Yle: Tamperelainen työkyvytön Jenni pelkää menettävänsä puolet toimeentulotuestaan Kela haluaa, että menen töihin
- Välttääkseen toimeentulotuen leikkaukset Jennin on ilmoittauduttava työnhakijaksi.
Kelan myöntämän toimeentulotuen ehdot tiukentuvat helmikuusta alkaen.
Asiakkaan on jatkossa haettava muita ensisijaisia etuuksia, kuten työttömyysturvaa, opintotukea tai sairauspäivärahaa, jotta toimeentulotuen perusosa ei vähene.
Myös kokoaikatyön hakemisen velvoitetta lisätään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tuen saajan on ilmoittauduttava työnhakijaksi, jos Kela katsoo, että työttömyysturva on asiakkaan ensisijainen etuus.
Samalla poistuu 150 euron kuukausittainen ansiotulovähennys. Aiemmin tuen saaja on saanut tienata kuukaudessa 150 euroa ilman, että se on pienentänyt tuen määrää.
Mikäli asiakas ei täytä velvoitteita, toimeentulotuen perusosaa voidaan leikata jopa 50 prosentilla.
--------------------------
Siis eikö tämä Jenni nyt vain voi ilmoittautua kokoaikaiseksi työnhakijaksi ja hakea neljää työpaikkaa? Ensisijainen peruspäivärahahakemus sitten hylätään, kun on samalla (kokoaikainen) opiskelija, jolloin voi hakea viimesijaista etuutta eli toimeentulotukea.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä teet täällä työaikana?"
lomat uusi käsite simulle? Kannattaa osallistua työelämään, oppii uusia asioita. Vähän kylmä vielä ulkoiluun, kohta mennään
Ihan mitä vaan kuvittelet. Totuus on että kulutat elämääsi täällä esittäen jotain sankaria, kenelle?
sankaria :D :D :D nytkö normaali keskiluokkainen on joku sankari :D Totean vaan, että ilman nettomaksajia ei ole maksupohjaa julkiselle sektorille. Eivät faktat tee kenestäkään mitään sankaria :D
Vai miten luulet, että yhteiskunta ja talousjärjestelmä toimivat? Tuet maksetaan oikeasti jostain taikaseinästä?
Mitenkä suomalaisten luotto tulevaisuuteen voi?
miten
Onko Suomi mielestäsi sitten konkurssissa? Rahaa tuntuu olevan nämä ovat poliittisia päätöksiä ei mitään totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt tehty hölmösti. Jennin olisi alunperinkin pitänyt ilmottautua työttömäksi ja anoa lupaa omaehtoiseen opiskeluun työttömyyspäivärahalla. Työkyvyttömillä on alennettu hakuvelvoite, joskus jopa kokonaan poistettu. Mulla on velvoitteessa vain 2 paikkaa kuukaudessa vaikka olen vain fyysisesti työkyvytön, Jennillä todennäköisesti 0.
Mulla on myös kaveri, jolla ei ole koskaan ollut työnhakuvelvoitetta. Alunperin syyt oli mielenterveydelliset, mutta nyt kaveri on päässyt kaikista ongelmistaan eroon ja terve päästään. Ei edelleenkään ole tullut työnhakuvelvoitetta, mutta kaveri on parin vuoden ajan jo kypsytellyt ajatusta, että haluaisi taas palata työelämään. Sellaisella alalla, että duunia kyllä luultavasti löytyisi. Mutta ei ole varsinaisesti ollut kiire, kun tuet juoksee ilman mitään ongelmia ja aktivointeja.
Mietti myös jossain vaiheessa, että hakisiko työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työkyvytön jos pystyy kirjoittamaan. Jos jalat ja kädet toimii niin ei ole työkyvytön. Tuet vaa pois jos ei hae töitä. Nainen voi mennä vaikka toimittajaksi johonkin sanomalehteen.
Tytille avustajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten jaksaa opiskella korkeakoulututkintoa (ilmeisesti AMK) jos ei kykene kuitenkaan töissä käymään. Töitäkin on erilaisia.
Opiskelu on mukavaa 🙏 Työelämä on Suomessa rikki, paljon kiusaamista ja simputtamista. Itse en kykene työelämään, onneksi pääsin eläkkeelle 🙏
Niinpä. On ihan eri asia olla opiskelija kuin työläinen. Koulusta voi olla pois ilman, että tarvitsee järjestää sijaista, ei ole tulosvastuuta (muille kuin itselleen) eikä opiskelu kaadu siihen, jos ei ole minuutilleen klo 8 paikalla, voi lähteä kesken päivää menemään tai istua vaan paikallaan tekemättä mitään. Ahdistuksesta kärsivä ahdistuu jo siitä, että työpaikalta ei saa myöhästyä sekuntiakaan ja vaikka olisi ajoissakin, niin aina löytyy joku huomauttamaan "tulithan säkin vihdoin!". Itse olen viihtynyt aina koulussa, mutta työelämä (erityisesti ihmiset) on ollut ihan kauheaa joka paikassa. Eikä mulla ole edes mitään mt-diagnoosia.
T. Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä teet täällä työaikana?"
lomat uusi käsite simulle? Kannattaa osallistua työelämään, oppii uusia asioita. Vähän kylmä vielä ulkoiluun, kohta mennään
Ihan mitä vaan kuvittelet. Totuus on että kulutat elämääsi täällä esittäen jotain sankaria, kenelle?
Steve Jobs on esimerkki tässä suhteessa. Haimasyöpä diagnostoitiin v 2003, jäi pois Applen hommista vasta 2011.
Suomalaisille jobs olisi ollut sankari, jos olisi jäänyt sairaseläkkeelle v 2003 ja valittanut kohtaloaan ylen reportaaseissa
Apple oli hänen elämäntyönsä, joten tämä tapaus on ehkä VÄHÄN eri asia kuin perus työläinen, jonka ura on vasta alkumetreillä.
Vaikka et olisi myössä koskaan tekisit työsi moitteetta voit jäädä työttömäksi. Moni porvari tällä palstalla toivoo että irtisanomisia helpotettaisiin ja kaikki julkisella työssä olevat pitäisi siirtää yksityiselle sektorille. Suomen vahvuudet ovat olleet yhteisöllisyys, mutta tämä minä minä porukka tuhoaa sen eikä edes huomaa itse.
"Onko Suomi mielestäsi sitten konkurssissa? Rahaa tuntuu olevan nämä ovat poliittisia päätöksiä ei mitään totuuksia."
ilmeisesti et paljon tapahtua seuraa. Suomi on menossa selvitystilaan, velkasuhde on yli 80 %:ia. Vertailuksi lähimpien verrokkimaiden velkasuhteet, Tanska ja Ruotsi n. 30 %:ia, Viro alle 20 %:ia. Näillä on varaa jopa elvyttää toisin kuin Suomella.
Se nyt vaan on tosiasia, ettei julkistalous ole ollut tasapainossa pitkään aikaan eikä nykyiseen julkiseen sektoriin ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla opiskelija ja työton työnhakija samaan aikaan. Työttömäksi ilmoittautuminen tarkoittaa, että hänen pitää luopua opinnoistaan ja opiskelupaikastaan. Se taas tarkoittaa, että työllistyminen on sitäkin vaikeampaa kun ei ole sitä tutkintoa.
Silloin pitää elää opintotuella ja opintolainalla.
Mutta jos opinnot eivät ole edistyneet riittävästi, niin opintotukea ei myönnetä. Tai opintotukikuukaudet on käytetty jo aiempaan tutkintoon.
Vaikka ei etenekään, nii et sinä voi työttömäksi ilmoittautua.
Vierailija kirjoitti:
"Onko Suomi mielestäsi sitten konkurssissa? Rahaa tuntuu olevan nämä ovat poliittisia päätöksiä ei mitään totuuksia."
ilmeisesti et paljon tapahtua seuraa. Suomi on menossa selvitystilaan, velkasuhde on yli 80 %:ia. Vertailuksi lähimpien verrokkimaiden velkasuhteet, Tanska ja Ruotsi n. 30 %:ia, Viro alle 20 %:ia. Näillä on varaa jopa elvyttää toisin kuin Suomella.
Se nyt vaan on tosiasia, ettei julkistalous ole ollut tasapainossa pitkään aikaan eikä nykyiseen julkiseen sektoriin ole varaa
Ihan mitä vaan kuvittelet... onko Suomi konkurssissa? Miksi sitten valaksi eletään? Miksi rangaistaan suomalaisia tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka et olisi myössä koskaan tekisit työsi moitteetta voit jäädä työttömäksi. Moni porvari tällä palstalla toivoo että irtisanomisia helpotettaisiin ja kaikki julkisella työssä olevat pitäisi siirtää yksityiselle sektorille. Suomen vahvuudet ovat olleet yhteisöllisyys, mutta tämä minä minä porukka tuhoaa sen eikä edes huomaa itse.
Oletko ollenkaan katsonut Suomen valtion taloutta? Ja paljon velkaa kasvatettu?! Kunnollista talouskasvua ei ole ollut 18 vuoteen. Tottakai kaikki toivoisi, että meillä olisi täällä 5-10 uutta Nokiaa ja yhteiskunnalla olisi varaa elättää kaikki sellaiset työikäiset, joille perinteinen työ ei ole se juttu. Ja päälle vielä lapset, koulutus, terveydenhuolto ja vanhuksetkin hoidettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on ns. Tanskan malli. Siellä huomattiin, etteivät mikro- ja pk-kokoiset firmat investoineet kasvuun, koska ne eivät pysty palkkaamaan uusia työntekijöitä samoilla ehdoilla kuin isommat firmat. Niinpä irtisanomista helpotettiin ja pk-firmat alkoivat investoida kasvuun. Yksityinen sektori monipuolistui ja työttömyys väheni.
Sosialistien mielestä tietenkin väärin sammutettu
Vierailija kirjoitti:
Ei hän ole työkyvytön, jos hän ei ole työkyvyttömyyseläkkeellä.
Minä olen kuntoutustuella, ja olen työkyvytön. Voi olla, että pääsen palaamaan työelämään, voi olla, että en. 3 x leikkausta tarvitaan ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on ns. Tanskan malli. Siellä huomattiin, etteivät mikro- ja pk-kokoiset firmat investoineet kasvuun, koska ne eivät pysty palkkaamaan uusia työntekijöitä samoilla ehdoilla kuin isommat firmat. Niinpä irtisanomista helpotettiin ja pk-firmat alkoivat investoida kasvuun. Yksityinen sektori monipuolistui ja työttömyys väheni.
Kohtuuden nimissä karenssit pitäisi poistaa ihan minimissään tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollenkaan katsonut Suomen valtion taloutta? Ja paljon velkaa kasvatettu?! Kunnollista talouskasvua ei ole ollut 18 vuoteen. Tottakai kaikki toivoisi, että meillä olisi täällä 5-10 uutta Nokiaa ja yhteiskunnalla olisi varaa elättää kaikki sellaiset työikäiset, joille perinteinen työ ei ole se juttu. Ja päälle vielä lapset, koulutus, terveydenhuolto ja vanhuksetkin hoidettaisiin.
Suomen sosialistiselle kansantasavallalle tulee karmea loppu jollei julkista sektoria saadan puolitettua ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaisten mielestä politiikka on onnistunutta, eihän työllisyystavoite ole kuin kasvanut sadalla tuhannella, vaikka sen piti kasvaa vain 100 000.
Onhan tuo laki oikeistolaisten mielestä onnistunut laki, kun sen myötä raskaana oleville naisille voi antaa potkut, ja eihän se koske kuin vain naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitä vaan kuvittelet... onko Suomi konkurssissa? Miksi sitten valaksi eletään? Miksi rangaistaan suomalaisia tästä?
Suomalaisia rangaistaan 🤣ollaan eletty pari vuosikymmentä velaksi kasvattamalla julkista sektoria, ja kun julkista sektoria vihdoin leikataan, niin se on rangaistus? ootte kyllä aika veitikoita.
Julkistalous on edelleen epätasapainossa tulojen ja menojen suhteen. Leikkauksia tehdään lisää. Pelkät korkomenot ovat jo miljardeja. Mutta älä huolehdi, ei Suomea päästetä maksukyvyttömäksi tai tänne ei tule hyperinflaatiota Argentiinan tyyliin. IMF katkaisee pelin ennen sitä ja latelee sellaiset leikkauslistat, että siinä on sinulle ihmettelemistä 😂
Mene töihin, mutta jos menet valtion laitokseen, niin etätöitä ei sitten ole.
Paniikki loisiĺle! Niin tässä velvotteita hoidettu 2v työtön ilman tt tukea
Vierailija kirjoitti:
Miten joillekin ihmisille on niin vaikeaa laittaa kengät jalkaa ja mennä töihin niin että pitää näytellä ja leikkiä työkyvytöntä tai mt-ongelmaista huomiota saadakseen?
Tässä taas kommentoi joku, jolla ei ole mitään käsitystä nykymaailman menosta. Nykyään ei niin vain mennä töihin. Jopa huippuhakijat joutuvat tehtailemaan työhakemuksia ja murto-osa pääsee edes haastatteluun. Puhumattakaan henkilöistä, joilla on rajoitettu työkyky.
Itse olen koko elämäni kamppaillut mt-ongelmien kanssa, mutta minun nuoruudessani töitä riitti, vaikka puolitehoiselle. Aina kun vointini oli vähän parempi, löytyi helposti töitä ja ajoittain olin pois työelämästä. Näin olen pysynyt koko elämäni mukana työelämässä, koska niitä töitä on riittänyt, johon voi vaan laittaa kengät jalkaan ja mennä, kun vointi sen sallii. Nyt ei ole töitä ja jos olet pidempään pois työelämästä, on mahdotonta päästä enää työelämään kiinni. Tämä vaatisi joustoa myös työnantajilta kuin byrokratiakoneistolta, että sallittaisiin ihmisten suoriutua niillä kyvyillä ja voimilla joita on.
Jenni on luuseri joka pakoilee töitä Töihin siitä ja lakkaa valittamasta.