Oletteko ajatelleet, että elämme nytkin jo kuin kuninkaat?
Ja silti todella moni valittaa ja haluaa vaan lisää rahaa, mukavuuksia ja elämyksiä.
Kommentit (338)
Kiitos muistutuksesta! <3 sitä helposti unohtaa kuinka siunattu on.
Kyllä kiitollisin mielin tiedostan, miten rikkaita olemmekaan verrattuna monen maan kansalaisiin. Ja rauha kotimaassamme on a ja o.
Kaikki on suhteellista. Aina löytyy köyhempiä ja toki rikkaampia.
Kyse ei ole vain siitä, että meillä on paremmat taloudelliset olosuhteet kuin aiemmin. Nykyään ihmiset ovat hyvin itsekeskeisiä ja arrokantteja. Ajattelumme on materiakeskeistä, ja luulemme, että materia saa meidät onnelliseksi. Perustarpeemme: ruoka, asunto, vaatteet ovat kyllä Suomessa useimmilla kunnossa, mutta kun se ei riitä!!!
Tarvitaan vielä, että koemme onnistumisen tunteita ja ennen kaikkea hyväksyntää ja Rakkautta! Sanoisin, että näistä meillä on krooninen pula! Myös epävarmuus kaikilla elämän alueilla on lisääntynyt, enää koulutus ei takaa työtä, eikä vakituinen työkään ole enää varmaa. Lisäksi taloudelliset muut epävarmuustekijät ja jatkuvat sota- ja väkivaltauutiset ponnahtavat verkkokalvoihimme päivittäin.........ei ihme jos mielenterveysongelmat lisääntyvät räjähdysmäisesti.
Yhteisöllisyys on vähentynyt ja jokainen on oman onnensa seppä, jos et pärjää, olet luuseri -ajattelu on syöpynyt monien mieleen. Television nykyinen sanoma lähes kaikissa reality-ohjelmissa on: VAIN PARAS on jotain, osallistuminen tai toiseksi tuleminen ei ole mitään.
Mieluiten rakkaudellisessa ja turvallisessa yhteiskunnassa kuin rakkaudettomassa ja materialistisessa. Siksi ymmärrän, etteivät ihmiset ole tyytyväisiä saati sitten onnellisia!
Kyllä PersKokkareporvarit elää kuninkaalliskokoomuksilaisittain. Rahvas nälkiinttyy ja palelee. Eivät nykylahtarit ymmärrä, että tätämenoa tarvitaan kohta mustia hameita... Eivätkä saksalaiset tulekaan avuksi kurjalistoa lahtaamaan. Missä kukakin on kun poksahtaa ?
Lähitulevaisuudessa saamme robotteja palvelijoiksi. Silloin elämme kuin kuninkaat.
Vierailija kirjoitti:
Lähitulevaisuudessa saamme robotteja palvelijoiksi. Silloin elämme kuin kuninkaat.
Robotit vie monen työt. Leipäjot kutsuu. Kuninkaiksi elää ne, jotka elää sijoitetun pääoman tuotoilla.
Hyvä aloitus! Olen itse miettinyt usein ihan samaa!
Hauska kuinka tässä ketjussa joku vastasi, että ei hän ainakaan elä kui kuningas, kun ei hänellä ole yhtään palvelusväkeäkään.
Kuitenkin hänellä on varaa ostaa tai pitää itsestäänselvyytenä kaikkia niitä palveluita, mitä entisajan palvelijat hoveissa suoritti.
Jos mietitään että tänäpäivänä keskiverto suomalainen ei itse lämmitä kotiaan tai pesuvesiään, ei itse työstä muutakaan energiaa taloonsa, ei itse kasvata, prosessoi tai aina edes hae tai valmista omaa ruokaansa, ei itse tuota omia viihdykkeitään kuten esim musiikkia tai elokuvia, ei itse joudu opettelemaan asioita vaan pääsee kouluun oppimaan, ei itse kävele kymmeniä kilometrejä vaan liikkuu omalla autolla tai julkisilla, ei itse joudu kunnostamaan ja auraamaan käyttämiään teitä, ei joudu itse tuottamaan raaka-aineita ja valmistamaan käyttämiään vaatteita, työkaluja, kosmetiikkaa, lääkkeitä, astioita, huonekaluja, ei joudu hakemaan mausteita ja luksustuotteita itse vaarallisten merimatkojen takaa jne jne jne.
Käytännössä kuninkailla oli palvelijat suorittamassa em tehtäviä, tämän päivän ihmiselle nämä ovat itsestäänselvyyksiä. Jopa työttömällä on nämä kaikki em palvelut ja hyödykkeet käytössään!
Huvittavaa kuinka joku kommentoi että ei hänellä ainakaan ole kullattua palatsia tai tuhannen ihmisen bileitä 100 ruokalajin illallisilla. Noh, suurimmaksi osaksi maailman kuninkaalla ei myöskään ole ollut em, mutta nykyihminen pääsee kyllä aika lähelle em fasiliteetteja esim risteilyllä! Vai kuka ei olisi koskaan elämässään syönyt laivan buffetissa kymmenien ellei satojen vaihtoehtojen pöydästä, ja juhlinut kimaltavissa tunnelmissa satojen ellei tuhansien ihmisten kanssa yökerhoissa, festareilla tms?
Se mikä puuttuu nykysuomalaiselta vs menneitten aikojen kuninkaat, on se että ei tarvi olla vastuussa kansastaan, ei tarvi olla jatkuvassa sodassa jotakuta vastaan, eikä tarvitse pelätä tulevansa esim myrkytetyksi lähipiirinsä toimesta päivänä minä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus! Olen itse miettinyt usein ihan samaa!
Hauska kuinka tässä ketjussa joku vastasi, että ei hän ainakaan elä kui kuningas, kun ei hänellä ole yhtään palvelusväkeäkään.
Kuitenkin hänellä on varaa ostaa tai pitää itsestäänselvyytenä kaikkia niitä palveluita, mitä entisajan palvelijat hoveissa suoritti.
Jos mietitään että tänäpäivänä keskiverto suomalainen ei itse lämmitä kotiaan tai pesuvesiään, ei itse työstä muutakaan energiaa taloonsa, ei itse kasvata, prosessoi tai aina edes hae tai valmista omaa ruokaansa, ei itse tuota omia viihdykkeitään kuten esim musiikkia tai elokuvia, ei itse joudu opettelemaan asioita vaan pääsee kouluun oppimaan, ei itse kävele kymmeniä kilometrejä vaan liikkuu omalla autolla tai julkisilla, ei itse joudu kunnostamaan ja auraamaan käyttämiään teitä, ei joudu itse tuottamaan raaka-aineita ja valmistamaan käyttämiään vaa
Aika hyvä listaus. Toi on kyllä totta, että ihmiset ei tarvitse enää palvelijoita koska palvelut on niin kattavat sivistyneessä yhteiskunnassa. Harvoin tätä asiaa tulee itsekkään mietittyä tältä kantilta.....
Mietin useinkin, että olinpa onnekas, kun synnyin tähän aikaan ja paikkaan. Työskentelen matalapalkka-alalla, eikä koti ole valtava, mutta minulla on kaikki, mitä tarvitsen. Raha riittää ruokaan, minulla on arjen nautintona kylpyamme ja kuumaa vettä hanasta, lämpöiset ja puhtaat vaatteet. Saan kirjastosta niin paljon kirjoja lainaan, kuin ehdin lukea.
Kyllä tunnen olevani etuoikeutettu kun olen taloyhtiön saunassa. Lämpöä piisaa samoin vettä riittää. Siellä jostsin syystä nousee nieleen häpeä, pesen ja nautin vedestä vaikka hyvin monella ei ole vettä edes päivän normaaleihin tarpeisiin.
Elämme kuin roistot ja rosvot. Kaiken ympärillämme tuhoamme myös tulevilta sukupolvilta. Se ahneus ja minä minä asenne kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Elämme kuin roistot ja rosvot. Kaiken ympärillämme tuhoamme myös tulevilta sukupolvilta. Se ahneus ja minä minä asenne kaikessa.
Tämä on totta. Tällsiseen elintasoon ei tule tulevat sukupolvet koskaan pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robotit vie monen työt. Leipäjot kutsuu. Kuninkaiksi elää ne, jotka elää sijoitetun pääoman tuotoilla.
Ja mihinköhän sijoitat sitten? Kyllä pörssiromahdus kutsuu. Ja veronmaksajia ei ole enää tarpeeksi pelastamaan sijoittajia.
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂 Elon Musk ehkä elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja pakkasista valitetaan. Eipä ollut hääviä silloin kun jotkut päättivät tänne pohjoiseen asettua asumaan. Hekin selvisivät niin kyllä mekin, sanoi joku heppu telkussa. Olen samaa mieltä.
Sitä olen aina ihmetellyt miten ne oli niin idiootteja, että jäivät tänne asumaan, kun talvi tuli.
Niin. Näiltä me ollaan meidän geenit peritty mietipä sitä. Itsepäisiä ja sitkeitä oli toisaalta.
Me, työeläkeläispariskunta, elämme vuokra-asunnossa kerrostalossa. Rahamme riittävät, ei ole velkaa eikä nk. omaisuutta ole muuta kuin koti-irtaimisto. Elämä hymyilee ja toivomme että terveys ei tästä ainakaan huonone. Nykyinen langaton netti maksaa noin 30 € / kk mutta tänä vuonna vaihtuu operaattori ja uusi netti maksaa 10 € / kk.
Ei ole valtaa niin höpöhöpö alotus
Itse asiassa esim. 1600-luvulla kuninkaat, mm. Henrik VIII, kärsivät helvetillisistä hammasäryistä, koska heillä oli varaa makeisiin ruokiin, jotka reikiinnyttivät hampaat. Eikä ollut kunnollista hammashoitoa, kuten meillä!
Tavallisella kansalla ei ollut silloin yhtä huonot hampaat, koska söivät hampaille terveellisempää ruokaa. Kuulin tästä radio-ohjelman.
Kuninkaat maaorjia? Koirat kissoja?