Mihin tarvitset lääkäriä enemmän kuin puolentoista vuoden välein?
Tarkoitan niin että käyt itse vastaanotolla. Reseptit saa yleensä uusittua netin kautta.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mihinkään. Käyn lääkärissä niin harvoin että kun viimeinen menin, lääkäri ihmetteli kun minusta ei löydy mitään tietoja. Kerroin että johtuu varmaan siitä kun en sairasta mitään. Ajattelin että on hyvä käydä kerran 30 vuoteen.
Ja mistä tiedät ette sairasta josset käy lääkärissä joten et käy labroissakaan.
Oireista? Eihän sairauksia tarvitse itse keksiä, eikä siihen lääkärin apua tarvitse, vaan ne tulee jos on tullakseen.
Monet sairaudet ovat oireettomia. Pointti lähinnä siinä, että on helpompi estää sairauden leviämistä tai parantaa se paremmin jos huomataan se jo siinä alkuvaiheessa kun et siis itse vielä huomaa oireita, mutta kokeet paljastaa että jokin on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä käydä lääkärissä kerran vuodessa tekemässä terveystarkastus ja verikokeet, vaikka ei olisikaan mitään ilmeisiä vaivoja. Monet sairaudet on helpompi hoitaa, kun ne havaitaan varhaisessa vaiheessa.
En tunne yhtäkään ihmistä joka tekisi noin.
Ainakin koulutettujen ja varakkaiden ihmisten keskuudesta, vuosittainen terveystarkastus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Koulutus tuo usein mukanaan parempaa ymmärrystä terveyden ja ennaltaehkäisevän hoidon merkityksestä ja sen vaikutuksista elämänlaatuun ja työkykyyn ja varakkailla ihmisillä on toki myös enemmän resursseja käyttää yksityisiä terveyspalveluja.
Jos mulla olisi varaa yksityiseen, kävisin joka vuosi itsekin. Ennakointi on fiksua.
Mielestäni on surullista että yleinen terveydenhoito keskittyy enemmän sairauksien hoitamiseen ja hillitsemiseen kuin sairauksien ennakoimiseen ja estämiseen.
Täytyy käydä piikki hakemassa tietyin aikavälein, lääkäriä tarvitsee harvemmin. Vain tarkastukset silloin tällöin ja lääkkeen mahdollinen vaihtaminen.
Minä vihaan terveydenhuollon ihmisiä. Se sormi pystyssä lässyttävä terkantäti ei motivoi yhtään mihinkään. Siksi en käy lääkärissä. Juu enkä luulekaan, etteikö löytyisi sitä sun tätä, jos kävisin. Mutta en käy.
Toivottavasti ketjun biohakkeri ei nyt tukehdu epäuskoon ja tyrmistykseen.
Itsellä erikoissairaanhoitoon 10 käyntiä puolen vuoden sisään 😅Komplikaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Minä vihaan terveydenhuollon ihmisiä. Se sormi pystyssä lässyttävä terkantäti ei motivoi yhtään mihinkään. Siksi en käy lääkärissä. Juu enkä luulekaan, etteikö löytyisi sitä sun tätä, jos kävisin. Mutta en käy.
Minä en käy, koska vihaan datankeruuta enkä ole antanut siihen lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käy, koska vihaan datankeruuta enkä ole antanut siihen lupaa.
Juu, mulla myös se. Unohdin viestiä kirjoittaessani.
Vierailija kirjoitti:
En mihinkään. Käyn lääkärissä niin harvoin että kun viimeinen menin, lääkäri ihmetteli kun minusta ei löydy mitään tietoja. Kerroin että johtuu varmaan siitä kun en sairasta mitään. Ajattelin että on hyvä käydä kerran 30 vuoteen.
Kävin viime vuonna 15 vuoden paussin jälkeen myös lääkärissä tai yksityisessä lääkärikeskuksessa, jossa on usean alan lääkärit plus labrat ym. Tutkitutin kaikki ja verikokeet tietty myös. Kaikki oli kunnossa, sydän ja suonet kuin nuorella, sanoivat. Ei mitään pillerireseptejä kirjoiteltu. Vahvemmat silmälasit piti kyllä hankkia mutta kuulo oli erinomainen. Ai niin, yksi luomi nenän vierestä laaseroitiin pois. Sen pituinen se. N75
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen lääkäriä vasta kun jokin raaja irtoaa.
Ootko varma? Esim. päänkin irrotessa kannattaa kaivaa esille joku omahoito-opas ja syödä buranaa, eikä varsinkaan ruuhkauttaa päivystystä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se motivoi, että tiedät itsekin, että todennäköisesti että jokin on vialla? Teet itsellesi karhunpalveluksen, se läsyttävä terkantäti saattaa lässyttää ihan syystäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se motivoi, että tiedät itsekin, että todennäköisesti että jokin on vialla? Teet itsellesi karhunpalveluksen, se läsyttävä terkantäti saattaa lässyttää ihan syystäkin...
Jos teen niin ihan tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä selkeästi on jos pitää tosiasioiden kertomista lässytyksenä. Ylipainoa takuulla eikä laihduttaminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä tiedät ette sairasta josset käy lääkärissä joten et käy labroissakaan.
Oireista? Eihän sairauksia tarvitse itse keksiä, eikä siihen lääkärin apua tarvitse, vaan ne tulee jos on tullakseen.
Monet sairaudet ovat oireettomia. Pointti lähinnä siinä, että on helpompi estää sairauden leviämistä tai parantaa se paremmin jos huomataan se jo siinä alkuvaiheessa kun et siis itse vielä huomaa oireita, mutta kokeet paljastaa että jokin on vialla.
&n
Mun äiti olisi elossa, jos olisi mennyt aikaisemmin lääkäriin. Syöpä on kavala.
Vierailija kirjoitti:
Koska et pidä terkantädistä, et käy lääkärissä etkä pidä huolta itsestäsi? Ahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä selkeästi on jos pitää tosiasioiden kertomista lässytyksenä. Ylipainoa takuulla eikä laihduttaminen kiinnosta.
Ei välttämättä ylipaino. Voi olla myös tupakointi, liika alkoholin juonti tai muuten epäterveelliset elintavat.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä tarvitset lääkäriä noin usein? Itse kävin viimeksi tikkauttamassa jalkani neljä vuotta sitten.
Onko krooniset sairaudet sulle käsitteenä vieraita?
Lääkäri voi todeta monia sairauksia verikokeiden ja muiden tutkimusten avulla, jopa ennen kuin potilas kokee selviä oireita. Tällaiset tutkimukset voivat paljastaa piileviä tai varhaisessa vaiheessa olevia sairauksia, jolloin hoito voidaan aloittaa ajoissa ja mahdollisesti estää taudin eteneminen. Tässä on joitakin esimerkkejä sairauksista, jotka voivat näkyä verikokeista tai muista tutkimuksista ennen oireiden ilmenemistä:
1. Diabetes (tyyppi 2)
Verikoe: Verensokerin taso, HbA1c (keskimääräinen verensokeri viimeisten 2-3 kuukauden aikana)
Miten se voidaan havaita: Korkea verensokeri tai poikkeama insuliiniherkkyydessä voi näkyä verikokeissa jopa vuosia ennen kuin potilas huomaa oireita, kuten janon tai usein toistuvan virtsaamisen.
2. Kilpirauhasen sairaudet (hypo- ja hyperthyreoosi)
Verikoe: TSH (kilpirauhasen stimuloiva hormoni), T4, T3
Miten se voidaan havaita: Poikkeavat kilpirauhashormonitasot voivat paljastaa sairauden ennen kuin ilmenee merkittäviä oireita, kuten väsymystä, painonmuutoksia tai sydämen rytmihäiriöitä.
3. Rauta- ja B12-vitamiinin puutos
Verikoe: Hemoglobiini, ferritiini, B12-vitamiini
Miten se voidaan havaita: Raudan ja B12-vitamiinin puute voi näkyä verikokeissa ennen kuin ilmenee väsymystä, heikkoutta tai muita anemiaan viittaavia oireita.
4. Maksan toimintahäiriöt
Verikoe: Maksaentsyymit (ALT, AST, ALP), bilirubiini, albumiini
Miten se voidaan havaita: Maksaongelmat, kuten rasvamaksa tai maksatulehdus, voivat näkyä verikokeissa ennen kuin ilmenee keltaisuutta tai vatsakipuja.
5. Kolesteroli ja sydänsairaudet
Verikoe: Kolesterolitasot (LDL, HDL, kokonaiskolesteroli), triglyseridit
Miten se voidaan havaita: Korkeat kolesterolitasot voivat olla merkki lisääntyneestä sydänsairauksien riskistä, vaikka potilas ei vielä koe rintakipua tai muita sydänperäisiä oireita.
6. Munuaisten sairaudet (esim. krooninen munuaisten vajaatoiminta)
Verikoe: Kreaatiini, GFR (glomerulussuodatusnopeus), urea
Miten se voidaan havaita: Munuaisten vajaatoiminta voi kehittyä hitaasti ilman selviä oireita, mutta verikokeet voivat paljastaa poikkeavat munuaisfunktiot.
7. Syövän merkit (esim. haiman syöpä, munasarjasyöpä)
Verikoe: Tuumorimarkkerit (esim. PSA, CA-125, CEA)
Miten se voidaan havaita: Vaikka tuumorimarkkereita ei voida käyttää yksinomaisena syövän diagnosoimiseen, epänormaalit tasot voivat viitata syövän mahdollisuuteen ennen kuin oireet ilmenevät.
8. Bakteeri-infektiot tai tulehdukset
Verikoe: CRP, täydellinen verenkuva (leukosyytit)
Miten se voidaan havaita: Korkea tulehdusarvo (CRP) tai muut poikkeavat tulokset voivat viitata bakteeri-infektioon tai tulehdukseen ennen kuin ilmenee selvää kuumetta tai kipua.
9. Autoimmuunisairaudet (esim. nivelreuma, lupus)
Verikoe: ANA (antinukleaarinen vasta-aine), rheumatoid factor (RF), CRP
Miten se voidaan havaita: Autoimmuunisairaudet voivat ilmetä laboratoriotesteissä ennen kuin potilas kokee niveltulehduksia, ihottumaa tai muita oireita.
10. Verisairaudet (esim. leukemia, pernan suureneminen)
Verikoe: Verenkuva, valkosolut, punasolut, trombosyytit
Miten se voidaan havaita: Poikkeavat verisoluarvot voivat viitata verisairauksiin, kuten leukemiaan, ja näkyä jo ennen kuin potilas kokee väsymystä tai verenvuotoa.
11. Hormonihäiriöt (esim. PCOS, kortisolihäiriöt)
Verikoe: Estrogeeni, progesteroni, testosteroni, kortisoli
Miten se voidaan havaita: Hormonaaliset epätasapainot voivat ilmetä verikokeissa ennen kuin potilas huomaa esimerkiksi kuukautishäiriöitä tai painonmuutoksia.
12. Kalsiumin ja D-vitamiinin puutos
Verikoe: Kalsium, D-vitamiini
Miten se voidaan havaita: Puutos voi jäädä huomaamatta ennen kuin ilmenee lihasheikkoutta tai luustokipuja.
13. Verenpainetauti (hypertonia)
Verikoe ja tutkimukset: Verenpaineen mittaus
Miten se voidaan havaita: Vaikka verenpainetauti ei ole verikokeella suoraan diagnosoitavissa, säännöllinen verenpaineen seuranta voi paljastaa kohonneet arvot, vaikka oireita, kuten päänsärkyä tai huimausta, ei vielä ilmene.
14. Ruoansulatuskanavan sairaudet (esim. keliakia, Crohnin tauti)
Verikoe: TTG-vasta-aineet (keliakia), kalprotektiini (Crohnin tauti)
Miten se voidaan havaita: Autoimmuunisairauksien, kuten keliakian, varhainen havaitseminen voi tapahtua verikokeilla ennen kuin ilmenee suolistovaivoja.
15. Dyslipidemia (epätasapaino rasvoissa)
Verikoe: Triglyseridit, LDL, HDL
Miten se voidaan havaita: Poikkeavat rasva-arvot voivat altistaa sydänsairauksille, ja ne voidaan havaita ennen kuin ilmenee sepelvaltimotautiin liittyviä oireita.
Verikokeet ja muut laboratoriotestit ovat siis erittäin tärkeitä ennaltaehkäisevässä lääketieteessä. Lääkärin tekemä säännöllinen seuranta ja riskiryhmien tarkkailu voivat estää monia sairauksia kehittymästä vakaviksi ennen oireiden ilmenemistä.
Säännölliset kokeet ja tarkastukset ovat erittäin tärkeitä, vaikka ei tuntisi itseään sairaaksi. Monet sairaudet voivat kehittyä hitaasti ja jäädä huomaamatta, koska niillä ei ole heti selviä oireita. Tässä on muutamia syitä, miksi on tärkeää käydä tarkastuksissa säännöllisesti:
1. Varhainen havaitseminen parantaa hoitomahdollisuuksia
Monet sairaudet kehittyvät hitaasti ja voivat jäädä piiloon ennen kuin ne alkavat aiheuttaa oireita. Varhainen diagnoosi tarkoittaa usein, että sairauden voi hoitaa tehokkaammin ja vähemmän haitallisilla hoitomuodoilla. Esimerkiksi syövän tai sydänsairauksien varhainen havaitseminen voi parantaa ennustetta ja elämänlaatua.
Esimerkki: Rintasyövän tai paksusuolen syövän varhainen havaitseminen seulontatutkimusten avulla voi pelastaa elämän.
2. Riskitekijöiden tunnistaminen ennen oireiden ilmenemistä
Monilla sairauksilla on riskitekijöitä, jotka voivat paljastua verikokeissa tai muissa tutkimuksissa ennen kuin oireet tulevat esiin. Näitä voivat olla esimerkiksi korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli tai verensokeri, jotka voivat johtaa vakaviin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, diabetekseen ja aivohalvaukseen.
Esimerkki: Jos korkeaa verenpainetta ei hoidetaan, se voi johtaa sydänkohtauksiin tai aivohalvaukseen mutta se voidaan havaita ja hoitaa jo ennen kuin oireet alkavat.
3. Terveystilanteen seurantaa ja ennakoitavuutta
Säännölliset tarkastukset tarjoavat mahdollisuuden seurata oman terveyden tilaa ja ennakoida mahdollisia muutoksia. Jos esimerkiksi paino nousee, verenpaineen taso nousee tai kolesteroliarvot kohoavat, lääkäri voi ohjata elintapojen muutoksiin ennen kuin sairaus ehtii kehittyä.
Esimerkki: Korkea kolesteroli ja kohonnut verensokeri ovat usein täysin oireettomia, mutta ne voivat ajan myötä altistaa sydänsairauksille ja diabetekselle. Verikokeet voivat paljastaa nämä riskit ennen kuin ne johtavat vakaviin ongelmiin.
4. Ennaltaehkäisevä lääketiede
Lääketieteelliset tarkastukset ja kokeet voivat auttaa ennaltaehkäisemään sairauksien kehittymistä. Esimerkiksi rokotukset, varhainen syövän seulonta tai sydänsairauksien riskin arviointi voivat vähentää riskiä sairastua vakaviin tauteihin.
Esimerkki: Ihosyövän varhainen havaitseminen voi estää pahanlaatuisen ihomuutoksen leviämisen.
Joo, siellä voi käydä painamassa vuoronumeroa ja jos sen jälkeen haluaa vielä istua, sekin onnistuu. Aika pitkäksi aikaa. Ne kyllä suosittelee soittoa. Hoitajalle voi päästä odotuksen jälkeen.