L/over ikuisesti minun
Kolme ensimmäistä jaksoa MTV Katsomossa katsottavissa.
Mielipiteitä?
Kommentit (399)
Long story short:
Kannattaa katsoa ja ymmärtää. Tämän jälkeen on helppo ymmärtää miksi se ei lähde.
Erittäin hyvä sarja. Itse jäin miettimään, miten pitkään joku nainen voi joutua olemaan kuvatun kaltaisessa suhteessa. Se on niin rikkovaa. Itse en ikinä ole kokenut lähisuhdeväkivaltaa missään oloissani. En avioliitossa enkä eronneena. Tosin olen äärimmäisen kranttu ( ehkäpä suojelukseni on siinä) enkä vahvasti rakastu kehenkään suinpäin. Toisekseen en ikinä lähtisi hakemaan asuntolainaa ventovieraan kanssa. Lapsia olisin voinut kuvitella hankkivani useammastakin suhteesta. Mutta silloinkin olisin varmistanut selustani, omani ja vauvani. Toisen varaan heittäytyminen on itselleni täysin vieras kuvio.
Kyllä Roosa- nimisen roolihenkilön naiivius ja hyväuskoisuus jossain kohtaa hirvittää. Eikö hän näe tätä miestä lainkaan objektiivisesti? Miten hän aina palaa syyttämään itseään? Krista Kosonen on kerrassaan upea näyttelijä, ja hän tekee Roosasta täydellisen. Samoin Jani Volanen. Jani Volanen tekee täydellisen roolityön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Roosa- nimisen roolihenkilön naiivius ja hyväuskoisuus jossain kohtaa hirvittää. Eikö hän näe tätä miestä lainkaan objektiivisesti? Miten hän aina palaa syyttämään itseään? Krista Kosonen on kerrassaan upea näyttelijä, ja hän tekee Roosasta täydellisen. Samoin Jani Volanen. Jani Volanen tekee täydellisen roolityön.
Onhan Roosan roolia varmaan hieman liioiteltu, mutta paha noista on mennä sanomaan, kun ei itse ole samassa asemassa
Narsisti on hyvin taitava sitomaan uhrin itseensä ja viemään tältä minuuden. Tässä ei ole paljoa nähty sitä, mutta narsisti voi olla tarvittaessa hyvin hurmaava ja huomioiva ja juuri silloin kun huomaa, että uhri alkaa vähänkin rimpuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Roosan roolia varmaan hieman liioiteltu, mutta paha noista on mennä sanomaan, kun ei itse ole samassa asemassa
Narsisti on hyvin taitava sitomaan uhrin itseensä ja viemään tältä minuuden. Tässä ei ole paljoa nähty sitä, mutta narsisti voi olla tarvittaessa hyvin hurmaava ja huomioiva ja juuri silloin kun huomaa, että uhri alkaa vähänkin rimpuilla.
Olet niin oikeassa. Kun on ajautunut Roosan osaan narsistin armoille, tulee gaslightingista niin iso osa omaa todellisuutta. Manipulaatio pitää otteessaan ja epäilyt omaa toimintaansa ja itseään kohtaan saavat valtaisat mittasuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tyypillistä provosoida uhrinsa hulluksi ja kun mitta tule täyteen niin kylmän viileästi vaan kuvata se romahdus.
Jäin myös kaipaamaan jotain mikä olis ollu hyvää, millä Roosa olis pidetty koukussa. Tämä jos joku tyypillistä. Kun toinen alkaa epäröidä heittäydytään unelmapuolisoksi ennen seuraavaa myrskyä ja alistusta.
Mustasukkainen tää volasen hahmo ei myöskään tavarastaan ollut. Yllättävä.
Been there ja yhä vaan
Olihan, kun manipuloi vaimonsa kotiin baarista valehtelemalla. Ja rähjäsi sitten kun toinen tuli kolmelta kotiin, vaikka se oli ollut suunnitelmakin.
Lähti myös Tukholmaan työmatkalle yksin lähteneen Roosan perään, muka järjestämään Roosalle romanttisen yllätyksen. Todellinen syy siihenkin oli tarve mustasukkaisesti vartioida Roisaa. Tavallaan Juha oli mustasukkainen myös Paulalle, Roosan parhaalle kaverille ja pyrki alusta asti pitämään Paulan erossa Roosasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis nyt edes kerran sanonut ei. Tai pistänyt hanttiin edes. Ei ole naisen pakko suostua, mutta tämä sanoi vaan, että väsyttää.
Niinpä, mutta ehkä tässä yritetään kuvata juuri sitä, miten vaikeaa se on. Ja oli varmaan jo niin väsynyt ettei muuta enää jaksanut sanoa.
Narsistit ovat myös taitavia manipuloimaan, että jäisi. Osaavat olla tarvittaessa hurmaavia ja huomaavaisia, mikä on tietenkin vain näyttelyä karmean luonteen sijaan, joka alkaa paljastua heistä, kun aika kuluu
Mutta karmivaa!
Manipulaatioita oli se parisuhdeterapiassakin esitetty itsemurha-ajatukset jos Roosa lähtee.
No oma narsisisti isäni uhkasi tappaa meidät kaikki jos äiti eroaa. Että tuttua juttua. Ja joskus antoi ymmärtää että on vetänyt lääkkeitä ja kuolemassa. Hullua hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tuntemanne narsistit ovat olleet täsätä sarjasta? Se kenen tiedän ei ole kiinnostunut kun vaikuttaa niin p a s k a l t a. No hän on hivenen kierompi ja mielistelevämpi kun tuossa mutta tunnistan eleet.
Tjaa eipä ole tullut mieleen kysyäkään. En halua olla juurikaan tekemisissä. No ehkä äidiltä voisi kysyä onko ne kattoneet tätä.
En oikein ymmärrä; Juhahan on karmiva alusta loppuun saakka. Ei missään kohtaa miellyttävän oloinen. Olen ymmärtänyt, että tämän kaltaiset ihmiset harrastaa rakkaustykitystä suhteen alussa. En saa kiinni, mihin piirteeseen Roosa Juhassa rakastui...
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vähän 2 eri tarinaa mikä hämää. On Roosa ja Juha, heidän tarina henkisestä väkivallasta ja jopa narsismista. Toinen tarina on tää lukiolaisjäbä, koulumaailmaa ja naapurin miestä.
Käsikirjoittajien on pakko tunkea mukaan yhdentekevä sivujuoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kososen hahmo liian nynny alusta alkaen. Olisi kiinnostavampaa, kun nainenkin olisi normaali tai jopa voimakas ja narsistimies sais kiedottua mukaansa. Tuollainen vässykkä nyt lankeaa kehen tahansa.
Kyllä, koska tosiasiassa kuka tahansa voi joutua narsistin uhriksi, vaikka olisi kuinka koulutettu ja menestynyt.
Minä sanon taas narsistin lapsena että ei voi. Olen oppinut aika varovaiseksi.Tarvitaan oma kokemus ilmiön tunnistamiseksi. Sinulla on se. Useimmilla ei ole.
Ei ole psykologin/psykiatrinkaan helppo tunnistaa.
No joo, olisi saanut jäädä tulematta ko. kokemus.
Roska pas kaa, suomisarjoissa pyörii samat noin 5 näytttelijää jokaisessa sarjassa . Ei kiinostaisi edes kommentoida, jos pas kasarjan mainos ei tunkisi näytölle aina videopalveluita käyttäessä
Vierailija kirjoitti:
toi äijä on karsee alusta asti.
missä se alun hurmaava psykopaatti narsisti.
kuka tuollaisen tiuskivan creepyn näkösen ukon ottaisi muka...
Kuuluisa kirjailija ehkä rikas (kuka kotimainen kirjailija muka on), siinähän joku nainen jo lankeaa. Useimmat naiset on fiksuja mutta muutama lankeaa helposti ja ovat narskulle muutenkin helppoja uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toi äijä on karsee alusta asti.
missä se alun hurmaava psykopaatti narsisti.
kuka tuollaisen tiuskivan creepyn näkösen ukon ottaisi muka...
Kuuluisa kirjailija ehkä rikas (kuka kotimainen kirjailija muka on), siinähän joku nainen jo lankeaa. Useimmat naiset on fiksuja mutta muutama lankeaa helposti ja ovat narskulle muutenkin helppoja uhreja.
Muusikko Kiiskinen on ollut esikuva. Olisi voinut Honkanen vähän muutella yksityiskohtia mutta halusi syyttää tällä tavalla epäsuorasti ex-miestään.
Toi otsikko on aika kuvaava.
Ikuisesti minun!
Näinhän narsku ajattelee. Kun siinä alkuhuumassa erehtyy sanomaan rakastavansa, se on sitten elinikäinen tuomio.
Narskun mielestä sitä lupausta EI saa pettää, vaan on rakastettava hautaan asti. Vaikka narsku omalla toiminnallaan tekee rakastamisen täysin mahdottomaksi.
Ja kun lopulta pääsee irti, narsku ruikuttaa kaikille, miten julmasti häntä itseään on kohdeltu. Lupaukstkin petetty, nyyyyyh.
Ne jotka on läheltä nähneet suhteen eivät ihmettele, mutta muut kyllä. Aina löytyy ymmärtäjiä narskulle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti naapuri ehtii apuun. Hirveä kohtaus se jäinen luminen piha, sutivat renkaat ja raivostunut mies loukkaantuneen kätensä kanssa.
Arvaan jo miten tuo jatkuu: Roosahan teki epäuskottavan, oudon vedon juomalla useamman lasin viiniä pienen vauvan äitinä ja lähti sitten vauvan kanssa autolla. Narskuäijä tietysti soittaa paikalle poliisit ja sossuämmät ja vaatii lopuksi yksinhuoltajuutta oikeudessa vedoten vaimon masennukseen ja alkoholiongelmaan. Jotakin tuollaista seuraa satavarmasti. Itseäni hyyti se vaatimus työpaikan irtisanomisesta oikein painostamalla. Olen itse joutunut ex-miehen toimesta, ei samanlaisen, mutta vastaavan tyyppisen painostuksen kohteeksi ja kohtaus palautti asian mieleen 14 vuoden takaa. Nykyisin osaisin jo heti tunnistaa manipuloinnin, mutta silloin en vain ollut tarpeeksi vahva vastustamaan narskua.
Miksi näen vikaa Roosassakin? Ensinnäkin kaikkeen vaan suostunut alun alkaen, eikä tunnu mielipiteitä olevan. "Elä makaa maassa, jos et halua olla kynnysmatto". Toinen tuli yllättään työreissulle romanttisesti ja naama norsun **********n. Se puhelinki piti olla ladattuna,iso talo ja miehen työpiste ainut vaihtoehto!??Kuka lähtee mettään ku riski synnytyksen alkamisesta, ihan ansaittua tylytystä siitä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi näen vikaa Roosassakin? Ensinnäkin kaikkeen vaan suostunut alun alkaen, eikä tunnu mielipiteitä olevan. "Elä makaa maassa, jos et halua olla kynnysmatto". Toinen tuli yllättään työreissulle romanttisesti ja naama norsun **********n. Se puhelinki piti olla ladattuna,iso talo ja miehen työpiste ainut vaihtoehto!??Kuka lähtee mettään ku riski synnytyksen alkamisesta, ihan ansaittua tylytystä siitä!
Samaa mieltä siitä, että Roosassakin on vikaa. Eikä narsistien/psykopaattien uhriksi aivan kaikki olekaan yhtä alttiita. Uhrius vaatii tietynlaista luonnetta.
Tuosta puhelimesta olen eri mieltä. Hyvin on nykyajan ihmisille aivopesty, että aina pitää olla puhelin mukana. Digitaalinen panoptikon on totta.
Narsistisella eksällä oli keskustellessa usein tapana hakeutua peilin ääreen, jossa hän kanssani puhuessaan silitteli ja kampaili hiuksiaan ja tuijotteli itseään puhuessaan kanssani. Itselleni tämä oli äärimmäinen esimerkki jälkikäteen siitä, että narsisti ei koskaan ole tekemisissä toisen ihmisen kanssa, vaan aina vain peilikuvansa.
Olin jo parin vuoden jälkeen niin uupunut, että annoin hänen myydä autoni, kieltää olemasta miespuolisten ihmisten tai sellaisten kavereiden kanssa tekemisissä, jotka eivät olleet hänestä tarpeeksi korkea-arvoisia, yrittää pakottaa minua vaihtamaan työtä ja lopettamaan urani, syyllistämään siitä, että pyysin häntä edes joskus tekemään kotiaskareita, kun oli miltei kaikki ajat yksin erillisessä huoneessa, jonka oli varannut vain itselleen, lähinnä masturboimassa, päätelleen kovettuneiden nenäliinojen määrästä. Naispuolisia ystäviä pyöri hänen ympärillään koko ajan, mutta niille löytyi aina jokin selitys. Vakuutus- ja muita petoksia hän tehtaili koko ajan eivätkä hänen kaverinsa sietäneet häntä enää vuosiin.
Öisin hän tuli kovaäänisesti keskellä yötä kahden kolmen aikaan vasta nukkumaan huudatettuaan musiikkia ja televisiota. En nukkunut kunnolla vuosiin. Aina silloin tällöin hän aivan yhtäkkiä istui viereeni, laski käden reidelleni ja alkoi hengittää raskaasti ja tuijottaa silmiin, että nyt kiinnostaisi seksi. Sitten hän peseytymättömänä aiheutti minulla jatkuvasti erilaisia tulehduksia, joiden takia jouduin käymään jatkuvasti lääkärissä ja halusi aina lyödä minua avokämmenellä kesken seksin. Jos naiset todella haluavat seksiä, he eivät kuulemma välitä kuinka onko mies peseytynyt. Ja aina, aina, minä olin väärässä ja naiset hulluja ja luonnostaan typerämpiä. Mies pimitti omaisuuttaan ja syyllisti laskujen maksusta, joita ei ollut edes näyttänyt minulle että olisin niitä voinut maksaa. Kun tulin raskaaksi, tein abortin, se oli parasta lapselle ja minulle, ja sitten lähdin.
Onnea tälle naiselle, jonka hän meidän muiden jälkeen monta vuotta myöhemmin onnistui saamaan loukkuun lapsen hankkimalla. Tulee pitkä, nöyryyttävä, vaikea elämä naiselle ja lapselle. Toivon heille pelastusta ja pelkkää hyvää.
Jännämiehistä on kiehtovuus kaukana. Säälittäviä isäongelmaisia runk kareita.
Vähän tylsä, pitkäpiimäinen sarja. En oikein pääse kunnolla syvälle ajatukseen ettei Roosa näe muka mitään varoituksia, ja pyöräyttää soppaan mukaan lapsenkin.
Et ole koskaan ihmetellyt ystäväsi parisuhdetta?
Tai kukaan ystäväsi ole avautunut miehensä käytöksestä sinulle?
Ulkopuolisena toimii juuri noin, joko ihmettelee miksi toinen ei tajua tai kysyy mitä että teit ensin, että toinen löi sinua? Koska ei ole syviä tunteita kyseistä ihmistä kohtaan, näkee minkälainen ihminen on kyseessä.
Narsistisen suhteen lähtökohtahan on rakkauspommitus, jolla toinen saadaan tuntemaan itsensä ainutlaatuiseksi ja suhde ainutlaatuiseksi, kaiken takana on SITOUTTAA TOINEN ihminen narsistiin.
Ihmisen aivot eivät pysty ymmärtämään rakkauspommituksen jälkeen tulevaa epäloogista tilannetta, kun narsisti hylkää toisen ihmisen julmasti kaiken ihanuuden keskellä.
Ei sitä pysty ymmärtämään miksi ihminen, joka on ylistänyt sinua maasta taivaaseen, yhtäkkiä ilmoittaa sinun olevan maailman hirvein ihminen kaikin tavoin ja hylkää sinut kylmästi. Häviämällä täysin. Pari päivää myöhemmin narsisti ilmestyy paikalle ja kun yrität kysyä mitä tapahtui, hän on aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut ja jos jatkat kyselyä sinut leimataan hulluksi eli et jatka kyselyä, koska olet helpottunut, että kaikki palasi entiselleen. Ethän halua hullun leimaa. Näin sinut on sidottu. Ja lopun voi usein lukea av-palstalta kun narsisti on pettänyt ja huijannut rahat. Säännöthän eivät ole samat narsistisessa suhteessa oleville henkilöille.