Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Euroviisut 2026 OFFICIAL

Vierailija
30.01.2026 |

Olisko jo aika perustaa 2026 Euroviisuille oma ketju?

Kommentit (1313)

Vierailija
1241/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä uskoisin myös, että hyvä show nostaa tänä vuonna myös Ruotsin biisiä, siis jos pitävät sen saman mikä Mellossa, yleensä kai pitävät. Biisi ei nyt ole kovin kummoinen mun mielestä, mikä ehkä johtuu siitä, että tää EDM ei ole yhtään suosikkimusaani, mutta show on hyvin toteutettu, mieleenpainuva, tehokas, ja sopii biisiin kuin nakutettu. 

Kyllä. Lavastus yms. tukee biisiä erittäin hyvin. Show kaikkineen vie koko biisin sile tasolle että kaikki sen  ymmärtää ja tekee koko esityksestä nykyaikaisen. Ruotsi on varmasti kärkikahinoissa, en ihmettelisi voittoakaan.

Nyt siitä on tullut se video missä Felician kanssa vain neljä tanssijaa, ja jos mahdollista niin se vain parantaa sitä esitystä. Ei siitä pääse mihinkään, että se on hieno. Ranskan neljä tanssijaa ovat niin akateemisen taiteellisia Ruotsiin verrattuna ja Tanska ehkä sitten jonkinlainen avantgardepoptanssiteos. Hienoja kaikki, mutta Ruotsi kyllä viihdyttävin. 

En ihmettelisi, jos Ruotsi ei pääsi edes semistä läpi finaaliin tänä vuonna. Tosiaan vuoden suurin viisukupla on tuo Ruotsin biisi, ei suinkaan Bulgarian Bangaranga.  Eikä Suomi ehkä voitakaan, mutta voittotaistelussa on ainakin mukana, sekin on jo iso saavutus.

No hah hah, eikös toi Ruotsin biisi oo ihan kuunnelluimpien joukossa tänä vuonna, heittämällä finaaliin, ja kärkikahinoihin jopa.

Aivan varmasti. Kaikki Ruotsin vastustajat voivat ihan rauhassa mutista, että Ruotsi-lisä ja Ruotsi-lisä.... Mutta oikeesti ruotsalaiset osaa nää hommat. Siellä on äärettömän vahva musiikkiteollisuus. Olkoon sitten miten puleerattua ja geneeristä tahansa, mutta ne osaa. Ja osaa tehdä hyvät esitykset.

Ruotsi osaa. Suomessa amatöörien annetaan kynäillä biisi joka tuli nyt valituksi, koska taidokas ja agressiivinen markkinointikoneisto media apunaan oli hypettä luomassa ja tavallaan etukäteen päätti kenet valitaan. Eräät ehdokkaat loisti ammatitaidolla, mutta hypeä ei heidän ympärilleen levy-yhtiö luonut. Toisaalta, he olivat todellisia voittajia koska omin voimin ja ammattitaidollaan ylsivät sijoitukseensa.

Uuden musiikin kilpailu vs. Mellot. Ruotsin kokenut ja kattava koneisto tulee kuvion mukaan VASTA siinä vaiheessa kun ruotsalaiset ovat edustajansa valinneet. 

Umk:ssa koneisto käynnistyy joidenkin artistien kohdalla etukenossa, ENNEN kuin kansa on sanansa sanonut. Ja se on väärin. Kannattaisi toimia kuten Ruotsi.

Vierailija
1242/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä uskoisin myös, että hyvä show nostaa tänä vuonna myös Ruotsin biisiä, siis jos pitävät sen saman mikä Mellossa, yleensä kai pitävät. Biisi ei nyt ole kovin kummoinen mun mielestä, mikä ehkä johtuu siitä, että tää EDM ei ole yhtään suosikkimusaani, mutta show on hyvin toteutettu, mieleenpainuva, tehokas, ja sopii biisiin kuin nakutettu. 

Kyllä. Lavastus yms. tukee biisiä erittäin hyvin. Show kaikkineen vie koko biisin sile tasolle että kaikki sen  ymmärtää ja tekee koko esityksestä nykyaikaisen. Ruotsi on varmasti kärkikahinoissa, en ihmettelisi voittoakaan.

Nyt siitä on tullut se video missä Felician kanssa vain neljä tanssijaa, ja jos mahdollista niin se vain parantaa sitä esitystä. Ei siitä pääse mihinkään, että se on hieno. Ranskan neljä tanssijaa ovat niin akateemisen taiteellisia Ruotsiin verrattuna ja Tanska ehkä sitten jonkinlainen avantgardepoptanssiteos. Hienoja kaikki, mutta Ruotsi kyllä viihdyttävin. 

En ihmettelisi, jos Ruotsi ei pääsi edes semistä läpi finaaliin tänä vuonna. Tosiaan vuoden suurin viisukupla on tuo Ruotsin biisi, ei suinkaan Bulgarian Bangaranga.  Eikä Suomi ehkä voitakaan, mutta voittotaistelussa on ainakin mukana, sekin on jo iso saavutus.

No hah hah, eikös toi Ruotsin biisi oo ihan kuunnelluimpien joukossa tänä vuonna, heittämällä finaaliin, ja kärkikahinoihin jopa.

Aivan varmasti. Kaikki Ruotsin vastustajat voivat ihan rauhassa mutista, että Ruotsi-lisä ja Ruotsi-lisä.... Mutta oikeesti ruotsalaiset osaa nää hommat. Siellä on äärettömän vahva musiikkiteollisuus. Olkoon sitten miten puleerattua ja geneeristä tahansa, mutta ne osaa. Ja osaa tehdä hyvät esitykset.

Ruotsi osaa. Suomessa amatöörien annetaan kynäillä biisi joka tuli nyt valituksi, koska taidokas ja agressiivinen markkinointikoneisto media apunaan oli hypettä luomassa ja tavallaan etukäteen päätti kenet valitaan. Eräät ehdokkaat loisti ammatitaidolla, mutta hypeä ei heidän ympärilleen levy-yhtiö luonut. Toisaalta, he olivat todellisia voittajia koska omin voimin ja ammattitaidollaan ylsivät sijoitukseensa.

Uuden musiikin kilpailu vs. Mellot. Ruotsin kokenut ja kattava koneisto tulee kuvion mukaan VASTA siinä vaiheessa kun ruotsalaiset ovat edustajansa valinneet. 

Umk:ssa koneisto käynnistyy joidenkin artistien kohdalla etukenossa, ENNEN kuin kansa on sanansa sanonut. Ja se on väärin. Kannattaisi toimia kuten Ruotsi.

Reilumpi äänestyssysteemi myöskin (järjetön toi rajattomat äänet)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi floppaa. Top-10 kyllä, mutta ei voittoon. Voiton vie sitten kuitenkin Ruotsi. Sellainen perusvarma jumputus englanninkielellä. 

Ruotsin esitys on jotenkin vahvistunut ja parantanut matkan varrella. Ovat hyvin ajoittaneet kisakunnon, täydessä tikissä Wienissä.

Vierailija
1244/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peten naaman vääntely laulaessaan on vastenmielistä katsottavaa ja kun ääni vielä tulee ahtaan kuuloisesti niin en vaan voi katsoa. Lisäksi välispiikit kuin hoono soomi. Eikö osaa artikuloida, mihin sen puhetaito on hävinnyt. Katoin klipin 18.4. Espoon keikalta 🙀ei kyllä soita mitään kelloja mulla tämä artisti. 

Vääntelyä sanotaan eläytymiseksi ja tulkinnaksi. 

Mä en voi kattoo kun näyttää rumalta. Ne ilmeet vie huomion pois itse biisistä.

Niin ja jotenkin kovin vaikean näköistä. Sen lisäksi että laulu kuulostaa vaikealta pakottamiselta tieyissä kohdin. Biisi on jotenkin synkkä. Ei se nyt huono ole mutta yleisilmeeltään totinen ja synkkä. 

Vierailija
1245/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraako kukaan Norjan television euroviisujen esiarviointiohjelmaa. Ohjelma tulee  kerran viikossa ja ohjelmassa on asiantuntija- sekä yleisöraadit. Englanninkielinen  tekstitys. Albania ja Alis johtaa kahden ohjelmajakson jälkeen ja sai paljon kehuja. Ranskan kilpailukappale sai kohtalaisen tylyt arvostelut lähinnä plussia tuli Monroen laulusta. Israelin kappalekin arvosteltiin, mutta esitystä ei näytetä. Ensi viikolla pitäisi olla Liekinheitin arvioinnissa.  Osat 1 ja 2 löytyvät You Tube otsakkeen Norwegian ESC preview show.

Vierailija
1246/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin tätä ketjun kommentointia hieman taaksepäin. Minkähän takia täällä heti leimataan takatukkalaisiksi ja lululaifaneiksi suunnilleen kaikki, jotka eivät hehkuta Liekinheitintä vaan esittävät jopa ihan perusteltua kritiikkiä siitä. Itsekin olen jotain kritisoinut, mutta en suinkaan ole mikään takatukkalainen. En tykännyt siitä biisistä yhtään. Enkä Lululaistakaan pahemmin. Liian toisteinen ja simppeli. (Itse asiassa mulla ei ollut mitään suosikkia siellä Suomen karsinnoissa.) Joillekin tää maailma näyttää olevan kummallisen mustavalkoinen. 

Älä viitti ulista. Tottahan tuo on, että Takatukan äänestäjät ovat hihhuloineet tällä sivustalla UMK sta lähtien.

Vierailija
1247/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraako kukaan Norjan television euroviisujen esiarviointiohjelmaa. Ohjelma tulee  kerran viikossa ja ohjelmassa on asiantuntija- sekä yleisöraadit. Englanninkielinen  tekstitys. Albania ja Alis johtaa kahden ohjelmajakson jälkeen ja sai paljon kehuja. Ranskan kilpailukappale sai kohtalaisen tylyt arvostelut lähinnä plussia tuli Monroen laulusta. Israelin kappalekin arvosteltiin, mutta esitystä ei näytetä. Ensi viikolla pitäisi olla Liekinheitin arvioinnissa.  Osat 1 ja 2 löytyvät You Tube otsakkeen Norwegian ESC preview show.

Mä luulen, että Ranska floppaa, ihan niinkuin viime vuonnakin. Odotin Ranskan biisiltä paljon, mutta ei se vaan loppuun asti säväytä. Toki Monroe osaa laulaa, mutta ei tuo biisi ole euroviisubiisi, ei vetoa yleisöön. Tulee mieleen elokuvamusiikki. 

Vierailija
1248/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Alis, Albania onkin jossain määrin hännillä niin kyllä se nousee Top10 loppupelissä. Näkyy olevan useassa ESCpoll keikkuvan vielä sijoilla  9-11, Oddsissa on nousemassa.

Raadit varmasti huomaa kappaleen vaikuttavuuden ja Alisin lauluäänen ja auttavat Alabanian finaalin. Minäkin tykkään Albaniasta ja äänestän finaalissa Albanian edustusta.

Vierailija
1249/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin tätä ketjun kommentointia hieman taaksepäin. Minkähän takia täällä heti leimataan takatukkalaisiksi ja lululaifaneiksi suunnilleen kaikki, jotka eivät hehkuta Liekinheitintä vaan esittävät jopa ihan perusteltua kritiikkiä siitä. Itsekin olen jotain kritisoinut, mutta en suinkaan ole mikään takatukkalainen. En tykännyt siitä biisistä yhtään. Enkä Lululaistakaan pahemmin. Liian toisteinen ja simppeli. (Itse asiassa mulla ei ollut mitään suosikkia siellä Suomen karsinnoissa.) Joillekin tää maailma näyttää olevan kummallisen mustavalkoinen. 

Älä viitti ulista. Tottahan tuo on, että Takatukan äänestäjät ovat hihhuloineet tällä sivustalla UMK sta lähtien.

Liekinheittimen äänestäjätkö eivät ole hihhuloineet? Täältäkin poistatettu kymmenittäin viestejä, joissa jotkut/joku on rohjennut esittää Liekinheittimestä kritiikkiä. 

Vierailija
1250/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla kaikki ihan ok? Tämä on Euroviisuketju. Kaikkien ei tarvitse tykätä Liekinheittimestä. Osa tosiaan on äänestänyt jotain toista kappaletta ja senkin pitäisi olla ok. Ei tämä ole mikään Pohjois-Korea jossa kaikkien pitää fanittaa jotain tiettyä artistia tai muuten et saa ketjuun kommentoida. Eikö viisujen tarkoitus olekaan kuunnella eri maiden artisteja ja äänestää omaa suosikkia? 

Te fanit jotka ette halua kuulla yhtään poikkipuolista sanaa Suomen edustuskappaleesta voisitte siirtyä takas sinne UMK ketjuun. Tämä on viisuketju. Täällä saa vapaasti fanittaa ja kritisoida mitä haluaa, kunhan sen tekee asiallisesti. 

Vierailija
1251/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tykkään kovasti 

San Marinon Senhit. Paljon energiaa ja kepeyttä hyvällä asenteella.

Vierailija
1252/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai Euroviisuketju ole mikään Peten ja Lindan faniketju? Itsekään en tykkää Liekinheittimestä. Tykkään enemmän Tanskasta. Eihän meistä kukaan voi Suomea edes äänestää ellei asu ulkomailla? Onko tää ketju täynnä uusia viisufaneja joita ei edes kiinnosta mitä muut maat lähettää, paitsi sen kannalta ovatko ne potentiaalinen uhka Suomelle? 

Vierailija
1253/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikki on ok, jos se on asiallista. En pidä asiallisena kertoa, miten joku vääntelee naamaansa ja siitä tulee oksettava olo. Samalla tavalla ei kritisoida esim. Ruotsin biisiä. Ei tarvitse pitää Suomen ehdokkaasta, mutta se on nyt valittu, joten siitä urputtaminen on aivan turhaa. Olisi myös kiva, jos keskusteluun voisi tuoda jotain uutta eikä sitä samaa haukkumista, mitä UMK:n aikana harrastettiin. 

Minäkin pidän muuten eniten Tanskasta ja toivon sen voittoa. En silti koe Suomen biisiä millään tavalla huonoksi enkä ymmärrä ihmisiä, jotka haukkuvat ammattilaisten esittämistä ala-arvoisella tavalla. Ei tarvitse pitää, mutta kritiikkiä pitää osata antaa, jotta se ei ole silmitöntä haukkumista. Haukkuminen kun ei ole kritiikkiä.

Vierailija
1254/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ehdoton inhokki Viron lisäksi! En näe siinä oikein mitään hyvää. Esitys on sekava, livenä Senhit huutelee come on maanisella tavalla eikä saa silti yleisöä innostumaan. Tuntuu, ettei hän itsekään oikein onnistu innostumaan esityksestään ja yrittää siksi huitoa yleisöä mukaan toistelemalla uudestaan ja uudestaan come on jokaiseen hengenvetoon. 

Vierailija
1255/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kirkkaasti semeistä finaaliin ja sijoittuu top vitoseen. Näin on! 

Niin, siis Bangaranga. Ruotsin biisi ei olisi livenä mitään ilman valoshow'ta.

-winner-

Vierailija
1256/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liekinheittimen äänestäjätkö eivät ole hihhuloineet? Täältäkin poistatettu kymmenittäin viestejä, joissa jotkut/joku on rohjennut esittää Liekinheittimestä kritiikkiä. 

Täältä on poistunut valtavat määrät ihan kaikenlaisia viestejä mm. omat arvioini eri maiden biiseistä. Poistelija ei taida olla euroviisu-fani, kun kaikki lähtee. 

Vierailija
1257/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ehdoton inhokki Viron lisäksi! En näe siinä oikein mitään hyvää. Esitys on sekava, livenä Senhit huutelee come on maanisella tavalla eikä saa silti yleisöä innostumaan. Tuntuu, ettei hän itsekään oikein onnistu innostumaan esityksestään ja yrittää siksi huitoa yleisöä mukaan toistelemalla uudestaan ja uudestaan come on jokaiseen hengenvetoon. 

Minä taas tykkään Virosta ja Ruotsista, tulee saamaan ääniä ainakin minulta, Tanska ja Romaniakin hyviä kyllä.

Vierailija
1258/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista synkkyyden ylistystä tuo Deltan biisi onkaan, nyt kun sen lyriikat tuli tsekattua. Johonkin pimeyteen vie tuo rakkaus. Enkä kyllä tiedä, mitä se eclipse tuossa tarkoittaa, jos rakkausaihe on. Onko se kaipausta johonkin minne kauniisti sanottuna "ei aurinko paista"?

-winner-

Samaa termiähän on käytetty myös klassikkobiisissä Total eclipse of the heart, joka kyllä kertoo kaikkea muuta kuin onnellisesta rakkaudesta:

Once upon a time I was falling in love

But now i’m only falling apart

There’s nothing I can do

A total eclipse of the heart

Once Upon a time, there was light in my life

But now there’s only love in the dark

Nothing I can say

A total eclipse of the heart

Joo, mutta kyllä se toisen "pimentäminen" tai varjoon jättäminen on siinä ihmissuhteessa väärin. Sama aihe tietty myös Liekinheittimessä ja Kraj Menessä, joissa mies miettii, eikö ole riittävä naiselle. Hedonistisen narsismin siemenet toki löytää myös My Systemistä - Felician viikonloput menevät pilalle kun ei saa maanantaikappaletta mielestään ja Fertosta (Bring it!) - kaikki Akylokselle ja heti!

-winner-

Vierailija
1259/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kritiikki on ok, jos se on asiallista. En pidä asiallisena kertoa, miten joku vääntelee naamaansa ja siitä tulee oksettava olo. Samalla tavalla ei kritisoida esim. Ruotsin biisiä. Ei tarvitse pitää Suomen ehdokkaasta, mutta se on nyt valittu, joten siitä urputtaminen on aivan turhaa. Olisi myös kiva, jos keskusteluun voisi tuoda jotain uutta eikä sitä samaa haukkumista, mitä UMK:n aikana harrastettiin. 

Minäkin pidän muuten eniten Tanskasta ja toivon sen voittoa. En silti koe Suomen biisiä millään tavalla huonoksi enkä ymmärrä ihmisiä, jotka haukkuvat ammattilaisten esittämistä ala-arvoisella tavalla. Ei tarvitse pitää, mutta kritiikkiä pitää osata antaa, jotta se ei ole silmitöntä haukkumista. Haukkuminen kun ei ole kritiikkiä.

Tuossa alapuolella kritisoidaan Ruotsin laulajaa vinkujaksi. Muitakin vastaavia esimerkkejä löytyy. Kai ilmiannat myös sen viestin? Vai menisikö sulla vaan eri tavalla tunteisiin juuri Peten ja Lindan kritisointi? 

Vierailija
1260/1313 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kirkkaasti semeistä finaaliin ja sijoittuu top vitoseen. Näin on! 

Niin, siis Bangaranga. Ruotsin biisi ei olisi livenä mitään ilman valoshow'ta.

-winner-

Mulla on kolme ongelmaa tuon Ruotsin  biisin kanssa. 

1) Marcus ja Martinus kokeili jo tuota lajia, joten mitään uutta biisissä ei ole. 

2) Laulajan ääni on heikko ja kimeä, pikkutyttömäinen. Tulee mieleen liitutaulun raapiminen kynsillä.

3) Se valoshow on hirveä. Takuuvarma migreeni loppuillaksi.

Tästä huolimatta pärjää, koska esitys ja biisi ovat ammattilaisten hiomia, tuotanto on huipussaan ja Ruotsi saa Ruotsi-lisää (joskin nykyään on käytössä  myös erityisesti Balkanilla Ruotsi-nega, joten voipi mennä tasoihin). Tavallinen katsoja tosin miettii, että hei, eikös Ruotsilla ollut kivanlainen esitys. Ruotsilla on aina kiva esitys, ja niin Ruotsi saa sitten pisteitä, oli esitys oikeastaan minkälainen tahansa. 

Mitä uutta on esim. Kreikan biisissä? Suora Käärijä- kopio. Entä Italian? Tuollaisia iskelmiä Italiassa tehty vaikka millä mitalla. Mitä uutta on Suomen biisissä? Viuluja on nähty aiemminkin ja tänäkin vuonna niitä on useammallakin maalla. Kappaleen "loppuhuipennus" - idea käytettiin jo viime vuonna Ich Kommessa. Ja teknosävyt melkein kopioitu viimevuoden voittajakappaleesta. 

Mitäpä uutta, tuoretta ja mullistavaa löytyy ylipäätään minkään maan edustuskappaleesta. Hyvin vähän, jos ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän