Siis mihin ravintolaruaon kottinkuljetusta tarvitaan, oikeasti?
Eli jengi tilaa, sanotaan vaikka maakaraperunat grillilta Woltin kotiinkuljetuksella. Lopputulos: saa kotiin tai toimistolle haalean väljähtäneen annoksen, älyttömien resurssien tuhlauksen seurauksena. Ja hintaa tällä annoksella loppukäyttäjälle joku 15€. Sitä mitkä on oikeat kustannukset yhteskunnalle siitä että se wolt-kuski on kolmansista maista tullut yhteiskunnan tukia monissa muodoissa nostanut ja nostava henkilö, ei uskalla edes alkaa laskemaan.
Perunat ja muut juurekset pilkottuina uuniin makkaran kanssa, hinta max. 2€. Paljon terveellisempää, halvempaa, ympäristöystvällisempää. Ja todella helppoa.
Kommentit (326)
En kertakaikkiaan ymmärrä miten jotakuta voi hiertää niin paljon miten muut ihmiset rahojaan käyttää enkä kyllä pätkääkään osta tuota "huolta" siitä minkälaiset työehdot ovat wolt-kuskeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotona saa ikinä niin hyvää ruokaa kuin ravintolasta esim pizza ja ranskalaiset.
Kotona tekee ihan helposti parempaa pizzaa kuin 95% Suomessa kotiinkuljettavat pizzeriat. Toki on myönnettävä että oikeassa kiviuunissa kunnollisessa italialaisessa ravintolassa saa parempaa kuin mihin itse kykenen kotona, mutta semmoisesta ei olekaan ylipäätään järkeä tilata kuljetuksella, vaan se pizza nautitaan tietenkin heti tuoreena suoraan uunista. Eikä oikeat ravintolat edes lähetä millään woltilla. Mutta siis jonkun perus karvakäsilätyn hakkaa 100-0 itse tehty kunnollinen juureen tehty pizza.
Entä jos opettelisi tykkäämään oikeista asioista? Nykyihmisillä aivan vääristynyt käsitys kaikesta. "Kivaa" on vain joku instan selailu kotisohvalla. Ruoka on yksi elämän perustarpeista, ja sen laittaminen ja syöminen on tarkoitettu yhdeksi elämän ilojen kulmakivistä. Puhumattakaan että näiltä tämmöisiltä puuttuu täysin minkäänlainen resilienssi kestää hetkeäkään mitään hetkellisesti epämukavaa tai opetella tykkäämään jostain uudesta
Kotiinkuljetuksen kautta olen nimenomaan tutustunut moniin eri maiden keittiöihin ja kokeillut paljon sellaisia ruokia, joita ei välttämättä itse tulisi tehtyä. Asun miljoonakaupungissa, ja täällä olen tilannut esimerkiksi venezuelalaista, jamaikalaista, etiopialaista, egyptiläistä, indonesialaista, nepalilaista, filippiiniläistä, marokkolaista, puolalaista, georgialaista ja perulaista ruokaa niiden tavallisten pikaruokien lisäksi. Aika harva taitaa kokata kotonaan niin monipuolisesti.
Kommenttini uudestaan kun tuo linkkaus tuossa yllä ei oikein toimi:
Kotiinkuljetuksen kautta olen nimenomaan tutustunut moniin eri maiden keittiöihin ja kokeillut paljon sellaisia ruokia, joita ei välttämättä itse tulisi tehtyä. Asun miljoonakaupungissa, ja täällä olen tilannut esimerkiksi venezuelalaista, jamaikalaista, etiopialaista, egyptiläistä, indonesialaista, nepalilaista, filippiiniläistä, marokkolaista, puolalaista, georgialaista ja perulaista ruokaa niiden tavallisten pikaruokien lisäksi. Aika harva taitaa kokata kotonaan niin monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan ymmärrä miten jotakuta voi hiertää niin paljon miten muut ihmiset rahojaan käyttää enkä kyllä pätkääkään osta tuota "huolta" siitä minkälaiset työehdot ovat wolt-kuskeilla.
Palstalaisille marjat ovat happamia ja wolt-kuljetukset haaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalaisille marjat ovat happamia ja wolt-kuljetukset haaleita.
Tämähän se todennäköisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengi nyt sekoittaa keskenään ruokakaupasta ostosten tilaamisen ja ravintolasta valmiiden annosten kuskauksen. Ensimmäinen on ihan suht järkevää monesti, jälkimmäinen taas ei.
Miksi valmiiden annosten tilaaminen ravintolasta ei olisi järkevää?
Onko mielestäsi ilmastolle hyväksi että tuolla suhailee ristiin rastiin jengiä ja autoja kuskaamassa kermaperseille rasvamättöjä?
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun kaikki ei ajattele pelkästään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helpompaa ensin lähteä sinne kauppaan ostamaan ne perunat, juurekset ja makkara ja sitten palata kotiin valmistamaan ruokaa (ja sitten lähteä takaisin toimistolle kuuntelemaan pomon ripitystä siitä, miten ruokatunti venyi kaksituntiseksi).
On joo. Kun asioitahan ei voi mitenkään suunnitella ennakolta. Ei, kyllä se tulee aina yllätyksenä että tänäänkin on nälkä ja ruokatunti.
No mites ne makkaraperunat tehdään toimistolla puolessa tunnissa kun on ennakoitu? Mikrossa?
Ottaa kotoa mukaan eilen tehtyä ruokaa ja lämmittää vaikka mikrossa. Ei ole vaikeaa.
Ruoka syödään tuoreena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helpompaa ensin lähteä sinne kauppaan ostamaan ne perunat, juurekset ja makkara ja sitten palata kotiin valmistamaan ruokaa (ja sitten lähteä takaisin toimistolle kuuntelemaan pomon ripitystä siitä, miten ruokatunti venyi kaksituntiseksi).
On joo. Kun asioitahan ei voi mitenkään suunnitella ennakolta. Ei, kyllä se tulee aina yllätyksenä että tänäänkin on nälkä ja ruokatunti.
No mites ne makkaraperunat tehdään toimistolla puolessa tunnissa kun on ennakoitu? Mikrossa?
Ottaa kotoa mukaan eilen tehtyä ruokaa ja lämmittää vaikka mikrossa. Ei ole vaikeaa.
Ruoka syödään tuoreena!
Miksi sitten kaupat notkuu einestuotteita ja ihmiset niitä mättää kaiket päivät eivätkä osaa enää laittaa ruokaa saati ymmärrä siitä yhtään mitään?
Ei käytetä Woltia vaan tilataan sellaisista ravintoloista, joilla on omat kuljetukset (aka oikeat työntekijät) - ja se järki on, että kotitoimistolle saa valmiin ruuan sillä aikaa, kun itse tekee töitä eikä kokkaile (sitä varten työantaja niitä lounasseteleitäkin tarjoaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Se on pientä arjen luksusta että jonku erityisen kiireisen päivän voi tilata kotiin ruokaa tai tarjota vaikka muuttoporukalle pitsat.
Kiva sitten näille kitupiikeille mennä muutoapuun kun palkka on yksi siivu jotain halvinta lähikebabbilasta tilattua muhjua. Ei kiinnosta se sun pizzas, mieluummin teen laskun muuttotöistä 50€/h. Tarjoa edes kaljaa sen pizzas kanssa, p erkele.
No kokkaamistako ehdottaisit kesken muuttopuuhien, juoppo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun kaikki ei ajattele pelkästään itseään.
Otan huolesi todesta sillä hetkellä kun et esimerkiksi yksityisautoile, syö lihaa tai osta halpatuotettuja vaatteita. Jotenkin tuntuu että tilanteesi ei kuitenkaan ole se joten luokittelen sinut huolitrollaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Se on pientä arjen luksusta että jonku erityisen kiireisen päivän voi tilata kotiin ruokaa tai tarjota vaikka muuttoporukalle pitsat.
Kiva sitten näille kitupiikeille mennä muutoapuun kun palkka on yksi siivu jotain halvinta lähikebabbilasta tilattua muhjua. Ei kiinnosta se sun pizzas, mieluummin teen laskun muuttotöistä 50€/h. Tarjoa edes kaljaa sen pizzas kanssa, p erkele.
Ehdotan muuttofirmaa, idiootti. Ruaot kyllä tilataan kuljetuksena, mutta muutto pitäisi saada ilmaiseksi talkootyönä. Voi elämän kevät.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini uudestaan kun tuo linkkaus tuossa yllä ei oikein toimi:
Et nyt selvästi ymmärrä. Ne uuniin laitetut juurekset ja kanankoivet on ihan yhtä hyviä kuin ravintolaruoka! Eikä aikaakaan vie kuin 5 minuuttia, mitään muuta aikaa tai vaivaa ei luonnollisestikaan mene. Ja koko perhe viettää iloisesti aikaa siellä keittiössä hymyssä syin ja laitetaan ruokaa koska se on sitä arkista elämää ja jos siihen vaihtelua haluat koskaan, niin olet arjesta vieroittunut laiskamato ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jengi nyt sekoittaa keskenään ruokakaupasta ostosten tilaamisen ja ravintolasta valmiiden annosten kuskauksen. Ensimmäinen on ihan suht järkevää monesti, jälkimmäinen taas ei.
Miksi valmiiden annosten tilaaminen ravintolasta ei olisi järkevää?
Onko mielestäsi ilmastolle hyväksi että tuolla suhailee ristiin rastiin jengiä ja autoja kuskaamassa kermaperseille rasvamättöjä?
Miksi ravintolaruoka olisi automaattisesti rasvamättöä? En usko, että wolt-kuskien sähköskootterien ilmastovaikutus on kovinkaan merkittävä isossa kuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat ja muut juurekset pilkottuina uuniin makkaran kanssa, hinta max. 2€.
Minä lasken arvon ja hinnan myös sille ajalle, jota joudun käyttämään siihen kokkaukseen. Esim. just jonkun sushin tekeminen on todella aikaa vievää puuhaa, samaten minulla ei ole kiviuunia kotona pizzan tekoa varten.
Onko se kokkailu vapaa-ajalla pois jostakin mistä muuten saisit rahaa? Lasketko hinnan myös vaikkapa instagramin selailulle? Ta television katsomiselle? Paljonko tienaat noista töistä? Kuinka monessa pizzeriassa luulet etä Suomessa on kiviuuni? 99,9% ravintoloista se on sähköuuni sielläkin.
Onhan se pois vaikka urheilulta, lapsen kanssa leikiltä tai kirjan lukemisesta.
Lasten kanssa voi laittaa sitä ruokaa. Oppivat samalla. Tämän luulisi olevan ihan vanhemmuuden perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon näemmä löytyy oman laiskuuden puolustelijoita. Ja sitten hyvesignaloidaan miten muka ollaan niin ympäristötietoisia, mutta samalla tuhlataan resursseja tämmöiseen valmiin ruoan kuskaamiseen ristiin rastiin. Aivan älytöntä.
Ei minua hävetä olla laiska. Kun paiskii töitä arkisin, ei ole mitään tarvetta olla jokin duracell-pupu vielä vapaallakin. Sairasta tuollainen, että koko ajan pitäisi vain tehdä tehdä tehdä eikä ikinä saisi viettää vaikka päivää löhöillen ja tekemättä yhtään mitään. Ehkö teitä marttyyreitä vtuttaa se, että toiset osaavat ottaa rennostikin eikä aina kaikkea tarvitse tehdä itse. Kauheaa elämää tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan muuttofirmaa, idiootti. Ruaot kyllä tilataan kuljetuksena, mutta muutto pitäisi saada ilmaiseksi talkootyönä. Voi elämän kevät.
Kaikki eivät halua muuttofirmaa käyttää. Muutot on sujuneet vastavuoroisesti jo vuosikausien aikana niin aivan turha muuttaa toimivaa käytäntöä.
Mitä pahaa on siinä että minä heitän roskat maahan ja kaadan öljyt mereen vain kahtena päivänä kuukaudessa? Eihän sillä ole mitään merkitystä mitä yksi ihminen tekee.
Onko sulla kaikki kotona? Miten öljyt liittyy mitenkään ravintolaruuan tilaamiseen?
Molemmat kuormittaa ympäristöä. Ymmärrätkö pässi?
Jos lähden itse hakemaan ruokaa kaupasta autolla tai ajan perheeni ravintolaan, se kuormittaa tismalleen yhtä paljon.
Molemmat kuormittaa ympäristöä. Ymmärrätkö pässi?