Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yleinen lääke lihottaa yli 200-kiloiseksi?

Vierailija
27.01.2026 |

Maksumuurin takana.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/terveys/art-2000011212399.html

Jenni söi yleistä lääkettä ja lihoi yli 200-kiloiseksi.

Vierailija
22/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltarauhashormoni, kortisoni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun lääke on Mirtazapin

Vierailija
24/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa lääke oli Mirtazapin, psykenlääke. Laitoin tämän, koska juttu maksumuurin takana.

Vierailija
25/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinoria ja mirtatsapiinia se IS/IL-uutisoitu Jenni söi. 

Vierailija
26/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykenlääkkeet. Muuttavat sokeriaineenvaihduntaa niin että keho varastoi ihan kaiken mitä syöt. Lisäksi tulee se sammumaton nälkä. 

Vierailija
27/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa lääke oli Mirtazapin, psykenlääke. Laitoin tämän, koska juttu maksumuurin takana.

Mirtazapinia käytetään myös unettomuuteen, jos muut lääkkeet ei auta. 

Vierailija
28/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin joku psyykelääke.

Kaikki!

Vierailija
29/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että lääkkeet voi turvottaa ja kerätä nestettä kehoon. Mutta kyllä se ruoka ihan itse sinne kyselyaukkoon laitetaan. On totta että monessa lääkkeessä on mainittu pakkauksessa että ruokahalu kasvaa, toisaalta se saattaa mielenterveyshäiriöissä kasvaa muutenkin. Yksi masentunut ei syö eikä nuku, toinen tekee molempia ja ihan liikaa kumpaakin. Kamala olen mutta lääke voi antaa myös "luvan" syödä liikaa kun voi sanoa että en se minä ollut, se oli lääke. Lääkehoitoa pitäisi seurata tarkemmin kuin mitä nykyään tehdään, ainakin julkisella. Ja kyllä, olen itsekin potilas, tällä hetkellä lääkkeetön ja alipainoinen. 

Ongelma on myös se, että kun on niin masentunut, että tarvitsee lääkityksen, ei useinkaan jaksa kiinnittää huomiota syömisiinsä, rutiineihinsa. Kun lääke laittaa ahmimaan, sitä ei välttämättä edes huomaa itse siinä vaiheessa, jos ei ole luonteeltaan sellainen, että tarkkailee itseään ja toimintaansa analyyttisesti. Kuka masentunut jaksaa tarkkailla, usein etsii vain mitä tahansa mielihyvää, kun elämä on mustaa. Vasta kun paino on noussut niin paljon, että vaatteet ei mahdu päälle, tajuaa lihovansa, mutta masennuksen vuoksi ei jaksa välittää. 

Vierailija
30/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinoria ja mirtatsapiinia se IS/IL-uutisoitu Jenni söi. 

En yhtään ihmettele. Minä söin ja syön edelleen näitä unettomuuteen, lihoin 62 kg --> 95 kg. Edes Ozempic ei laihduttanut. 

Vierailija
31/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että lääkkeet voi turvottaa ja kerätä nestettä kehoon. Mutta kyllä se ruoka ihan itse sinne kyselyaukkoon laitetaan. On totta että monessa lääkkeessä on mainittu pakkauksessa että ruokahalu kasvaa, toisaalta se saattaa mielenterveyshäiriöissä kasvaa muutenkin. Yksi masentunut ei syö eikä nuku, toinen tekee molempia ja ihan liikaa kumpaakin. Kamala olen mutta lääke voi antaa myös "luvan" syödä liikaa kun voi sanoa että en se minä ollut, se oli lääke. Lääkehoitoa pitäisi seurata tarkemmin kuin mitä nykyään tehdään, ainakin julkisella. Ja kyllä, olen itsekin potilas, tällä hetkellä lääkkeetön ja alipainoinen. 

Itselläni ei ollut ennen masennuslääke mirtatsapiinia mitään ongelmia syömisen kanssa, ei vaikka olinkin masentunut. Ruoka oli vain polttoainetta, jota söin rutiinieni mukaan. En ollut edes kokenut ikinä mitä on esim. makeanhimo. Vain sellaista lievää "olisipa nyt kiva ottaa kahvin kanssa jotain hyvää", mikä tyyntyi pienellä pullalla vaikka. Mutta tuo lääke muutti asian täysin. En pystynyt ajattelemaan juuri mitään muuta kuin ruokaa. Rasvaisia ja makeita. Näin jopa unia ahmintaorgioista. Enää ei riittänyt pieni annos mitään hyvää, vaan piti saada iso määrä, muuten ei tullut kuin "vihaiseksi". Lopetin lääkkeen kun oli tullut vuodessa 30 kg painoa. Totesin että masennus on pienempi paha. Ruokahalu palasi normaaliksi parissa kuukaudessa.

Vierailija
32/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor ainakin lihottaa niin, että aiheuttaa voimakasta näläntunnetta ja pakonomaista syömistä. Lisäksi ilmeisesti elimistön rasva-aineenvaihdunta muuttuu epäluonnolliseksi. Tämä myös lihottaa osaltaan.

Ketipinoria määrätään unettomuuteen ihan vakioratkaisuna julkisella, koska oikeita unilääkkeitä ei haluta määrätä niiden väärinkäytön mahdollisuuden vuoksi. Tämä politiikka tulee ylemmiltä tahoilta. Yksittäisiä lääkäreitä myös valvotaan ja he saavan huomautuksia, jos määrävät ns. vääriä lääkkeitä liikaa. 

Pahimmassa tapauksessa voidaan myös rajoittaa heidän lääkärinoikeuksiaan. Joten joutuvat usein toimimaan ammattietiikkansa vastaisesti. Tämä tietysti aiheuttaa heille eettistä stressiä ja heillä onkin kohonnut itsemurha-alttius.

Vierailija
33/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin sekä ketipinoria että mirtatsapiinia samaan aikaan enkä lihonnut kiloakaan. En usko että kukaan tuolla lääkityksellä lihoo 100 kiloa ihan vain lääkityksestä johtuen. Jos on valmiiksi joku ahmimishäiriö niin sitten ahmimalla kyllä paino nousee, mutta siinä on sitten muutakin kun pelkät lääkkeet.

Vierailija
34/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin sekä ketipinoria että mirtatsapiinia samaan aikaan enkä lihonnut kiloakaan. En usko että kukaan tuolla lääkityksellä lihoo 100 kiloa ihan vain lääkityksestä johtuen. Jos on valmiiksi joku ahmimishäiriö niin sitten ahmimalla kyllä paino nousee, mutta siinä on sitten muutakin kun pelkät lääkkeet.

Joo ja minä en usko syöpään kun en ole itse sairastunut!!! Oma vika jos joku tyhmä sairastuu!!! Varmaan joku vika jo valmiiksi!!!

Vierailija
35/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin niin voit maksaa sisällöstä eikä tarvitse yrittää varastaa sitä.

Sinä vammaudut tänään liikenneonnettomuudessa. Tsemppiä.

Vierailija
36/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro AP mitä lääkkeitä syöt niin aletaan siitä sitten yhdessä poissulkemaan niitä.

Verbi po.: sulkea pois

substantiivi: poissulkeminen

Vierailija
37/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nälkäänäkeville ei anneta näitä lääkkeitä? Lääkkeet menee paljon pienempään tilaan, kuin ruoka. Säilyvät myös kauan. Heille varmasti riittäisi myös puolikas lääkeannos, jolla lihoisi 100 kiloiseksi.

Vierailija
38/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nälkäänäkeville ei anneta näitä lääkkeitä? Lääkkeet menee paljon pienempään tilaan, kuin ruoka. Säilyvät myös kauan. Heille varmasti riittäisi myös puolikas lääkeannos, jolla lihoisi 100 kiloiseksi.

Mikä sinua estää lahjoittamasta? 

Vierailija
39/39 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään lääkkeitä eikä reseptiä lihottaviin lääkkeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi