Osaako joku selittää tuon toimeentulotuen vuokranmaksusysteemin?
Esim. Mulla ei ole vielä tt-tukipäätöstä helmikuulle ja voin laittaa hakemuksen aikaisintaan 1.2. Tuen käsittelyaika on 7 arkipäivää, mutta vuokran eräpäivä on jo 5.2. Nytkö joudun siis odottamaan tukipäätöstä enkä saa itse maksaa vuokraa ajoissa päivärahalla ja asumistuella, niin kuin olen tähän saakka tehnyt?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka hakee helmikuulle toimeentulotukea vasta helmikuussa, ja miksi? Hakemus kannattaa laittaa hyvissä ajoin, esimerkiksi edellisen kuukauden puolessavälissä, jolloin perusosa ja vuokra maksetaan helmikuun ekana pankkipäivänä.
Luulisi että toimeentulotuella olisi aikaa käydä lukemassa tällaiset asiat Kelan sivuilta.
Kaikissa tilanteissa ihminen ei tiedä "jo hyvissä ajoin" olevansa toimeentulotuen tarpeessa vaikkapa seuraavan kuun aikana. Tällainen tilanne voi tulla esim. silloin, jos tulot tai menot yllättäen muuttuvat. Silloin vuokra on voitu maksaa henkilön omalta tililtä jo kuukauden alussa, mutta sitten kun hän huomaa tarvitsevansa toimeentulotukea ja hakee sitä, Kela alkaakin jatkossa oman tiedotteensa mukaan laittaa rahaa vuokranantajan tilille. Tällöin voi tulla tilanne, että tukea tarvitseva ihminen ei saa riittävästi rahaa käyttöönsä, kun osa rahasta on vuokranantajalla ikäänkuin panttina. Vuokranantaja voi ilmoittaa, että pitää rahaa etumaksuna seuraavan kuun vuokrasta, tai sitten lupaa palauttaa sen, mutta "ehtii" tehdä palautuksen vasta ihan kuun lopussa. Isot vuokrafirmat todennäköisesti eivät edes lähde tällaiseen palautusrumbaan, koska muuten näitä palautuksia voisi tulla satoja tai tuhansia.
Käytännössä tämä Kelan uudistus antaa mahdollisuuden kafkamaiseen kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka hakee helmikuulle toimeentulotukea vasta helmikuussa, ja miksi? Hakemus kannattaa laittaa hyvissä ajoin, esimerkiksi edellisen kuukauden puolessavälissä, jolloin perusosa ja vuokra maksetaan helmikuun ekana pankkipäivänä.
Luulisi että toimeentulotuella olisi aikaa käydä lukemassa tällaiset asiat Kelan sivuilta.
Kaikissa tilanteissa ihminen ei tiedä "jo hyvissä ajoin" olevansa toimeentulotuen tarpeessa vaikkapa seuraavan kuun aikana. Tällainen tilanne voi tulla esim. silloin, jos tulot tai menot yllättäen muuttuvat. Silloin vuokra on voitu maksaa henkilön omalta tililtä jo kuukauden alussa, mutta sitten kun hän huomaa tarvitsevansa toimeentulotukea ja hakee sitä, Kela alkaakin jatkossa oman tiedotteensa mukaan laittaa rahaa vuokranantajan tilille. Tällöin voi tulla tilanne, että tukea tarvitseva ihminen ei saa riittävästi rahaa käyttöönsä,
Itse ainakin tiedän toimeentulotuen tarpeesta vasta sitten, kun olen saanut kyseisenä kuukautena erääntyvät sähkö- ja lääkärilaskut ja vuokran eräpäivä on ennen tätä. Jos haen tukea liian aikaisin, niin hakemus hylätään.
On kerrottu jo tässä ketjussa.