Tykkäsittekö lapsena kotitekoisesta pitsasta?
Tykkäsittekö uunipellin kokoisesta pitsasta jonka äiti teki? Meillä se oli suosittu. Kaverisynttäreillekin äiti teki pellin kokoisen jauhelihapitsan jota kavereiden kanssa syötiin hyvällä ruokahalulla cokiksen kanssa. Pitsaan tuli mm. tomaattisiivuja jauhelihan lisäksi ja paljon juustoa. Muistui vaan mieleen tämä kun luin noista Anneli Auerin lasten kertomuksista että sijaisvanhemmat olivat ensivierailulla tarjonneet kotitekoista pitsaa ja lapset olivat silloin ajatelleet että tämä on kiva sijaiskoti kun saa hyvää ruokaa.
Kommentit (45)
Kyllä se ihan hyvää oli vaikka en kyllä pizzaksi nykyään kutsuisi. Jonkin sortin täytettyä leipää. Äidin "pizzassa" pohja turposi ainakin 2 cm paksuksi. Joskus parikymppisenä kotona vielä asuessa tein itse pizzaa ja valmista lopputulosta äiti ihmetteli että "miten ihmeessä saat siitä pohjasta noin ohutta?"
Hyvän ystävän äiti laittoi riisiä pizzaan, kaveri ei nähnyt siinä mitään ihmeellistä. Oltiin teini-ikäisiä.
Aloittaja kirjoitti juuri oikein. Se 80-luvulla muotiin tullut peltipitsa on nimenomaan pitsa. Oikea pizza on pizza z-kirjaimilla.
Tykkäsin! Meillä isä teki sitä aika usein viikonloppuherkuksi. Jauhelihaa ja meetvurstia laittoi täytteeksi ja tietysti juustoraastetta päälle. Joskus hän teki 2 peltiä, toisen tonnikalasta ja simpukoista. Oli herkullista, paljon parempaa kuin pizzeriassa.
T. 2000-luvun lapsi
Jatkan/kerron vielä: olin käymässä tädin, isän nuoremman siskon luona: teki pitsaa voitaikinaan, kauli sen itse. Siihen päälle jauhelihaa ja tomaattia, viipaloituna. Kerroin tuon äidille, niin äiti teki joskus sitä samaa. Voi jestas mitä evästä! .... No, rasvaista, niin se suli vatsassa hitaasti ja alkoi vatsakivut. :(
Muistelin noita ja tein itse muutaman kerran, valmiiiseen joulutorttulevyihin - ihan sama efekti, niitä voi syödä vaikka kuinka paljon, mutta kun niin rasvaisia niin ....