Soitin kriisipuhelimeen ja kriisipäivystäjän yllävä kysymys yllätti
Maallikko/ ammattitaidottoman kyökkipsykologin kyllä erottaa kriisipäivystäjistä.
Kysyä nyt kriisissä uivalta, että "oletko ajatellut itsesi tuhoamista?"
Kas kun ei kysynyt, että millä tavalla?
Kommentit (8)
Mun lapsesta on tehnyt lasun tuollainen kriisipuhelimen työntekijä, kun en suostunut puhumaan hänen kanssaan kanssa niistä huolista joita äitini oli soittanut ja kertonut minun lapseeni liittyen. Äitini oli näistä ongelmista tuolla linjalla kertonut ja jakanut numeroni tuollaiselle työntekijälle ja neuvonut soittamaan minulle. Minusta tuo kuulosti jo laittomalta toiminnalta ja sanoin suoraan puhelimessa että minulla ei ole kyseiselle henkilölle mitään asiaa. En ymmärrä miksi tämmöiset amatööri linjat voivat edes ottaa vastaan moisia puheluita joissa haukutaan muita ihmisiä. Nykyään olen laittanut välit poikki äitini kanssa, hänen narsististen piirteiden takia. Tämä äskeinen tapaus on ollut pientä verrattuna siihen mitä kaikkea hän on elämäni pilaamiseksi keksinyt...
Kriisipäivystäjillä on aikarajoite jutella kunkin soittajan kanssa. Juuri kun olet pääsemässä jutun kliimaksiseen vaiheeseen kriisistäsi kertoessasi, maallikko-kriisipäivystäjä lopettaa puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Kriisipäivystäjillä on aikarajoite jutella kunkin soittajan kanssa. Juuri kun olet pääsemässä jutun kliimaksiseen vaiheeseen kriisistäsi kertoessasi, maallikko-kriisipäivystäjä lopettaa puhelun.
Minulla on myös tästä kokemusta. Kyseessä oli tosin psykoterapia.
ei se ollut kysymys vaan vinkki sinulle, mitä sinun kannattaisi tehdä.
Ei siellä vastaa ammattipsykologit, vaan ihan tavalliset lähimmäiset vapaaehtoisina.
Jos olet vihjaillut itsetuhoisuuden suuntaan, niin ihan hyvä selkeästi kysyä. Päästään nopeammin kartalle, minkä tason kriisistä on kyse. Ja moni itsetuhoinen kyllä kertoo, sen takia ne soittavat, että saisivat apua.