Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skotlannissa käyneitä

Vierailija
01.02.2026 |

Suunnitelmissa kesälomareissu Skotlantiin. Kertokaa kokemuksistanne siellä käyneet. Missä käydä, mitä nähdä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edinburghissa on paljon nähtävää. Hienoja ravintoloita ja kauppoja. Monta linnaa, Holyrood palatsi ja kaikkea löytyy. Pari päivää menee helposti siellä.

Vierailija
2/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään rakennukset siellä on jo hienoja nähtävyyksiä. St. Gilesin kirkko on tosi hieno

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt kaksi vuotta aktiivisesti haaveillut ja suunnitellut Skotlannin matkaa. En vain pysty pahemmin säästämään enkä tiedä vielä pääsenkö tänäkään vuonna sinne. Tänä vuonna mun loma olisi vielä sopivaan ajankohtaan tätä reissu varten. Ensi vuonna onkin sitten mulle väärä kuukausi. 

Ensi viikolla saan varmaan tietää saanko rahaa vähän enemmän niin, että saisi jo lentoloput ja muuta tarvittavaa maksettua. 

Vierailija
4/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kiersimme Speysideä Pohjanmeren rannalle ja Loch Levenin vuonolle ja sieltä Edinburghiin. Upea reissu! 

Vielä haluaisin esim Tireen saarelle

Vierailija
5/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harry Potterin koulumatkan maisemiin Jacobite steam trainillä. Edinburghin välittömässä läheisyydessä on se Roswellin kappeli joka esiintyy Da Vinci koodissa. Tosi mielenkiintoinen paikka. 

Vierailija
6/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ajettiin isojen järvien länsipuolta ylös Invernessiin ja tultiin itäpuolta alas.

Vierailija
7/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhtenä talvena Edinburgissa ja siitä noin sadan kilsan päässä kylässä. Suuri pettymys ja talvi aikaan maaseutu ankea kuin avohakkuualue. Ihmiset vielä oudomman juroja kuin täällä. Suosittelen Walesia, en Skotlantia!

Vierailija
8/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus Edinburghissa:

The Real Mary Kings Close.

Voi päälle päin vaikuttaa turistirysältä, mutta on todella mielenkiintoinen ja jännä! 
Historiafanille ehdoton.

Ei välttämättä tosin sovi, jos ahtaat paikat & hämäryys pelottaa. 

Vierailija
9/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhtenä talvena Edinburgissa ja siitä noin sadan kilsan päässä kylässä. Suuri pettymys ja talvi aikaan maaseutu ankea kuin avohakkuualue. Ihmiset vielä oudomman juroja kuin täällä. Suosittelen Walesia, en Skotlantia!

Eli sopivia ihmisiä mulle jurolle Etelä-Pohjanmaalta.

Vierailija
10/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten kävin: Edinbrugh, Stirling, Inverness ja tuolta väliltä pikku paikkoja. Tuonne voisi lähteä uudestaan. 

Vierailija
11/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edinburghista lähtee erilaisia päiväretkiä ympäri Skotlantia. Suosittelen, maisemat on huikeita. 

Edinburgh toki itsessään on myös ihana. Paljon katseltavaa historiafaneille ja ostosmahfollisuudetkin hyvät jos tykkää shoppailla. 

Vierailija
12/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme Edinburghissa, Isle of Skye:lla ja Invernessissä, josta teimme paikallisen yrityksen järjestämän bussi/veneretken Loch Nessille.

Kuljimme paikasta toiseen junalla ja busseilla eli autoa ei tarvittu tähän kierrokseen.

Vierailija
13/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ryhmämatkalla ja patikkamatkalla 2019. 

Fort Williamista 20km päässä on noin 4km patikkapolku (edestakaisin 8km). Retkikohde siis Ben Nevisin laaksoon Glen Nevisiin, jonne oli matkaa noin 4km ja samaa polkua takaisin. Polku oli vaihteleva ja se kiipesi koko ajan ylemmäs. Vaikka olisi kiertomatkalla autolla, suosittelen valitsemaan yhden patikkaretken ja tämä oli sopivan mittainen ja vaihteleva kasvillisuudeltaan.

Road tripille:

Skotlannin kauneimpiin kuuluva tietä on  "Road to the Islesia." Matka jatkui Hebrideille. Pidimme jaloittelutauon tien varrella olevalla Glenfinnanissa, jossa Skotlannin kruununperillinen Bonnie Prince Charlien nousi aikoinaan mainin ja onnistui yhdistämään klaanit kapinaan englantilaisia vastaan. Tällä taukopaikalla on myös näköalapaikka.

Myös road tripille:

Caledonia Canalin vartta. Kanava yhdistää länsi- ja itärannikon ja Loch Ness on osa vesireittiä. 

Ainakin yksi linnakäynti kannattaa mahduttaa mukaan. Meidän ryhmämme oli Dunveganin linnassa ja sitä ympäröivässä puutarhassa. https://www.dunvegancastle.com/ Linkin takana linnan historiaa ja lisätietoja.

Vierailija
14/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edinburgh on turistien kansoittama, joten kannattaa tehdä rengasmatka, että näkee muutakin. Skotlanti on aina matkan arvoinen säistä ja tarkemmasta kohteesta riippumatta. Se on niin kaunis ja siellä on hyvät palvelut ja myös ostettavaa.

Vierailija
15/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Invernessin taistelupaikat on hyvä pysäkki ja sitten kannattaa käydä morjestamassa loch nessin vesihirviötä. Sen näkee useimmiten myöhään illasta.

Vierailija
16/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu kysymys ehkä, mutta miten kallista Skotlannissa on, verrattuna Islantiin?

Vierailija
17/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiertänyt koko Britannian ja pidän eniten itäisestä Skotlannista ja itse Englannin maaseudusta. Jos on Lapissa käynyt, niin Skotlannin maisemat eivät niin ihmeellisiä ole, mutta ne kylät ja kaupungit ovat kuin loputonta Emmerdalea ja Poirotia. Kiviset talot, linnat ja kartanot ovat ihan vertaansa vailla. Edinburgh on yksi maailman kauneimpia kaupunkeja. Wales on ahdas ja köyhempi, eikä siellä ole yhtenäistä idylliä kuten Alamailla ja Englannissa Pohjanmeren rannikkoseuduilla. Britanniassa on niin paljon nähtävää, ettei yhdelle viikon reissulle kannata kovin paljoa maileja ahnehtia.

Vierailija
18/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs autoliikenne? Mä mietin omalle n. kolmen viikon matkalle auton vuokraamista, mutta mietin, että uskallanko sinne liikenteen sekaan ajamaan väärälle puolelle tietä. Kuulemma liikenneympyrät voi esim. olla Suomen omista poikkeavia. 

Vierailija
19/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu kysymys ehkä, mutta miten kallista Skotlannissa on, verrattuna Islantiin?

Skoteissa on Suomen hinnat, mutta sikäläisissä halpakaupoissa on älyttömän halpoja tuotteita. Pubi-illallinen on parikymppiä oluineen.

Vierailija
20/32 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs autoliikenne? Mä mietin omalle n. kolmen viikon matkalle auton vuokraamista, mutta mietin, että uskallanko sinne liikenteen sekaan ajamaan väärälle puolelle tietä. Kuulemma liikenneympyrät voi esim. olla Suomen omista poikkeavia. 

Uskaltaa lähteä. Ympyrät itseasiassa säästävät ongelmilta ja virheiltä. Tasa-arvoisia risteyksiä ei juuri edes ole. Parkkipaikkoja ei löydä millään, mutta liikenne kyllä sujuu eikä kaahailla ja kouhoteta sen kummemmin kuin Suomessakaan. Ajaminen on tietysti raskaampaa kun tarkkana pitää olla, mutta ei tarvitse olla mitään taikavoimia selvitäkseen. Skotlannissa on helpompaa ajella kuin vaikka Walesissa, jossa on aina ruuhkaa.