Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottavatko lääkärit kotona itsesuoritettuihin verenpaineen mittaustuloksiin

Vierailija
27.01.2026 |

Etenkin kun ihmisillä on kotonaan verenpaineensa mittauslaitteet kenellä minkäkinlaisia rakkineita.  

Kummallista, ettei enää saa neuvolapalveluita aikuiset ihmiset kuten  vielä esim. 80- 90 luvulla verenpaineen mittauksen suhteen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki niitä hälläväli mittaajia löytyy. Heitä ei kiinnosta, mitä korkea RR oikeasti saa aikaan. Sitten on niitä joita kiinnostaa ja lääkäri reagoi.

Vierailija
2/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki niitä hälläväli mittaajia löytyy. Heitä ei kiinnosta, mitä korkea RR oikeasti saa aikaan. Sitten on niitä joita kiinnostaa ja lääkäri reagoi.

Miksi oletat, että joku menisi lääkäriin verenpaineensa takia, jos paineet olisi alhaiset, päätä särkee, sydän tykyttää ja huimaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, tätä kotimittaustahan suoritetaan pitkässä jaksossa, ja sitten on tietysti siellä lääkärin vastaanoton yhteydessä tehty jotain mittauksia.... 

Ja tottahan sen verenpaineen voi käydä mittaamassa omatoimipisteessä terveyskeskuksessa, mun käsittääkseni niitä omatoimipisteitä on edelleen olemassa....

Kyllä lääkäri osaa tunnistaa jos se pitkä omaseuranta antaa tuloksia jotka ovat epäluotettavan oloisia.....

4/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottavat tiettyyn asti. Itselläni on sepelvaltimotaudin vuoksi vuodessa pari viikon pituista mittausjaksoa joiden tulokset sitten kirjataan ylös.

M60

Vierailija
5/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on ihan luotettavia. Ei kukaan päivittäin mittaava jaksa lähteä minnekään neuvolan mittauspisteille. 

Vierailija
6/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samanlaisia laitteita olen sairaaloissa nähnyt. Ei niiden tekniikka mitään avaruustiedettä ole.

Vierailija
7/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ainakin ihan se lääkäri määräsi ne kotona suoritettavat mittaukset seurannaksi eli ilmeisesti luottaa. Kyseli kyllä ensin, onko omaa laitetta, ja jos on, niin millainen, ja Omron kelpasi.

Vierailija
8/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoitti mitata kotona verenpainetta.

Vierailija
9/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo tapoja miten lääkärit vastaanotolla mittaa, niin valtaosan kotimittaukset ovat selvästi luotettavampia.

T. Bioanalyytikko

Vierailija
10/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on sepelvaltimotauti ja olen eläkkeellä. Eka sydäri 2vuota sitten. Nyt on mittari kotona ja ne luottaa siihen. Odotettava elinikä max 60v Kova kolesteroli ja korkee verenpaine. Lääkkeet auttaa laskemaan painetta mutta kova on kuienkin.

Raimo 44-v

Vierailija
11/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa voi apteekeissa mittauttaa verenpainetta. Ennenkuin ostin itselleni kotiin mittarin, mittauttelin silloin tällöin apteekeissa, niin Saksassa kuin Italiassakin. 

Vierailija
12/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kotona mitattu olla jotenkin luotettava lääkärille, sillähän on oma mittari ja ainakin minulla mitataan ihan ekaksi aina verenpaine kun menen lääkäriin. Mulla on kotona kyllä myös mittari jolla voi tarkkailla verenpainetta kotonakin.

Vierailija
13/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää kotimittarit on ihan perseestä.  ostin 50e omronin ja näytti  aivan toista kun terkkarin hoitajan luona. kävin n. tuntia aiemmin siellä.  Samanlaisia pa.koja ovat nämä terkkarin itsemittauslaitteet. ei lähelläkään lukemat hoitajan mittaamana. kysyin kerran miksi tuollaisia mittareita terkkarissa on kun ei niillä mitään tee.  ei vastannut hoitaja mitään.  jotkut on tyytyväisiä siihen että mittarin mansetti  ei purista liikaa mutta kun se täytyy puristaa että saa oikeat lukemat.  käykää hoitajan luona mittaamassa jos oikeat lukemat haluatte.

Vierailija
14/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa voi apteekeissa mittauttaa verenpainetta. Ennenkuin ostin itselleni kotiin mittarin, mittauttelin silloin tällöin apteekeissa, niin Saksassa kuin Italiassakin. 

Lähin apteekki on 3 kilsan päässä. Jos siellä voisikin mittausta kuka hullu sinne lähtisi 2 kertaa päivässä? Kotiomronit ovat ihan luotettavia. 

Vierailija
15/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri käski mittaamaan arvot viikon ajan aamulla pariin kertaan ja kirjoittamaan lapulle ja antamaan sen hänelle. Sitten kun tein työtä käskettyä niin tuijotti lappua ja kysyi että mikä tämä on?! Ok, no tulipa mitattua itselleni muistoksi.

Vierailija
16/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nää kotimittarit on ihan perseestä.  ostin 50e omronin ja näytti  aivan toista kun terkkarin hoitajan luona. kävin n. tuntia aiemmin siellä.  Samanlaisia pa.koja ovat nämä terkkarin itsemittauslaitteet. ei lähelläkään lukemat hoitajan mittaamana. kysyin kerran miksi tuollaisia mittareita terkkarissa on kun ei niillä mitään tee.  ei vastannut hoitaja mitään.  jotkut on tyytyväisiä siihen että mittarin mansetti  ei purista liikaa mutta kun se täytyy puristaa että saa oikeat lukemat.  käykää hoitajan luona mittaamassa jos oikeat lukemat haluatte.

Onko valkotakkiefekti sulle tuttu? 

Vierailija
17/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, samaa olen miettinyt. Verenpainemittari kuuluu vaihtaa uuteen jonkin ajan kuluttua, ei tosiaan kaikki vanhat rakkineet toimi kuten kuuluu, lisäksi niitä kuuluu käydä testaamassa ja mittauttamassa toimivuus, kaikki vaatii vaivannäköä eikä mikään ole itsestäänselvyys.

Vierailija
18/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne maksaa jotain 50€, sama ostaa uusi kuin lähteä kalibroimaan.

Vierailija
19/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko valkotakkiefekti sulle tuttu? 

ei pelota valkotakit.  ja verenpaine normaali.

Vierailija
20/22 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei luottaisi niin ei saisi ikinä tulosta :) Itse menin työterveyteen urputtamaan kun paine oli omastakin mielestä korkea, siihen asti olin 25 vuotta vastaanotoilla kuunnellut urputusta miten kuolen ihan just (paha valkotakkiefekti mulla) vaikka olisin käynyt vaan hakemassa jonkun rokotuksen tms asiaan liittymätöntä.

Kyllä ne paineet kotimittauksellakin lääkityksen myötä laski vaikka varmaan teen asioita mittauksessa väärin. Mittaan kuitenkin aina samalla tavalla. Vähän olen alkanut epäillä että on liian alhaiset vaikka kotimittaus näyttää nyt suunnilleen sitä tavoitetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi