Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 luokan päättely tehtävä, apuja?

30.01.2026 |

Talvitapahtumassa oli yhteensä 1450 henkilöö. Sunnuntaina oli 350 enenmän kun lauantaina. Paljonko henkilöitä oli lauantaina ja sunnuntaina? Miten lasketaan ilman jakolaskua??? Tunnen itteni vielä normaalia tyhmemmäksi...

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä DI-koulutus on hyvä koulutus. Sitä ei pipipäät läpäise

Mun mies on DI. Ensivaikutelma tulee ainakin mulle ulkoisesta olemuksesta, tuoksusta, mitä ja miten keskustelee, ja muutenkin yleisestä käytöksestä. Omalla miehellä ne on hyviä ja omaan miesmakuun sopivia, ei, ei DI tittelillä (rikas ja älykäs) siinä ole mitään merkitystä.

Vierailija
42/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 + 500 + 350 = 1350

600 + 600 + 350 = 1550

550 + 550 + 350 = 1450

550 + 900 = 1450

T: DI-hullu

Olisihan se upeaa jos miehellä olisi DI koulutus. En vaadi, mutta kyllä ylpeä hänestä olisin ja sydän sulaa älykkyyden edessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI 😻

Todella vaativat on opinnot ja pitää olla erittäin lahjakas matemaattisesti, että ne saa tehtyä loppuun. Moni joutuu vaihtamaan AMK:n puolelle, kun ei paukut riitä. Eli arvostan kyllä korkealle, oma mies on DI niin tiedän mistä puhun. Palkkakehitys on huikea, alkuun sai kolmisen tonttua 20 vuotta sitten, mutta siitä se on noussut viisinumeroiseksi. Saa toki maksaa kovat verotkin, mutta jää siitä silti yli 6000 euroa käteen/kk. Eikä kaikki DI:t noin hyvin tienaa, mutta ihan mukavasti kuitenkin suurin osa. Ja ihan fiksuja lapsiakin ollaan saatu, vaikka itse olenkin vain FM eli en ole suorittanut mitään vaativaa tutkintoa.

Vierailija
44/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nostaa hattua niille joiden päähän DI:n seppele on valmistumisjuhlassa laskettu.

Arvostus 100 %

Vierailija
45/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun DI-mieheni kyllä aikoinaan mitään seppelettä saanut.  Lieneekö ollut niin kiireinen työelämässä ja pikkulapsen isänä, ettei moisiin bakkanaaleihin ehtinyt, tai ei muuten sellaisia arvostanut.  Tupsulakin hän kyllä sai opiskeluaikana ja tuo lakki on kyllä ollut aikalailla kurassa useasti Vapun jälkeen, mutta on sentään vielä tallessa, vaikka taitaa olla jo 50 vuotta vanha.  Melkein joka vappu se on päässä ollut

Vierailija
46/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

x + x + 350 = 1450
2x = 1450 - 350
x = (1450 - 350)/2 = 550
x + 350 = 900
Vastaus 550 ja 900

Ja siinä on se jakolasku kuitenkin.

Vierailija
47/47 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttujiksi x lauantain määräksi ja y sunnuntain määräksi, jolloin saadaan yhtälöpari

x + y = 1450

y - x = 350

Ja sitten muodostetaan tästä matriisiyhtälö, jossa 2x2 -kokoisesta kerroinmatriisista ja yhtälöiden oikeat puolet sisältävästä vektorista muodostetun yhdistetyn matriisin vasen puoli saatetaan yläkolmiomuotoon käyttäen Gaussin eliminointimenetelmää.

Jos oikein haluaa hifistellä, voi vielä ennustaa ennen ratkaisua, että yhtälöparilla on yksikäsitteinen ratkaisu, koska kerroinmatriisin determinantti on -2 ja siten nollasta eroava. Ope tykkää <3 Itse ratkaisun voi Gaussin eliminointimenetelmän sijasta toteuttaa myös Cramerin säännöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi