Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermostuttaa, että en saa pankista opintolainaa koska olen ulosotossa

Vierailija
01.02.2026 |

Aloitan nyt opinnot ja Kelasta tuli päätös opintotuesta eli saan opintorahan ja on Kelan takaus opintolainaan. On kuitenkin pankkien päätettävissä myöntävätkö lainaa. Heti laitoin perjantaina hakemuksen pankkiin, kun sain Kelasta päätöksen, mutta eihän se hakemus mihinkään viikonlopun aikana etene vaikka onkin automaattinen päätöksenteko.

Eka erä olisi 1700€ ja en varmaan edes nostaisi kaikkea vaan vain sen verran, että saisin korjautettua vanhan autoni ja saisin sähkölaskut ajan tasalle. Mä kun olen joutunut aina siirtämään eteenpäin sekä kulutuksen että siirrot laskut. Maksoin perjantaina laskut joissa alkuperäinen eräpäivä ollut tammikuun alussa ja nyt erääntyisi ensi viikolla jo seuraavat laskut. 

Jos en saa opintolainaa, niin auto jää korjaamatta ja auto olisi mulle tärkeä täällä maaseudulla. Käyn kuitenkin kokopäiväisesti töissä ja tarvitsen auton. Asun keskustan tuntumassa, mutta työpaikka on vähän sivummalla. Myöskin sähkölaskujen eräpäivät pitää taas siirtää enkä saa niitä ajantasalle, jos en saa opintolainaa.

Asun kuitenkin yksin omakotitalossa ja talven kaukolämpölaskut on kalliita. Saan palkkaa käteen n. 1400€, että tiukkaa tekee. Ei, en myy taloa väliaikaisen tilanteen vuoksi, kun kuitenkin saan maksettua lainanlyhennyksen ja muut kulut. Tingin ruoasta ikävä kyllä.

Ja kyllä, talon saa pidettyä vaikka olisi ulosotossa. Ei sitä automaattisesti viedä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa ja käyt kokopäiväisesti töissä?? Joku ei nyt täsmää.

Voi sitä saada, mutta tuossahan paukkuu tuloraja välittömästi ja joutuu maksamaan opintotuet takaisin.

Voi hyvää päivää. Opintorahan voi palauttaa heti kun se on tilillä. Opintoraha on pakko hakea ja ottaa tilille, että voi saada myös lainantakauksen Kelasta.

Ap

Vierailija
42/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin ulosottovelat pois vaikka sitten myymällä talo. Ihan vieras ja kunniaton ajatus jättää velkoja maksamatta ja sitten kikkailla tuollaisella asialla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä saada, mutta tuossahan paukkuu tuloraja välittömästi ja joutuu maksamaan opintotuet takaisin. // Työssäkäynti vaikuttaa vain opintotuen (opintoraha ja asumislisä) määrään, ei opintolainaan. Jos tulot ylittävät vuositulorajan, o-pin-to-tu-ke-a on palautettava.

Opintotuki on mun kohdalla opintoraha ja opintolaina. OpintoRAHA pitää palauttaa ja sen voi palauttaa heti kun se tilille tulee. Asumislisää en todellakaan saa.

Ap

Vierailija
44/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä saada, mutta tuossahan paukkuu tuloraja välittömästi ja joutuu maksamaan opintotuet takaisin.

Opintotuki ja opintolaina ovat kaksi eri asiaa, eikä ap mainitse sanallakaan opintotukea. 

Opintotuki koostuu useammasta eri osiosta!!!!!

Ap

Vierailija
45/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi opintolaina olisi tarpeen siinä kohtaa, kun pitää tehdä palkaton työharjoittelu ja pakko töistä ottaa palkatonta tai vähentää työaika johonkin 20-30%. Tuolla palkalla ei kuluja maksettaisi. 

Ap

Työharjoitteluaika on opintotukiaikaa, koska ae lasketaan opiskeluksi. Eli et ole rahaton.

Joo mähän maksan 279€:lla talon lainanlyhennykset yms. Voi vit tu teidän kanssa taas.

Ap

Vierailija
46/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksaisin ulosottovelat pois vaikka sitten myymällä talo. Ihan vieras ja kunniaton ajatus jättää velkoja maksamatta ja sitten kikkailla tuollaisella asialla. 

Minusta vieras ajatus on lainattomuudesta. Laina on yhtä luonnollinen osa elämään kuin kakalla käyminen. Kuolema tasaa tilit. 

Vierailija
47/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuva työssäkäyvä opintorahaa saava tarvitsee vielä opintolainaa? Aikamoinen satu.

Älä usko. Ei ole mun ongelma sun tyhmyys.

Ap

Vierailija
48/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäs olla este, kun valtio takaa. Moni on saanut.

Vierailija
49/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä saada, mutta tuossahan paukkuu tuloraja välittömästi ja joutuu maksamaan opintotuet takaisin. // Työssäkäynti vaikuttaa vain opintotuen (opintoraha ja asumislisä) määrään, ei opintolainaan. Jos tulot ylittävät vuositulorajan, o-pin-to-tu-ke-a on palautettava.

Työssäkäynti ei vaikuta opintorahan ja asumislisän kuukausittaiseen määrään millään tavalla.

Ei vaikuta ei. Työstä saatava palkka kuitenkin vaikuttaa.

Ja edelliselle: opintotuki on nykyään kolmiosainen. Siihen kuuluu opintoraha ja opintolaina, sekä opiskelijan asumistuki. Myös opintolaina on siis opintotukea.

Ei se palkkakaan vaikuta kuukausittaiseen maksun määrään. Ainoastaan tukikuukausien määrään ja niihinkin vasta jälkikäteen, jos ei itse per

Tukikuukaudet ei ole rajattu toisella asteella.

Ap

Vierailija
50/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini opiskelee ja käy kokoaika työssä, etäopiskelua jne, niin sai opintolainaa ja joo vaikka on ulosotossa ja just tuosta pankista.

Vierailija
51/51 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelun voi koettaa sopia myös palkallisena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi