Olisitko valmis ottamaan hoitovastuuta naapurin ikäihmisistä?
Olisitko valmis ottamaan hoitovastuuta naapurissa asuvista ikäihmisistä?
Tehtäviä voisi olla esim.
- Kaupassa käynti
- Siivoaminen ja tiskoneen tyhjennys/täyttö
- Ruuan laitto
- Auttaminen vessassa käynnin kanssa
- Auttaminen pesytymisessä ja vaatteidenvaidossa, jos vanhus ei olekaan ehtinyt vessaan
- Auttaminen sekaisin menneen televisin/puhelimen/tietokoneen kanssa
- Auttaminen kuulolaitteen kanssa
Mitä muuta tehtäviä voisi olla?
Kommentit (96)
Tietenkin! Olen tuota tehnytkin monta vuotta. Naapurissani asui aiemmin vanha rouva, joka ei lonkkaleikkauksen jälkeen oikein päässyt kauppaan, kun ei jaksanut kantaa ostoksia, vaikka sinänsä kävelemään pystyikin. Vein hälle pari kertaa viikossa painavia ostoksia, hän vastapalvelukseksi leipoi ja antoi hakupalkkaa aina silloin tällöin. Ihan hyvä järjestely. Olen kotoisin Itä-Suomesta, jossa tuota tehdään vielä nykyäänkin, mutta monesti täysin ilman korvausta. Ja miksei tehtäisi jos ei siitä oikeasti ole juuri mitään vaivaa?
En. Tuo kaikki on edessä oman isän kohdalla jossain vaiheessa kuitenkin, se hoitovastuu on otettava.
Kyllä voisin käydä kaupassa viikottain. Tai voisin kerran viikossa muuten käydä auttamassa. Kokonaisvastuuta hoidosta en voisi ottaa.
t. en tunne naapurin vanhuksia
Sairaitten vanhusten paikka on hoitokodissa. Sellaisten ihmisten, jotka eivät pärjää itsekseen ei pitäisi asua kotonaan ainakaan yksin. Jos muita perheenjäseniä on, he voivat alkuvaiheessa vielä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
No miksikäs en. Voisin aivan hyvin tuoda naapurillekin kaupasta ostoksia samalla kuin itselleni. Tai joskus satunnaisesti kuskata autolla esim. lääkäriin. Eipä olisi iso vaiva.
Tuo edellyttää jo auton omistamista. En alkaisi polkupyörällä tuoda naapureille kaupasta ostoksia, enkä varsinkaan kuskata naapurin vanhuksia pyörän tarakalla lääkäriin.
Auttaisin mielelläni mutta avustus/hyväntekeväisyysjärjestöt on kehitetty enemmänkin vapaaehtoisten viihdyttäimiseen tai keskellä päivää tapahtuvaan asioinnin tukeen. Työssä ollessa toinen ei onnistu, eikä toinen kiinnosta. Vanhuksia auttaisin mielelläni pikku puuhissa ja olen auttanutkin. Tuollaisia keikkoja on vaan hyvin vähän tehväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siitä maksettaisiin?
Ei mitään, tietenkään.
Kuka sitten olisi huolehtinut minun omasta perheestäni?
Raja meni siinä, että pidin silmällä, että oli jokseenkin kunnossa ja kävin ruokkimassa hänen koiransa silloin, kun hän itse oli poissa. Otin mukaan, kun kävin kaupassa tarvittaessa ja joskus autoin jossakin erityisessä, kuten pesukoneen hankinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksikäs en. Voisin aivan hyvin tuoda naapurillekin kaupasta ostoksia samalla kuin itselleni. Tai joskus satunnaisesti kuskata autolla esim. lääkäriin. Eipä olisi iso vaiva.
Tuo edellyttää jo auton omistamista. En alkaisi polkupyörällä tuoda naapureille kaupasta ostoksia, enkä varsinkaan kuskata naapurin vanhuksia pyörän tarakalla lääkäriin.
Etkä voi auttaa kuulolaitteen kanssa koska olet polkupyöräilijä.
Olisko hyvinkin reilua tehdä tuo kaikki ilmaiseksi naapuriapuna, kun toisessa naapurissa on tuota työkseen tekevä?
Ei koska meillä on jo omat sukulaiset autettavana. 90v eno ja 80v täti jotka on molemmat lapsettomia ja asuvat omassa kodissaan.
Asun kaupungissa ja naapureilla samat mahdollisuudet käyttää kuljetuspalveluita kuin minullakin. Taksilla pääsee itse, jos ei bussilla liikkuminen onnistu. Kaikkea mahdollista saa tilattua kotiinkuljetuksella. Lääkkeitä myöten. Jos vanhus ei itse kykene tilaamaan, mutta on omaisia, jotka voivat naputella tilauksen vaikka maapallon toiselta puolelta, niin hoitakoon he homman. Jokuhan vanhuksen pankkiasiatkin hoitaa. Jos omaisia ei ole, tekisin huoli-ilmoituksen.
Näistä vanhuksista ei muuten pääse sitten millään eroon! Loin lumet viime talvena naapurin seniorin pihasta ja hän alkoi olla ovella monta kertaa viikossa pimpottamassa ja tarvitsi milloin mitäkin asiaa. Se oli hirveää, kerrankin jorisi minuuttitolkulla vaikka hyvin näki, että mulla oli ruuanlaitto kesken, yksi lapsi itki jne. hirveä show. En enää avannut ovet ja mummo luovutti, toivon hänelle kuitenkin kaikkea hyvää.
Naapuritko minua hyväksikäyttämään ja viimeisetkin rahanrippeet ryöstämään. Nein Danke, ei kiitos.
Riippuu ihan siittä kuinka paljon tienaan kun täytän perheen ja omaisten velvoitteet. Mihinkään pieneen rahaan siihen rooliin en suostu
En. En halua olla ihmisten kanssa tekemisissä kuin pakollisen ja työni ulkopuolelle en hommaa mitään ylimääräistä työtä. Nykyinen kaikki mehut vievä työ riittää. Tulisin hulluksi, jos pitäisi vielä jonkun asioita alkaa hoitamaan vapaalla.