Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi japanilaiset ovat niin hoikkia vaikka siellä syödään valtavasti riisiä joka aterialla?

Vierailija
01.02.2026 |

Japanilaiset ovat maailman hoikin kansa. Hiilihydraattien pitäisi lihottaa.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin oltiin laihoja vielä 60-luvulla. Sitten tuli Mato-Alli ja suomalaisilta hoidettiin lapamadot pois.  

Ne pitäisi istuttaa takaisin meihin ylipainoisiin, kunpa niitä saisi apteekin hyllyltä. 

Vierailija
42/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä määräämättömiä määriä siemenöljyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On alkanut paino pysyä sen jälkeen kun hankin riisikoneen. 

Meinaatko, että höyrytetty riisi olisi vähäkalorisempaa kuin keitetty? Vai onko painonhallinna ja riisikoneen välillä joku muu yhteys?

Vierailija
44/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ruoka ei lihota.

Olen siitä elävä esimerkki. Ylensyöminen lihottaa.

Vierailija
45/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta saat kuulla niin paljon avointa vittuilua että harva haluaa olla lihava. Hyvänmakuista ja lihottavaa ruokaa siellä kyllä löytyy, mutta sosiaalinen paine estää ahmimasta.

Vierailija
46/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäkulttuuri. Kuten tuolla joku mainitsikin, ylipainosta voi tulla jopa laissa määrätty rangaistus ja muistaakseni tämä annetaan, tai voidaan antaa, työnantajalle. 

Vierailija
47/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei siellä ole sitten samanlaista herkuttelukulttuuria kuin suomessa. Ei vedetä kuljonaupalla karkkia netflixiä katellessa. 

Luulen myös että heidän arkiliikkuminen on aivan toisella mallilla kuin  euroopassa.

Vierailija
48/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanilaisilla syöminen on kuin joku rituaalia. Ruokailu kestää 2 tuntia. Siellä ei mennä lautasen kanssa sohvalle ja katsota samalla temppareita ruokaillessa.

Lautanen kadessä sänkyyyn katsomaan salkkareita kännykästä.Tämä on sumalaisten ruokakultuurin rituaali. Älä sinä sekoita asioita. Maassa maan tavalla.

Vierailija
49/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuudesta saat kuulla niin paljon avointa vittuilua että harva haluaa olla lihava. Hyvänmakuista ja lihottavaa ruokaa siellä kyllä löytyy, mutta sosiaalinen paine estää ahmimasta.

Japanissa nuoret elävät nykyisin yksin, ja syövät myös yksin.

Vierailija
50/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen ettei siellä ole sitten samanlaista herkuttelukulttuuria kuin suomessa. Ei vedetä kuljonaupalla karkkia netflixiä katellessa. 

Luulen myös että heidän arkiliikkuminen on aivan toisella mallilla kuin  euroopassa.

Japanin herkut ja makeiset on terveellisempiä kuin suomalaisten. Tilaa ja ylläty.

Vierailija
51/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ruoka ei lihota.

Olen siitä elävä esimerkki. Ylensyöminen lihottaa.

"Tää ruoka ei lihota mä voi syödä sitä tosi paljon". Möys möys möys....

"Nyt kun söin tuota laihduttavaa ruokaa niin voi hyvin mielin syödä ton suklaalevyn".

Vierailija
52/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin oltiin laihoja vielä 60-luvulla. Sitten tuli Mato-Alli ja suomalaisilta hoidettiin lapamadot pois.  

Ne pitäisi istuttaa takaisin meihin ylipainoisiin, kunpa niitä saisi apteekin hyllyltä. 

Käyt kesällä järvellä kalassa ja vetetet ne sushina suuhun. Kyllä kuhiset sen päälle.

Vierailija
53/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa annoskoot ovat paljon pienempiä kuin Suomessa.  Itseään ei ahdata täyteen ruokaa vaan kuunnellaan kehoa ja syödään sen verran että ei ole eää nälkä. Syömiseen käytetään aikaa ja siihen keskitytään eikä hotkita telkkarin ääressä.

Vierailija
54/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole enää. Menneisyyden hoikkuus johtui siitä ettei ollut tällaista modernia hyvinvointia, eli sama syy miksi lännessäkin kärsitään lihavuudesta. Japanilaiset eivät elä enää pitkään ja terveinä, eikä hoikkina, koska ruokakulttuuri on muuttunut yksinkertaisista pienistä kasvis- ja kala-annoksista enemmän ja enemmän lihapainotteiseksi, määrät on suurempia, on pikaruokaa ja makeaa yllinkyllin, tabehodai buffetteja. Tilanne ei ole yhtä paha kuin vaikka Amerikassa, mutta huonompaan suuntaan ollaan sielläkin matkalla.

Japanin terveimmät ja pitkäikäisimmät ihmiset ovat Okinawan 100v mummelit, joita heitäkään ei ole montaa jäljellä. Ruokavalio ei ole ainoa tekijä, mutta suuri kuitenkin: syövät pieniä kasvipainotteisia kotiruokia. Nuoret okinawalaiset eivät syö sellaista vaan lihamättöä.

T: Japanin ex-asukki

Vierailija
55/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanin herkut ja makeiset on terveellisempiä kuin suomalaisten. Tilaa ja ylläty.

Tosin niissä on paljon kauhistuttavia e-koodeja ja sellaisia lisäaineita, millä ei edes ole e-koodia. 

Vierailija
56/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa syödään suklaakuorrutettuja donitseja kahvin ja teen kanssa.

Vierailija
57/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä määräämättömiä määriä siemenöljyjä.

Japanissa käytetään ruuanlaittoon rypsi-,  soija- tai seesamöljyä. Oliiviöljyä ei käytetä.

Vierailija
58/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa syödään suklaakuorrutettuja donitseja kahvin ja teen kanssa.

Japanissa syödään yksi tuore kirsikka vihreän teen kanssa. 

Vierailija
59/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte huijata itseänne ihan miten paljon lystäätte mutta fakta on kuitenkin se, että laihduttaa voi vaikka syömällä pelkkää suklaata (tutkittu juttu) niin kauan kun kalorit alittaa kulutuksene. Se naiselle 2000 kaloria päivä on vain osviittaa antava arvio, osalla se kulutus on paljon pienempi, varsinkin jos olet vaikka lyhyt. Se ruokamäärä on oikeasti tosi pieni mitä ihmisen tarvii syödä päivässä, että ne kalorit tulee varsinkin jos askelia ei päivässä tuu paljoa. 

Reilusti ylipainoisen kaverin ruoka tottumuksia seuranneena voin sanoa, että ylipainoiset jotka ei kykene laihtumaan, huijaavat koko ajan itseään ja muita. Ei muka syö mitään mutta oikeasti syö ihan hirveitä määriä ja korkeakalorista ruokaa ja ihmettelee kokoajan miten hoikkien ja normaalipainoisten annokset on niin pieniä. 

Vierailija
60/68 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei syödä valtavia määriä riisiä vaan annoskoot ovat suomalaisia pienempiä. Kuten useissa kommenteissa kerrottiin, riisi ei ole kovin kaloripitoista muutenkaan.

Japanilaisten hoikkuus johtuu muutenkin kulttuurista jossa sumopainijoita lukuunottamatta läskiä ei suvaita vaan joudut kadulla nolauksen kohteeksi herkästi jos olet iso jytky.

100 grammaa raakaa riisiä on noin 700 kcal. Sellaisen määrän syö helposti yhdellä aterialla.

100 g raakaa (kuivaa) riisiä on noin 350 - 370 kcal, ei 700 kcal.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme