Skotlannissa käyneitä
Suunnitelmissa kesälomareissu Skotlantiin. Kertokaa kokemuksistanne siellä käyneet. Missä käydä, mitä nähdä?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Olin 2,5 viikon omatoimi-roadtripillä 2023 ja oli ihanaa! Olin toukokuussa joka on ehdottomasti paras kuukausi sään ja matkailuruuhkattomuuden suhteen.
Vietin neljä päivää Edinburghissa ja sitten lähdin vuokra-autolla ajelemaan. Reitin olin tarkasti suunnitellut Glasgowsta Loch Lomondille ja länsirannikkoa pitkin Glencoen upeisiin maisemiin, siitä Fort William ja Ben Nevisin lähellä vähän vaellusta, Glenfinnan viaductille johon menin aamulla seitemältä ja sain nauttia maisemista rauhassa, Lautalla (maksoi hassut 17 puntaa) Mallaigista Isle of Skyelle jossa kävin vaeltamassa Old Man of Storrille ja Dunvegan linnassa ja puutarhassa, sitten ajelin mantereella Loch Nessin upeisiin maisemiin.
Siitä sitten North Coast 500 joka ei ollut tosiaan toukokuussa aivan tukossa. Ihania olivat esim Dunnet (Northern Sands Hotel oli oikein hyvä tukikohta koillisessa pari päivää) ja Wick.Takaisin etelän suuntaan itärannikkoa pitkin ja Cairn
Olit siis autolla liikkeellä? Mitä mieltä olit liikenteestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs autoliikenne? Mä mietin omalle n. kolmen viikon matkalle auton vuokraamista, mutta mietin, että uskallanko sinne liikenteen sekaan ajamaan väärälle puolelle tietä. Kuulemma liikenneympyrät voi esim. olla Suomen omista poikkeavia.
Uskaltaa lähteä. Ympyrät itseasiassa säästävät ongelmilta ja virheiltä. Tasa-arvoisia risteyksiä ei juuri edes ole. Parkkipaikkoja ei löydä millään, mutta liikenne kyllä sujuu eikä kaahailla ja kouhoteta sen kummemmin kuin Suomessakaan. Ajaminen on tietysti raskaampaa kun tarkkana pitää olla, mutta ei tarvitse olla mitään taikavoimia selvitäkseen. Skotlannissa on helpompaa ajella kuin vaikka Walesissa, jossa on aina ruuhkaa.
Kiitos vastauksesta. Jännittää silti ja sekin, että en autoista paljon ymmärrä. Olen siis nainen eikä mua suoraan sanottuna kiinnosta tuollaiset tekniset jutut. Renkaita en ole koskaan vaihtanut, mutta sen ehtii vielä opetella ennen matkaa.
Mietin kyllä junilla ja linja-autoillakin kulkemista, mutta se rajoittaisi liikkumista.
Tiet ovat yllättävän huonokuntoisia Skotlannissa. Älä aja reunassa ravin puolella, saattaa tulla eteen ylläripylläri monttu.
Ajeltiin kesäkuun alussa Edinburghista Isle of Skyelle (matkalle sattui mm. Loch Lomond, Fort Wlliams, Glencoe). Malaigista mentiin lautalla yli. Skyen jälkeen Invernessiin, sieltä Balmoraliin ja Edinburghiin. 10 pv oli liian vähän. Kaunista, mutta kallista.
Jos mene lautalla Skyelle, osta liput etukäteen. Kapeilla teillä on paljon väistöpaikkoja. Old man of Storr oli ok, Quiraing paljon hienompi ja vähemmän porukkaa. Se etäinen majakka Skyellä (en muista enää nimeä), jätä väliin.
Skotit oli mukavia. Syö haggista, on hyvää. Niin ja maista viskejä.
Mahtava paikka, olen käynyt monta kertaa. Ihan sama minne menet, kaikkialla on upeaa. Elokuussa Edinburghissa on koko kuukauden kestävä festivaali, eli majoitus on kallista ja väkeä riittää.
Tiet on kapeita ja liikenne hiljaista
Taitaa mun Skotlannin matka jäädä haaveeksi tänäkin vuonna koska vaikka sain rahaa niin eiköhän vanha autoni ala olla siinä pisteessä, että on parempi ostaa "uusi" vanha auto. Että mua ottaa päähän. Olisin halunnu Skotlantiin tänä vuonna koska mulla on elokuussa loma ja haluan Edinburghiin Military Tattooseen! Ensi vuonna on sitten syyskuus loma, että se siitä tattoosta.
Miksi täytyisi osata vaihtaa renkaat ennen Skotlannin matkaa?
Vasemmanpuoleinen liikenne sujuu kyllä, toki vaatii keskittymistä. Vuokraa automaattivaihteinen auto, niin ei tarvitse vaihtaa "väärällä kädellä". Ja suosittelen mielikuvaharjoittelemista Suomessa, minulla tämä ainakin toimii. Ja tottakai hyvä vakuutus vuokra-autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmanpuoleinen liikenne sujuu kyllä, toki vaatii keskittymistä. Vuokraa automaattivaihteinen auto, niin ei tarvitse vaihtaa "väärällä kädellä". Ja suosittelen mielikuvaharjoittelemista Suomessa, minulla tämä ainakin toimii. Ja tottakai hyvä vakuutus vuokra-autoon.
No vaikka siksi jos rengas hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä itse tarvitse osata vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä itse tarvitse osata vaihtaa.
No mistä sitten avun saa, jos on jossakin syrjässä ja rengas menee? Vakuutuksen ja vuokraamon kautta apu?
Olin 2,5 viikon omatoimi-roadtripillä 2023 ja oli ihanaa! Olin toukokuussa joka on ehdottomasti paras kuukausi sään ja matkailuruuhkattomuuden suhteen.
Vietin neljä päivää Edinburghissa ja sitten lähdin vuokra-autolla ajelemaan. Reitin olin tarkasti suunnitellut Glasgowsta Loch Lomondille ja länsirannikkoa pitkin Glencoen upeisiin maisemiin, siitä Fort William ja Ben Nevisin lähellä vähän vaellusta, Glenfinnan viaductille johon menin aamulla seitemältä ja sain nauttia maisemista rauhassa, Lautalla (maksoi hassut 17 puntaa) Mallaigista Isle of Skyelle jossa kävin vaeltamassa Old Man of Storrille ja Dunvegan linnassa ja puutarhassa, sitten ajelin mantereella Loch Nessin upeisiin maisemiin.
Siitä sitten North Coast 500 joka ei ollut tosiaan toukokuussa aivan tukossa. Ihania olivat esim Dunnet (Northern Sands Hotel oli oikein hyvä tukikohta koillisessa pari päivää) ja Wick.
Takaisin etelän suuntaan itärannikkoa pitkin ja Cairngormin kansallispuistoon ja Balmoralin linnaan.
Sitten tein aika pitkän ajon vielä eli Ayrin länsirannikkopikkukaupunkiin ja siitä rantaviivaa ja a75 seuraten. Kunnes A76 tuli ja sitä pitkin Drumlandring Castle & Gardensin kautta Mennock Passille ja Leadhillsiin. Josta muuten löytyi oikeasti melkeinpä Skyen ja pohjoisrannikon veroiset maisemat mitä en odottanut.
Hotellit on todella kalliita, B&B myös hinnoissaan mutta toukokuussa pikkuisen halvempia kuin kesäsesongilla. Mutta suurin etu on se ettei ole isoja turistijonoja.
Jos pitäisi pari ehdottomasti mentävä -vinkkiä sanoa niin
Isle of Skye ja siellä kiertely
Pohjoisrannikko, Wick - Dunnet
Leadhills