Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaako joku selittää tuon toimeentulotuen vuokranmaksusysteemin?

Vierailija
30.01.2026 |

Esim. Mulla ei ole vielä tt-tukipäätöstä helmikuulle ja voin laittaa hakemuksen aikaisintaan 1.2. Tuen käsittelyaika on 7 arkipäivää, mutta vuokran eräpäivä on jo 5.2. Nytkö joudun siis odottamaan tukipäätöstä enkä saa itse maksaa vuokraa ajoissa päivärahalla ja asumistuella, niin kuin olen tähän saakka tehnyt?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat osan vuokraa ja loput sitten kun saat toimeentulotukea. Menee sekavaksi kun itsekkään ei tiedä paljonko kela maksaa vuokraa toimeentulotuesta.

Vierailija
2/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat osan vuokraa ja loput sitten kun saat toimeentulotukea. Menee sekavaksi kun itsekkään ei tiedä paljonko kela maksaa vuokraa toimeentulotuesta.

Siinä tapauksessa joudun pyytämään osan tuosta summasta takaisin vuokranantajalta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat asumistuella ja päivärahalla vuokran jos se riittää siihen ja tt sun loput laskut ja menot. Vuokra aina eka ja ajallaan👍🏽

Vierailija
4/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat asumistuella ja päivärahalla vuokran jos se riittää siihen ja tt sun loput laskut ja menot. Vuokra aina eka ja ajallaan👍🏽

Ei onnistu ilman hirveää säätöä.

"Kun Kela siirtyy maksamaan tuen vuokraosuuden suoraan vuokranantajalle, asiakkaan on hyvä lisäksi varmistaa, ettei päällekkäisiä maksuja tule. Jos asiakas on ehtinyt samassa kuussa itse maksaa vuokran kokonaisuudessaan vuokranantajalle, jää vuokranantajan ja asiakkaan tehtäväksi selvittää keskenään, miten mahdollinen liikamaksu palautetaan asiakkaalle."

https://www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotuen-lainmuutos-vaikuttaa-…

Ap 

Vierailija
5/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa

Vierailija
6/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa joudun pyytämään osan tuosta summasta takaisin vuokranantajalta.

Ap

Ethän joudu, jos maksat vain sen osan, mitä Kela ei maksa.  Vai enkö nyt vain ymmärrä tuota logiikkaa?

Vierailija
7/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla menolla saa häädön.

Vierailija
8/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi voit laittaa hakemuksen vasta 1.2.?

Vierailija
9/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ethän joudu, jos maksat vain sen osan, mitä Kela ei maksa.  Vai enkö nyt vain ymmärrä tuota logiikkaa?

Tuohon tulee nyt muutos eikä vuokraa saa maksaa itse.

Ap

Vierailija
10/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mun tulot ja menot vaihtelee eivätkä kelassa anna mulle päätöstä kuin kuukaudeksi kerrallaan.

Ap

Vierailija
11/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä hel*ettiä? Miksi sitä rahaa pitää takaisin pyytää?

Vierailija
12/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mun tulot ja menot vaihtelee eivätkä kelassa anna mulle päätöstä kuin kuukaudeksi kerrallaan.

Ap

Se ei ole peruste, miksi ei voi hakea aikaisemmin. Oletko koskaan edes yrittänyt?

Jos esim. ansiotulot vaihtelee, eikä niiden määrä ole tiedossa, silloin Kela arvioi ne ja mahdollinen arviotulon ylitys huomioidaan jälkikäteen (tai jos oli alitus, niin sitten toki tarkistavat). Menot kai nyt yleensä vaihtelee vähän jokaisella.

Vierailija
13/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä hel*ettiä? Miksi sitä rahaa pitää takaisin pyytää?

Eduskunta on hyväksynyt toimeentulotukeen liittyvän lainmuutoksen, joka vaikuttaa myös tuen vuokraosuuden maksamiseen. Muutos tulee voimaan 1.2.2026. Tämän jälkeen Kela maksaa asiakkaalle myönnetyn toimeentulotuen vuokran osuuden aina suoraan vuokranantajalle, jos asiakkaalle on myönnetty Kelasta vuokravakuus nykyiseen asuntoon osana toimeentulotukea.

Vierailija
14/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se ei ole peruste, miksi ei voi hakea aikaisemmin. Oletko koskaan edes yrittänyt?

Jos esim. ansiotulot vaihtelee, eikä niiden määrä ole tiedossa, silloin Kela arvioi ne ja mahdollinen arviotulon ylitys huomioidaan jälkikäteen (tai jos oli alitus, niin sitten toki tarkistavat). Menot kai nyt yleensä vaihtelee vähän jokaisella.

Mulle ei synny oikeutta toimeentulotukeen ihan joka kuukausi enkä halua mihinkään takaisinperintään.

Ap

Vierailija
15/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoitko Kela vuokravakuutesi? 

Vierailija
16/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuohon tulee nyt muutos eikä vuokraa saa maksaa itse.

Ap

Totta kai saa maksaa - jos pystyy. Kelahan maksaa vuokranantajalle vain sen osan tt-tuesta, mitä maksetaan asumiseen. Tarkoittanee käytännössä sitä määrää, mikä vuokrasta jää uupumaan asumistuen jälkeen (ja mikä on Kelan normien rajoissa). Ja tämä koko uudistus koskee vain ihmisiä, jotka ovat hakeneet Kelasta vuokravakuuden asuntoonsa.

Minä tuossa tapauksessa ottaisin yhteyttä vuokranantajaan ja kysyisin, että miten menetellään. Sopiiko että vuokra tulee kahdessa erässä tai kokonaan myöhässä vai maksaako hän sitten osan vuokrasta takaisin.

Vierailija
17/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etukäteen on mahdotonta tietää millaisen summan kela sinne vuokranantajalle maksaa. Ei ole mikään looginen laitos. 

Vierailija
18/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes saa niin paljon toimeentulotukea että se kattaisi vuokran loppu osuuden asumistuen jälkeen. Olen maksanut vuokrani viimeiset 30 vuotta ajallaan, en tarvii kela akkoja maksamaan vuokraani.

Vierailija
19/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHINN

Vierailija
20/42 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvattavaa on, että tästä tulee säätöä ja seuraukset lankeavat tuen saajalle. Jos toimeentulotukea saa vaikka 87e, niin minkä osan siitä kela katsoo vuokran osuudeksi? Ja se kun selviää, se koskee vain sitä kuukautta. Seuraavassa kuussa toimeentulotuki voi olla 300e ja sitä seuraavassa 0e. Toimeentulotuen saaja ei ole siinä asemassa, että voi jäädä odottelemaan palautuksia päällekkäisen maksun tapauksessa. Sitä rahaa kun ei sitten ole.