Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Euroviisut 2026 OFFICIAL

Vierailija
30.01.2026 |

Olisko jo aika perustaa 2026 Euroviisuille oma ketju?

Kommentit (533)

Vierailija
421/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä Italian että Israelin biiseissä on koukuttavat ja mieleenjäävät kertsit, mutta onko Liekinheittimessä kertsiä ollenkaan?

Kyllä on, tavanomaista pitempi:

Ois viisaampi häipyy täält

Mut tulel vielkin leikin

Miten tunteet vois jäädyttää

Ku sä oot liekinheitin

Saat mut palamaan

Saan sust palan vaan

Oot niin kuuma mut jääkylmä

Sä oot, sä oot

Liekinheitin

Liekinheitin

Kuka neropatti on tehnyt sanat? Antakaa nyt nobel hälle

No minkäslaisia neronleimauksia noissa muiden biisien kertseissä sitten on, käypä vilkaisemassa lyriikat. :D

Sanoitukset vaikuttavat harvoin olevan ratkaisevassa roolissa viisumenestyksen kannalta. Onhan viisut jopa voitettukin sellaisilla upeuksilla kuten Lenan siniset alushousut, tai Loreenin vinkuvat viulut ja itkevät enkelit :D

Australian biisissä on hyvät sanat. 

Liekinheittimen sanat on jotain ufoa, lapsellista riimittelyä. 

Sanomaa ei ymmärrä edes suomalaiset itse. Mutta mikä pahinta, siinä ei ole yhtäkään kohtaa jossa voisi laulaa mukana. Ei ainuttakaan kohtaa, johon kuulija voisi tarttua. 

Se joka sanoituksen on tehnyt on täytynyt olla amatööri joka muiden töidensä ohessa kahvitauolla laittoi paperille riimejä jotka ei lopputuloksessa sopineetkaan yhteen.

Hassusti kävi, kun äänestettiin vain peteä ja lindaa. Vasta jälkeenpäin alettiin miettiä että mitä helvet tiä tuo meidän edustusbiisi oikeastaan on?!

"Sanomaa ei ymmärrä edes suomalaiset itse". Siis sinä et ymmärrä? Eikä siinä mitään sanomaa tarvitse eikä kuulukaan olla. 

Onhan näitä ikonisia viisubiisejä sanomalla, vaikkapa Lasha Tumbai. 

Lasha Tumbai oli hauska kaikintavoin. Liekinheitin on tosissaan tehty mutta parodialta näyttää ja kuulostaa. Niinkö se pitäisikin ottaa? 

Miksi vanhat artisti-ammattilaiset ovat ryhtyneet sanoittajiksi, kun lopputulos on noin onneton etten hetkeen ole moista tekelettä kuullut. Linda loisti v.2025 umk:n väliaikanumerossa, mutta ei loista enää Peten kanssa. Ne vie toisiltaan esityksessä energiat.

Oon viime päivinä miettinyt, miten voi olla sanoissa ja niiden luomissa sfääreissä eroa, kun vertaa toisiinsa 'voiko ihminen kuolla kiimaan' ja 'one touch one kiss a lifetime for a night like this'. No, mä taidan olla parantumaton romantikko. 

Austaralia romanttinen, täynnä tunnetta ja Suomi räävä, pelkkä kylmä pano. Ei yhtään parempi kuin viime vuotinen.

Ja Australian edustaja on Delda Goodrem. Australua tulee voittamaan nämä kisat.

Tuosta voitosta en tiedä, mutta Deltan persoona yllätti, kun siis katsoin live-esiintymisiä. Aussit ovat puolestaan jotenkin liikuttavia, kun surevat jo nyt, ettei heitä kukaan kuitenkaan äänestä. No semeissä Australia menee varmasti jatkoon jo pelkillä juryäänilläkin. 

Vierailija
422/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä Tsekin edustuskappaleesta Crossroads? Se on noussut komeasti oddseissa, mutta biisi herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Tuntuu, ettei se ala ollenkaan ja sitten onkin kolme minuuttia kulunut.

Missä ootte kuunnelleet sitä kun videokaan ei ole vielä julkinen?

Onhan se julkaistu. Mm. Youtubesta löytyy.

Hmmm ei löydy. Mulle näyttää vain videon jossa lukee että 10h päästä julkaistaan. Muuta versiota ei hakutuloksissa tule.

Löytyy Youtubesta hakusanalla Crossroads. Daniel Zizka.

Ei löydy. Tulee vain tekoälyllä tehty feikkikappale.

Eurovisionworldin etusivulta löytyy :) Ja onhan tuo jo Spotifyssakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liettua mahtava laulun ääni

Kylmät väreet tuli kun kuuntelin  voittaja ainesta 

Vihdoinkin joku muukin on huomannut, kuinka upea Liettuan laulaja on. Ja esitys on mystinen ja hieno myös.

Koronavuonna harmitti, kun Liettualla oli varma voittaja The Roop, mutta viisut peruttiin. Kuuntelen sitä vieläkin.

Vierailija
424/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferton uusi video on uskomaton ilotulitus! Ja sinnekin on saatu mukaan viulusoittaja.

Vierailija
425/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liettua mahtava laulun ääni

Kylmät väreet tuli kun kuuntelin  voittaja ainesta 

Vihdoinkin joku muukin on huomannut, kuinka upea Liettuan laulaja on. Ja esitys on mystinen ja hieno myös.

Koronavuonna harmitti, kun Liettualla oli varma voittaja The Roop, mutta viisut peruttiin. Kuuntelen sitä vieläkin.

No ei todellakaan olisi Roop voittanut, vaikka todella hyvä olikin, kun kilpailemassa oli myös Dadi :D. Jopa Little Big olisi ollut todennäköisempi voittaja, itse pidän kyseistä renkutusta hirveänä mutta heidän suosionsa oli ja on aivan valtava. Mutta kyllähän Islanti olisi kisan 2020 vienyt.

Vierailija
426/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Suomi ei ainakaan voita Euroviisuja, koska tämä hallitus maksattaisi nekin pippalot työttömien tukia vähentämällä.

Vierailija
427/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pete on todella huono ilmentämään tunteitaan.  Look muistuttaa märkää koira. Pitkässä tukassa ja risuparrassa..huono. Puuttuu voima ja intohimo. Niin flegmaattinen aina olipa tilanne mikä tahansa. Miten siihen saisi vähän eloa, muuten hukkuu taustaan ja tapettiin. 

Vierailija
428/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi Petelle väen vängällä halutaan se takaraivolta litteä wet look kun hänellä olisi niin ihanat kiharat. Ehkä on ajateltu että  intohimobiisissä pitää olla vähän limainen tai jotain.

Vierailija
429/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi Petelle väen vängällä halutaan se takaraivolta litteä wet look kun hänellä olisi niin ihanat kiharat. Ehkä on ajateltu että  intohimobiisissä pitää olla vähän limainen tai jotain.

Ja lopputulos on suttu. Hyi.

Vierailija
430/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin biisi ei jää jostain syystä minulle ollenkaan päähän, vaikka olen kuullut/kuunnellut sen neljä kertaa. Yleensä minulle jää helposti biisien melodia mieleen ja päähän soimaan.

Minulle on jäänyt mieleen vain Felician epävireinen kimeä ääni. Ei melodiaa ollenkaan, vaan pelkästään epävireisyyttä kuin epäkuntoon mennyt autoradio kauhuelokuvassa, laulu mitä ei saa pysäytettyä edes vasaralla lyöden.

Finaali meni huonosti kuulemma sairauden piikkiin.

Silti oli vastannut siihen kysymykseen mitä aikoo tehdä nyt voitettuaan?...Juoda paljon alkoholia! Hieno esimerkki siis myös näille lapsifaneilleen, joiden vanhemmat äänesti lapsiaan mielistellen tätä keskinkertaista artistia.

Nimimerkillä "huolestunut äiti", voi hyvänen aika, eiköhän ole suurempiakin murheita lasten vanhemmilla tässä maailmassa. 

Vierailija
431/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen kuolla viinaan? Olisi ollut varma sanoitushitti ketjumme puritaanien mielestä... no ehkä ensi vuonna

-winner-

Vierailija
432/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa Robin sanomassa parhaimpina vuosinaan että aikoo juoda paljon alkoholia, samaan aikaan kun lapsifanit katsoo silmät loistaen ja nimikylttejä sydämillä heiluttaen.

No mutta, näiden kirkassilmien äidithän OLI aivan käärmeissään kun Robin meni tekemään seksilaulun Hula hula - Robinin olis pitänyt pysyä ikuisesti esiteini-frontside-olliena. 

Vierailija
433/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että Ferton uutta videota katsotaan vuorokaudessa enemmän kuin Ruotsin Systeemiä on katsottu kolmessa vuorokaudessa.

Vierailija
434/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä Eurovision lyöntivedon tuomista keskusteluun jonain todisteena. Viimevuonna oli 50% sitä mieltä, että KAJ voittaa Euroviisut eikä nekään tullut lähellekkään voittoa. Vuonna 2023 oltiin jopa 52% sitä mieltä että Baby Lasagna voittaa, no ei voittanut.

Vedonlyönnissä usein unohtuu tuomaristojen äänet, esimerkiksi Baby Lasagnan menestys oli sen takia yliarvioitu. Vaikea ennustaa, mitä tuomaristot pitävät Lindasta ja Petestä... en usko, että tuomaristot olisivat samanlainen este voitolle kuin esimerkiksi Käärijän kohdalla. Tuomaristothan on ohjeistettu arvioimaan esityksiä neljässä kategoriassa (lauluääni, esiintyminen, sävellys, kokonaisuus), joten ei voi ajatella että teknisesti taitavin laulaja saisi aina parhaat pisteet tuomaristolta. 

Vedonlyönnissä unohtuu myös uskovaisten trolliäänet, kun tukevat Israelia jostain ihan ulkomusiikillisista syistä. 

Vierailija
435/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ihminen kuolla viinaan? Olisi ollut varma sanoitushitti ketjumme puritaanien mielestä... no ehkä ensi vuonna

-winner-

Voiko ihminen kuolla siimaan? (voi)

Voiko ihminen kuolla miinaan? (voi)

Voiko ihminen kuolla Kiinaan? (voi)

Voiko ihminen kuolla piinaan? (ehkä)

Voiko ihminen kuolla Tiinaan/Niinaan/Riinaan? (ehkä)

Voiko ihminen kuolla liinaan? (voi)

Voiko ihminen kuolla viimaan? (voi)

Elämä on vaarallista! 

Vierailija
436/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä Italian että Israelin biiseissä on koukuttavat ja mieleenjäävät kertsit, mutta onko Liekinheittimessä kertsiä ollenkaan?

Mut tulel vielkin leikin

Ku sä oot liekinheitin

Saat mut palamaan

Saan sust palan vaan

Sä oot, sä oot

Liekinheitin

Liekinheitin

No minkäslaisia neronleimauksia noissa muiden biisien kertseissä sitten on, käypä vilkaisemassa lyriikat. :D

Sanoitukset vaikuttavat harvoin olevan ratkaisevassa roolissa viisumenestyksen kannalta. Onhan viisut jopa voitettukin sellaisilla upeuksilla kuten Lenan siniset alushousut, tai Loreenin vinkuvat viulut ja itkevät enkelit :D

Sanomaa ei ymmärrä edes suomalaiset itse. Mutta mikä pahinta, siinä ei ole yhtäkään kohtaa jossa voisi laulaa mukana. Ei ainuttakaan kohtaa, johon kuulija voisi tarttua. 

Se joka sanoituksen on tehnyt on täytynyt olla amatööri joka muiden töidensä ohessa kahvitauolla laittoi paperille riimejä jotka ei lopputuloksessa sopineetkaan yhteen.

Hassusti kävi, kun äänestettiin vain peteä ja lindaa. Vasta jälkeenpäin alettiin miettiä että mitä helvet tiä tuo meidän edustusbiisi oikeastaan on?!

"Sanomaa ei ymmärrä edes suomalaiset itse". Siis sinä et ymmärrä? Eikä siinä mitään sanomaa tarvitse eikä kuulukaan olla. 

Lasha Tumbai oli hauska kaikintavoin. Liekinheitin on tosissaan tehty mutta parodialta näyttää ja kuulostaa. Niinkö se pitäisikin ottaa? 

Miksi vanhat artisti-ammattilaiset ovat ryhtyneet sanoittajiksi, kun lopputulos on noin onneton etten hetkeen ole moista tekelettä kuullut. Linda loisti v.2025 umk:n väliaikanumerossa, mutta ei loista enää Peten kanssa. Ne vie toisiltaan esityksessä energiat.

Oon viime päivinä miettinyt, miten voi olla sanoissa ja niiden luomissa sfääreissä eroa, kun vertaa toisiinsa 'voiko ihminen kuolla kiimaan' ja 'one touch one kiss a lifetime for a night like this'. No, mä taidan olla parantumaton romantikko. 

Austaralia romanttinen, täynnä tunnetta ja Suomi räävä, pelkkä kylmä pano. Ei yhtään parempi kuin viime vuotinen.

Tuosta voitosta en tiedä, mutta Deltan persoona yllätti, kun siis katsoin live-esiintymisiä. Aussit ovat puolestaan jotenkin liikuttavia, kun surevat jo nyt, ettei heitä kukaan kuitenkaan äänestä. No semeissä Australia menee varmasti jatkoon jo pelkillä juryäänilläkin. 

Kuuntelin tuon Australian jälleen kerran. Jessus se on sitten upea. Deltan ääni on jumalainen, aivan omaa luokkaansa noista kaikista viisuehdokkaista. Siis eihän kukaan pääse lähellekään tuota tasoa, ei edes  Ranskan laulaja vaikka kuinka osittain oopperaa vetää. Australian laulu on sitäpaitsi huippuvaikea laulettava. Itse sävellyksen olisi suonut olevan parempi, jää nyt vähän tavanomaiseksi ja yllätyksettömäksi. Tosin se piano-osuus vähän pelastaa. Mutta tällaisenaankin kyllä kelpaa mun korville! Suuri yleisö ei varmaan tätä äänestä, onhan kissamies-renkutukset yms. nyt paljon "hauskempia", mutta jos ei juryiltä tipu täysiä tai lähes täysiä pisteitä, niin olen todella pettynyt. 

Vierailija
437/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Suomen umk-videot löytyvät Viisukanavan soittolistalta UMK 2026: The Songs of Finland., myös Liekinheitin.

Toinen liekinheitin löytyy soittolistalta jonka nimi on Eurovision 2026: Official Music Videos. Suosittelen lämpimästi soittolistoihin tutustumista!

Vierailija
438/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ammattilainen tuo Delta, saa laulun kuulostamaan helpolta. Staran karisma, sen huomaa. Raikas ja luonnollinen, moderni esitys. Lyriikka herkkä ja kaunis. Piano-osuus kertoo oman tarinansa. Jää mieleen soimaan kerta kuulemalta. Kyllä voittajan kruunu näissä viisuissa asetetaan Deltan kutreille.

En tunne Deltan aiempaa tuotantoa, mutta tämän viisubiisin perusteella hän ei saa biisiään kuulostamaan helpolta vaan enemmänkin sellaiselta, että näytän tässä nyt kaikki taitoni. Biisi on koostettu palasista, joista jokainen palanen esittää Deltan taitavuutta. Arvostaisin biisiä, jos siinä olisi piano kulkenut biisin mukana niin säkeistössä kuin kertosäkeessäkin, mutta sen sijaan pianosolo on tungettu mukaan aivan puskista ilman että se millään tavalla liittyy biisiin. Se on pelkkä ansioluettelo ämpättynä keskelle työhakemusta. Deltan äänenkäyttö saa epäilemään, että muu osa biisistä onkin jonkinlaista äänenavausta, eikä biisistä todellakaan jää muuta mieleen kuin kulunut parinkymmenen vuoden takainen kertsi. Jos Australia voittaa tänä vuonna, on tämä todellakin välivuosi. Mutta en usko. Sijoittuu varmaan 10 parhaan joukkoon mutta ei voita. 

Voitosta kisaa Kreikka, Tanska, Ranska, Israel ja mahdollisesti Italia. Italian tilalle vaihtaisin ilomielin jopa Australian mutta jostain syystä porukka tykkää Italian jokavuotisista kammobiiseistä. Edellisen kerran olen arvostanut Italiaa, kun nuorehko nainen lauloi La noiaa, mutta Italia meni ja kämmäsi liven niin kuin aina, ja tyttö tuli seitsemänneksi. Olisi ansainnut paremman paikan. Sitten nämä tuikitavalliset miesten luritelmat kisaavat ykkössijoista. En vain ymmärrä. 

Toinen parinkymmenen vuoden takainen biisi on Ruotsilla. Olisin paljon mieluummin kuunnellut Medinan yleisönnostatusbiisiä tai vaikka niiden palomiesten liikuttavan kömpelöä tekelettä kuin My systemin tylsää jumputusta.

Ranska on jäänyt jumiin viime vuoteen mutta luulen, että se puhuttelee juryä ja yleisöä niin, että tulee viiden parhaan joukkoon. Kreikka jatkaa Käärijän aloittamalla linjalla ja pärjäilee varmasti kärkikahinoihin, vaikka itse sävellys on  sekava ja täyteenahdettu, Jos Akylas on yhtä hurmaava kuin mitä hänestä sanotaan, niin on varmasti yleisön suosikki.

Viro floppaa mutta saavat syyttää itseään. Tarjolla oli hyviä vaihtoehtoja ja ulkomaiset viisufanit olisivat varmasti äänestäneet Ollieta. Jopa Stockholm cowboys olisi ollut sata kertaa parempi edustaja kuin tämä väsynyt Vanilla ninja. 

Vierailija
439/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapise Pete Parkkonen kohta sataa muisteloineen. 

Katsokaa miten Tanska nostattaa biisiään alun lantioliikkeellään! Artisti on muuten aika feminiininen.

Mulla on paha aavistus, että Tanska on tämän vuoden Red Sebastian. Paljon ennakkohypeä, joka ei sitten konkretisoidu kun biisi ja esitys on jotenkin vanhanaikaisia.

Toivottavasti olen väärässä, koska toivon Tanskalle menestystä ja tervehdin aina ilolla sitä kun maat laulavat omalla kielellään.

Molempien Tanskan ja Norjan biisit ovat homojen mielistelyä. No pitäähän olla teilläkin jotakin kivaa.  Norjan edustajalta sepaluksen puristelua. Tanskan edustajalta pyllyn hytkytystä. Laulut sinänsä ovat surkeita.

Vierailija
440/533 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut tulel vielkin leikin

Ku sä oot liekinheitin

Saat mut palamaan

Saan sust palan vaan

Sä oot, sä oot

Liekinheitin

Liekinheitin

Kuuntelin tuon Australian jälleen kerran. Jessus se on sitten upea. Deltan ääni on jumalainen, aivan omaa luokkaansa noista kaikista viisuehdokkaista. Siis eihän kukaan pääse lähellekään tuota tasoa, ei edes  Ranskan laulaja vaikka kuinka osittain oopperaa vetää. Australian laulu on sitäpaitsi huippuvaikea laulettava. Itse sävellyksen olisi suonut olevan parempi, jää nyt vähän tavanomaiseksi ja yllätyksettömäksi. Tosin se piano-osuus vähän pelastaa. Mutta tällaisenaankin kyllä kelpaa mun korville! Suuri yleisö ei varmaan tätä äänestä, onhan kissamies-renkutukset yms. nyt paljon "hauskempia", mutta jos ei juryiltä tipu täysiä tai lähes täysiä pisteitä, niin olen todella pettynyt. 

Kiva, kun löytyy myös Australian ehdokkaan faneja! Mulla kolahti heti kun biisi alkoi. Sitä vain tiesi, että nyt tulee jotain hienoa. Tavallaan se sävellys on hyvin aikuismainen, siinä ne nyanssit ovat hienovaraisia eikä siinä haetakaan ns. high energy tilaa, mutta musiikillisesti puolestaan korkeatasoinen, mikä ehkä jää monella sen "tylsyyden" varjoon eikä sen nyt tarviikaan mikään äänestyskriteeri teleäänille olla. Ja se on kaunis vertaus, että rakkaudessa ollaan kuin samanlaisessa kosmisessa linjassa. Rakastan lopun gospelkuoroa ja niitä mitä lie megaliittipeilejä ja yöllä niitä pyöriviä valoja siinä videossa. Uskomatonta kyllä, jos Delta pystyy livenä laulamaan Eclipsen, on se sen verran kova veto.