Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmatka-aika 3t 15 min, kulut 550 e kk

Vierailija
31.01.2026 |

Olen 10 v lapsen yh. Sain karenssin te toimistosta kun en mennyt haastatteluun työpaikkaan joka sijaitsee 110 km päässä, työmatka-aika min 3 t 15 min päivässä, klo 8 vuoroon meno lähtö 4.55 kotoa (seuraavalla junalla ei ehtisi) 5 eri kulkuvälineellä (bussi, juna, toinen juna, bussi). Kyseessä päiväkotityö. Matkat joutusin kulkemaan kaukojunalla ja 2000 e nettopalkasta menisi  550 e kk työmatkakuluihin. Kuumottaisi myös kotiinpaluu illalla, kuinka pitkään lapsi olisi aina yksinään?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisessä työllisyystilanteessa luulisi, että lähempääkin löytyisi työntekijä päiväkotiin eikä ap olisi ainoa mahdollinen henkilö.

Ihmettelin sitä myös, varsinkin kun työnahakutiedoissa osoite on kuitenkin eri kaupungiss.a

Vierailija
22/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä muutoksia jos tukea leikataan vaikka tuo 50% minulta käytännössä joudun elämään lapsen isän maksamalla elatustuella ja lapsilisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisten ei kannata hankkia lasta.

Vierailija
24/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teille suomalaisille kaikki on niin vaikeaa?

Vierailija
25/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä työkkärin teoissa ja jutuissa ole päätä ekä häntää, eikä järjen hiventäkään. Oman kaupungin työkkäri kuulemma antoi karenssin eräälle, jonka työtarjous olisi ollut reilun 35 kilometrin päässä. Sanoivat hänelle työkkärissä, että pyörällä voi ajaa sinne töihin, sen takia ei matkan pituus kelvannut kieltäytymisen syyksi. Autollakin ajaa siis parikymmentä minuuttia tuollaista matkaa. 😏 Kauankohan sitä mahtaisi ajaa pyörällä? Jos ylipäänsä pääsisi perille asti, eikä kuolisi kesken matkan. Itse olen pyöräillyt talviaikaan 4-5 kilsaa paskakeleillä töihin ja ollut puolikuollut jo siinäkin kilometrimäärässä.

Kannattaa todellakin ihan itse koittaa hankkia se sopiva työpaikka, vaikka edes osa-aikainen työ, ja kaikin keinoin koittaa säästää rahaa, ettei joutuisi tällaisiin tilanteisiin. Jos on edes vähäinen osa-aikatyö, se on parempi kuin nolla euroa.

Vierailija
26/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö meidän hallituksen aivopieruiluja ja omien kansalaistensa kaltoinkohtelua VALVO mikään taho? Kertokaa! Minul nousee viha aapeen kaltaisten ja muiden ahtaalle ajettujen ihmisten puolesta. Tämä ei ole oikein! Maksan veroja enkä vain itseni ja omien tarpeideni vuoksi vaan koko oman kansan hyvinvoinnin puolesta. "Annan" vähäisistä rahoistani valtion kassaan. Ja mihin ne rahat menee, minulta ei ole kysytty että haluanko tukea esim muiden maiden taloutta. Voin sanoa- en halua. Haluan että veroista kertyvät rahat käytetään suimalaisten hyvinvointiin koska elämme kovia aikoja. Lapset kärsivät eniten ja heissä pitäisi olla tulevaisuus. Tämä hallitus osaltaan pyyhkii perseensä meidän lapsilla ja heidän lapsillaan näin rumasti sanottuna.

Vierailija
27/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persaukisten ei kannata hankkia lasta.

Minä olin naimisissa ja töissä ennen raskautta. En osannut ennustaa avioeroa, sairautta jne. Käytännössä jos on työtön yh vuokralla joutuu aina hakemaan tt tukea. 

Vierailija
28/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä päiväkotityö.

Jos kerran olet lastenhoitoalalla, niin miksi ihmeessä et ala perhepäivähoitajaksi?

Vierailija
29/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokin on keksitty, jankkaaja. Tuohon matkaan menisi noin 70min per suunta, mikä on aivan normaali työmatka. Voit tässä välissä irtisanoa nykyisen asunnon ja hakea uuttaa työpaikan läheltä, jolloin voisit autosi myydä. 

Vierailija
30/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työmatkat kestää yhteensä yli 3h/päivä niin se on pätevä syy kieltäytyä työstä eikä saa karenssia sekä miten sulla edes olisi varaa käydä eka kk ekaan paljaan asti töissä? Eihän virkailija voi olettaa että työttömällä on säästöjä. Itse haen töitä vain max. 20km päästä kotoa.

Vierailija
31/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin vaan, aina sitä jaksetaan marista työntekoa vastaan.

Vierailija
32/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokin on keksitty, jankkaaja. Tuohon matkaan menisi noin 70min per suunta, mikä on aivan normaali työmatka. Voit tässä välissä irtisanoa nykyisen asunnon ja hakea uuttaa työpaikan läheltä, jolloin voisit autosi myydä. 

Minulla ei ole ajokorttia puhumattakaan autosta. Ja luuletko että jollain tt tuella elävällä yh vanhemmalla olevan varaa pitää autoa? En tunne ketään. 

Vierailija
33/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat tietysti paikan vastaan mutta sairastut heti kohta.

Vierailija
34/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työmatkat kestää yhteensä yli 3h/päivä niin se on pätevä syy kieltäytyä työstä eikä saa karenssia sekä miten sulla edes olisi varaa käydä eka kk ekaan paljaan asti töissä? Eihän virkailija voi olettaa että työttömällä on säästöjä. Itse haen töitä vain max. 20km päästä kotoa.

*Palkkaan eikä paljaan 

Vierailija
35/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hait tuohon työhön johon sun on mahdotonta mennä? Ei vaan kannata hakea tollaisiin. Ymmärrän että 5kk sijaisuuden vuoksi ei kukaan muuta jolla on lapsia.

Vierailija
36/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan, aina sitä jaksetaan marista työntekoa vastaan.

Oletko lukutaidoton vai muuten vaan vähän tyhmä...? Ap ei valita työstä, vaan työmatkasta.

Vierailija
37/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä päiväkotityö.

Jos kerran olet lastenhoitoalalla, niin miksi ihmeessä et ala perhepäivähoitajaksi?

Ei meidän pieneen kaksioon mahdu. 3 krs ilman hissiä. Omalla lapsella koulupäivät lyhyitä ja tulee kotiin n klo 13 tai 14 jonka jälkeen tarvitsee jo rauhaa läksyjen tekoon jne. Eikä meidän kaupungissa noin vaan sellaista hommaa aloiteta.

Vierailija
38/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan että kokoaikatyössä 3 tuntia ja osa-aikatyössä 2 tuntia.

Vierailija
39/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5kk sijaisuuteen päiväkodissa ei löytynyt tekijää lähempää, vaan työtä tarjottiin 110km päässä asuvalle ap: lle? Nyt ei kuulosta ihan uskottavalle tämä tarina. 

Minä itse hain avoimen haun kautta tuonne toiseen kaupunkiin jo lokakuussa töihin päiväkoteihin. Silloin hain sinne myös opiskelemaan, en  päässyt ja unohdin koko työnhaunkin. Tammikuun alusta soitettiin että pääsetkö seuraavalla viikolla töihin. Kun en päääsyt sinne opiskelemaan niin edes alkanut muuttoa järjestämään eikä työstä kuulunut mitään kuin vasta tammikuun alussa. Minulla on erilaista kokemusta siitä työstä ja sitä vaaditiin tähän minulle tarjottuun työhön. Se oli oma moka kun kerroin virkailijalle tarjouksesta, luulin ettei mitään seuraisi kun työmatkat olisivat yli 3 tuntia päivä. Väärässä olin.

Joo, tuo on pahin moka mitä voi tehdä työvoimaviranomaisten kanssa asioitaessa, eli kertoa totuuden asioista heille. Heille ei pidä kertoa yhtään mitään mistään ulkopuolisesta työtarjouskeskusteluista, joista he eivät muuten tiedä, koska heidän tehtävänsä on etsiä sieltä karenssin aiheita ja sellaisen taatusti löytävät, jos ole lähtenyt johonkin täysin älyttömään päivän kestävään matkailuun. 

Toinen, mistä heille ei saa mitään kertoa on mitkään aktiiviset harrastukset, joissa varsinkaan tuotetaan mitään, koska sen keskustelun tarkoitus on vain se, että yritetään keksiä keino saada sinut luokiteltua yrittäjäksi. Kun noista kysytään, niin ainoat, mitä voi harrastaa on kirjastokirjojen lukeminen tai vastaavat, joista ei millään saa mitään yritystoimintaa keksittyä sinulle. Ikinä koskaan ei voi sanoa vaikkapa kirjoittavansa jotain tai pitävänsä jotain blogia tai vastaavaa, koska siitä yritetään heti keksiä keino, että henkilö muka työllistyy omassa yritystoiminnassaan. 

Vierailija
40/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hait tuohon työhön johon sun on mahdotonta mennä? Ei vaan kannata hakea tollaisiin. Ymmärrän että 5kk sijaisuuden vuoksi ei kukaan muuta jolla on lapsia.

Eihän hän hakenutkaan vaan työkkäri määräsi hakemaan