Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 48-vuotias ja odotan jo eläkettä innokkaana

Vierailija
01.02.2026 |

Joka kuukausi käyn katsomassa eläkekertymääni. Se on pakkomielle. Odotan vain sitä hetkeä kun pääsen pois työelämästä. Olen päättänyt jäädä eläkkeelle 62-vuotiaana, eli 5 vuotta ennen virallista eläkeikää. Aion muuttaa etelään. Olen säästänyt ja sijoittanut rahaa että ei tule mitään esteitä tälle unelmalle. Viisi vuotta aluksi säästöillä ja sijoituksilla, sitten alkaa eläke laukata. Mutta huomenna taas töihin..

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen. Tuntuu että olen ollut jo ikuisuuden kokopäiväisesti töissä (23 vuotta) mutta silti mulla on vielä melkein saman verran edessä. Alin eläkeikä on 66 v ja joitain kuukausia päälle. Itse kun olen ollut samassa ammatissa ja 21 vuotta vielä samassa paikassa niin kyllä tässä jotain unelmia pitää ollakin että jaksaa. Lotto vetää joka viikonloppu. En luota siihen että nykyinen eläkejärjestelmä kantaa sinne asti kun itse pääsen. Onhan siellä jotain kertymää mutta epäilen tulenko sitä koskaan saamaan. 

On tää jotenkin surkeeta elämää. Kerran täällä eletään, näinkö tämä elämä menee kaikilla. 

Säälittävää elää tulevaisuudessa tietämättä millaista se on. 

Vierailija
22/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

Kun Ap on eläkkeellä, hän toivoo olevansa taas 48v.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin vikaa on ihmisen elämässä ja työelämässä jos vanhuuseläke on elämän maali ja suurin hetki.

Näin se kuitenkin kohdallani on. Unelma eläkkeestä etelän taivaan alla antaa voimia tähän hetkeen. 

ap

Teet siis jotain paskaa työtä.

Näinkin voi sanoa. Tosin palkka sentään on välttävä. 26. vuosi työssä lähtee.

ap

Vierailija
24/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotakin vikaa on ihmisen elämässä ja työelämässä jos vanhuuseläke on elämän maali ja suurin hetki.

Näin se kuitenkin kohdallani on. Unelma eläkkeestä etelän taivaan alla antaa voimia tähän hetkeen. 

ap

Ei kannata odottaa eläkeikään. Moni on kuollut ennen sitä.

Vierailija
25/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänne menee hukkaan odottaessa.

Vierailija
26/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Äitini oli samanlainen sitku-eläjä. Halusi varhaiseläkkeelle ja pääsikin 58-vuotiaana. Nyt hän on ollut eläkkeellä (asui Espanjassakin mutta ei viihtynyt) 30 vuotta ja valittaa että on tylsää.

Vierailija
27/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen. Tuntuu että olen ollut jo ikuisuuden kokopäiväisesti töissä (23 vuotta) mutta silti mulla on vielä melkein saman verran edessä. Alin eläkeikä on 66 v ja joitain kuukausia päälle. Itse kun olen ollut samassa ammatissa ja 21 vuotta vielä samassa paikassa niin kyllä tässä jotain unelmia pitää ollakin että jaksaa. Lotto vetää joka viikonloppu. En luota siihen että nykyinen eläkejärjestelmä kantaa sinne asti kun itse pääsen. Onhan siellä jotain kertymää mutta epäilen tulenko sitä koskaan saamaan. 

On tää jotenkin surkeeta elämää. Kerran täällä eletään, näinkö tämä elämä menee kaikilla. 

Tutulle kuulostaa. Itse kuitenkin olen sen verran optimisti, että uskon että ne eläkkeet saadaan. Siis vielä meidän ikäluokka (olen saman ikäinen). Myöhemmistä en mene sanomaan. 

Vierailija
28/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kupsahtaa ennen eläkeikää tai pian sen jälkeen.

Vierailija
29/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on mahdollista, mutta onneksi minulla ei ole todettu ainakaan mitään terveysongelmia laajassa tevreystarkastuksessa ja liikun säännöllisesti ja syön terveellisesti. Vanhempani elävät ja isovanhemmat elivät molemmilla puolilla lähes 95-vuotiaiksi, isoisä 99- vuotiaaksi. Mutta mistäs sitä tietää. En kuitenkaan mieti että minulle käy jotakin.

ap

Vierailija
30/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti vapaalle niinpian kuin vaan onnistuu!

Itse aioin jäädä 58-vuotiaana jolloin, kaikki työaika laskettuna 35 vuotta työelämää takana.

Ja toivottavasti 35 vuotta kolmatta elämää jäljellä. Aion ottaa siitä KAIKEN irti, varsinkin kun eläkkeeni aikaisesta exitistä huolimatta on parhaisiin 5%:n eläkkeeisiin kuuluva.

Vierailija
31/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaa pitää terveydestään huolta. Siihen asiaan voi vaikuttaa aika paljon.

Vierailija
32/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotiaana odotan myös eläkettäni innolla. Siihen lähes kaikki intoni kuluukin.

Vierailija
33/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen tuonikäisenä ollut eläkkeellä jo yli 20 vuotta...suosittelen..

Työ- vai sairaseläkkeellä? 

No ei nyt ainakaan työ.

Vierailija
34/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alat ymmärtää millaista on pomojen työelämä. Ei sitä kukaan jaksaisi jos ei eläkettä ajattelisi

Vierailija
35/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kannattaisi tehdä joku tutkimus. Meitä on aika paljon. Kertoo että kaikki ei ole kunnossa työelämässä. 

Vierailija
36/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Äitini oli samanlainen sitku-eläjä. Halusi varhaiseläkkeelle ja pääsikin 58-vuotiaana. Nyt hän on ollut eläkkeellä (asui Espanjassakin mutta ei viihtynyt) 30 vuotta ja valittaa että on tylsää.

Minäkin pääsin pois työelämästä 58-vuotiaana kun jäin työttömäksi ja siitä eläkeputkeen ja eläkkeelle. Sanoisin, että minulla kävi hyvä tuuri.

Vierailija
37/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeestä seuraava on kuolema. Oletko tyytyväinen ? Väliin mahtuu sairauksia. Oletan että sinun kotimaassa asiat ovat huonommin.

Vierailija
38/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama projekti menossa, ikää vähän enemmän. Keväällä 2033 voi jäädä pois töistä, jos hoömma menee suunnitelman mukaan.

Syy, miksi eläke on tämmöisellä maltillisella firettäjällä aika usein mielessä, on tietysti se, että se eläke ei kerry pelkästään itsestään, vaan sitä aktiivisesti rakennetaan kuukausi kuukaudelta. Sijoittaminen on kyllä ihan itsessäänkin kiinnostavaa, mutta pitäähän sille olla joku päämäärä. En koe pelkkää rahan määrän lisääntymistä ihan hirveän kiinnostavaksi, mutta tavoitteen lähestyminen pikku hiljaa on motivoivaa.

Vierailija
39/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas viime viikolla kuulin kollegasta, joka ehti olla vuoden vanhuuseläkkeellä ennenkuin kuoli.

Vierailija
40/42 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa käydä töissä ja maksella kalliita veroja mistä itse ei juurikaan hyödy? 

Töistä saatava palkka on surkea ja työ ei ole sitä helppoa istumatyötä tai ajattelutyötä. 

Työläisenä on paskaa olla, laittakaa työläisten palkat sinne 5000e/kk niin johan alkaa elämäniloa olemaan. 

En minäkään tajua miten se työssäkäynti voittaisi vapaalla olon. Minulla on ihan kiva työ joo, mutta hyvin surutta painan oven kiinni tänä kesänä viimeisen kerran. Eikä tule ongelmia keksiä tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi