Terapeutti tajusi viimein, ettei pärjäävä minä (APN) voi mitenkään pitää huolta nk. sisäisestä lapsesta, koska
Sillä persoonan osalla ei ole minkäänlaisia (positiivisia) tunteita. APN toimii puhtaasti järkipohjalta. Se tietää järjen tasolla, että hätääntynyttä lasta kuuluu lohduttaa, jne, mutta mitään tunnetta siihen ei sisälly.
Muut persoonan osat ovat minulla lapsiosia itsekin, joten niistä ei lohduttajiksi ole.
Kommentit (34)
Onko sulla dissosiatiivinen häiriö?
Usein äitisuhde vaikuttaa, jos ei ole ollut hyvä äiti tai tukea edes jossain. Ja ettei ota liikaa taakkaa elämästä itse. Onko terapeutti lämpöä jakava, ehkä ei. Ja järki ei toimi näissä lohdukkeena täysin, ehkä itsensä halaaminen, lämpö ja peitto. Ymmärrys itselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei virallisesti diagnosoitu. Koen, että ANP ei varmastikaan ole jakautunut, mutta EP:itä on monia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Ja pahoillani. Sulje silmäsi kun olet yksin, ja kysy itseltäsi, kuka voisi tulla avuksi. Nuo kaksi eivät ymmärrä toisiaan, mutta uskon sinulla olevan myös muita osia, jotka voisivat auttaa lasta.
Lapsiosa ja teiniosa. Sitten joku miesosa, jota en kuulemma tarvitse. Sitten jokin boheemi, välinpitämätön osa.Ap
Miten niin, et tarvitse tätä miesosaa? Mihin tuo nyt perustuu? Mitä tiedät hänestä?
Terapeutti totesi ^Ai niin se miesosa, no sitä sä et enää tarvitse.^ Hän oli tätä mieltä. Oletan, että hän kokee miesosa edustavan väkivaltaista isääni, eikä tahdo, että minussa on sellainen.Ap
Nyt en usko ollenkaan, että hän tarkoitti aidosti, ettet tarvitse, vaan kyse taitaa olla siitä, että hän yritti herättää jotain reaktiota johonkin. Kukaan osa ei oikeasti ole huono tai osa joka pitäisi saada pois. Tässä on nyt kysymys jostain muusta? Mitä sinä itse siihen vastasit? Ja oletko ottanut tämän uudestaan puheeksi tai sen, että sinulla on tällainen ajatus, ettei hän hyväksy kaikkia osia?
Seuraan. Olen melko varma, että minun oirehdintani johtuu näistä eri persoonan osista. En tiedä termejä.
N44
Vierailija kirjoitti:
Usein äitisuhde vaikuttaa, jos ei ole ollut hyvä äiti tai tukea edes jossain. Ja ettei ota liikaa taakkaa elämästä itse. Onko terapeutti lämpöä jakava, ehkä ei. Ja järki ei toimi näissä lohdukkeena täysin, ehkä itsensä halaaminen, lämpö ja peitto. Ymmärrys itselle.
Ei ole ollut hyvä. Hän on ulkoistanut oman tunne-elämänsä minulle, käyttänyt terapeuttinaan, jättänyt yksin pitkiksi ajoiksi varhaislapsuudessa, ei ole huolehtinut lainkaan emotionaalisista tapeistani, vaan on laittanut oman uransa kaiken muun etusijalle.
On määrännyt, minkälainen minun tulee olla, jotta hän minut hyväksyisi, maksaa olemassaoloni oikeutus suorituksilla ja tuottaa hänelle miellyttäviä kokemuksia. Omaa tahtoa minulla ei ole saanut olla lainkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virallisesti diagnosoitu. Koen, että ANP ei varmastikaan ole jakautunut, mutta EP:itä on monia.
Ap
Mulla sama tilanne, ANP ei ollut jakautunut, useita EP:itä. Kävin 10 vuotta psykotetapiassa jotta saatiin persoonan osat integroitumaan. Nyt pystyn elämään kohtuullisen normaalia elämää.
^
Terapeutti totesi ^Ai niin se miesosa, no sitä sä et enää tarvitse.^ Hän oli tätä mieltä. Oletan, että hän kokee miesosa edustavan väkivaltaista isääni, eikä tahdo, että minussa on sellainen.Ap
Juuri noin hän sanoi - asiaa mitenkään perustelematta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMulla sama tilanne, ANP ei ollut jakautunut, useita EP:itä. Kävin 10 vuotta psykotetapiassa jotta saatiin persoonan osat integroitumaan. Nyt pystyn elämään kohtuullisen normaalia elämää.
Joo, uskon että jos integraatio yleensäkään tapahtuu, on prosessi hidas. Minulla diagnosoitu myös epävakaa pers.häiriö, mutta terapeutti uskoo, että tuo diagnoosi on virheellinen ja oireena liittyvät vuosikymmeniä jatkuneeseen traumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuukausitolkulla hän vaati pärjäävä minääni lohduttamaan sisäistä lasta, vaikka pärjäävä minäni pystyy ainoastaan kognitiiviseen empatiaan.
Miten voi olla mahdollista, ettei psykoterapeutti tällsista tiedä?
Heh, kuulostatpas edgyltä ja gringeltä🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Kivikissa/äitihullu taas aktivoitunut?
En ole mikään koira tai kissa, enkä edes hullu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausitolkulla hän vaati pärjäävä minääni lohduttamaan sisäistä lasta, vaikka pärjäävä minäni pystyy ainoastaan kognitiiviseen empatiaan.
Miten voi olla mahdollista, ettei psykoterapeutti tällsista tiedä?Heh, kuulostatpas edgyltä ja gringeltä🤭🤭
Hyvä juttu.
Ap
Kyllä, juuri tähän terapeutti pyrkii. Persoonan osien integraatioon hän ei kuitenkaan jostakin syystä kelpuuta kaikkia persoonani osia. Haluaa valita ne.
Ap