Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lämpimät talvikengät -30 asteessa

Vierailija
31.01.2026 |

Mitä naisten talvikenkiä käytätte tällaisilla -30 asteen pakkasilla, etteivät jalat palele tunnin ulkoilun jälkeen?

Tavallisilla pitkävartisilla vuorillisilla talvisaappailla villasukilla en tarkene, joten suosittele vain oikeasti lämpimiä kenkiä.

Kuoma, Moon Boots, Ugg, mitkä ovat lämpimimmät? Onko muita vaihtoehtoja?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin löydät ne tosi lämpimät saappaat: ensiapuna huopapohjalliset nykyisiin kenkiin. Kenkäosastoilta niitäkin löytyy, ellei ole juuri nyt sattuneesta syystä loppu. Mutta sitten on kyllä myös muita ns. lämpöpohjallisia. Kylmä hiipii ensimmäisenä pohjan kautta.

Laitan tarvittaessa huopapohjalliset esim. ulkoilukenkiin ja kumisaappaisiin ( ei tietysti nyt käytössä). Jalkaan sukkisten päälle ohuet villasukat. Puuvilla ja tekokuidut ehdoton ei.

Huopasaappaat olisi  parhaat nyt, mutta ei ole itselläkään, kun tarvitsisi harvoin.

Jossakin jutussa juuri neuvottiin pakkaspukeutumisesta, että ei puuvillaa ihoa vasten vaan villaa, kuten ohutta merinoa alus- ja välikerroksiin ja villaa tietysti päälle. Itsellä on koko ajan sisälläkin merinovillapitkikset ja villapaita päällä, vaikka meillä on ihan normaalit lämpötilat. Olen viluista laatua ja kesälläkin on oltava aina jonkinlainen villapaita reissussa varalla.

Vierailija
42/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on g-comfort Ella, ainakin nettikenkä myy. 

Tosin vaatii silti alle paksusta langasta tehdyt kirjoneulesukat, tai vaihtoehtoisesti kahdet villasukat päällekkäin, koska mun jalat on aina jäässä.  On kyllä lämpimät kengät, lämpiminmät mitä mulla on ollut. 

https://www.nettikenka.fi/product/3364/g-comfort-ella-black?variation_i…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokian kumpparit ja paksummat villasukat, ei missään nimessä puuvillasukkia alle. Kaupunkikenkinä turvakengät villasukilla.

Lopulta salaisuus on kuitenkin se, että on koko ajan liikkeessä, että veri kiertää varpaisiin asti. Ei saa kuitenkaan tulla hiki.

Esim. Mulle tuo yhdistelmä ei todellakaan riitä. Ei edes kaksilla villasukilla. Turvakengät meneekin ihan koppuraan pakkasella, on kuin puukengät olisi jalassa. 

Vierailija
44/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaikilla on Kuomat. Pitävät jalat lämpimänä -30 asteessa, oikein lukee siinä lapussakin, kun kengät tuli kotiin.

Minulla kanssa on Kuomat käytössä 100% villasukkien kanssa. Varpaat jäässä jo 20 asteen pakkasilla, kun on tunnin ollut ulkona. Samoin kädet aivan kohmeessa vaikka on kunnon rukkaset käytössä. 

Mun jalkaan kuomissa on huono lesti. Kintaita paremmat on kahdet lapaset päällekkäin, sisemmät vaikkapa alpakkaa, mielummin kirjoneuleena ja ulommat  vähän reilumpaa kokoa niin ikään kirjoneuleena. 

Jos vielä on kylmä, pue säärystimet tai ylipitkät villapaidan hihat kämmenten yli. Silloin  ei ole ahdasta sormilla, ja vaikka hiha tai säärystin on päästä auki, on silti lämmin. 

Vierailija
45/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merrel kitkakengät. Ohut kesäsukka riittää 35 asteen pakkasella. Sisällä tosin alkaa kuumottaa.

Kengät on samat ja hyvät, mutta tarvitsen ohuen villasukan jo 15 asteesta ylöspäin. Aina ollut huono ääreisverenkierto. Näin ei näköjään sama kokemus päde kaikille.

Vierailija
46/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hajua merkistä, monta vuotta vanhat kengät. Nauhoja vaan ensin löysemmälle niin mahtuu jalkaan jossa on tavallinen sukka ja villasukka.

Vierailija
47/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvipukeutuminen ei ole rakettitiedettä. Talvikengän on syytä olla yhtä kokoa isompi kuin normaalisti. Villasukka tai kaksi jalkaan (ei puuvillasukkia tai muovisukkia). Eikä kyllä kannata mitään savanneilla suunniteltuja kenkiä talvikengiksi, niillä ei ole mitään kokemusta pakkasesta saati liukkaista. Jätä temukengät ostamatta.

Kerrot itsestäänselvyyksiä. Miksi luulet, että ne, joita palelee, eivät olisi näin tehneet? 

Mulla on kahdet villasukat talvella sisälläkin! Todellakaan joku villasukka kengässä ei riitä. Sellaisia pidetään nollakelissä. 

Vierailija
48/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kovien pakkaskelien kenkänä Kuoman Runo-huopasaappat. Ne on ihan parhaat kun pohjakin on pitävää kumia. Niitä ei enää taideta valmistaa joten pidän omistani kiinni kaksin käsin.

Vierailija
49/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoman Vaeltaja - talvisaappaat on erittäin lämpimät. Ikinä ei jalat palelleet.

Aika reilua kokoa tosin. Koko 40 enenemminkin.

Vierailija
50/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoman Vaeltaja - talvisaappaat on erittäin lämpimät. Ikinä ei jalat palelleet.

Aika reilua kokoa tosin. Koko 40 enenemminkin.

Siis koko 40 on enemminkin 41

Vierailija
51/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camel boots ja pampas talvikengät kengät ovat hyviä 

Vierailija
52/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoman Tuisku-nilkkurit on parhaimmat mitä tiedän. Villasukka paras sukka, yhdet riittää. Ei ole palellut vaikka välillä joudun seisoskelemaan ulkona pakkasessa.

Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä Tuiskuilla seisoskelemaan pihalle 30 asteen pakkaseen. Menevät kyllä päivittäisessä arkikäytössä mutta aivan riittämättömät esim. pilkkireissulle tai jokkisradan varteen.

Niin, vaan ei kai pilkille tai jonnekin radan varrelle nilkkureissa mennäkään. Itse ainakin laitan jotkut saapasmalliset joissa on vartta. 

Vierailija
53/53 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Helly Hansenin varsikengät, joissa lämmin vuori ja pohjassa vielä joku eristysjuttu, ettei kylmä pääse sitä kautta. Ja ovat vielä vedenpitävätkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi