Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi? Puolison lihominen (+60kg)

Vierailija
28.01.2026 |

Selkävaivaa, kuorsaa, näkö huonontunut, on myös diabetesoireita, näkö voi olla myös ikänäköä. 

Masennukseen saanut lääkkeet 3v sitten. Alussa paino putosi, sitten sattui lähipiirissä menetys ja paino jatkoi nousua.

Ei auta esimerkki paremmill  elämäntavoilla tai pelottelu kuolemalla. En halua infarktin vuoksi omaishoitajaksi.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap puolisosi on masentunut? Miksi hän syö suruunsa? Oletko sinä raskas ihminen ja taakaksi hänelle? Onko hänellä työttömyyttä ja kokee tarpeettomaksi itsensä? Huomautteletko hänelle taloudellisista asioista? Itse + 50kg ylipainoa kyselen tällaisia. Hoikka mieheni ei koskaan myöskään tajuaisi, mistä ylipaino johtuu.

Miten onnistut syyttämään muita omasta olostasi? Oletpa raskas ihminen. 

Itse sinä elät kehossasi ja itse voit muuttaa oman elämäsi ja tehdä asioita, jotka parantavat terveyttä. Enkä tarkoita välttämättä laihdutusta,vaan ihan aktiivisuuden lisäämistä arkeen. Kävelyä ym. Sehän on kivaa yhteistä tekemistä myös sen miehesi kanssa.

Ei mieheni halua kävellä kanssani.

Ja itse et sitten voi kävellä? Syystä että?

Vierailija
42/52 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lihoin 15kg vakavien selkäongelmien vuoksi ja vaikka sitä ennen treenasin 5 kertaa viikossa salilla ja päälle kaikki muu liikunta, on se paluu liikkumiseen todella hankalaa sen jälkeen, kun kunto on repsahtanut. Yleensä painonnousuun liittyy myös väsynyt olotila, mikä ei auta parempien elämäntapojen haltuun ottamiseen. Valitettavasti kaikki vaatii sen oman halun muuttaa elämää ja olomuotoaan. Ei siihen muiden passaus auta, jos itseltä puuttuu halu ja tahto. Onneksi itse pakotin itseni jälleen salille kun lääkitys kunnossa ja kyllä olo on paljon parempi nyt ja jaksaa myös katsoa mitä syö. Ei ole helppoa kaikille

Ei selkäongelmat lihota, vaan liika syöminen.

Moni paljon liikuntaa harrastava tai entinen urheilija ei osaa enää mitoittaa syömistäni kulutukseen nähden. Jos ennen on voinut syödä reippaasti, kun on ollut kova kulutus, pitäisi syömisiä vähentää, kun kulutus vähenee. Muuten lihoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että ero on paras ratkaisu. Mies todennäköisesti saa itsensä kuntoon, kun pääsee eroon rasittavasta ja huonosta parisuhteesta.

Kuka tässä miehestä on puhunut vaan hääkakun syöneestä a-kasta !

Ap

Vierailija
44/52 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5800 kcal/vrk, erilaisilla dieeteillä, kutakin 3 viikkoa. Yhdellä dieetillä paino nousi vain 1,3 kilogrammaa. Pistäkääpäs arvaten, minkälainen dieetti tuo oli! Nick Norwitz, MD, PhD kertoo:

https://tinyurl.com/ye8w24wv

Vierailija
45/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään teorian mukaan ihminen kaipaa syötävää vuorokaudessa niin kauan kunnes tietty määrä proteiinia on tullut skruudattua. Niinpä esim. kanan muna on älyttömästi paree aamiainen kuin vaikkapa kaurapuuro?

https://tinyurl.com/atv68p4n

Vierailija
46/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sitten parempi,  jos ap.n puoliso olisi alkoholisti? Käyttäisi alkoholia masennukseensa  eikä syömistä.

Ei tietenkään.

Mutta ei lihavuuskaan hyvä asia ole.

Vierailija
47/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli puoliseiskassa nuorehko nainen, jojo laihduttaja. Kertoi että laihduttaa välillä 50kg, mutta se tulee takaisin. En kyllä mitenkään ymmärrä, miksi pitää syödä enemmän kuin tarvitsee, eikö ole mitään nälänsietokykyä. Väitti vielä, että lihavuus on geeneissä. No ei varmasti ole. Joka jätkä, joka on päivät töissä ja illat OKT työmaalla on kyllä posket lommolla, ennen kuin talo on valmis. Jos akka ei tuo sinne ruokaa, niin vielä hoikempi. Samoin Selviytyjät jossain Malesian viidakossa. He ovat jokaikinen laihtuneet, jotkut jopa 15kg kuukauden aikana. Jos ei voi olla syömättä, niin mitä varten pitää tehdä hyvänmakuista ruokaa. Kaurapuuroa, porkkanoita ja säilykehernekeittoa saa syödä niin paljon kuin haluaaa, ei varmasti liho, korkeintaan pierettää. Ei johdu lihominen geeneistä, höpö höpö.

Itselläni kerran lähti kuukautiset, kun näännytin itseäni niin paljon.

On vaikea löytää tasapaino. Todellakin. En halua, että olen ihan aivosumuisessa tilassa jatkuvasti, ja haluan että on energiaa itse elämiseen. Ettei joka päivä ole pelkkää selviytymistä, haluan keskittyä harrastuksiini myös. Se oli kyllä aikamoista, kun loman aikaan, mitä tahansa söinkin, vatsa oli tyhjä. Kuin musta aukko. Mikään ei täyttänyt, outo ontto olo. Sushi on toistaiseksi ollut ainoa ruoka maailmassa, joka täyttää minut todella moneksi tunniksi. Kalorit ovat kyllä sen mukaiset, kieltämättä. Mutta verrattuna McDonaldsin aterioihin = nopeasti nälkä, ja lähes samat kalorit kuin susheista, riippuen tietenkin, kuinka monta palaa ottaa ja minkälaisia.

Kun vaa'alle menee, miettii, että olenko lihonut, olenko vain turvonnut, vesipainoa, olenko syönyt liikaa, olenko stressaantunut, olenko syönyt alikulutukseni ja nyt keho paikkailee tilannetta, vai miksi vaaka näyttää enemmän.

Voin sanoa, että todellakin pelottaa, kun vaaka on viimeaikoina näyttänyt 78-79 kiloa aamuisin. Koska 101 kilosta olen 77 kiloon laihduttanut ja yhdessä vaiheessa vaaka jopa nytkähti 76 kilon puolella. Lähellä omaa normi BMI:tä olen, mutta silti liian kaukana.

Joskus tämä tilanne väsyttää, koska on tässä muitakin asioita mielenpäällä, kuten hengitysvaikeudet, joista ei ota yhtään selvää, mikä niihin edes vaikuttaa.

Mutta koen, että tämä keskustelu on antanut lisäpotkua taas tsempata enemmän. Koska hiton masentavaa olisi lihota, kun on nähnyt vaivaa laihtuakseen.

Vierailija
48/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap puolisosi on masentunut? Miksi hän syö suruunsa? Oletko sinä raskas ihminen ja taakaksi hänelle? Onko hänellä työttömyyttä ja kokee tarpeettomaksi itsensä? Huomautteletko hänelle taloudellisista asioista? Itse + 50kg ylipainoa kyselen tällaisia. Hoikka mieheni ei koskaan myöskään tajuaisi, mistä ylipaino johtuu.

Ylipainohan johtuu ylensyönnistä, kyllä sen ihan kaikki tajuavat.

Mutta miksi ihminen ylensyö?

Vierailija
49/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli puoliseiskassa nuorehko nainen, jojo laihduttaja. Kertoi että laihduttaa välillä 50kg, mutta se tulee takaisin. En kyllä mitenkään ymmärrä, miksi pitää syödä enemmän kuin tarvitsee, eikö ole mitään nälänsietokykyä. Väitti vielä, että lihavuus on geeneissä. No ei varmasti ole. Joka jätkä, joka on päivät töissä ja illat OKT työmaalla on kyllä posket lommolla, ennen kuin talo on valmis. Jos akka ei tuo sinne ruokaa, niin vielä hoikempi. Samoin Selviytyjät jossain Malesian viidakossa. He ovat jokaikinen laihtuneet, jotkut jopa 15kg kuukauden aikana. Jos ei voi olla syömättä, niin mitä varten pitää tehdä hyvänmakuista ruokaa. Kaurapuuroa, porkkanoita ja säilykehernekeittoa saa syödä niin paljon kuin haluaaa, ei varmasti liho, korkeintaan pierettää. Ei johdu lihominen geeneistä, höpö höpö.

On. Jos pystyy laihduttamaan 50 kg, nimeomaan sitä nälänsietokykyä löytyy. 

Vierailija
50/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten riittää raha lihomiseen?

Monet lääkkeet lihottavat muuntamalla suolistomikrobiston lihomista suosivaan muotoon. Silloin saa samasta sadasta grammasta perunaa (ja kaikkea muutakin paitsi vettä) 120% hyötysuhteen ennen lääkitystä olleeseen aikaan verrattuna. Sen lisäksi lääkitykset, ihan tavallinen Buranakin, kerää nestettä kehoon ja se näkyy turvotuksena ja painonnousuna.

Vierailija
51/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse lihoin 15kg vakavien selkäongelmien vuoksi ja vaikka sitä ennen treenasin 5 kertaa viikossa salilla ja päälle kaikki muu liikunta, on se paluu liikkumiseen todella hankalaa sen jälkeen, kun kunto on repsahtanut. Yleensä painonnousuun liittyy myös väsynyt olotila, mikä ei auta parempien elämäntapojen haltuun ottamiseen. Valitettavasti kaikki vaatii sen oman halun muuttaa elämää ja olomuotoaan. Ei siihen muiden passaus auta, jos itseltä puuttuu halu ja tahto. Onneksi itse pakotin itseni jälleen salille kun lääkitys kunnossa ja kyllä olo on paljon parempi nyt ja jaksaa myös katsoa mitä syö. Ei ole helppoa kaikille

Ei selkäongelmat lihota, vaan liika syöminen.

Kyllä se lihottaa, kun aktiivinen elämä loppuu täysin ja voit vain maata. Samassa tilanteessa olen ollut

Maata ja syödä. Ei pelkkä makuu lihota.

Vierailija
52/52 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voin sanoa ihan suoraan ja rehellisesti että jos puolisoni lihoisi +60 kiloa niin ei se olisi enää se ihminen johon olen luvannut sitoutua. Vaihtoehdot olisivat laihdutus tai ero. 

Onneksi tässä maassa saa erota yksipuolisella hakemuksella. 

Avoliitossa se ei vaadi edes hakemusta. 

Hieno oletus taas että ap nainen ja vaivainen mies. Miehen lihoamisestakin puhutaan ihan samaan malliin kuin miehet naisten lihoamisesta, paitsi että miehillä moinen puhe on hyvin paheksuttua: naisen kuuluu saada lihoa.