mutta käytetään sitä joskus ihan hyväntahtoisessa mielessäkin tai huumorimielessä. Muppeteissakin oli hahmo, joka oli suomeksi Elukka. Ei siis voi sanoa, että nimitys olisi aina halventava. Ja ainakaan se elukka itse ei semmoisesta nimestä pahastu. 🤣

Vierailija
26/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hani" "lämpöpatsku" "penni taivaasta"= Enni

Vierailija
27/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot koiraa elukaksi niin se varmasti puree sinua.

Vierailija
28/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon omia elukoita elukoiksi, lasta pennuksi ja autoa kotteroksi, vaikka ne on maailman parhaat. Mitä sitten? 

Mutta jos joku ulkopuolinen sanoisi näin, niin se voisi olla loukkaus. Jos itse sanon toisen koiraa rakiksi, lasta kersaksi tai autoa romuksi, niin kyllä siinä on ikävä sävy ja ihan tarkoituksella. 

Elukka on vähän rajatapaus. Yksikössä se kalskahtaa negatiivisesti, mutta monikossa riippuu asiayhteydestä ja sävystä. Jos puhutaan elukoiden tai elikoiden hoitamisesta, se on neutraali, kuten eläin. Jos valitetaan naapurin elukoista tai kommentoidaan niitä ikävään sävyyn, se ei ole neutraali.

Vierailija
29/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi sanoa niin monella tavalla

Elukka! 

Elukka :) 

Elukka ;) 

Elukka <3

Kyllä mä käytän elikkoa ja elukkaa, myös elollista. Mahtuuhan noita nimityksiä 10-15 vuoden ikään ja tapahtumia, jolloin pääsee vaikka minkälaista kuvausta ötökän tekosista. Suurimmaksi osaksi tietysti kehuvia nimityksiä, mutta kun itse elukoista tykkään, niin kyllä se elukka pääosin on hyvä nimitys. Eläin on minulle positiivinen asia. Harvemmin elikoksi nimittelen, yleensä oma nimi tai hellittelysanat. Ehkä se elukka tulee silloin, kun on tehnyt tuhmuuksia. Silleen kuitenkin hyväksyvästi, koska minkäs teet, ei se elukka ymmärrä asioita samoin kuin me. Sen mielestä sen ihanampaa, mitä kielletympää :D

Vierailija
30/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon omia elukoita elukoiksi, lasta pennuksi ja autoa kotteroksi, vaikka ne on maailman parhaat. Mitä sitten? 

Mutta jos joku ulkopuolinen sanoisi näin, niin se voisi olla loukkaus. Jos itse sanon toisen koiraa rakiksi, lasta kersaksi tai autoa romuksi, niin kyllä siinä on ikävä sävy ja ihan tarkoituksella. 

Elukka on vähän rajatapaus. Yksikössä se kalskahtaa negatiivisesti, mutta monikossa riippuu asiayhteydestä ja sävystä. Jos puhutaan elukoiden tai elikoiden hoitamisesta, se on neutraali, kuten eläin. Jos valitetaan naapurin elukoista tai kommentoidaan niitä ikävään sävyyn, se ei ole neutraali.

Mä käytän kakaraa, joka näkyy saavan monet mammat raivon partaalle. No, meidän äiti puhui meistä lapsista aina kakaroina ja mulle tuli aina mieleen päivänkakkara, että me lapset ollaan sellaisia päivänkakkaroita :)

Että ei siellä aina pahaa tarkoitusta ole takana mitä muut sanoo.

Vierailija
31/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi neutraali? Jotkut käyttävät sitä myös ihmisestä puhutaessa.

Muista, että rys sä on elukoista lähinpänä ihmistä.

Vierailija
32/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi neutraali? Jotkut käyttävät sitä myös ihmisestä puhutaessa.

Muista, että rys sä on elukoista lähinpänä ihmistä.

Ja tuensaajat palstan epäihmisten mielestä rottia, loisia jne. Inhimillinen ihmisarvon omaava ihminen ei käytä tuollaisia nimityksiä. Kertoo vaan haukkujastaan, ei haukkujen kohteesta.

Vierailija
33/33 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali muttei aivan neutraali.

Samoin ihmiselukka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi