Sähkölaskut vie viimeisen ostovoiman.
Karmea sähkönhinta ja kovat pakkaset tulee näkymään muussa kulutuksessa ..jos joku omakotitalossa asuva oli mietinyt auton vaihtoa niin ei mieti enäää
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein hulluinta on olla pörssisähkössä jos on talviasuttava talo jota lämmitetään sähköllä, paljonko se auttaa jos kesäisin on halpaa kun kulutuskin on minimissä.? Kysyn vaan?
No minäpä vastaan omasta puolestani.
Suomessa on neljä vuodenaikaa. On siis muitakin kuin talvi ja kesä.
Mulla toiminut tuolla logiikalla. Tottakai talvi voi olla kalliimpi, mutta jos katsoo kokonaisuutena esim 12kk maksut, niin ne ovat jääneet selvästi alle tarjolla olevien määräaikaisten soppareiden
Toki puulämmitys tukee sähkölämmitystä ja vähentää sähköenergian tarvetta.
Talvella sähköä kuluu enemmän oli mikä sopimus tahansa. Tammikuulta tulossa n. 400e laskua siirtoineen. No kaikki kulutus muutenkin minimissä niin istuksitaan vaan kotona ja tehdään kaikkea ilmaista. Vähän niinkuin koronan aikoina.
Ettei vaan omakotitalo olis tässä se ratkaiseva tekijä? Mulla pörssisähkö-kerrostaloasukkina on lasku ollut 30 euron hujakoilla/kk. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo , 800€ lasku tulee meillekin tammikuusta , lisäx ainaki helmikuun alku jatkuu samana, ja viisaat vinkuu että miksi suomalaiset ei kuluta
Meille tulee varmaan pienempi kuin joulukuussa, mutta ei pidä hyppiä pörssi hintojen tahtiin
Meillä tulossa 1200 sähkölasku tammikuusta ... ei mennä kylpulään niinkuin oli tarkoitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa minun sähkölaskut
Ei niitä maksa Kela vaan työssäkäyvät ihmiset.
Kerroppa, mikä on se summa, jonka työssäkäyvät maksavat tuloveroa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Minun ei kannata ottaa pösää kun kesällä ei tahdo sähköä kulua ja talvella mittari laulaa punaisena.
Sama. Kesällä kiinteäkin on kympin kuussa. Ei siitä paljoa säästä.
Mua ei haittaa kun tienaan 100k vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Kiinteä sopimus on tarjolla myös sinulle jos ei lompakko kestä yhtä kallista kuukautta vuodessa.
Meillä rivitalokolmio ja viime sähkölasku marras- ja joulukuulta 72€. Turku Energian asiakkaita ollaan, ja jostain luin, että Turku Energialla on maan halvimmat sähkönsiirtotaksat. En vaihtaisi muuhun, tuskin mistään sen halvemmalla saataisiin. Ja voidaan käydä saunassa koska halutaan ja pyykkiä voidaan pestä keskellä päivää. Eli elää vähän niin kuin ihmisen normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa kun tienaan 100k vuodessa
Mua kyllä haittaa pistää rahaa taivaan tuuliin vaikka tienaan tuotakin enemmän.
Ne rahat menevät sijoittajille ja sieltä veroparatiiseihin.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan tulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.
Onko täällä pelkkiä asioista täysin ymmärtämättömiä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä? Siis oli asumismuoto tai sähkösoppari mikä hyvänsä, niin sähköön(kään) ei saisi mennä kansalaisilla näin järkyttävästi rahaa nykyään. Sähkönsiirtomaksut ovat yksi suuri puhallus. Kaikki on aivan järkyttävän kallista.
Kyllä itseäni ainakin surettaa monien puolesta, jotka ovat aivan perus elämisen kustannuksien vuoksi täysin pulassa. Ihan työssäkäyvät ihmiset myös, ei pelkästään tukien varassa olevat, työttömät ja opiskelijat yms.
Otetaanpa huvikseen ajatusleikki. Yhden tuuliturbiinin teko olisi hirveän luparuljanssin ja selvittelyn takana. Miten varmistetaan ettei yksikään lintu tai lepakko vahingossakaan harhaudu lapoihin? Otettava huomioon ympäristöön ja vaikutukset tuuleen ja äänenmuodostukseen ja kuinka ääni vaikuttaa ympäröivään asutukseen sekä luontoon. Kuinka lopulta käytöstä poistettava tuulivoimala saadaan purettua ja hävitettyä. Hela hoito suunniteltava alusta loppuun jokaiselle ropelille erikseen. Sitten kun lupa vihdoin heltiää pitää tehdä mahdollisimman suuri koska tarvittava paperisota on niin iso. Se suuri on sitten suunniteltava sen mukaisesti ja eihän se halpaa enää ole ;)