Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä harmittaisi, jos olisi kaikki nämä vuodet maksanut lainan sijasta vuokraa

Vierailija
02.02.2026 |

Mitään ei olisi jäänyt urakasta käteen. Nyt meillä on kolmennvuoden päästä velaton asunto, jonka arvo on 750 000. Ostohetkellä oli 430 000. On netottu ihan hyvin tällä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ole netonnut yhtään mitään ennenkuin myytte asunnon.

Loppuelämän nettoa, kun lainan maksun jälkeen asumiskulut helposti sen 500-1000€/kk halvemmat. :)

Ei asumiskulut mihinkään putoa kun lainan maksu loppuu. Vai syöttekö tonnilla vähemmän? Lainaa maksaessasi maksat itsellesi pääomaa, ei se ole asumiskulu. Koron osuus on ainoa mitä voi ajatella asumiskuluna.

Vierailija
22/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen on paljon kettärämpää ja sopii minulle paremmin kuin asuntovelkaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kukaan vuokraa itse maksa. sossu vuokrat maksaa.

Haista paska. Minä en saanut asumistukea edes silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti ja asuin Helsingin kaupungin vuokratalossa. En saa asumistukea edes nyt eläkeläisenä. 

Vierailija
24/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 4 vuotta sitten vuokralle kun myin asuntoni. Kiitos tämän, 200000€ asunto-osake muuttui 4 vuodessa yli 500000€ sijoitusomaisuudeksi. 

En ajatellut omaa asuntoa enää hankkia, kun nyt asun ilmaiseksi osingoista ja arvonnoususta.

Vierailija
25/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen on aina halvempaa kuin oman osto korolla.Enemmän rahaa elämiseen!!Jos tykkää nyhvätä omissa nurkissa koko elämän niin valinta sekin..

Aika moni asuntosijoittaja on ottanut lainaa asuntoa varten ja vuokralainen maksaa vuokrassaan lyhennyksen, koron, vastikkeen ja vielä voitto-osuuden vuokranantajalle. Ei kukaan vuokraa tappiolla.

Vierailija
26/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan vuokralla oli on täysin järjetöntä.

Siinähän maksaa muille ja itse köyhtyy.

Vierailija
27/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä harmittaisi, jos olisin ostanut talon ja joutunut menemään töihin.

vuokralla voi asua leppoisasti kelan maksamana ja vapaa-aikaa on 24/7

Vierailija
28/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on omistusasunto. Mitä sitten? Miten tän pitäis tehdä vaikutus keneenkään?

Vierailija
29/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt upean elämän vuokralaisena. On jännittävää työprojektin muuttuessa googlata joku historiallinen kohde ja muuttaa 1-2 v:ksi vuokralle sinne. Tai mökki maalta. Tai kokeilla vaihteeksi suurkaupunkia. Nyt olen lähemmäs 60 ja tyytyväinen; ainut velkani oli opintolaint, ja se on maksettu.

Säälittää ihminen, joka sitoutuu taloon tai ihmiseen ja joutuu viettämään koko elämänsä samassa pisteessä maapalloa. Vielä enemmän säälin ihmistä, joka luulee olevansa onnellinen olematta onnellinen. Se on pahin vankila, sillä sitä ei tajua edes itse.

Neuvoisin ihmisiä olemaan ottamata lainaa. Ainut syy saa olla ammatin hankkiminen. Ei mihinkään muuhun, ellei ole pakkotilanne (asuu esim. Lapissa ja tarvitsee auton töissä kulkemiseen). 

Edullisia vuokra-asuntoja löytyy helposti. 

Vinkki: Jos valitsee asunnon sijainnin hyvin, sen saa  aina vuokrattua. Jolloin joku muu makselee sitä lainaa sinulle pois. Ei ole mikään pakko itse istua tönöttää siellä omistamassaan asunnossa.

Vierailija
30/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti siitä, missä asuu. Jos työpaikkasi olisi jossain muuttotappioalueella, 430.000€:n talosi arvo voisi ollakin nyt 200.000€. Silloin vuokralla asuminen olisi tullut paljon halvemmaksi.

430 000€ josta 10% maksettu omarahoitusosuutta, lainaa 393000 ja todellinen vuosikorko nyt vaikka keskimäärin sangen korkea 3% maksuaika 20 vuotta.

Arvioitu kokonaiskustannus: 513 100€ + sanotaan vaikka 20 000€ remppakuluja sinä aikana = 523 100€.

Pois myydessä asunnon arvo tipahtanut yli puolet ja myydään "pilkkahintaan" 200 000€:lla. Asuminen maksanut siis 323 100€

Jos asumisaika olisi ollut vaikka 25 vuotta, tuo 323 100€ tulee täyteen 1077€/kk vuokralla. Tuollaisella vuokralla ei kyllä kummoista omakotitaloa saa vuokrattua mistään.

Tyypillinen vuokra tuollaisesta talosta lienee pikemminkin samaa suuntaa kuin pitkän piuhan lyhennys, eli n. 2000€/kk (ei oteta huomioon nyt vuokrannousuja, vaan ajatellaan että 25 vuoden aikana se on keskimäärin ollut juuri tuon)

Kokonaiskustannukset: 600 000€. Ainut mitä potentiaalisesti saa pois muuttaessa rahaa takaisin on vuokravakuus.

25 vuotta kun asuttu ja sen jälkeen pois muutto, niin omassa arvonsa puolittaneessa asuminen tullut siis 276 900€ halvemmaksi.

Vierailija
31/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska. Minä en saanut asumistukea edes silloin kun olin kahden lapsen yh-äiti ja asuin Helsingin kaupungin vuokratalossa. En saa asumistukea edes nyt eläkeläisenä. 

yh:t ne vasta tukia saakin. ja eläkeläisenä elät täysin tuilla

Vierailija
32/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti siitä, missä asuu. Jos työpaikkasi olisi jossain muuttotappioalueella, 430.000€:n talosi arvo voisi ollakin nyt 200.000€. Silloin vuokralla asuminen olisi tullut paljon halvemmaksi.

430 000€ josta 10% maksettu omarahoitusosuutta, lainaa 393000 ja todellinen vuosikorko nyt vaikka keskimäärin sangen korkea 3% maksuaika 20 vuotta.

Arvioitu kokonaiskustannus: 513 100€ + sanotaan vaikka 20 000€ remppakuluja sinä aikana = 523 100€.

Pois myydessä asunnon arvo tipahtanut yli puolet ja myydään "pilkkahintaan" 200 000€:lla. Asuminen maksanut siis 323 100€

Jos asumisaika olisi ollut vaikka 25 vuotta, tuo 323 100€ tulee täyteen 1077€/kk vuokralla. Tuollaisella vuokralla ei kyllä kummoista omakotitaloa saa vuokrattua mistään.

Tyypillinen vuokra tuollaisesta talosta lienee pikemminkin samaa suuntaa kuin pitkän piuhan lyhen

Remppakulujen lisäyksessä kävikin pieni lasku kämmi. No tuo 10 000€ ei kauheasti lopputulosta muuta. :)

Vierailija
33/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei jää mitään vuokranmaksusta käteen? Jäähän sitä se asuminen. Kyllä mä ennemmin muistelen sitä, että oli ihan kiva asua lämpimässä asunnossa vuokralla vuosikaudet kuin että muistelisin, millaista oli olla vuosikaudet asunnoton.

Vierailija
34/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ole netonnut yhtään mitään ennenkuin myytte asunnon.

Loppuelämän nettoa, kun lainan maksun jälkeen asumiskulut helposti sen 500-1000€/kk halvemmat. :)

Ei asumiskulut mihinkään putoa kun lainan maksu loppuu. Vai syöttekö tonnilla vähemmän? Lainaa maksaessasi maksat itsellesi pääomaa, ei se ole asumiskulu. Koron osuus on ainoa mitä voi ajatella asumiskuluna.

No miten sen nyt ajattelee. Sen lainan lyhennyksen verran silti enemmän jää rahaa elämiseen.

Vierailija
35/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

750 000e jaettuna 30 työ vuodella=25 000 euroa per vuosi jaetaan 12kk=2 083 euroa
eli netto palkka 5000-6000e 

ammatteja missä mahdollista kyseinen palkka huomioon ottaen sen että tulee saada koulutus ja 30 vuoden netto palkka on käytännössä epärealistista. ellei Ap ole 90 vuotias.

Ap aloitus on siis provoilua ja trollausta.

Mikä ihmeen laskutoimitus tämä on olevinaan? 

Vierailija
36/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oma asunto mutta myin sen pois ja nyt asun vuokralla. Matkustelen ja teen kaikkea kivaa. -vela 68v.

Vierailija
37/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä harmittaisi, jos olisin ostanut talon ja joutunut menemään töihin.

vuokralla voi asua leppoisasti kelan maksamana ja vapaa-aikaa on 24/7

Täytyyhän sun itsellesi valehdella 

Vierailija
38/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teillä mitään ole netottuna, jos asutte asunnossa. Vasta sitten voidaan puhua nettoamisesta kun asunto on myyty ja rahat tilillä.

Vierailija
39/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas tulit suoltamaan paskaa.

Vierailija
40/60 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yh:t eivät saa tukia, työeläkeläinen saa työeläkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi