Kyllä harmittaisi, jos olisi kaikki nämä vuodet maksanut lainan sijasta vuokraa
Mitään ei olisi jäänyt urakasta käteen. Nyt meillä on kolmennvuoden päästä velaton asunto, jonka arvo on 750 000. Ostohetkellä oli 430 000. On netottu ihan hyvin tällä.
Kommentit (60)
Kyllä taas omistusasuntohuijaukseen menneet valehtelee täällä niin että korvat heiluu.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei yhtään harmita, edullinen vuokra, saan asumistukea. Kun asuin osakkeesta, maksoin kalliin ikkunaremontin ja siinä talossa ollut sen jälkeen kattoremppa, putkiremppa ja sähköremppa. Tulen vielä myöhemmin perimään sen asunnon ja laitan myyntiin.
No onhan sullakin sit se omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan vuokralla oli on täysin järjetöntä.
Siinähän maksaa muille ja itse köyhtyy.
Itse jos ostaisin samantasoisen asunnon kuin nyt, niin köyhtyisin joka kuukausi kovempiin kuluihin 200-300 euroa enemmän. Tämä on suoraan 200-300 euroa vähemmän sijoitettavaa joka kuukausi sijoitussalkkukin, ja varallisuus kasvaisi huomattavasti hitaammin kun isompi osa palkasta valuisi vain asumisen kustannuksiin ja tuottamattomaan omaisuuteen.
Tuo on totta. Helsingin keskustassa olisin joutunut maksamaan kaksinkertaisesti vuokraan nähden eikä minullavolisinollut varaa. Toki jos varaa on, niin arvonnousu huolehtii, että jää voitolle. Uskon, että notkahdus ei ole pysyvä.
Nyt hinnat alhaalla, niin päätin sijoittaa ja ostaa oman, vaikka jouduin sijainnista tinkimään.
No mua ei harmittanut silloin eikä harmita nytkään kun myin talon vuosia sitten pois kaupungista josta maksoin lainaa ja muutin vuokralle maaseudulle.
En osaa päättää haluanko enää omistaa mitään. Jos olisin nuori tuoton tavoittelussa olisi ehkä järkeä, mutta ikääntyessä miettii myös jaksaako kämppänsä eteen nähdä enää vaivaa. Vuokra-asunnossa, jos hyvän löytää, hoitaa joku muu asunnossa kaiken asianmukaista vuokraa vastaan. Jos paikka ei miellytä pääsee nopeasti eroon ja voi etsiä uuden. Onhan asunnossa viihtyminenkin sijoittamista ja jonka tuotto näkyy hyvinvoinnissani. Vauraana ikäihmisenä monet haluavat minut vuokralaiseksi, koska en sotke paikkoja, elän rauhassa ja joskus korjautan omillani rahoillani jotakin asunnossa- tietysti omistajan kanssa neuvotellen.
Meidän kultuurissa arvostetaan aivan liikaa omistamista. Jos haluaa talonsa myydä voitolla sen eteen pitää tehdä töitä, jotka pitäisi myös laskea rahana ja miinustaa tuotosta. Ja miksi ajatella omaa kotiaan tuottona etenkin, kun ei ikinä tiedä onko enää elossa siinä vaiheessa kun talo lähtee myyntiin. Ikä ei vaikuta onnettomuuksiin ja sairauksiin, joten voihan sitä olla läsnä omassa kodissaan nauttien siitä juuri nyt?
Hah, miten köyhä ap. Ei ole varaa asua vuokralla ja laskee pennosiaan. Vielä saat riesan tuostakin asunnosta kun muutat hoitokotiin.
Arvo ja myyntihinta jolla menee kaupaksi on 2 täysin eri asiaa. Tietysti joku voi ajatella noinkin jos se talo on ainoa "onnistuminen" koko elämäsdä niin täytyy vähän pönkittää itseään.
Omistus asunnon vakuutuskin on menoerä verraten pieneen vuokra kämppään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
750 000e jaettuna 30 työ vuodella=25 000 euroa per vuosi jaetaan 12kk=2 083 euroa
eli netto palkka 5000-6000eammatteja missä mahdollista kyseinen palkka huomioon ottaen sen että tulee saada koulutus ja 30 vuoden netto palkka on käytännössä epärealistista. ellei Ap ole 90 vuotias.
Ap aloitus on siis provoilua ja trollausta.
Mikä ihmeen laskutoimitus tämä on olevinaan?
Siinä lasketaan miten ap on 30 vuoden aikana kyennyt maksamaan talonsa velattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole netonnut yhtään mitään ennenkuin myytte asunnon.
On se sen ettei asuminen maksa kohta enää ku vastikkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole netonnut yhtään mitään ennenkuin myytte asunnon.
Loppuelämän nettoa, kun lainan maksun jälkeen asumiskulut helposti sen 500-1000€/kk halvemmat. :)
Väärin; jos asunnon hinta olisi tienaamassa lisää rahaa niin sillä maksaisi asumisenkin. Seiniin sidottuna se on pelkkää kulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan vuokralla oli on täysin järjetöntä.
Siinähän maksaa muille ja itse köyhtyy.
Itse jos ostaisin samantasoisen asunnon kuin nyt, niin köyhtyisin joka kuukausi kovempiin kuluihin 200-300 euroa enemmän. Tämä on suoraan 200-300 euroa vähemmän sijoitettavaa joka kuukausi sijoitussalkkukin, ja varallisuus kasvaisi huomattavasti hitaammin kun isompi osa palkasta valuisi vain asumisen kustannuksiin ja tuottamattomaan omaisuuteen.
Tätä nämä laskutaidottomat 'omistusasujat' eivät ymmärrä. Samoilla uuvateilla on varmasti määräaikainen sähkösopimus ja käteisellä ostettu auto :D
Jos maksat enemmän kuin vuokralla, niin joudut laskemaan vuokralla oloon sen, että olisit sijoittanut ylimääräiset osakkeisiin. Tuotto noin 8%.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen on aina halvempaa kuin oman osto korolla.Enemmän rahaa elämiseen!!Jos tykkää nyhvätä omissa nurkissa koko elämän niin valinta sekin..
Omassa asunnossa on käyttöhyödyn ohella myyntiarvo, vuokra uppoaa kurun persiiseen.
Olen 50v ja viimeinen lainaerä maksettu tänään.
Olemme asuneet tässä meille sopivassa talossa lapsiperheenä 20 vuotta. Minulle on ihan ja se sama mitä tästä tulemme saamaan kun myymme. Olisimme joka tapauksessa asuneet jossain ja makseneet asumisesta.
Tällä hetkellä asumismenot vähäisiä nelöihin nähden. Olemme miettineet myös myymistä ja muuttamista pienempään mutta asumismenot eivät silti laskisi.
Tosiasiassa asumme talossa jossa tykkäämme asua. Asumisessa on pääasia se että pystyy maksamaan oman asumisensa sekä viihtyy kodissaa. Juuri sellainen tilanne meillä tällä hetkellä on.
Niin ja koko ajan olemme 6 henkisenä perheenä olemme matkustelleet ja olemme kustantaneet lapsiemme opiskelua. Meillä on ollut pitkät työsuhteet, keskipalkalla.
Silloin kun ostimme nykyisen kodin, tiesimme ette tämä tule koskaan olemaan mikään sijoituskohde. Tämä on ollut meille koti ja tulee jatkossakin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt upean elämän vuokralaisena. On jännittävää työprojektin muuttuessa googlata joku historiallinen kohde ja muuttaa 1-2 v:ksi vuokralle sinne. Tai mökki maalta. Tai kokeilla vaihteeksi suurkaupunkia. Nyt olen lähemmäs 60 ja tyytyväinen; ainut velkani oli opintolaint, ja se on maksettu.
Säälittää ihminen, joka sitoutuu taloon tai ihmiseen ja joutuu viettämään koko elämänsä samassa pisteessä maapalloa. Vielä enemmän säälin ihmistä, joka luulee olevansa onnellinen olematta onnellinen. Se on pahin vankila, sillä sitä ei tajua edes itse.
Neuvoisin ihmisiä olemaan ottamatta lainaa. Ainut syy saa olla ammatin hankkiminen. Ei mihinkään muuhun, ellei ole pakkotilanne (asuu esim. Lapissa ja tarvitsee auton töissä kulkemiseen).
Edullisia vuokra-asuntoja löytyy helposti.
Ei, kyllä minä olen mieluummin se, joka sinulle vuokraa sen helposti löytyvän ja edullisen vuokra-asunnon :)
Mäkään en ymmärrä vuokralla asuvia. Se on sama kuin heittäisi rahansa suoraan kaivoon tai vain antaisi ne pois. Silkkaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ymmärrä vuokralla asuvia. Se on sama kuin heittäisi rahansa suoraan kaivoon tai vain antaisi ne pois. Silkkaa tyhmyyttä.
Se nyt vaan on tyhmää jämähtää minnekkään ja varsinkaan Suomeen.
Siitä lähtien kun ostat oman, näet elämäsi menevän kämppäsi ympärillä kuin kiskoilla hautaan asti.
taloyhtiö voi mennä konkurssiin, joten jos olet ostanut asunnon 400000 eurolla, menetät 400000 euroa, joten jos asut vuokra-asunnossa, voit tienata ehkä noin 400000 euroa.