Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmatka-aika 3t 15 min, kulut 550 e kk

Vierailija
31.01.2026 |

Olen 10 v lapsen yh. Sain karenssin te toimistosta kun en mennyt haastatteluun työpaikkaan joka sijaitsee 110 km päässä, työmatka-aika min 3 t 15 min päivässä, klo 8 vuoroon meno lähtö 4.55 kotoa (seuraavalla junalla ei ehtisi) 5 eri kulkuvälineellä (bussi, juna, toinen juna, bussi). Kyseessä päiväkotityö. Matkat joutusin kulkemaan kaukojunalla ja 2000 e nettopalkasta menisi  550 e kk työmatkakuluihin. Kuumottaisi myös kotiinpaluu illalla, kuinka pitkään lapsi olisi aina yksinään?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autokin on keksitty, jankkaaja. Tuohon matkaan menisi noin 70min per suunta, mikä on aivan normaali työmatka. Voit tässä välissä irtisanoa nykyisen asunnon ja hakea uuttaa työpaikan läheltä, jolloin voisit autosi myydä. 

Minulla ei ole ajokorttia puhumattakaan autosta. Ja luuletko että jollain tt tuella elävällä yh vanhemmalla olevan varaa pitää autoa? En tunne ketään. 

Astuit ansaani, jankkaaja. Huomasitko, että olit tehnyt tän aloituksen eilen, ja olet kuitenkin nyt heti vastaamassa näihin viesteihin? Kaikki tiedämme, että näillä jankkaajilla on vain yksi elämä eli palsta, ja kaikki muu on valhetta. Olen siis rationaalisesti osoittanut koko aloituksesi olevan pelkkää valhetta, mikä tulee vielä poistumaan kun otan yhteyttä ylläpitoon: https://www.vauva.fi/anna-palautetta

Vierailija
42/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persaukisten ei kannata hankkia lasta.

Kerroppa meille kun noin päivänselvästi sen tiedät, että sattuuko se  fyysisenä kipuna korvien välissä, jos on noin pohjattoman tyhmä kuin sinä? 

Aika monelle tässä maassa kun on käynyt niin, että on hankkinut lapsen ihan hyvässä tilanteessa ja se tilanne on muuttunut sen jälkeen monesta eri syystä. On jotenkin outoa, että kaltaisesi haisevat sairaat oksettavat persvälit eivät sen vertaa tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5kk sijaisuuteen päiväkodissa ei löytynyt tekijää lähempää, vaan työtä tarjottiin 110km päässä asuvalle ap: lle? Nyt ei kuulosta ihan uskottavalle tämä tarina. 

Minä itse hain avoimen haun kautta tuonne toiseen kaupunkiin jo lokakuussa töihin päiväkoteihin. Silloin hain sinne myös opiskelemaan, en  päässyt ja unohdin koko työnhaunkin. Tammikuun alusta soitettiin että pääsetkö seuraavalla viikolla töihin. Kun en päääsyt sinne opiskelemaan niin edes alkanut muuttoa järjestämään eikä työstä kuulunut mitään kuin vasta tammikuun alussa. Minulla on erilaista kokemusta siitä työstä ja sitä vaaditiin tähän minulle tarjottuun työhön. Se oli oma moka kun kerroin virkailijalle tarjouksesta, luulin ettei mitään seuraisi kun työmatkat olisivat yli 3 tuntia päivä. Väärässä olin.

Sinne virkailjoille ei kerro mitään tulevaisuuden potentiaaliasta eikä muusta mitä työnhakurintamalla tapahtuu. Vasta sitten kun työpaikka on pihvi, sen voi ilomoittaa verkon kautta ettei enää hae työpaikkoja.  Koska kuntien tulee säästää niin ne etsivät mitä tahansa syytä jotta voivat tuen evätä, oli se sitten eettistä tai ei. 10v lapsi ei voi olla yksin 8+3= 11h päivässä mutta kun työkkärin tädit eivät näköjään ota tätä huomioon vaan lukevat omia työnhakuun sopivia pykälöitä, jotka eivät ota kokonaiskuvaa huomioon. Työkkärin henkilöille kerrotaan mahdollisimman vähän, aina. Näin suojaat selustasi.

Vierailija
44/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä päiväkotityö.

Jos kerran olet lastenhoitoalalla, niin miksi ihmeessä et ala perhepäivähoitajaksi?

Ei meidän pieneen kaksioon mahdu. 3 krs ilman hissiä. Omalla lapsella koulupäivät lyhyitä ja tulee kotiin n klo 13 tai 14 jonka jälkeen tarvitsee jo rauhaa läksyjen tekoon jne. Eikä meidän kaupungissa noin vaan sellaista hommaa aloiteta.

Entä henk.koht avustajan työ jos teidän kaupungissa toimii joku alan firma ja jos on työvuoroja saatavilla?  Sitä työtä saa tehdä täysin omien aikataulujen ja elämäntilanteen  mukaan . Itse isossa firmassa osa-aikaisena ollut kohta 9 vuotta. Jos saat vuoroja edes 20h/hviikko niin melko varmasti saat rahaa/kk enemmän kuin tukia saat.

Vierailija
45/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkotilanteessa, jottei tule karenssia niin täytyy käydä siellä työhaastettelussa. Mutta siellä nyt voi esittää mitä vaan, puhuu höpöjä ja unohtelee juttuja, ja tarinoi omista sairauksistaan, selkäkivusta jne niin ei kukaan palkkaa sellaista joka ei ole siihen työhön sopiva. Ja jos palkkaisi niin sitten alkaa se sairastelu, koska näistä sairauksistahan kerroit jo siellä haastattelussa ja työantaja tiesi riskin. 

Vierailija
46/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se noin menee, jos kohdalle osuu joustamaton virkailija. Ensi kertaa varten neuvoksi: käy haastattelussa ja kerro siellä mahdoton tilanteesi. Ei ne sua valitse, mutta voit kumminkin vetää rastin ruutuun  että kävit.

Vierailija
47/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään saa seurata jos matkat yli 3 tuntia kestää päivässä.  Ota yhteyttä  oikeusasiamieheen  niin karenssi kumoutuu ja varmasti saat  takautuvasti menettämäsi rahat karenssin ajalta takaisin  kun se pistää sen virkailijan ojennukseen tai voit kokeilla soittaa työkkäriin eka ja uhata oikeusasiamiehellä jos eivät peru sitä laitonta karenssia heti suosiolla.

Vierailija
48/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näissä työkkärin teoissa ja jutuissa ole päätä ekä häntää, eikä järjen hiventäkään. Oman kaupungin työkkäri kuulemma antoi karenssin eräälle, jonka työtarjous olisi ollut reilun 35 kilometrin päässä. Sanoivat hänelle työkkärissä, että pyörällä voi ajaa sinne töihin, sen takia ei matkan pituus kelvannut kieltäytymisen syyksi. Autollakin ajaa siis parikymmentä minuuttia tuollaista matkaa. 😏 Kauankohan sitä mahtaisi ajaa pyörällä? Jos ylipäänsä pääsisi perille asti, eikä kuolisi kesken matkan. Itse olen pyöräillyt talviaikaan 4-5 kilsaa paskakeleillä töihin ja ollut puolikuollut jo siinäkin kilometrimäärässä.

Kannattaa todellakin ihan itse koittaa hankkia se sopiva työpaikka, vaikka edes osa-aikainen työ, ja kaikin keinoin koittaa säästää rahaa, ettei joutuisi tällaisiin tilanteisiin. Jos on edes vähäinen osa-aikatyö, se on parempi kuin nolla euroa.

Ongelma on siinä, että kiitos tämän sekoomuksen ja pershuorien umpipaskahallituksen, siitä vähäisestä osa-aikatyöstä ei ole käytännössä enää juuri mitään etua ja se myös aiheuttaa ongelmia. Ongelma on se, että nämä hallituksen vajaat idiootit poistivat kaikki suoja-osat. Toimeentulotuella oleva ei saa enää sentin senttiä lisää taskuunsa osa-aikatyöstä vaan päin vastoin menettää rahaa, koska työssäkäynnistä on kuluja, joita ei huomioida. 

Eikä se oikein kannata enää työttömällekään ilman suoja osia. Jos tienaat satasen, se leikkaa työttömyysturvaa 50 eurolla. Valitettavasti tuo ei vain tarkoita, että työtön saisi siitä sen 50 euroa vaan saa oikeasti paljon vähemmän, nimittäin ansioiden pakolliset maksut kuten sairas- ja työttömyysturva sekä mahdolliset verot lasketaankin koko satasesta eikä siitä viidestä kympistä. Nuo vievät siitä satasesta helposti vähintään sen 20 euroa vielä pois. Sitten lasket päälle työmatkakustannukset, niin siitä satasen työstä työttömälle jää kouraan ehkä 20 euroa, jos hyvin käy. Ja se upea kakskymppinen sitten tietysti tarkoittaa sitä, että työttömyysturva menee sovitellun työttömyysturvan laskentaan, joka tarkoittaa sitä, että se työtön joutuu elämään viikkoja ilman sitä työttömyyskorvausta, koska se tulee hillittömällä viiveellä se laskenta. 

Yksinkertaisesti pientä osa-aikaista työtä on liki mahdoton saada kunnolla kannattavaksi työttömälle nykysäännöillä ja sen on saanut aikaan tämä umpipaskahallitus.

Vierailija
49/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autokin on keksitty, jankkaaja. Tuohon matkaan menisi noin 70min per suunta, mikä on aivan normaali työmatka. Voit tässä välissä irtisanoa nykyisen asunnon ja hakea uuttaa työpaikan läheltä, jolloin voisit autosi myydä. 

Minulla ei ole ajokorttia puhumattakaan autosta. Ja luuletko että jollain tt tuella elävällä yh vanhemmalla olevan varaa pitää autoa? En tunne ketään. 

Jos sinä et tunne niin ei se sitä tarkoita että heitä ei olisi, itselläni on pakko olla auto koska täällä ei ole minkäänlaista julkista liikennettä ja lähimpään palvelukeskukseen on matkaa 25km suuntansa.

Vierailija
50/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se noin menee, jos kohdalle osuu joustamaton virkailija. Ensi kertaa varten neuvoksi: käy haastattelussa ja kerro siellä mahdoton tilanteesi. Ei ne sua valitse, mutta voit kumminkin vetää rastin ruutuun  että kävit.

Ja vielä parempi neuvo on se, että mene sinne haastatteluun, mutta varmista siellä, että et todellakaan tule valituksi.

Vierailija
51/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa meille kun noin päivänselvästi sen tiedät, että sattuuko se  fyysisenä kipuna korvien välissä, jos on noin pohjattoman tyhmä kuin sinä? 

Aika monelle tässä maassa kun on käynyt niin, että on hankkinut lapsen ihan hyvässä tilanteessa ja se tilanne on muuttunut sen jälkeen monesta eri syystä. On jotenkin outoa, että kaltaisesi haisevat sairaat oksettavat persvälit eivät sen vertaa tajua.

Huomaa kyllä miksi olet persaukinen. Sivistyksen taso on olematon. Häpeä kirjoituksiasi. 

Vierailija
52/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astuit ansaani, jankkaaja. Huomasitko, että olit tehnyt tän aloituksen eilen, ja olet kuitenkin nyt heti vastaamassa näihin viesteihin? Kaikki tiedämme, että näillä jankkaajilla on vain yksi elämä eli palsta, ja kaikki muu on valhetta. Olen siis rationaalisesti osoittanut koko aloituksesi olevan pelkkää valhetta, mikä tulee vielä poistumaan kun otan yhteyttä ylläpitoon: https://www.vauva.fi/anna-palautetta

Minulla on tämä keskustelu historiassa ja etsin sen heti aamulla. Oletko vähän sekaisin? Minulla ei ole ketään kenen kanssa jutelka tästä asiasta joten halusin purkaa asiaa täällä. Mitä ihmettä tein sinusta väärin? 

Vierailija
53/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse saan rahaa sen verran tästä osa-aikatyöstä ettei tarvi tukia hakea eikä miettiä kokoaikatöitä. Helpottaa kummasti kun ei ole mitään velvollisuuksia kelaa eikä työkkäriä kohtaan vaikka työttömänä työnhakijana listoilla edelleen olenkin vaikka en hae mitään töitä.

Vierailija
54/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä miksi olet persaukinen. Sivistyksen taso on olematon. Häpeä kirjoituksiasi. 

Kyllä sivistyksen puutteesta ja täydestä aivottomuudesta kärsii se, joka tulee jälkiviisastelemaan, että persaukisten ei pitäisi hankkia lasta. Ja sitten sellaista oksettavaa jätettä ei olekaan enää mitään tarvetta kohdella ihmisenä, koska sellaisen se otus ei ole.

Vierailija
55/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja itse saan rahaa sen verran tästä osa-aikatyöstä ettei tarvi tukia hakea eikä miettiä kokoaikatöitä. Helpottaa kummasti kun ei ole mitään velvollisuuksia kelaa eikä työkkäriä kohtaan vaikka työttömänä työnhakijana listoilla edelleen olenkin vaikka en hae mitään töitä.

Siis olen se joka ehdotti henk.koht avustajan työtä ja on itsekkin avustajana isossa firmassa.

Vierailija
56/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin todella pelottavaa jos kertoo tälläisistä heti syytetään valehtelijaksi ja silti niin on minulle on käynyt. 

T: ap

Vierailija
57/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olen se joka ehdotti henk.koht avustajan työtä ja on itsekkin avustajana isossa firmassa.

En uskalla osa- aikatöitä tehdä enkä keikkoja. Saamme asumistukea ja tt tukea ja työkkäriä joten epäsäännölliset ansiot sekoittavat kaikki tuet enkä tietäisi paljonko saan mistä ja milloin rahaa. Kun olin naimisissa tein keikkatöitä.

Vierailija
58/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo aikaa. Itse olin saamassa karenssin, kun en hakenut vaativaa ohjelmoijan paikkaa käytyäni mikrotukihenkilökurssin merkonomitaustalla. Virkailija ei millään ymmärtänyt, että en minä osaa ohjelmoinnista juuri mitään. Vähän kyllä, olin käynyt omaehtoisen kurssin aiemmin muta se oli sellainen iltakurssi työn ohessa, enkä sitä koskaan ilmoittanut koska se ei tehnyt minusta ammattilaista.  Tyyliin olisi pitänyt lähteä C++ -ohjelmoijan paikkaa hakemaan kun osasin tehdä basicilla ohjelman joka arpoo lottonumerot vaikeimpana tehtävänä - ohjelmointia osaavat tietävät että tämä on helppo alkeistehtävä. No minut pelasti tästä se, että sain toisen työn ja yllätys yllätys - mikrotukihenkilönä työvoimatoimistosta! Se oli työllistämistukipaikka joka tuli sitten nopeasti. Siinä työkkärissä ollessa selvisi, että suurin osa silloisista virkailjoista oli merkonomeja ja todella paljon työllistämistuella.  Terkkuja tutuille, joku voi tästä tunnistaakin jos tähän palstalle ja tähän ketjuun eksyy. Minun asiani oli vielä käsittelyssä toimikunnassa silloin kun aloitin jo työn, mutta se luonnollisesti poistui. En ollut sitten sen jälkeen enää moneen vuoteen työtön, mutta pieni jakso tuli vielä kerran. Se työkkärin paikka oli määräaikainen mutta työllistyin sitten muualle. 

Vierailija
59/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ai, surkea tilanne todellakin.

Työkkärille ei kannata ikinä kertoa mitään ylimääräistä. Vastaa vain niiden kysymyksiin niin lyhyesti ja ympäripyöreästi kuin mahdollista.

Kun kyselevät suunnitelmista tai mitä teet päivisin tms. niin kannattaa vain vastata tyyliin "haen töitä" kun kysyvät mistä, niin "netistä oon katellu eri paikkoja". 

Mitään tulevaisuuden suunnitelmia ei niille tarvi selittää, eikä todellakaan kannata kertoa mistään työmahdollisuudesta ennen kuin on nimet papereissa ja työt alkanut.

Ei niille tarvi esittää mitää aktiivisuutta, sen kummemmin kuin kuittaa pakkohaut tehdyksi. Ei siitä saa mitää lisäpisteitä, että kertoo jostain mahollisesta työmahdollisuudesta vaan päinvastoin, he käyttävät kaikkea sanottua kaikin keinoin "asiakasta" vastaan, niin kuin sinullekkin nyt kävi. 

Heidän ainoa todellinen tehtävä on keksiä syy miksi et ole oikeutettu työttymyyskorvaukseen. Tämä kannattaa aina pitää mielessä. Vaikka ne kuinka ystävällistä esittäisivätkin, niin ei ne todellisuudessa välitä sinusta peen vertaa, eikä niillä ole mitää halua auttaa sinua mitenkään päin.

Vierailija
60/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään saa seurata jos matkat yli 3 tuntia kestää päivässä.  Ota yhteyttä  oikeusasiamieheen  niin karenssi kumoutuu ja varmasti saat  takautuvasti menettämäsi rahat karenssin ajalta takaisin  kun se pistää sen virkailijan ojennukseen tai voit kokeilla soittaa työkkäriin eka ja uhata oikeusasiamiehellä jos eivät peru sitä laitonta karenssia heti suosiolla.

No, jos itse hakee paikkaa, kuten aloittaja, ja saa paikan niin voi olla vähän eri systeemit tuossa. Aloittaja meni kertomaan paikasta työkkärissä ja nyt karenssi uhkaa.