Asutte Suomessa ja olette järkyttyneitä 20 asteen pakkasesta tammikuussa?
Maailma on täynnä maita, joissa ei ole koskaan 20 astetta pakkasta. Eikö tämä ole väärä maa asua, jos tulee yllätyksenä, että talvella on kylmä?
Kommentit (69)
Kuunnelkaapa tämä yle areenan juttu, n 23 minuuttia, tuli radiosta. Se kertoo, miksi suomi on vaarassa muuttua siperiaksi, vaikka kasvihuoneilmiö jatkaa etenemistään: https://areena.yle.fi/1-76905346
Olen 39- vuotias ja asunut pk-seudulla koko ikäni. Kun olin lapsi, kovat pakkaset olivat jokatalvinen ja normaali ilmiö. Ihanaa, että niitä pääsee vielä silloin tällöin täälläkin kokemaan.
900 luvun ankarin talvi 1985 Kohta 06.35 Ylimeteorologi
Kuka siitä on järkyttynyt? Oletko mustavalkoinen? Täällä on pörssisähköketju erikseen mm. vanhoissa taloissa asuville jotka tahtovat säästää, ja niissä toki mainitaan pakkasasteet, mutta ei kukaan niissä pakkasesta valita. Arvaan, että olet nyt käsittänyt jotakin väärin. Ihminen näkee sitä mitä itse kokee, ts. tulkitsee kaiken, aivan kaiken, oman kokemuspohjansa kautta.
Mulle -20 on ok, pääasia, että talvella on lunta! Lämmitän puilla. -35 jo vähän tuntuu mutta sekin on parempi kuin +35
Ketjun aloittaja on ylimielinen ja muiden yläpuolella.
Kasvihuoneilmiötä pitää vahvistaa, jotta jäät ja talvet katoavat maapallolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole järkyttynyt. 70- ja 80-luvun vaihteessa kun olin pikkunappula, oli lunta etelä-Suomea myöten ja pakkaset ihan tuttuja. Olen miettinyt tätä uuden ajan uutisointia, että johtuneeko siitä että toimittajina on sitä nuorempaa polvea jotka eivät ole niitä kunnollisia talvia eläneet. Vai onko syy sittenkin siinä, että meillä on niin paljon lämpimistä maista tulleita, että pakkasjaksoilla vain mehustetaan sitä liioittelemalla.
N50
Samaa olen ajatellut minäkin. 70- ja 80-luvulla oli ihan normaalia, että talvet olivat lumisia pakkastalvia etelässäkin. Ihmiset osasivat pukeutua oikein (lukuunottamatta ehkä nuoria :)
Ei normaalista vuodenajasta mitään uutisjuttuja tarvinnut tehdä. Poikkeuksena hirmupakkaset talvella -87, jolloin mittari kipusi Helsingissäkin kolmeenkymmeneenviiteen pakkasasteeseen pidemmäksi aikaa. Siitäkin selvittiin ihan hyvin. Nyt uutisoidaan ja tuntuu
Ei se mittari kylläkään kipua vaan laskee elohopea,lämpimällä nousee
Vierailija kirjoitti:
Pakkaset ovat vain sään vaihtelua, eivät kerro mitään ilmastonmuutoksen todellisuudesta.
Helteet kertovat että ilmastonmuutos on kiistämätöntä totta.
Näin se menee.
Kannattaa kattoo kokonaisuutta. Vuoden keskilämpötilat jne.
En kyllä muista tämmöistä pakkasjaksoa olleen hetkeen Helsingissä. Yksittäisiä -20 alituksia joo, mutta ei tämmöstä pitkää pötköä. Vai muistaako joku viimeisen 20 vuoden ajalta?
Vaikka en ulkona mielelläni ole kovilla pakkasilla niin en ole järkyttynyt.
1985 ja 1987 oli tammi- helmikuussa koko ajan -25 tai enemmän ja se oli ihan normaalia, sitten oli muutama tammikuu kun ei ollut pakkasia, eikä lunta ja sekin oli normaalia. Mikä nykyään tekee kaikesta jotain "järkyttävää"?
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen on hyvä asia. Tappaa luonnosta kaikki eksoottiset öttiäiset, jotka ei kuulu näille leveysasteille.
No ei kyllä tapa, valitettavaa kyllä. Oletko ollenkaan huomannut millaista porukkaa täällä pyörii?
Vierailija kirjoitti:
Olen 39- vuotias ja asunut pk-seudulla koko ikäni. Kun olin lapsi, kovat pakkaset olivat jokatalvinen ja normaali ilmiö. Ihanaa, että niitä pääsee vielä silloin tällöin täälläkin kokemaan.
Kovat pakkaset ovat olleet tavallisia kaiken aikaa. Yhdistät ne vain jostain syystä lapsuuteesi. Varmaan jotain psykologista ilmastonmuutospropagandan vaikutusta.
Olen järkyttynyt! Olen suorastaan pöyristynyt!
Ap:n tyhmyys yllätti minut täysin!
Vierailija kirjoitti:
Verottaja kairaa perseeseen joka tapauksessa, mutta kai siitäkin pitäisi vammaisen AP:n mielestä tykätä?
Et osannut lukea aloitusta?
Se on järkyttävää, kun huomioidaan nykyiset kesät. Kesällä ei sitten vastaavasti ole mukavan viileää tai kohtuullisen lämmintä, vaan jo huhtikuusta alkaa 30 asteen käristys, joka kestää pitkälle syyskuuhun. Eli tämä on maana ihan elinkelvoton ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä muista tämmöistä pakkasjaksoa olleen hetkeen Helsingissä. Yksittäisiä -20 alituksia joo, mutta ei tämmöstä pitkää pötköä. Vai muistaako joku viimeisen 20 vuoden ajalta?
Joo onhan siitä jo kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
2009-2011 oli tosi kylmää ja lumista.
Missä on niin lämmintä? Viikonlopuks luvattu -30 itä-suomeen.