marraskuisten viikonloppu 28.-29.4
Aloitetaan uusi pino viikonlopuksi.
Tässä linkki eilisiin keskusteluihin.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10174335&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (24)
Meillä nukuttiin tänään kaheksan: siis esikoinen myös joka yleensä herää puol seittemältä viimestään. Tosin ollaan mummin ja vaarin luona yökylässä ja eilen ulkoiltiin koko päivä (yli 7 tuntii) joten kai uni kerranki maistu :) Ihanaa ku sai iteki nukkuu ku tuli vähän pidempään valvottuu.
Katoin iteki millon alkaa äippäloma ja se ois siis 13.10. ja aikasintaan voi alottaa 20.9. Eli vajaa 5 kuukautta jos alotan varhennettuna. Tosin kotona sitä ollaan siihen asti kuitenki ja myös kuopus alottaa syksyllä samassa kerhossa jossa esikoinen jos vaan kaikki menee hyvin.
Ihanaa ku niin moni on jo ollu ultrassa ja kaikki on hyvin! Voimahaleja niille joille tuli ultrassa uutisia ettei kaikki ehkä oo ihan niin ku pitäis! Toivotaan et jatkotutkimukset osottaa et vauva on terve ja kaikki on hyvin! Mulla ultra vasta 16.5 eli 2,5 viikkoo viel. Onks kellään muulla enää noihin aikoihin vai onks kaikilla sitä ennen jo? Mulle annetttiin aika niin et on ainaki 12+ tai sit jo 13+ ku yksityisen ultrassa ei viikolla 7+ näkyny sydämensykettä ja viikolla 8+ näky ni hedelmöitys on voinu olla myöhemmin. Toivotaan et kaikki on kuitenki hyvin! Massu ainaki on somasti pyöristyny ja iltasin näyttää kyllä tosiaan raskaalta ;)
Aurinkoista lauantaita!
Tarald ja tiitiäinen 11+0
Nyt oon minäkin alkanut näkemään kummallisia unia. Viime yönä sisko lähti muka synnyttämään ja otti tomaatteja ja liha-peruna-paistosta mukaan... Joopa joo. :)
Ei tuu varmaan viikonloppuna pinouduttua kun kotikotona on paljon muutakin tekemistä. Toivottelen siis kaikille marrasmasuille oikein rentouttavaa viikonloppua ja vapun odotusta! Trööt trööt! (<- tuo oli vappupilli) :) :)
-Ama-riia rv 11+1 ultran mukaan
Väsyttää ihan armottomasti ja tosi huono olo. Lapset heräs jo klo 6 aamulla ja selkeesti kun on väsynyt niin toi pahoinvointikin heti rankempana päällä. Töihin pitäisi jaksaa tänään iltavuoroon; ei kyllä paljon työmotivaatiota löydy. Olen hoitovapaalla tytön 1,5 v kanssa, mutta teen seuren kautta viikonloppuisin ja pyhäpäivinä keikkaa omalle työpaikalleni. Ihan hyvä ratkaisu ollut meillä, ei ihan jämähdä tänne kotiseinien sisälle ja kummasti jaksaa lasten kanssa taas paremmin kun käy töissä aika ajoin vähän " virkistäytymässä" . Tuosta ultrasta, mulla se on vasta 18.5. Tuntuu tosi pitkälle odottaa, useimmat kun tuntuvat jo ehtineen ultrassa käymään. Maanantaina olisi eka neuvola. Sekin melko myöhään, mutta katsovat varmaan ettei näin kolmatta odottaessa tarvii enää paljon neuvolassa juosta vaan muistaa asiat edellisiltä kerroilta. Mukavaa viikonloppua kaikille!
T.Rypäle ja Ihme rv 10+2
Täällä ollaan herätty jo seitsämältä kun esikoista ei enää nukuttanut, minua kyllä olisi vielä nukuttanut =)
Tarald kyseli ultrasta ja mulla np ultra on vasta reilun kolmen viikon päästä, silloin viikkoja mulla 12+ jotai.
Me käydään luultavasti yksityisellä np ultrassa kun neuvolasta sitä ei saa, ainoastaan rakenneulrtan saapi. Toisaalta olen kyllä miettinyt sitäkin että jättäisikö koko np ultran väliin kun emme siinä käyneet kuopustakaan odottaessa. No sempä sit lähempänä tietää.
Voi että kun itsekkin jaksaisi leipoa, kamalasti tekisi mieli kotipullaa! =)
Jep, nyt jotai syömään ja sitten kaupungille ostaan pojille sellaiset vappufoliopallot ja muutenkin kaupoissa käymään.
oma napaa. tää aamu alko kohtuu hyvällä ololla, mutta auta armias ku nousin ylös. pakko mennä vessaan suoraan kun meinas oksennus tulla. tai noh, edelleen kurkussa pykii. vessasta suunnistin jääkaapille ja otin vanukkaan...joka jostain syystä oksetti kahta kauheemmin.
ruokahaluttomuus on vaivannu taas. ei maistu kuin peruna ja pinaattikeitto. niitä tässä sitte syöny viikon ja lisäks väkisin syöny illalla jogurtteja, viiliä, hedelmiä. " oikeeta ruokaa" ei mee ku pari haarukallista.
sitten vielä valivalia. eilen illalla tuli kova kipukohta ylävatsaan. tohon kylkikaarien väliin, pallean alapuolelle kuitenkin. asennon vaihdot sattuu siihen ja käsin tunnustellenkin sattuu. mikäköhä tää nyt sit on...?
sanle voi tulla leipoo munkit meillekki. tajusin just että meillä ei oo simaa eikä munkkeja vapuks... sima ei taida enää ehtiä?
hehe, ama-riian siskolla on unessa ollu sitten kunnon pöperöt mukana ;) ei pääse nälkä vaivaamaan ainakaa :D
heh, meillä poika teki hyvän valinnan vappupallojen suhteen. sai valita kahen tavallisen ilmapallopussin ja yhden foliokaasupallon välillä. otti tavalliset pallot :) tuli halvemmaks ja helpompi päästä eroon niistä, noi kaasupallot ku ei tajua tyhjentyä kun vappu on ohi :) viimeks oli muistaakseni vielä kesällä leijumassa pitkin kämppää. epämääräinen hiippari yön pimeydessä. tykkäsin tosi paljon ku pelkään muutnekin pimeetä todella pahasti ja sit vielä täällä leiju joku outo varjo pitkin poikin. nyt siis pitäis puhallella leppäkerttu ja metallinhohtopalloja. (sai valita ite millasia otti, kivoja valitsi)
nyt alkaa rakko kiljumaan täyteläisyyttään. pitääpi mennä. mo.
eli 13+2 (kö? muistanko nyt pieleen...)
Tämä on kyllä viikon paras hetki, kun koko aamun ähertää rätti kädessä ja sitten viimein koko asunto on siisti ja puhdas. Siivouksen päätteeksi koristelin vielä olohuoneen ilmapalloilla ja serpentiinillä - todella tyylikäs ratkaisu kahden aikuisen kodissa ;-D Mutta saa kai sitä vähän lapselliseksi heittäytyä vapun kunniaksi.
Sanle suunnitteli munkkien paistoa. Njam! Pitäisiköhän itsekin paistella ne jo tänään vai jättää huomiseen tai maanantaihin... hmm... siinäpä mietittävää tälle aamupäivälle.
Tarald kyseli ultrista. Mullakin on ultra vasta parin viikon päässä, tosin siellä alkuraskauden ultrassa kävin myös. Kovin pitkiltä nämä kaksi viikkoa tuntuvat, varsinkin kun lueskelee muiden marrasmammojen ultrakuulumisia. Onkohan koko odotusaika tällaista päivien laskemista seuraavalle etapille? Vai helpottako mieltä se, kun liikkeet sitten joskus alkavat tuntumaan?
Freya kirjoitteli ruokahaluttomuudesta. Itselläni on aivan sama ongelma. Kaupassa ei tee mitään oikeaa ruokaa mieli, kaikki jopa ällöttää. Jos sitten kuitenkin jotakin lämmintä ruokaa väsäilen, sen alas saaminen on ihme. Töissä kyllä pakotan itseni syömään lounaan, mutta illalla tekisi mieli vain hedelmiä ja vaaleita sämpylöitä, rinkeleitä jne. epäterveellistä pullamössöä. Ja niitä monesti mainitsemiani kapriksia myös.
Vaikka ruokahaluttomuus onkin vaivannut, varsinainen pahoinvointi alkaa hälvetä. Onko se näillä viikoilla tavallista? On se kumma, kun koko ajan pelkää jotakin...
RvaRuljanssi ja Nuu 9+4
Nyt on munkit paistettu ja osan taikinasta leivottu tavallisiksi pulliksi. Taisi sen minun kunnianhimoinen leipomisinto lopahtaa tähän. Meinaa pahaolo taas jyllätä. Aamun sain nieleskeltyä, mut just ennen munkkien paistoa piti antaa periksi ja käydä pöntölle juttelemassa. Alas ei mee muuta kuin vettä, kaikki muu alkaa yökkäämään. Mistäköhän tämäkin taas johtuu, kun pari viikkoa oli niin hyvä olo, ettei raskaana ois tiennyt olevansakaan, niin nyt tämä tuli takaisin. Kerkesi jo iloitsemaan, että pahoinvoinnin ois kokonaan takana. Kai ne hormonitasot on taas nousussa tai jotain. Jospa tätä ei montaa päivää kestäis.
Täällä olis taas iltavuorot edessä, joten siinähän se viikonloppu meneekin. Munkkeja ei taideta paistaa (ei jaksa) pitänee ostaa kaupasta ja anopilta saadaan itse tehtyä simaa....nam!!!
Joku puhui, että onko tää koko raskausaika vaan odottelua seuraavaan etappiin. Niin se taitaa kyllä olla!! Tuntuu, että koko ajan on edessä jotakin uutta ja mielenkiintoisempaa. Mulla on tässä vaiheessa todellakin VAIN odottelua. Ei huonoa vointia enää, ei närästystä, ei mitään...vatsasta vaan sillon tällöin tuntuu venytyksiä kun kohtu kasvaa.
Seuraava neuvola vasta toukokuun puolessa välissä, joten siihenkin on vielä aikaa.
Mä tuossa jo innoissani suunnittelin, että ei ole kuin 3 kk enää töitä. Kesäloma mulla on koko elokuu ja tuskin enää syyskuussa jaksan noita mummoja töissä nostella. Lokakuun alussa jo kuitenkin alkaa äitiysloma. JEeeeeEEee....kun nuo työt ei kiinnosta enää pätkääkään. Ilmapiiri töissäkään ei aina oo mitä parhain. Kateellista porukkaa ei jaksais millään katsella.
No tulipahan taas valitettua!!
Hyvää viikonloppuja voi voikaa paksusti!
Dragondream+kirppu 13+3
Tulinpahan minäkin viikonloppukuulumiset kertomaan. Kun itse selvisin kolmen päivän oksennustaudista, niin saman tien sairastui vanhempi pojista. Oksensi to-pe yönä sänkyyn ja pe aamuna vielä kerran, mutta siinä kaikki. Lapset tuntuvat pääsevän vähemmällä näistä taudeista. Tänään poika on taas ollut täynnä virtaa.
Kävimme tänään ensin pienellä retkellä ja sen jälkeen kierros - Biltema, Etola, Ikea. Nyt on mm. foliopallot ostettu ja vatsa täynnä Ikean lihapullia. Sinne mentiinkin lähinnä syömään, kun mäkkäri ei houkutellut ja nälkä oli kova.
Aamulla oli taas sellainen olo, että mitään vauvaa ei voi olla tulossa - ei pahaa oloa, eikä mitään tuntemuksia. Kaupassa, kun seisoin nälissäni, alkoi alavatsaa kuitenkin korventaa sen oloisesti, kuin siellä jotain olisi. On tämä varsinaista uskon varassa räpistelyä. Mitähän maksaisi sellaiset ultraäänivehkeet kotiin hankittuina?:-)
Nyt siivoamaan! Pepi 11+4
Töissä taas istun puoleen yöhön asti. Tänään yhden kerran kävin ykäämässä mut muuten on ollut taas ihana olo. Huomenna leivon munkkeja ja simakin on käymässä.
Osaako kukaan selittää että miksi aamulla maha on normaalin kokoinen ja illalla maha on taas niin turvonnut kuin olla ja vain voi.
Mut OIKEIN HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE!
-tulppa ja ufo-
rv 12+3
Ihanaa ku jotkut täällä (ainaki tulppa ja sanle) jaksaa tehä ite munkkeja. Nyt maistuis tuore munkki vaikkei kaameesti tää makeennälkä oo lähipäivinä vaivannu. Eilenki tuli tosi paha olo ku söin sekä jätskii et pullaa, en ees mitään jättiannosta vaan yhen jätskipuikon ja sit palan pullaa. Alkaakohan sokeriarvot jo heittelee vai missä vaiheessa se yleensä alkaa?
Rypäle kirjotti et neuvolaki on kolmatta oottaessa vasta viikolla 11. Mulla oli viikolla 10 eli aika samaan aikaan. Niin se taitaa olla neuvolatätien mielestä et ku oottaa jo kolmatta ni ei enää tarvi tietoo tai käyntejä neuvolassa niin ku aiemmissa raskauksissa. Tosin mun neuvola vaihtu taas kerran ja tää uus täti on tosi mukava. Sain sellasen ihana Vaukirjan tekemän kirjasen jossa on tarkkaa tietoo vauvan kehityksestä viikko viikolta. Ja kirjan ku kääntää ympäri ni sieltä löytyy infopaketti isälle. Mies ei oo tosin jaksanu lukee sitä: sano vaan et tulihan noi jo luettuu ku ootin esikoista.
RvoRuljanssi: Mulla helpotti olo vähän ku aloin tuntee kuopuksen liikkeet masussa. Tosin silti oli kauheen epäilevä olo jos ei liikkeitä tuntenu pitkään aikaan tai välillä vaan iski muuten vaan pelko! Mulla helpotti pelko sit kunnolla ku sain vauvan syliin ja sain ottaa vastuun vauvanhyvinvoinnista ittelleni. Se on jännä ku vauva on masussa ni se on niin lähellä äitii mut kuitenki saavuttamattomissa vielä!
pepi3: Tilasin just ite Angelsound kotidobblerin, käytettynä 40¿ plus postikulut. Netissä myydään ainaki hintaan 69¿ (en muista mikä firma sitä myikään). Googleta Angelsound ni löytyy. En tiiä uskallanko viel tänään kokeilla vaik siin ohjees luki et keskimäärin sydänäänet on kuultavissa viikolla 12 ja tänään on mulla 11+0.
Tarald ja tiitiäinen 11+0 taas täällä
Tänään oli meillä oikee hulinapäivä..tytön 2v. synttäreitä vietettiin.
Voi että miten onkin aika mennyt nopsaan..vastahan se oli ihan pieni käärö.
Juu, mitähän piti kommentoida..
Nii, kiva että jotkut jaksaa/viitsii/osaa tehdä ite munkkeja..on varmasti hyviä, mut me tyydytään kaupan munkkeihin.
Kaveri, joka kävi tänään, katseli kans mahaa oikeen arvioivasti ja mietti et onko se kasvanut.." taitaa se olla vähän pullistunut" :) Jee, täällä ollaan jo pullistuttu..No ei, turvottaa ihan sikana, koko maha on kun pallo.
Jotenkin mukavaa ja samalla outoa kun sukulaiset kyselivät vointia ja et onko meijän esikon vauvatavarat tallessa..kun tuskin itse oon sisäistänyt tän raskauden. Anoppi jopa kysyi että pystynkö reumalääkeeni syömään vai pitikö lopettaa/vaihtaa:) Outoa!
Ootan kyllä innolla että se oikee vauvamasu alkaa kasvaa ja liikkeet tuntumaan..Maanantainahan sen näkee onko kaveri kyydissä ja kunnossa. Sitten, jos kaik on ok, voin alkaa käyttää tekonimeäkin..muuten en oikeen osaa..Miten jaksan oottaa?? No, eipä siihen tietty oo kun 2päivää, mut sen aikaa pitäis housuissaan pysyä:)
Nyt jaarittelut riittää..en taas muistanut mitään mihin piti vastata, mut alkaa jo väsykin painamaan, kun koko päivä ollaan heiluttu..
Milenna rv 12+0
Voi että osaa olla ihania nämä sunnuntaiaamut. Täytyy nauttia laiskottelusta, kun vielä elellään miehen kanssa kahden. Miehen äiti aina sanoo, kun me ollaan heillä yöpymässä, että nukkukaa nyt oikein pitkään, lasten kanssa se sitten on mahdotonta. Tuota jatkuvaa univelkaa jännitän jo etukäteen ihan kauheasti. Olen aivan toimintakyvytön, jos yöuneni jäävät liian lyhyiksi. Miten on, auttaako jotkut hormonit kestämään tuota vauvan kanssa valvomista vai onko se vaan yhtä tuskaa?
Tarald oli tilannut kotidobblerin. Voi että alkoi heti tehdä sellaista vempelettä mieli itsellekin! Olen kyllä lueskellut siitä aiemminkin, ja taitaa se jäädä vain haavelistalle. Oman ultralaitteen voisin kyllä hankkia ;-D Mutta joka tapauksessa olen jälleen kerran luvannut itselleni suhtautua tähän raskauteen optimistisin mielin. Kaikki on masussa varmasti hyvin, turha hermoilu saa jäädä. Ja jos jotakin ikävää on tullakseen, sitä itketään vasta sitten.
RvaRuljanssi ja Nuu 9+5
Onpas täällä tarmokkaita tyttöjä! Itelle ei nyt tulis mieleenkään ruveta leipomaan,kyllä on taas sen verran veto veks..
Olin eilen töissä,JEE! Vähän heikotti välillä ja huippaili aika rankastikkin kun vähänkin kumarteli tai kyykki. Olin siis koko aiemman viikon sairaslomalla,viime viikolla muutaman päivän töissä ja toissaviikonkin kokonaan saikulla. Eilen sitten sai kuulla jos jonkinnäköstä kuittailua ja kettuilua,ihan hyväntahtosta mutta rupes kiukuttaan..
En siis ole vieläkää kertonut töissä,joten ihmetelkööön siellä nyt sitten ja spekuloikoon keskenään.. Jos jonkinnäköstä huimaakin huimempaa teoriaa oonkin jo kuullu mun mahdollisesta " taudista" .
Vaikeinta on kuitenkin omille vanhemmille " valehtelu" ,kun ei voi kertoa mistä ihan pohjimmiltaan on kyse.. Nestevajauskin sai uskomattomat ihmettelyt kun eihän se ole normaalia..Ei olekkaan,tässäkään tilassa mutta kuitenkin.
Ultraan päästään vasta 11.5,jos sitten äitienpäivänä saisi kerrottua tuleville isovanhemmille.. Toivottavasti ultrasta tulee hyviä uutisia!
Mites muilla,onko pahasti kipuillut vatsa? Musta tuntuu että joku repis vatsanahkaa irti,välillä sitten jollain piikillä tökkis ja viiltelis..
Onko ihan normaalia?
Meille on ensimmäinen tulossa joten kaikki on uutta ja aika pelottavaa (ja ihanaakin tavallaan).
Ruikutiruikuti,mähän vaan valitan.. Mutta olo on kaikkea muuta kuin hehkee = ( Voisin vaan nukkua..
Pirteämpää odotusta muille masuilijoille!
Kompura+polccaaja 11+5
Mullakin on nyt np-ultra takana ja kaikki oli ihan hyvin, tosin en halunnut mitään seuloja. Mutta yksi sikiö siellä liikuskeli ja sydän sykki nopeeseen tahtiin, kokokin vastasi suunnilleen viikkoja. Oli se vaan taas ihanaa nähdä, että siellä vatsassa tosiaan on jotain elämää vaikkei mitään vielä tunnukaan!
Mulla on ollu viime päivinä tosi kipeitä vihlaisuja alamahassa, mutta todennäköisesti ne johtuu vaan kohdun kasvamisesta. Eivät kyllä tunnu yhtään kivoilta. Aiemminkin oli, mutta ei näin kovia. Muuten on vähä alkanu helpottaan yökötyksen yms. suhteen, mutta työpäivän jälkeen on edelleen paha olo ja kiire kotiin syömään ettei vaan oksenna. Ja vähissä on ruuat jotka maistuu... Aina saa miettiä pitkään, että mitähän sitä söis, kun jotain ois pakko.
Kuten muutkin kirjoitti, niin mustakin tuntuu, että tää alkuraskaus on sellasta odottelua. Eniten ootan sitä, että liikkeet alkaa tuntua ja sitäkin, että maha alkaa kunnolla kasvaa täältä makkaroiden alta :)
Mukavaa vappua kaikille. En varmastikaan ehdi taas kirjoittaa vähään aikaan.
Tähkäpää rv 12+6
Minä vietän täällä rauhallista viikonloppua kun mies ja koira mökillä juhlimassa synttäreitä isolla miesporukalla. Rupesi tekemään mieli munkkeja kun niistä on ollut täällä juteltu. Ei muuta kun leipomishommiin...
Eilen käväsin Lindexillä vauvaosastolla ja oli pakko ostaa yksi vauvan body. Kylläpä se näyttää pieneltä...
Torstain ultraa odotellen,
Glenda+poikanen 12+2
Heittelin täällä eilen, että voisin hankkia kotiin ultravehkeet ja olikohan se Tarald, joka oli hankkinut kotiin doplerin. Kuvittelisin, että mahdollisuus kuunnella itse sydänääniä voisi saada minut höyrähtämään. Miten pysyä erossa vehkeestä? Entä, jos äänet eivät kuulukaan? Näin siitäkin huolimatta, että varmasti kokeilisin laitetta, jos sellainen vaikka jollain kaverilla olisi.
Munkit ovat herättäneet keskustelua ja itsekin odotan huomista vesi kielellä. Itse en ole koskaan paistanut itse munkkeja, enkä ole myöskään tehnyt simaa, mutta toivottavasti joku lähipiiristä on, sillä juuri nyt tekisi aivan sairaasti mieli molempia, nam!
Pepi 11+5
Nyt on sitten raskaudesta kerrottu minun vanhemmille. Äiti oli yllättävän iloinen ja positiivinen ja onnitteli vaan. Isä käveli kirjahyllylle, otti shampanja pullon ja vei sen jääkaappiin kylmenemään. Turhaan taisin pelätä reaktioita. Ei minkäänlaisia paasauksia koulunkäynnistä, rahasta tai muustakaan. Ihan uskomatonta! Nyt voi sitten hyvillä mielin kertoa kaikille, kun on heille kerrottu.
Sanle ja DJ 11+5
Tänä aamuna ei ole tarvinnut ainakaan vielä oksentaa. Aloitin aamun syömällä hieman vähemmän, niin jospa se auttoi.
Tein tuossa munkkitaikinan kohoamaan. Tarkoitus ois kaikkea muutakin tänään leipoa: sämpylöitä, piirakkaa ja kakkua. Näky pakastin taas ammottavan tyhjyyttään, ei yhden yhtä vierasvaraa siellä ollut, joten pitää hieman varastoja täydentää. Siivotakin sais, mutta jos jättäis sen maanantaille. Ei oo nyt yhtään siivousfiilis. Tuskinpa sitä on maanantainakaan, mutta kaikki aikanaan...
SANLE JA DJ 11+4