Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päiväkodissa hoitaja voi erehtyä lapsen vaatteista?

Vierailija
01.02.2026 |

Jos kaikilla on oma laatikko mihin ne vaatteet tulee. Riisuessa laittaa kaiken sinne laatikkoon ja sieltä ne sitten löytyy kun pukee päälle.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oliko kaikki vaatteet selkeästi nimikoidut? 

Vierailija
2/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä saatat onnistua pukemaan eriparisukat jalkaasi, vaikka kyse on omista vaatteistasi ja itse aikuisena vieläpä huolehdit siitä? 

Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miten joku onnistuu polttamaan ruoan uunissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä jopa 27 lasta, jotka ottaa itse ne vaatteensa käytävälle. Isot pukevat itse ja saattavat sekoittaa vaatteensa. Samanlaisia vaatteita tusina. 

Suurin syy vaatteiden sekoittumiseen on, että ne on jätetty nimikoimatta. En ymmärrä vanhempia, jotka eivät tajua merkata lastensa vaatteita. 

Vierailija
4/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmässä jopa 27 lasta, jotka ottaa itse ne vaatteensa käytävälle. Isot pukevat itse ja saattavat sekoittaa vaatteensa. Samanlaisia vaatteita tusina. 

Suurin syy vaatteiden sekoittumiseen on, että ne on jätetty nimikoimatta. En ymmärrä vanhempia, jotka eivät tajua merkata lastensa vaatteita. 

Et ehkä ole tietoinen siitä että nimen kirjominen maksaa kymmeniä euroja per vaate.

Vierailija
5/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajat osaa tai viitsi lukea. Lapsen vaatteet laitetaan lähimpään lokeroon, ei välttämättä lapsen omaan. Vaatteita kuivatetaan kuivatushuoneessa, sieltä napataan haalari seuraavalle lapselle nimeä katsomatta. Sama jalkineiden kanssa, ei auta lapsen valittaa, että jalkoihin sattuu, kun saa kaksi numeroa liian pienet saappaan, pedagogisesti pätevä varhaiskasvattaja tietää, että pieni epämukavuus kuuluu elämään ja se voidaan sanoittaa.

Ei meillä ole enää vuosiin ollut hyviä ja turvallisia päiväkoteja kuin satunnaisesti. Välinpitämättömyys ja viitsimättömyys näkyy kaikessa, vaikka vanhemmille selitetään, mitä kaikkea on päivän mittaa tehty.

Tänäänkin mietin, että haetaan lapselle taas kerran kirppikseltä 4 euron haalari ja palautetaan Martan, Tyynen, HIldan ja Mian vaatteet muovipussilla päiväkotiin. Onneksi sukkia, käsineitä ja pipoja on vielä varastossa nimikoituina, ne päätyvät taas ensi viikolla muiden lasten käyttöön. Täytyy toivoa, että muilta lapsilta päätyisi löytövaatekoriin oman lapsen vaatteita ettei niitä pidä ostaa takaisin vintedistä.

Vierailija
6/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... Siis kuinka niin? Kai tiedät, että on olemassa esim. nimikointitarroja, leimasimia, ihan tusseja yms. sitä varten. Se nimi laitetaan yleensä esim. Kokolappuun, mistä se on helppo löytää. En ole vielä koskaan törmännyt siihen, että joku käyttäisi lapsen vaatteet jossain firmassa kirjoittavana. 

Vierailija
7/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noi hoitajat ei itse vaivaudu etsimään niitä kadonneita vaatteita löytökorista kun ilmoittaa jotain hävinneen?

Vierailija
8/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ryhmässä, jossa 21 lapsella oli: 13 samankokoiset, sananmerkkiset ja samanväriset haalarit.  Samoin toista haalaria: 5 lapsella samanmerkkiset, samanväriset ja samankokoiset haalarit. 14 samankokoiset, samanmerkkiset, samankokoiset väriset rukkaset. Pipoissa oli enemmän vaihtelua, mutta noin 10 samaa pipoa. 13 samankokoiset, samanväriset Kuomat. 

Arvaa, oliko kaikkia edes nimikoitu? Lisäksihän lapset pukevat itse. Joten kyllä, voi vaihtua.

Itse kun vain lapset päiväkotiin, niin opetin lapselle, että tarkistaa oman nimen vaatteista aina ennen kuin pukee. Lisäksijoka vaatteessa oli jokin oma juttu. Kuomienkin varteen lisäsin jonkin erityisen muotoisen tarraheijastimen.

Vierailija
9/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ryhmässä, jossa 21 lapsella oli: 13 samankokoiset, sananmerkkiset ja samanväriset haalarit.  Samoin toista haalaria: 5 lapsella samanmerkkiset, samanväriset ja samankokoiset haalarit. 14 samankokoiset, samanmerkkiset, samankokoiset väriset rukkaset. Pipoissa oli enemmän vaihtelua, mutta noin 10 samaa pipoa. 13 samankokoiset, samanväriset Kuomat. 

Arvaa, oliko kaikkia edes nimikoitu? Lisäksihän lapset pukevat itse. Joten kyllä, voi vaihtua.

Itse kun vain lapset päiväkotiin, niin opetin lapselle, että tarkistaa oman nimen vaatteista aina ennen kuin pukee. Lisäksijoka vaatteessa oli jokin oma juttu. Kuomienkin varteen lisäsin jonkin erityisen muotoisen tarraheijastimen.

Tää on ikuinen selitys: lapset pukevat itse, vaatteet voi vaihtua. Outoa, että aina jää niitä lapsia, joilta muut on vieneet vaatteet eikä ole mitään tilalle. 

Päiväkodit on todellisia suojatyöpaikkoja naisille, joita ei kiinnosta työnteko, mutta vanhemmille jaksetaan valittaa, että sun lapsen vaatteita ei ole nimikoitu. Kyllä ne on, sinä vain jakelet niitä muille lapsille!

Vierailija
10/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä ole tietoinen siitä että nimen kirjominen maksaa kymmeniä euroja per vaate.

Missä ihmeen koruompelijalla käytät lapsesi vaatteet nimikoitavana?

Minä tilasin aikoinaan jostain yrityksestä valmiit laput, jotka itse ompelin muutamalla pistolla kiinni. Eivät maksaneet paljon, kun olivat koneella tehtyjä.

Vierailija
11/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilitussin saa reilusti alle kympillä ja sillä merkkaa aika monta vaatetta. Nykyään lastenvaatteissa on aika usein ihan erikseen lappu nimeä varten tai sen voi kirjoittaa pesuohjelappuun tai muuhun vaatteessa olevaan lappuseen.

Neula ja kirjontalankakaan ei hirveitä maksa. Voit kirjoa nimen vaikka paidan rintamukseen.

Vierailija
12/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytön siniset kumpparit jäivät omaan käyttöön vasta sen jälkeen, kun liimattiin niihin tyttömäiset tarrrat. Sitä ennen pojat käyttivät niitä, vaikka isolla luki tytön nimi varren sisäpuolella. Poikien omat saappaat olivat pienempiä, eikä ne mennyt tytön jalkaan, olivat varmaan pieniä niille pojillekin, kun useimmilla oli päiväkodissa säilytettävät kumpparit, eikä niiden kokoa niin tarkistettu. Nuo olivat vielä niitä päiväkodin isoja, jotka oman nimensä tunnistivat.

Vierailija
13/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on jotain mega tyhmää onnistuttu kusettamaan oikein kunnolla.

No onpahan joku saanut helpolla hyvät tienestit.

Vierailija
14/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytön siniset kumpparit jäivät omaan käyttöön vasta sen jälkeen, kun liimattiin niihin tyttömäiset tarrrat. Sitä ennen pojat käyttivät niitä, vaikka i

Miksi ostit tytöllesi siniset kumpparit???

Vierailija
15/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei moni lapsi niitä vaatteita "omaan laatikkoon" laita, eikä kukaan ehdi jokaista seuraamaan.

Lisäksi osa käy jopa siirtelemässä vaatteita laatikosta toiseen.

Kolmanneksi, suurin osa päiväkodin lapsista ei osaa vielä lukea, että se teksti laatikon kyljessä ei auta.

Vierailija
16/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti.

Mä en erota edes omien lasteni vaatteita toisistaan. Välillä on 8 vuotiaalla 5 vuotiaan veljen vaatteet tms, jos eivät itse sano asiasta

Vierailija
17/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niirä lapsia on 30. Ne riisuu ja tunkee niitä vaatteita ties mihin laatikkoon ja jättää lattialle. Miten siinä kiireen keskellä ei muka voisi erehtyä? Ihmettelen suurestivjos joku hoitaja onnistuu vuodesta toiseen hoitamaan oikeat vaatteet ihan jokaiselle lapselle. Meno on kuitenkin tyyliin tätä: samaan aikaan puet vaatteita, huolehdit pissattamisesta, tarkistat vaippoja ja etsit kadonnutta pipoa. 

Vierailija
18/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on murheista pienin, jos Toivon kauluri onkin Urhon kaulassa. Voi kyynel.

Siellä ei ole yhtään vakihenkilökuntaa paikalla, kaikki jotain sijaisia joita ei kiinnosta ja jotka eivät välitä. Sitä se teettää kun viette kipeät lapset päiväkotiin, henkilökunta saa tartunnan.

Vierailija
19/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ja noi hoitajat ei itse vaivaudu etsimään niitä kadonneita vaatteita löytökorista kun ilmoittaa jotain hävinneen?

Itse? Kenen vaatteita siis?

Vierailija
20/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä ole tietoinen, että tekstiilitussit on keksitty... ja jokainen meistä on ollut käsityötunneilla, joten kirjominenkin on aika helppoa jopa minulle miehenä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi