Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään on galgojen (espanjanvinttikoira) päivä

Vierailija
01.02.2026 |

Tiedätkö galgoista ja siitä, miksi niitä tuodaan Espanjasta muualle maailmaan turvaan? Sinun pitäisi tietää.

https://yle.fi/a/3-9696013

"Espanjassa hylätään tai kidutetaan kuoliaaksi vuosittain noin 60 000 vinttikoiraa (galgoja).

Metsästäjät (galgueros) käyttävät galgoja etupäässä jäniksen metsästykseen. Koirat usein elävät lyhyen elämänsä hirvittävissä olosuhteissa ahdettuina pieniin, likaisiin vajoihin vailla päivänvaloa. Koirat ovat usein kytkettynä ilman mahdollisuutta liikkumiseen. Ne ovat useimmiten nälkiintyineitä ja sairaita, eivätkä saa minkäänlaista inhimillistä huolenpitoa saatikka hellyyttä. Galgoja koulutetaan usein sitomalla ne moottoriajoneuvoon ja pakottamalla ne juoksemaan suurella nopeudella, mistä aiheutuu usein vammoja. Ennen kuin galgoja käytetään metsästykseen, niitä voidaan pitää nälässä päiväkausia, jotta ne olisivat "parempia" metsästyksessä.

Metsästyskauden jälkeen metsästäjät hankkiutuvat eroon useimmista koiristaan joko jättämällä koirat heitteille tai hävittämällä ne mitä hirvittävimmillä tavoilla. Uuden koiran ostaminen tulee halvemmaksi kuin vanhan pitäminen, koska koiria tehtaillaan suuria määriä ilmaan minkäälaista viranomaisvalvontaa.

Koirat tapetaan usein perinteisesti hirttämällä niin että takatassut juuri ja juuri koskettavat maata aiheuttaen koiralle äärimmäistä tuskaa ja ahdistusta monen päivän ajan kunnes koira lopulta kuolee. Muita perinteisiä tappamiskeinoja on heittää koira hylättyyn kaivoon palavan puuaineksen kera, kivittää koira kuoliaaksi tai polttaa koira elävältä. Metsästäjät uskovat, että mitä enemmän koira kärsii, sitä menestyksekkäämpi tulee seuraava metsästyskausi olemaan."

https://www.galgoamigo.com/espanjalainen-galgo.html

(järkyttävää kuvamateriaalia)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanja oli islamilaisten hallussa, jättänyt brutaalin jälkensä?   Yhdessäkään sellaisessa maassa ei ole jälkeäkään mistään luonnon- tai eläinsuojelusta. 

Totta tuo. Hyvä huomio!

Kamelikuskit on paskoneet Andalusian.

Vierailija
22/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiennyt tästä tälläisestä galgojen kohtelusta kuin ihan joku aika sitten vasta. Miten sairaita nuo espanjalaiset oikein ovat? Tiesin, että Espanjassa on kulkukoiria, mutta että siellä on noin kuvottavaa ja iljettävää koirien pahoinpitelyä ja vieläpä näyttää olevan siellä ihan hyväksyttyä toimintaa. Eipä enää tee mieli matkustaa Espanjaan. Vetää kyllä aika sanattomaksi ja surulliseksi. Miten on niin vaikeaa kohdella eläimiä edes jotenkin inhimillisesti? Miten psykopaatti pitää luonteeltaan olla, että edes pystyy jotain noin kamalaa eläimelle tekemään? Siis ihan oikeaa kidutusta tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjät ovat häiriintyneitä kaikkialla maailmassa. Lähes samanlaista toimintaa on myös täällä meidän omassa maassa. Täälläkin hankkiudutaan eroon metsä koirista aika kevein perustein ja mitä kaikkea nuo urheat miehet tekevätkään katseilta salassa?

Vierailija
24/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiennyt tästä tälläisestä galgojen kohtelusta kuin ihan joku aika sitten vasta. Miten sairaita nuo espanjalaiset oikein ovat? Tiesin, että Espanjassa on kulkukoiria, mutta että siellä on noin kuvottavaa ja iljettävää koirien pahoinpitelyä ja vieläpä näyttää olevan siellä ihan hyväksyttyä toimintaa. Eipä enää tee mieli matkustaa Espanjaan. Vetää kyllä aika sanattomaksi ja surulliseksi. Miten on niin vaikeaa kohdella eläimiä edes jotenkin inhimillisesti? Miten psykopaatti pitää luonteeltaan olla, että edes pystyy jotain noin kamalaa eläimelle tekemään? Siis ihan oikeaa kidutusta tekevät.

Niinpä. Mutta kun se "parantaa tulevaa metsästysonnea", kun koira oikein kovasti kärsii. 😡

Vierailija
25/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta kun se "parantaa tulevaa metsästysonnea", kun koira oikein kovasti kärsii. 😡

Aivan pimeetä sakkia. Siis aivan käsittämätöntä ja kyseessä vielä länsimaa sekä EU maa. Miten EU edes sallii tuollaista noin näkyvästi tehtävää ja julmaa eläinten kohtelua? Ei hitto kun tekee pahaa.

Vierailija
26/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan pimeetä sakkia. Siis aivan käsittämätöntä ja kyseessä vielä länsimaa sekä EU maa. Miten EU

On aivan järkyttävää. Makaan parhaillaan sohvalla ja molemmin puolin kyljissäni kiinni nukkuu galgot. Niin lempeät, kauniit, ihanat, rakkaat. Käsittämättömän helppoja ja ystävällisiä koiria, Espanjassa metsästäjien hylkäämiä. Kun edes mietin että joku voi tällaisen koiran hirttää, tai muuten kiduttaa, niin tulee itku. Nytkin kun tämän kirjoitin. Etenkin toisessa koirassani on paljon suuria arpia, että omansa on kohtelusta saanut, ennen kuin on pelastunut.

Vierailija
27/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskontytöllä on otettu Espanjasta rescue galgo, kiltti, nimeltään Veijo. 

Vierailija
28/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään vihaista galgoa en ole nähnyt. Mikä on surullista, ne kohtaavat väkivaltaa vain alistuen. Eivät puolustaudu.

Vierailija
29/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalaiset ovat toivoneet turismin vähentymistä ja tämän jälkeen toivonmukaan saavat sen mitä ovat halunneet. Minä en ole heidän tämmöisestä touhusta tiennyt mitään, anteeksi siitä, mutta nyt kun tiedän, niin Espanjan maaperälle en jalallani enää astu. Tiedän, että meidän perheen matkustamattomuus sinne ei mitään muuta, mutta minun mieleni ei anna periksi tuonne barbaarien maahan matkustaa. Menen joka vuosi mieluummin vaikka Ruotsiin, kuin tuollaiseen maahan.

Vierailija
30/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjalaiset ovat toivoneet turismin vähentymistä ja tämän jälkeen toivonmukaan saavat sen mitä ovat halunneet. Minä en ole heidän tämmöisestä touhusta tiennyt mitään, anteeksi siitä, mutta nyt kun tiedän, niin Espanjan maaperälle en jalallani enää astu. Tiedän, että meidän perheen matkustamattomuus sinne ei mitään muuta, mutta minun mieleni ei anna periksi tuonne barbaarien maahan matkustaa. Menen joka vuosi mieluummin vaikka Ruotsiin, kuin tuollaiseen maahan.

Sama. En tiennyt.

Vierailija
31/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Espanjalaiset ovat toivoneet turismin vähentymistä ja tämän jälkeen toivonmukaan saavat sen mitä ovat halunneet. Minä en ole heidän tämmöisestä touhusta tiennyt mitään, anteeksi siitä, mutta nyt kun tiedän, niin Espanjan maaperälle en jalallani enää astu. Tiedän, että meidän perheen matkustamattomuus sinne ei mitään muuta, mutta minun mieleni ei anna periksi tuonne barbaarien maahan matkustaa. Menen joka vuosi mieluummin vaikka Ruotsiin, kuin tuollaiseen maahan."

Sama, jo vuosikymmeniä sitten päätetty.  Olisi luullut tässä ajassa edistystä tapahtuneen, mutta ei. Kamalasti suomalaiset sinnekin turistirahaa kantavat. Sikäläisiä eläinsuojelujärjestöjä avustan ennemmin kuin matkustan.  

Vierailija
32/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sikäläisille koirien turvakodeille rahaa pari kertaa vuodessa. Nyt taas maassa hylätään 100 000 koiraa niin ovat taloudellisesti pulassa.

Vierailija
33/33 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan sikäläisille koirien turvakodeille rahaa pari kertaa vuodessa. Nyt taas maassa hylätään 100 000 koiraa niin ovat taloudellisesti pulassa.

Sinulla on tiedossa luotettavia paikkoja mihin voisi lahjoittaa? Olen kk-lahjoittaja suomalaiselle eläinsuojelujärjestölle ja teen sitten yksittäisiä lahjoituksia kun niitä vastaan tulee. En kyllä käsitä miten en ollut tietoinen galgojen kohtelusta ja ihan hävettää, kun olen joskus Espanjaan matkustanut. Espanja on sivistymätön paskamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän