Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, onko asumistuki oikeasti näin vähän??

Vierailija
26.01.2026 |

Kelan sivuja selaan ja siellähän ei missään suoraan sanota maksimitukimäärää, vaan se vain mistä se lasketaan. Jäin työttömäksi perustuille (en osaa tätä terminologiaa vielä). Asun Helsingissä, vuokra on 670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€? Pystyykö kukaan työtön asumaan Uudellamaalla näillä tuilla? Kaikkialla koko ajan huudetaan miten isoja asumistuet on. Ihan oikeasti! Joo, muutan vielä halvempaan, mutta sekään ei ole ilmaista eikä käy ihan hetkessä. Mä olen ihan hädässä. Työssäkin palkka oli niiin pieni, että säästöjä ei kertynyt kuin tosi vähän. Nyt ne kaikki menee ihan ruokakaupassa käyntiin. Siis apua! Apua! 

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen loistava sosiaaliturva on vähemmän loistava sitten kun osuu kohdalle.

No olkaa ilman sitten jos on niin mitätön.

Vierailija
42/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä asuu tuhansia työttömiä. Kyllä siellä pärjää siinä missä muuallakin. Hae toimeentulotukea, jos muut tuet eivät riitä elämiseen. 

Vuoden 2025 marraskuussa Helsingissä oli noin 48140 työtöntä työnhakijaa

Niin? Eikä 48 tuhatta ole mielestäsi tuhansia? Työtön työnhakija ei tosin automaattisesti tarkoita, että elää tuilla. Moni työnhakija elää ihan omilla säästöillä tai puolison rahoilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN

Vierailija
44/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työtön niin mikä pakko sun on asua siellä missä eläminen on kallista. Voithan sä ensiksi hankkia sen työpaikan ja sitten muuttaa.

Vierailija
45/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne monet opiskelijat pääsee nauttimaan myös hulppeista työttömyysetuuksista älkää siitä huoliko. Useimmat työttömät on entisiä opiskelijoita. 

Vierailija
46/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jatkuvasti on lehdissä juttuja, missä kerrotaan miten paljon tukia joku kymmenlapsinen perhe saa. 

//

Ja sinä pöljä uskot kaiken peruspropagansan, jota sinulle syötetään? Kelan sivuilta on hyvin helppo tarkistaa, miten harhaisia nuo jutut ovat. 

Vierailija
47/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työtön niin mikä pakko sun on asua siellä missä eläminen on kallista. Voithan sä ensiksi hankkia sen työpaikan ja sitten muuttaa.

Niin, että ensin muuttaisi pois Helsingistä ja sitten muuttaisi takaisin, jos saisi töitä. Tajuatko miten idioottimainen idea tuo on? 

Vierailija
48/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kansanedustajilla. Vaan pitäähän raskaan työn raatajia palkita. Monella on myös kroonista sormikipua napin painamisesta käskyjen mukaan.

Vierailija
49/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutta mihin? Ap asuu jo uudellamaalla. Ei hänen sinne enää tarvitse muuttaa :D

Vierailija
50/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudella maalla on kyllä Suomen parhaimmat tuet, meneppä vaikka vertaamaan!

Niin, ne summat löytyy sieltä Kelan sivuilta. Mitä sitten? Stadissa on kaikki kulutkin paljon korkeammat. Menepä vaikka vertaamaan vuokria. Ap:lla on tälläkin hetkellä halpa vuokra.

Vierailija
51/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jatkuvasti on lehdissä juttuja, missä kerrotaan miten paljon tukia joku kymmenlapsinen perhe saa. 

//

Ja sinä pöljä uskot kaiken peruspropagansan, jota sinulle syötetään? Kelan sivuilta on hyvin helppo tarkistaa, miten harhaisia nuo jutut ovat. 

En minä usko, mutta eivät ihmiset mene noiden juttujen jälkeen minnekään Kelan sivuille vaan ottavat "Toimeentulotukiperhee saa yhtä paljon kuin työssäkäyvä" - jutut todesta. 

Vierailija
52/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olkaa ilman sitten jos on niin mitätön.

Kylläpä persua nyt harmittaa, kun maalailut monen tonnin tuista eivät menekään läpi :D

Vierailija
53/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä usko, mutta eivät ihmiset mene noiden juttujen jälkeen minnekään Kelan sivuille vaan ottavat "Toimeentulotukiperhee saa yhtä paljon kuin työssäkäyvä" - jutut todesta. 

///

Se, että sinä otat, ei tarkoita, että kaikki ottavta. Kyllä jokainen vähänkään omilla aivoilla ajatteleva ymmärtää, että mitään tonnien tukia ei ole olemassa. 

Vierailija
54/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

670€. Mutta siis maksimiasumismenoiksi lasketaan täällä 563 euroa ja siitä saa enintään 70 % tukea. Siis onko oikeasti isoin määrä mitä yksinasuva voi saada 394,10€

//

Aumistuki 394,10€+työttömyyskorvaus 600€= 994,10€

Sinulle jää siis vuokran jälkeen 300€ käyttörahaa. Olet oikeutettu toimeentulotukeen. 

Siis mäkään en kyllä ole tajunnut, että normaalit tuet on niin vähän, että niiden lisäksi on oikeus toimeentulotukeen. Eihän siinä ole mitään järkeä!! :O Ei ihme, että toimeentulotuen saajien määrä on räjähtänyt.

-työssäkäyvä ohis

Vierailija
55/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkilla ei koko ajan huudeta, miten suuria asumistuet ovat. Jokainen, joka on edes auttavasti kartalla, tietää että tuet ovat oikeasti hyvin pieniä. Ei pidä uskoa persupropagandaa monen tonnin tuista. 

Höpöhöpö. Ei kai kukaan luule, että pelkkä asumistuki olisi maltaita. Kyse on tukien kokonaispaketista, joka isommalla perheellä nousee samaan kuin työssäkäyvillä (pienipalkkaiset) ja se on täysin sietämätöntä. Epäreilua ja järkyttävää. Tuet on yksinkertaisesti liikaa silloin. Palkka on aina suhteessa tuottavuuteen ja valitettavasti sinne ei voi enää kasata lisävaateita, joten toinen vaihtoehto on leikata tukia. Sipilä yritti kolmatta menetelmää eli tehdä työttömyydestä erityisen epämiellyttävää aktiivimallillaan. Vaihtoehtohan oli tukien leikkaus. 

En ymmärrä, kuinka harhaisia te olette täällä. Koittakaa nyt helvetti soikoon  ottaa itse itsestänne aikuiset ihmiset vastuu. Yhtä kitinää ja vaatimista. Minä, minä, minä haluan, minä en halua, mulle sitä ja tätä ja mulla on oikeus. Sulla mitään oikeuksia ole, jos et ensin täytä velvollisuuksia. Minusta kaikki tuet pitäisi lopettaa jokaiselta työikäiseltä, joka ei ole vakavasti sairas tai kehitysvammainen yms. Ja sen jälkeen yhteiskunta takaa jokaiselle jonkinlaisen työpaikan. Jos tarvitset 1000 euroa tukia elääksesi, teet sitten töitä tonnin edestä. Eihän se olekaan kokopäivätyö sitten, mutta yhteiskunnan oikeudenmukaisuuden ja sietokyvyn kannalta ei pidä antaa kenelläkään ilmaista lounasta. 

Vierailija
56/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tuosta vähennetään vielä perusomavastuuta muutama kymppi, jonka laskentakaavan ymmärtäminen vaatii sitten jo ylemmän korkeakoulututkinnon matematiikassa. 

Vierailija
57/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

///

Tuo väitehän jopa on totta. Toimeentulotukena voi saada esim. 1500€, mikä voi olla jonkun työsskäyvän palkka. Mutta tämä ei  tarkotia, että tuet olisivat liian suuria. Se tarkoittaa, että monilla aloilla palkat ovat liian pieniä. 

Vierailija
58/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkilla ei koko ajan huudeta, miten suuria asumistuet ovat. Jokainen, joka on edes auttavasti kartalla, tietää että tuet ovat oikeasti hyvin pieniä. Ei pidä uskoa persupropagandaa monen tonnin tuista. 

Niin, ne lapsetkin tarvitsevat ruokaa ja asunnon.  Sitten kun ne saadut summat jakaa kahdellatoista, niin eipä summa olekaan enää suuri. Olettaen, että molemmat vanhemmat asuvat lastensa kanssa.

Vierailija
59/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

About kaikki tuntemani varakkaat ihmiset kyllä kuvittelee, että asumistuet ja muut tuet on aivan järjettömän suuria. Koska ei heidän ikinä tarvitse selvittää, mitä ne oikeasti on. Koskee heitä vain veronmaksun osalta. Ei heitä kiinnosta selvittää tai kuunnella tosiasioita. Tukia maksetaan aina liikaa, koska he joutuu niitä kustantamaan. Olen monet turhauttavat ja suututtavat keskustelut tästä asiasta heidän kanssaan käynyt.

(entinen köyhä, jolla riittää empatiaa nykyisille - ja maksan veroni mieluusti)

Vierailija
60/128 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla on simppelit laskurit, joiden avulla voi suuntaa-antavasti katsoa, paljonko voi saada eri tukia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi