Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ne pörssisähkö hehkuttajat ovat?

Vierailija
31.01.2026 |

Koko kesän lällätelleet. Entäs nyt?

Kommentit (360)

Vierailija
41/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hehkutan aina vuosikulutusta. Hehkutin juuri, että viime vuosi oli 4,5 senttiä kwh ja sitä edellinen vuosi 5,5 kwh.

Tulen tammikuussa 2027 kertomaan taas. Millään muullahan ei ole väliä kuin vuosikulutuksella.

Kai sillä on siinä tapauksessa, jos elää kädestä suuhun. Kaikilla ei ole varaa maksaa jättimäisiä laskuja kerralla, vaikka vuosikulutus olisikin kohtuullinen. 

Vierailija
42/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömineet takaisin kiven alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vuoden lopussa sen tammikuun 20 sentin sähkön hinnaksi muodostuikin kuitenkin 6 senttiä. Erikoista tuo matematiikka tosiaan.

Vierailija
44/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fortum tuottaa osinkoja, laskussa säästän, kun jaksan joka päivä katsoa klo 14 seuraavan päivän hinnat noin 1 minuutissa jos on pyykkiä ja sähkö 45c/kwh, niin pesin tänään, kun sähkö oli 8c/kwh kuusin kertainen ero hinnassa ja näitä korkeita päiviä ei 12kk mahdu montakaa päivää, mutta kiinteähintaisessa 365 päivää. 

Kiinteällä on aina alle 8 senttiä. Jopa alle 7.

veikkaanpa, ettei jatkossa tule olemaan, kun datakeskukset ja muut alkaa viemään sähköä. 
Pörssin keskihinta on joka tapauksessa alempi ja 15000kWh kulutuksella jo 3c/kWh tekee 450 euroa vuodessa. Siihen vielä verot päälle. 

Vierailija
45/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kiinteä sopimus ja tulee olemaan.

Mutta tätä "hähhähhää" asennetta en käsitä. En mä saa mitään kiksejä siitä, että pörssiläisille tulee nyt isot sähkölaskut.

Potut pitää aina maksaa pottuina. Itse sulkisin pörssisähköläiset jollekin leirille.

Ei mulla muuta.

Vierailija
46/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö ap, että sitä sähkölaskua maksetaan koko vuosi. Toistaiseksi on koko vuoden pörssisähkö tullut edullisemmaksi kuin kiinteähintainen. Se on 8han helppo laskea vuoden lopussa, kun koko vuoden sähkönkulutus on tiedossa.

Ei ap ymmärrä vaan laskee keskihinnan pelkän talven perusteella.

Moni ei myöskään tunnut ymmärtävän, että eri pörssisähköläisillä on eri keskihinta, riippuu ihan siitä kuinka hyvin pystyy lämmityksessä hyödyntämään edulliset yötunnit.

Vierailija
47/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kulutus oli tammikuussa 2026 1944kWh ja 2025 1447kWh. Eli noin 500kWh nosti pakkanen kulutusta, vaikka puutakin poltettiin joka ainoa päivä. Sitä ei yleensä nollakeleillä tarvita lainkaan. Meillä on kiinteä 7,2 sentin hinta, joten viime vuonna meni 105€ ja tänä vuonna menee 140€. Tänä vuonna pörssisähkö olisi maksanut meille 607€ ja viime vuonna 124€. Ei meillä ole mitään sellaista laitetta, jota voisi käyttää pörssisähkön mukaan säästääkseen. Ei ilmalämpöpumppua voi pitää pitkiä aikoja pois päältä tai jäätyy. Vesivaraajakin on vain 50 litrainen. Ykköseuroja voi silläkään säästää.

Poltit puuta, mutta vertailet silti kulutusta edelliseen vuoteen ja ikään kuin käyttäisit saman sähkön koko ajan. Pörssisähkön idea on ottaa sähköä silloin, kun se on halpaa ja rajoittaa, kun se on kallista. Oma kotitalossa voi ajoittaa aika monta asiaa niille

aika vähän loppujen lopuksi joilla on merkitystä

Vierailija
48/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön keskihinta tammikuussa oli yli 31 senttiä kilowattitunnilta.

Vierailija
49/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He nauttivat nyt kesällä tulleista säästöistä.

Vierailija
50/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuota hehkuttamaan, ihan kohtuullinen on sähkölasku ollut. Eikä sitä vuositasolla muutaman viikon pakkanen juurikaan lihota.

Oman sähköyhtiön sivuille voi kirjautua ja seurata vaikka livenä paljonko kertyy lisää kulutuslaskua.

Vierailija
51/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fortum tuottaa osinkoja, laskussa säästän, kun jaksan joka päivä katsoa klo 14 seuraavan päivän hinnat noin 1 minuutissa jos on pyykkiä ja sähkö 45c/kwh, niin pesin tänään, kun sähkö oli 8c/kwh kuusin kertainen ero hinnassa ja näitä korkeita päiviä ei 12kk mahdu montakaa päivää, mutta kiinteähintaisessa 365 päivää. 

veikkaanpa, ettei jatkossa tule olemaan, kun datakeskukset ja muut alkaa viemään sähköä. 
Pörssin keskihinta on joka tapauksessa alempi ja 15000kWh kulutuksella jo 3c/kWh tekee 450 euroa vuodessa. Siihen vielä verot päälle. 

Loppujen lopuksi muutaman satasen säästöllä ei ole paskankaan merkitystä, jos koko ajan joutuu elämään kylmä rinki perseen alla...

Vierailija
52/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tätä "hähhähhää" asennetta en käsitä. En mä saa mitään kiksejä siitä, että pörssiläisille tulee nyt isot sähkölaskut.

Potut pitää aina maksaa pottuina. Itse sulkisin pörssisähköläiset jollekin leirille.

Ei mulla muuta.

Miksi sinua kiinnostaa jonkun muun sähkösopimus? Jokainen tekee itselleen sopivimman sopimuksen. 

Vierailija
53/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla muuta.

Eihän sulla koskaan mitään muuta olekkaan 

Vierailija
54/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hehkutan aina vuosikulutusta. Hehkutin juuri, että viime vuosi oli 4,5 senttiä kwh ja sitä edellinen vuosi 5,5 kwh.

Tulen tammikuussa 2027 kertomaan taas. Millään muullahan ei ole väliä kuin vuosikulutuksella.

Sulla on tosiaan koko kesä aikaa tuhlata sähköä vain jotta saisit keskihinnan alas ja pääsisit elvistelemään vauva-palstalla. Älykästä.

Vierailija
55/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuu kulutus 450kWh 7.9c/kWh. Työpaikalta saaduilla puilla lämmitettiin keskuslämmityskattilaa kalliit viikot. Viimeyönä oli jo sähkölämmitys käynyt päällä kun oli noin 7c/kWh.

Omakotitalo 145m2 puu/sähkö/öljylämmitys 2.5m3 varaajalla.

Laske puille markkinahinta ja jutellaan sitten uudestaan.

Vierailija
56/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssihinta on halvempi jos....Aina vaan tuppaa yllätyksiä tulemaan. Nytkään tammikuussa ei ollut mitään epänormaalia. Kova talvi vain.

Vierailija
57/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi muutaman satasen säästöllä ei ole paskankaan merkitystä, jos koko ajan joutuu eläm

Ei kaikilla ole viimeiset rahat menossa sähkölaskuihin.

Vierailija
58/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Mutta jos elää kädestä suuhun ja eurot on laskettava päivä-, viikko- tai kuukausitasolla, pörssisähkö ei sovi. En elä lasku kerrallaan vaan kokonaisuus kerrallaan: 

Sähkö maksaa vuodessa (tai kahdessa vuodessa) tietyn summan, otan sen mikä on vuodessa halvin vaihtoehto. Samasn tapaan kuin esim. vakuutusmaksut. Ne on vuositasolla, ei kuukausitasolla. 

Ei pörssisähkö kaikille sovi. Meidän perheelle edullisin vaihtoehto. 

Pörssisähkö sopii niille jotka voivat suunnitella sähkönkäyttänsä. Ei siis sähkölämmittäj

Minulla on mökillä sähkölämmitys, ylläpitolämpö myös kun emme siellä ole, ja pörssisähkö. Lukemat ovat siis mökiltä.

Mökki vuotaa kuin seula. Kun sen lämmittää 30 asteiseksi, on se talvella seuraavana päivänä kylmä. 

Silti pörssisähkö kannattaa, joska meillä on sähköauto ja latausasema. Sitä voi ladata halvalla öisin. Siksi lukemat matalat, kai.

Käymme ympäri vuoden, mutta syyskuusta toukokuuhun vain pari kertaa kuussa viikonloppuisin. 

Sama

Vierailija
59/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmehysteriaa taas kahden pakkaspäivän jälkeen. Suomessa on edeleen Euroopan halvin sähkö. Keski-Euroopan hinnoilla voi jo nämä heidänkin pakkaset näkyä kivasti laskussa.

Vierailija
60/360 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla määris ja silti saan 150 euron laskun tammikuulta. Naurettavaa puuttua muiden soppareihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi