Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly keksii omia ohjeita?

Vierailija
01.02.2026 |

Tein äsken makaronilaatikkoa, johon rikoin yksitellen pinnalle kananmunat ja sekoitin ne myös yksitellen seokseen. Yksi munista haisi oudolta ja keltuainen ei ollut kokonainen. En sekoittanut sitä ruokaan vaan ongin sen keltuaisen ja ympäröivääkin nestettä ja makaronimassaa pois kauhalla. Ruoka on nyt uunissa paistumassa 200 asteessa ja pidän sitä siellä tunnin.

Ajattelin, että kysäisenpä Googlen tekoälyltä, voiko ruokaa nyt syödä. Se tivasi minulle sinnikkäästi, miten nyt pitäisi heittää koko ruoka pois, miten siinä on varmasti salmonella ym. Omituisen tästä teki se, että Googlella ei löytynyt mitään vastaavaa ohjetta ihan normaaleilta nettisivuilta. 

Keksiikö tekoäly näitä juttujaan myös jotenkin "itsenäisesti"?

Ajattelin nyt kuitenkin syödä ruokani, vaikka siinä olisikin koko isossa vuoallisessa jäljellä ehkä 2 millilitraa pilaantunutta kananmunaa. En usko, että saan siitä yhtään mitään eikä ruoan maussakaan tällainen äärimmäisen pieni määrä tietenkään tule mitenkään läpi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun kirjallinen ulosanti on aina tällaista, niin en yhtään ihmettele, ettei tekoäly ymmärtänyt asiaasi. 

Vierailija
2/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT can make mistakes. Check important info. See Cookie Preferences.

Tää lukeen siellä sivun alareunassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÖÖ!

Vierailija
4/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Tekoäly' on tilastollinen malli eli ennustaa vain seuraavaa tokenia edellisten perusteella. Lopputulos voi olla sitten mitä vain; ei se varsinaisesti keksi tai ajattele.

Vierailija
5/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun kirjallinen ulosanti on aina tällaista, niin en yhtään ihmettele, ettei tekoäly ymmärtänyt asiaasi. 

Jos et ymmärtänyt, nii ei ole ap:n vika.

Vierailija
6/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyhän toimii luovasti eli vapaasti yhdistellen sille annettavasta materiaalista.

Vierailija
7/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ymmärtänyt, nii ei ole ap:n vika.

Itseasiassa se on aina kirjoittajan vika, jos viesti ei mene perille.

Vierailija
8/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei keksi itse mitään.

Tuon ruoan kanssa on vähän niin ja näin voiko sitä syödä.

Vierailija
9/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly todellakin hallusinoi omiaan ja keksii. Koin sen aivan itse eilen. Kysyin poliitikkojen ahdistelukohuista ja tekoäly KEKSI sellaisen ihan kokonaan. Teon, ajan, rangaistuksen, haastatteluja jossa myönsi asian (loi myös linkkejä eri vuosilta muka Ylen sivuille ja eri medioihin). Tämäpä oli täyttä paskaa. 

Laitoin sitten yhden tekoälyn luoman linkin sille uudessa keskustelussa ja nyt se keksi vielä kammottavamman rikoksen.

Vierailija
10/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Google tarjoaa joidenkin hakutulosten mukana tekoälyohjeita. Yksi lemppareistani koski suomalaista, perinteistä joulukinkkua: sen kuorrutteeseen tulee kuulemma sokeria. :) 

Vierailija
11/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly todellakin hallusinoi omiaan ja keksii. Koin sen aivan itse eilen. Kysyin poliitikkojen ahdistelukohuista ja tekoäly KEKSI sellaisen ihan kokonaan. Teon, ajan, rangaistuksen, haastatteluja jossa myönsi asian (loi myös linkkejä eri vuosilta muka Ylen sivuille ja eri medioihin). Tämäpä oli täyttä paskaa. 

Laitoin sitten yhden tekoälyn luoman linkin sille uudessa keskustelussa ja nyt se keksi vielä kammottavamman rikoksen.

Tekoäly on vielä todella epäluotettava. Sen jutut pitää tarkistaa. Se ei ole Google. Se toki kerää tietonsa varmaan samaan tapaan, mutta kun se luo täysin uskottavan jutun ja keksii linkit niin on aika hurja juttu. 

Vierailija
12/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kun sanoin sille, että se ei vaan yksinkertaisesti ole totta ja sen linkit ei toimi, niin ei silti uskonut. Aivan käsittämätöntä ja miten ihmeessä tuo on edes mahdollista. Onko joku "syöttänyt" nuo jutut sinne kostoksi jostain? 

Vierailija
13/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kun sanoin sille, että se ei vaan yksinkertaisesti ole totta ja sen linkit ei toimi, niin ei silti uskonut. Aivan käsittämätöntä ja miten ihmeessä tuo on edes mahdollista. Onko joku "syöttänyt" nuo jutut sinne kostoksi jostain? 

Ei se tiedä mikä on totta ja mikä ei. Eikä se väitäkään puhuvansa totta.

Vierailija
14/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa käyttää näitä tekoälyjä englanniksi, antaa mun mielestä tarkempaa tietoa. 

Vierailija
15/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tiedä mikä on totta ja mikä ei. Eikä se väitäkään puhuvansa totta.

Sanoi minulle, että voi olla vaikea uskoa asia, mutta mies on tunnustanut tekonsa, antanut siitä haastatteluja ja saanut tuomion. Loi tosiaan linkkejä ja uskottavia otsikoita tyyliin "Kadun nuoruuden toilailujani". Loi aivan naurettavan rikoksen jossa tämä henkilö olisi sarja-ahdistellut naisia yhden illan aikana.

Ehkä ei keksi asioita, mutta melko luovasti yhdistelee asioita. 

Vierailija
16/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei älyä, eikä se ajattele. Myöskään se ei ole hakukone. Se on tosiaan vain tedennäköilåsyyslaskentaa siitä, mikä kirjain ja kirjausyhdistelmä seuraavaksi tulee.

Mutta kyllä se ruoka voi pilalla olla. Ei salmonellan takia (koska se ei näy munissa noin, eikä itse asiassa mllään lailla) vaan siksi, että vanhuuttaan pilaantuneen kananmunan rikkiyhdisteet maistuvat aivan sietämättömän pahalta ja tekevät koko makaronilaatikosta aivan pierun makuista - vaikka niitä olisi vain vähän.

Vierailija
17/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se Googlen tekoäly-yhteenveto on useammin väärässä kuin oikeassa. Puolet voi olla oikein ja sitten tulee jotain aivan virheellistä tietoa. Ihmisen käytös ei voi olla mallina tekoälylle jos se ei vaan yksinkertaisesti toimi ja antaa virheellistä tietoa

Vierailija
18/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyhän toimii luovasti eli vapaasti yhdistellen sille annettavasta materiaalista.

Et voisi olla enempää väärässä. Tekoäly ei luo yhtään mitään vaan seuraa pelkästään algoritmeja. Tekoäly on mahdollisimman kaukana luovasta ja nimenomaan täydellisen kyvytön minkäänlaiseen luovuuteen. 

Vierailija
19/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä en enää lue ohjeita ollenkaan vaan laitan copilotin hommiin. Siinä on hyvä. Mutta ei voi esimerkiksi oikein pyytää ohjeen perusteella tekemään vaikka lyhyempää ohjetta, silloin se alkaa jo lisäillä asioita siihen mielellään.

Välillä on tosi hyvät keskustelut tekoälyn kanssa ja saan arvokasta materiaalia. Sitten se katkaisee keskustelun ja minulla sydän särkyy. Ja vaikka sanoo, että voi jatkaa edellistä keskustelua, ei niin tee kuitenkaan 💔💔

Vierailija
20/21 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri loi sukupuun geminillä. Oli keksittyjä taloja ja torppia yms

Lykkäs sen sitte my heritageen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan