Oletko sinäkin ajatellut ostoslakkoa?
Itse ajattelin, että voisin olla ostamatta kesään asti mitään muuta kuin ruokaa.
Oletko sinä ajatellut jonkilaista ostoslakkoa?
Kommentit (35)
En ole ajatellut, on vaan raha-asiat ollut aina hallinnassa eikä ole mitään turhia ostoksia tullut tehtyä. Ei ole ikinä tarvinnut kaikkia rahoja pävässä tuhlata ja sitten ulista köyhyyttän jossain vauvapalstalla, suosittelen kaikille. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa.
En. Koko ajan on mielessä jotain kivaa mitä haluan hankkia. Pidän kyllä ostoksista listaa, ettei lähde ihan käsistä.
Vuodesta 2024 lähtien olen ostanut Suomesta vain ne välttämättömät tuotteet. Muut ostelen tiettyjä reittejä pitkin muista EU-maista. En ole ainoa meitä on tuhansia muita. Tämä tulee jatkumaan niin kauan kuin Suomessa on nykyhallitus.
En varsinausesti. Osa tuotteista maksaa niin paljon, etrei tarvitse ostaa niitä ihan vain siksi, että maksavat tai niiden toimutuskulut maksavat niin paljon.
Esim ennen saatoonnhuutonetistä huutaa cd-levyjä. Nyt mietinnkahdesti, jos huutohinan lisäksi joutuisin maksamasm vähintään saman verran postikuluja.
Temua tai Kärkkäistä ei tee muutoin vaan mielinkäyttää, enkä ome koskaan käyttänyt.
Yritän ostaa pelkästään käytettynä ja silloinkin harkiten. Olen onnistunut tässä hyvin. Käytettyjä löytää nykyään netistä helposti. Laitan säästyneet rahat rahastoon.
Olen ollut jo pidempään lakossa, ei ole mitään tarvetta nyt hankkia vaatteita yms. Laitan rahat säästöön ja käytän olemassa olevia vaatteita. En ole koskaan ostanut myöskään Temusta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan elämässä muutakin hauskaa kuin asioiden ostelu! En ainakaan koe jääväni mistään paitsi, vaikka en ruokaa ja päivittäistavaroita kummempia asioita osta.
Niin, istut kotona ja katsot ikkunasta ulos, ehkä Ylen ohjelmia voit katsoa kun ylevero on pakollinen. Muuten et käy missään, syömässä, kahvilassa, et tee käsitöitä koska tarvikkeita pitäisi ostaa, et käy millään kivalla kurssilla. Minusta on erikoinen ajatus että jonkun asian ostaminen = rahan ja materian hillitöntä tuhlailua ja luonnon tuhoamista. Tai että vaatteita ja kenkiä ostetaan aina vaan mieliteosta ja jokainen pakettipisteeltä pakettia noutava tai kaupassa valikoimaa selaava on vaan hillitön kerskakuluttaja. Itse ostin viime vuonna paljon vaatteita, koska vanhat olivat yksinkertaisesti jo siinä tilassa, että alkoi hävettää kulkea ihmisten ilmoilla, vaikka toki niitä olisin vielä voinut käyttää, ainakin
Oho, mikä tunteiden turskahdus! Ei kukaan ole täällä väittänyt, että jonkun ostaminen on hillitöntä tuhlailua ja luonnon varojen tuhoamista. En itse usko mihinkään puritanismiin, kyllä asioita voi hankkia, jos niille tarve on. Tuntuu, että monella on silmät auenneet sen suhteen, että ei tarvitse ostaa överisti, voi kuluttaa kohtuudella.
Ja vaikka minä en paljon mitään tavaraa ostele, niin ei se tarkoita, että kotona istuisin ikkunasta tuijotellen. Käsitöitä en tee, ei saakeli soikoon kun sen yläasteen rättikässän sain lusittua niin käsitöihin en koske! Mutta sen sijaan luen, kirjastosta löytyy monta hyllymetriä kirjoja. Käyn kuntosalilla ja jumpissa, en toki missään Elixialla vaan edullisemmalla kuntokeskuksella. Just myös katselin reissua talvilomalle, joku kylpyläloma voisi olla kiva. Kahviloissa en käy, nämä nykyiset kahvilahinnat lähes kympin leivoksineen on ihan liikaa, ostan sieltä prismasta jotain herkkua kotiin. Mielestäni kulutan kohtuullisesti enkä koe, että tässä jäisi tällä tavalla jostain paitsi. Kai sitten vaan olen vähän yksinkertainen.
Temusta ja AliExpressistä tulee jonkun verran tilailtua ja vähän Amazonista, juomat tietysti saksasta, mutta suomesta olen yrittäny olla ostamatta muuta kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 2024 lähtien olen ostanut Suomesta vain ne välttämättömät tuotteet. Muut ostelen tiettyjä reittejä pitkin muista EU-maista. En ole ainoa meitä on tuhansia muita. Tämä tulee jatkumaan niin kauan kuin Suomessa on nykyhallitus.
Har ni annat i huvudena än regeringar, politik och skatter? Man har ingen tanke på att införa något personligt köpstopp eller ändra sitt köpbeteende p.g.a. politiker och ideologier. Pris och kvalitet avgör, samt det att tillverkaren inte hör till rysskrigets sponsorer. Som en följd köper man det mesta inom EU och även från Finland om utbudet har konkurrenskraft.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, tosin säästyneillä rahoilla ostan indeksirahastoja, jotta rahalle saa edes jotain vastinetta.
Tuota, mitä aiot tehdä säästämilläsi rahoilla? Lahjoittaa pörriäisille?
Etkö muuta vaihtoehtoa oikeasti keksi kuin pörriäiset tai rahan tuhlaaminen nyt heti ostelemalla kaikkea? No, sillä säästyneellä rahalla voi toteuttaa vaikkapa isompia unelmia tai siirtyä tekemään osa-aikaista työviikkoa tai lopettaa jopa työt kokonaan kun varallisuutta on kertynyt tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kyse ole siitä, että noita olisi jotenkin tiuhasti ostettu, vaan siitä, että nyt niitä ei osteta ollenkaan.
Että vaikka patjasta alkaisi pistää jouset ylös niin ei uutta osteta? Vai mitä ihmettå? En ymmärrä että ihminen voi olla tilanteessa jossa pitää erikseen päättää että huonekaluja ei osteta. Silloinhan niitä on selvästi osteltu aiemmin mielitekoina.
Mä nyt vaan listasin siihen sitä, mitä voisin ostaa, en sitä, mitä aiemmin olen ostanut jotenkin paljon. Ja kyllä, vaikka patjasta tulisi jouset pihalle, korjaisin sen itse, en ostaisi uutta. Sitäpaitsi, esim. vaatteita olen ostanut rahassa mitattuna elämäni aikana ihan yhtä vähän, kuin
Itse ostin viime vuonna uuden sängyn, vanha oli niin painunut että aiheutti selkäkipuja. Terve ja kivuton selkä menee helposti säästämisen edelle enkä ole katunut uutta sänkyä hetkeäkään.
Mä nyt vaan listasin siihen sitä, mitä voisin ostaa, en sitä, mitä aiemmin olen ostanut jotenkin paljon. Ja kyllä, vaikka patjasta tulisi jouset pihalle, korjaisin sen itse, en ostaisi uutta. Sitäpaitsi, esim. vaatteita olen ostanut rahassa mitattuna elämäni aikana ihan yhtä vähän, kuin huonekaluja, että sinänsä oli turha porautua juuri tähän huonekaluasiaan.