Työmatka-aika 3t 15 min, kulut 550 e kk
Olen 10 v lapsen yh. Sain karenssin te toimistosta kun en mennyt haastatteluun työpaikkaan joka sijaitsee 110 km päässä, työmatka-aika min 3 t 15 min päivässä, klo 8 vuoroon meno lähtö 4.55 kotoa (seuraavalla junalla ei ehtisi) 5 eri kulkuvälineellä (bussi, juna, toinen juna, bussi). Kyseessä päiväkotityö. Matkat joutusin kulkemaan kaukojunalla ja 2000 e nettopalkasta menisi 550 e kk työmatkakuluihin. Kuumottaisi myös kotiinpaluu illalla, kuinka pitkään lapsi olisi aina yksinään?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään saa seurata jos matkat yli 3 tuntia kestää päivässä. Ota yhteyttä oikeusasiamieheen niin karenssi kumoutuu ja varmasti saat takautuvasti menettämäsi rahat karenssin ajalta takaisin kun se pistää sen virkailijan ojennukseen tai voit kokeilla soittaa työkkäriin eka ja uhata oikeusasiamiehellä jos eivät peru sitä laitonta karenssia heti suosiolla.
No, jos itse hakee paikkaa, kuten aloittaja, ja saa paikan niin voi olla vähän eri systeemit tuossa. Aloittaja meni kertomaan paikasta työkkärissä ja nyt karenssi uhkaa.
Ei se poista sitä tosiasiaa että jos karenssia tulee yli 3h työmatkoista niin karenssi on laiton. Ei sillä ole merkitystä vaikka itse olisi hakenut työpaikkaa. Työstä voi kieltäytyä ilman seuraamuksia jos työma
Eikä sillä ole merkitystä vaikka paikan saisi. Matka-aika tuosta karenssista tekee laittoman.
AP siis haki työpaikkaa työkkärin selän takana eli oma-aloitteisesti ei siis työkkärin kautta/keskemänä.
Sitten AP sai työpaikan ja kieltäytyi siitä pitkän työmatkan takia ja kertoi tämän kaiken työkkärille.
Miksi?
Miksi hait noin kaukaa alun perinkään + miksi kerroit kaiken työkkärille.
AP:
Minä itse hain avoimen haun kautta tuonne toiseen kaupunkiin jo lokakuussa töihin päiväkoteihin. Silloin hain sinne myös opiskelemaan, en päässyt ja unohdin koko työnhaunkin. Tammikuun alusta soitettiin että pääsetkö seuraavalla viikolla töihin. Kun en päääsyt sinne opiskelemaan niin edes alkanut muuttoa järjestämään eikä työstä kuulunut mitään kuin vasta tammikuun alussa. Minulla on erilaista kokemusta siitä työstä ja sitä vaaditiin tähän minulle tarjottuun työhön. Se oli oma moka kun kerroin virkailijalle tarjouksesta, luulin ettei mitään seuraisi kun työmatkat olisivat yli 3 tuntia päivä. Väärässä olin.
========
Miksi hait noin kauaksi, kun kerroit toisessa viestissä, että lapsi on juuri aloittanut uudessa koulussa etkä halua taas lapsen vaihtavan koulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään saa seurata jos matkat yli 3 tuntia kestää päivässä. Ota yhteyttä oikeusasiamieheen niin karenssi kumoutuu ja varmasti saat takautuvasti menettämäsi rahat karenssin ajalta takaisin kun se pistää sen virkailijan ojennukseen tai voit kokeilla soittaa työkkäriin eka ja uhata oikeusasiamiehellä jos eivät peru sitä laitonta karenssia heti suosiolla.
No, jos itse hakee paikkaa, kuten aloittaja, ja saa paikan niin voi olla vähän eri systeemit tuossa. Aloittaja meni kertomaan paikasta työkkärissä ja nyt karenssi uhkaa.
Ei se poista sitä tosiasiaa että jos karenssia tulee yli 3h työmatkoista niin karenssi on laiton. Ei sillä ole merkitystä vaikka itse olisi hakenut työpaikkaa. Työstä voi kieltäytyä ilman seuraamuksia jos työma
AP on vapaaehtoisesti hakenut sitä paikkaa eli AP on katsonut työmatkan olevan OK ja sitten kieltäytyy työstä niin on eri asia.
Ei työkkäri ole sitä paikkaa käskenyt hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et muuta lähemmäksi työpaikkaa?
Kyseessä 5 kk sijaisuus, työ olisi alkanut seuraavalla viikolla. 2 kk irtisanomisaika asunnossa ja lapsen koulu jne tällä toisella paikkakunnalla. Aloitti juuri uudessa koulussa vuodenvaihteessa ennen tätä juttua.
Vierailija kirjoitti:
AP:
Minä itse hain avoimen haun kautta tuonne toiseen kaupunkiin jo lokakuussa töihin päiväkoteihin. Silloin hain sinne myös opiskelemaan, en päässyt ja unohdin koko työnhaunkin. Tammikuun alusta soitettiin että pääsetkö seuraavalla viikolla töihin. Kun en päääsyt sinne opiskelemaan niin edes alkanut muuttoa järjestämään eikä työstä kuulunut mitään kuin vasta tammikuun alussa. Minulla on erilaista kokemusta siitä työstä ja sitä vaaditiin tähän minulle tarjottuun työhön. Se oli oma moka kun kerroin virkailijalle tarjouksesta, luulin ettei mitään seuraisi kun työmatkat olisivat yli 3 tuntia päivä. Väärässä olin.
========
Miksi hait noin kauaksi, kun kerroit toisessa viestissä, että lapsi on juuri aloittanut uudessa koulussa etkä halua taas lapsen vaihtavan koulua?
En kerro lapsen asioista tässä enempää ne eivät kuulu palstalle. Hänen piti vaihtaa koulua eräistä syistä, ja siksi ajattelin että voisimme vaihtaa kaupunkiakin kun löysin opinnot sieltä. En päässyt opiskelemaan ja aloin järjestellä koulun vaihtoa marraskuussa ja aloitti joulun jälkeen uudessa koulussa. Ko kaupungista ei kuulunut mitään työnhaun suhteen ennen vuodenvaihdetta. Millään tavalla ei ole realistista meillä muuttaa viikon varoitusajalla toiseen kaupunkiin se ei liity kouluunkaan. 2 kk irtisanomisaika on asunnossa. En voi muuttaa 5 kk sijaisuuden takia aina kaupungista toiseen
Vierailija kirjoitti:
5kk sijaisuuteen päiväkodissa ei löytynyt tekijää lähempää, vaan työtä tarjottiin 110km päässä asuvalle ap: lle? Nyt ei kuulosta ihan uskottavalle tämä tarina.
Päivän kokonaismatka-ajan pitää olla alle kolme tuntia, jotta saa karenssin. Ap:lla se ylittyy vartilla, eli provo mikä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan kyllä hoitamaan asiaa sinnepäin kun saan voimia jostain. Nyt lähinnä pelottaa vuokranmaksu jne kun saan vähänkin asioita selviämään otan yhteyttä eteenpäin.
T: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5kk sijaisuuteen päiväkodissa ei löytynyt tekijää lähempää, vaan työtä tarjottiin 110km päässä asuvalle ap: lle? Nyt ei kuulosta ihan uskottavalle tämä tarina.
Päivän kokonaismatka-ajan pitää olla alle kolme tuntia, jotta saa karenssin. Ap:lla se ylittyy vartilla, eli provo mikä provo.
Ei ikävä kyllä ole. Lähetin heille 2 sivun selvityksen esimerkkityöajoista jotka päivökodissa vaihtelevat 6- 18 välissä. Klo 6 vuoroon olisi pitänyt lähteä klo 2 kotoa, matka- aika 3, t 15 min yhteen suuntaan yöbussilla kaukojunalle. 3 t 15 min edestakainen matka oli lyhin yhtä työvuoroa tejdessä kaikki muut pidempiä. Ja ei olisi varaa töissä käydä ennen ekaa palkkaa.
Ei se poista sitä tosiasiaa että jos karenssia tulee yli 3h työmatkoista niin karenssi on laiton. Ei sillä ole merkitystä vaikka itse olisi hakenut työpaikkaa. Työstä voi kieltäytyä ilman seuraamuksia jos työmatkat kestää yli 3h kokoaikatyössä