Sähkön hinta tänään - pörssisähkölliset; miten toimitte tänään?
Mitä meinaatte tänään tehdä, pörssisähkölliset? Alotin puilla lämmittämisen, otin patterit pois päältä - vain vesiputkien kohdalle jätin tekemään laskua, kun talo Etelä-Lapissa. Hirsitalo. Kolme tulipesää
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannan venäjän trollien pörssisähköaloitukset. Muuten normieloa.
ai nääkin on :D sopivasti taipuu sun tarpeisiin noi venäjän operaatiot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otin kiinteän määräaikaisen 24kk loppukesästä 7,3 sentillä, sekä mökille että vakituisessa käytössä olevaan talooni. "
Eikö mökillä sähkönkulutus painotu tosi voimakkaasti kesälle? Luulisi pörssisähkön olevan houkutteleva vaihtoehto.
Jossei sitten pidä täysiä lämpöjä päällä koko talven. Huonosti eristetyssä mökissä se varmasti vie sähköä paljon.
Mihin sitä sähköä kesällä tarvitsee? 5 kilowattituntia menee vuorokaudessa omakotitalossa. Se on kympin kuussa kiinteällä hinnallakin, niin mistä siinä säästää?
Ilmastointi ja sähköauton lataus on suurimmat sähkösyöpöt. Lapsille on uima-allas pihalla ja siinä lämpöpumpulla lämmitys. Sekin kuluttaa energiaa aika tavalla. Etenkin alkukesästä kun on vielä viileät yöt.
Mulla vie ilmastointi 600w vuorokaudessa. On sentään 209 neliötä.
miten pörssisähkö kansa otti tän 15min hinnnottelun vastaan? ootteko huomennu mitään veivaamista
Vierailija kirjoitti:
miten pörssisähkö kansa otti tän 15min hinnnottelun vastaan? ootteko huomennu mitään veivaamista
No sen huomasin että ilman automatiikkaa keskihintaan on paljon vaikeampi vaikuttaa. Ja yötkin ovat nykyään kalliimpia. Vaikka ei ton muutoksen siihen pitäisi vaikuttaa. Mutta vaikutti silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Otin kiinteän määräaikaisen 24kk loppukesästä 7,3 sentillä, sekä mökille että vakituisessa käytössä olevaan talooni. "
Eikö mökillä sähkönkulutus painotu tosi voimakkaasti kesälle? Luulisi pörssisähkön olevan houkutteleva vaihtoehto.
Jossei sitten pidä täysiä lämpöjä päällä koko talven. Huonosti eristetyssä mökissä se varmasti vie sähköä paljon.
Mihin sitä sähköä kesällä tarvitsee? 5 kilowattituntia menee vuorokaudessa omakotitalossa. Se on kympin kuussa kiinteällä hinnallakin, niin mistä siinä säästää?
Ilmastointi ja sähköauton lataus on suurimmat sähkösyöpöt. Lapsille on uima-allas pihalla ja siinä lämpöpumpulla lämmitys. Sekin kuluttaa energiaa aika tavalla. Etenkin alkukesästä kun on vielä viileät yöt.
Ilmastointiin ei meidän mökillä mene juuri mitään ja sähköauto ladataan mökkimatkalla työnantajan piikkiin. Uima-altaan tilalla meillä on järvi joka ei vaadi lämmittämistä, ja rantaauna taas lämpiää puulla.
Kesän kulutus on pähkinöitä talveen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
EN laita tänään astianpesukonetta enkä pyykinpesukonetta päälle, en leivo. Tekis mieli tehdä uuniriisipuuria, mutta tänään en myöskään hauduttele uunissa mitään. Pattereista vähensin puolet käytöstä
Jos sähkö siirtoineen maksaisi 50 snt per kWh niin uunipuuro maksaisi n. 1,50€. Itse en kyllä ala nälissäni olemaan vaikka meillä pösä onkin. Samalla uuniin menee parin päivän ruoka.
"Mulla vie ilmastointi 600w vuorokaudessa."
Ei watteja viedä vaan kilowattitunteja...
Et sinä wateista maksa kuin sähköliittymän hinnoittelussa
Vierailija kirjoitti:
Tein juuri kahvia ja nyt istun valot päällä olohuoneessa kahvia juoden.
Kohta avaan läppärin ja töihin. Läppäri latauksessa koko päivän.
Ruoan tulen lämmittämään mikrossa, tähteitä. Teen toistamiseen kahvia.
Illalla katsoin voicen ja tekkkari avoinna.
Siinähän tämä päivä sähkön puolesta.
Kerro vielä tämän päivän sähkönkulutuksesi hinta 😂
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi. 0,6kWh vuorokaudessa. Ymmärsitkö nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin insinöörinä epäilen tuota arvoa jos pinta-alaa on 209 m2.
Mutta olkoon.
Ehkä ulkona on samat asteet kuin sisällä.
Ap. Vaihdoin joulukuun lopussa kiinteähintaiseen määrikseen, kun kaikki merkit viittasivat siihen, että tammikuussa pörssisähkön hinta nousee pilviin. Ja niinhän kävi.
Vierailija kirjoitti:
"Auto kulki ylinopeutta 500 metriä vuorokaudessa"
Vierailija kirjoitti:
Ap. Vaihdoin joulukuun lopussa kiinteähintaiseen määrikseen, kun kaikki merkit viittasivat siihen, että tammikuussa pörssisähkön hinta nousee pilviin. Ja niinhän kävi.
Osakekauppaa pörssissä tekemällä olisi helppo tienata miljoonia jos olisi noin hyvä vainu ennustamaan kurssien liikkeitä.
Todellisuudessa ennustaminen muita markkinoilla kauppaa käyviä paremmin on lähes mahdotonta. Itse ainakin veikkaan sen puolesta, että sähköyhtiön analyytikot onnistuu ennusteissaan minua paremmin. Heidän päihittäminen juuri oikeaan aikaan kiinteähintaisen sopimuksen ja pörssisähkön välillä vaihtamalla on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No sähkön hintahan on ihan kohillaan, kuten aina. Pörssisähkö on aina oikean hintaista, näin väitetään.
Taloustieteessä sanotaa, että aina kun kauppa ostajan ja myyjän välillä syntyy niin hinta on oikea. Joten niin kauan kuin sähköä ostetaan ja myydään niin hinta on oikea. Ainakin jonkun kohdalla.
Kuka näitä juttuja uskoo? Kun seuraa keskusteluja, niin ihmiset istuvat kylmässä ja pimeässä ja korkeintaan mikrossa lämmittävät ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN laita tänään astianpesukonetta enkä pyykinpesukonetta päälle, en leivo. Tekis mieli tehdä uuniriisipuuria, mutta tänään en myöskään hauduttele uunissa mitään. Pattereista vähensin puolet käytöstä
Jos sähkö siirtoineen maksaisi 50 snt per kWh niin uunipuuro maksaisi n. 1,50€. Itse en kyllä ala nälissäni olemaan vaikka meillä pösä onkin. Samalla uuniin menee parin päivän ruoka.
Niin yhden ruuan valmistus, muu siihen päälle sitten vielä. Kahdesti päivässä uuni, 4 henkilöä suihkuun, koneellinen pyykkiä, tiskikoneellinen, auto 2 kertaa lohkolämmityksessä sisätilalämmittimineen. Kyllä siinä alkaa jo yhdelle päivälle olemaan sähköllä hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin insinöörinä epäilen tuota arvoa jos pinta-alaa on 209 m2.
Mutta olkoon.
Ehkä ulkona on samat asteet kuin sisällä.
Jäähdytystarve on tosiaan vain pari astetta. Lämmityksessä eroa voi olla 55 astetta.
No sähkön hintahan on ihan kohillaan, kuten aina. Pörssisähkö on aina oikean hintaista, näin väitetään.