Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuus kolmivuoroa tekevän lapsena

Vierailija
24.01.2026 |

Äidillä ei ollut ajokorttia ja moneen asiaan meneminen olisi vaatinut kolmen lapsen kanssa sitä.  Samoin vanhempainillat ym. Meiltä ei ollut ketään.  Isä saattoi olla kouluaattoillankin töissä ja juhannukset, kwskeytymätön kolmivuoro.

Nyt voin omaa 6-vuotiastani viedä taaperohiihtoihin, laskettelemaan, tapahtumiin  kun vaimoni kanssa teemme molemmat päivätyötä.  Vauva mukana, koko perhe.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ne jatkuvasti töissä ole, kyllä niitä arkivapaitakin sitten puolestaan tulee. Veikkaan, että vaikka vanhempasi olisivat olleet päivätöissä, niin ei heitä olisi sen enempää näkynyt missään. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Vierailija
2/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmivuorotyötä tehneen yksinhuoltajan kasvattama enkä koe, että kärsin asemassani lainkaan. Äitini todennäköisesti oli aika uupunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne jatkuvasti töissä ole, kyllä niitä arkivapaitakin sitten puolestaan tulee. Veikkaan, että vaikka vanhempasi olisivat olleet päivätöissä, niin ei heitä olisi sen enempää näkynyt missään. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Arkisin ei ole lapsille kaikkia juttuja mitä viikonloppuisin lapsiperheille.   Vanhimpana lapsena, kun oli kaksi pienempää,  äidin oli yksin vaikea lähteä . 

Joskus kyllä rassasi yövuoron jälkeiset päivät kun piti olla hiljaa.  Tosin äiti esim viikonloppuna ulkoilutti  sitten paljon.   Äiti oli päivätöissä.  Kyllä se paljon vaikutti isän iltavuorot tai ilta ennen yövuoroon lähtöä.

Vierailija
4/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hän yritti parhaansa.

Vierailija
5/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole neljän lapsen äiti, joka on tehnyt kolmivuorotyötä 15 vuotta.  Puolisolla päivätyö.  Parasta oli se, että lasten ollessa pieniä he eivät joutuneet olemaan niin paljon päiväkodissa, kuin olisiva joutuneet, jos molemmilla olisi ollut päivätyö.  Kun lapset olivat kouulaisia, toisinaan oli ikävää, kun jouduin olemaan niin paljon iltoja ja viikonloppuja töissä.  Toisaalta taas oli itselllä joskus arkivapaita, jolloin kaikki muut lähtivät kouluun ja töihin.  Iltavuoropaivinäkin oli aamupäivisin omaa aikaa hoitaa asioita.  Omat autot meillä toki molemmilla on ollut, koska asumme maaseudulla.

Vierailija
6/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko on sellaista ollut aina . 2 vuorotyötä 3 tai 5 vuorotyötä .  Jotkut tekee pelkkää yövuoroa .   Toisilla on kausi työ .  

Vierailija
7/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt voin omaa 6-vuotiastani viedä taaperohiihtoihin, laskettelemaan, tapahtumiin  kun vaimoni kanssa teemme molemmat päivätyötä.  Vauva mukana, koko perhe."

Niin olishan se saatanan outoa jos vauva ei olis mukana 🤦

Vierailija
8/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äidillä ei ollut korttia? Tuskin se isän kolmivuorotyön syytä oli.

Vierailija
9/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 45.  Ei 40 vuotta sitten ollut likikään kaikilla naisilla ajokorttia.

Vierailija
10/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kahta autoa tsvisperheissä.

Vierailija
11/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti, isän nuorempi sisko, R.I.P, teki miehensä (isän lankomies siis), 3:a vuoroa tehtaassa, vuorot eri aikaan - toinen tuli töistä, toinen lähti. Joskus kuulemma tapasivat työmatkalla. Siinä oli sitä Rakkautta, loppuun asti (vrt. Titanic-leffa). Mietin tuota ja kysyinkin, et miten onnistuitte kasvattavaan lapsenne (mun serkut siis) noin hyvin? :) - Tädin mies vastasi siihen, et eihän se aina niin helppoa ollut - juipille piti joskus antaa "kova sana" :)

...

Itse? - Äiti teki kahta vuoroa, epäsäännöllistä, isä liikenteen parissa, tulot ja lähdöt ihan miten sattui.

Ja kyllä remeliä tuli, jos en "osannut käyttäytyä".  Ei se tehnyt minusta parempaa eikä pahempaa, hän vaan ei ns. osannut perustella omaa kantaansa. Olin melkeinpä kateellinen, kun kavereitten isät osasi.

...

No, mietin tuota: isä lähti 18-vuotiaana "böndeltä stadiin", hän joutui tekemään itse kaikki päätökset, ei hänellä eikä hänen koulu/työkavereillakaan ollut sitä kykyä. Hänen kamuilla ehkä oli sukulaisia tms. joiden kanssa keskustella, isällä ei. Ainoat tiedonlähteet oli radio, tv:kin alkoi vasta tekemään tuloaan ja sanomalehdet. Jos tuota vertaa nykyaikaan, meinasin. Siis se ikä 18-25 (laskin noin suurinpiirtein) oli yksin. Tai saattoi hänellä olla -joku-, mutta mun äidin kanssa tapasivat vasta tuossa 25-vuoden iässä. (näin räknäilin).

Vierailija
12/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin vahvistaa tämän. Olen 46v ja äiti hankki ajokortin kun olin 7v. Sitä ennen kaikki päivähoitomatkat ja päivittäiset ostokset tehtiin polkupyörällä. Kun menin kouluun niin äiti meni autokouluun. Silloin oli ihan yleistä vielä ettei naisilla ollut ajokorttia, monellakaan kaveiden äideistä ei ollut. Tilanne ei meillä siitä ihan hirveästi helpottunut, koska meillä oli edelleen vain yksi auto.

Vierailija
13/13 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se silti olisi ollut este sille että äidilläsi olis voinut olla. Itse olen sinua jonkin verran vanhempi ja äidilläni oli kortti juurikin siksi että se helpotti huomattavasti elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi