Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä nykyinen sijoitus- ja säästämisvimma osittain mielikuvituksen puutetta rahan käytössä?

Vierailija
24.01.2026 |

Tuntuu että kaikkea mitataan tuotto-odotuksilla ja korkokäyrillä, mutta harvemmin puhutaan siitä, mihin rahaa oikeasti haluttaisiin käyttää elämään, ei vain varmuuteen.

Ennen raha poltettiin taloon, maahan, veneeseen, työkoneisiin tai taitoihin. Nyt se parkkeerataan rahastoihin ja odotetaan sitten joskus-elämää. Onko kyse järkevyydestä vai siitä, ettei uskalleta kuvitella muuta kuin numerot tilillä?

Miten te näette tulevaisuuden: jatkuuko tämä sijoitusvimma vai alkaako raha taas virrata konkreettiseen tekemiseen, omavaraisuuteen, aikaan ja laatuun? Entä jos tulevaisuudessa suurin arvo ei olekaan kertyneessä pääomassa vaan siinä, että osaa tehdä, korjata ja elää vähemmällä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli kova säästämään, oli jo oppinut sen taidon nuoruudessa. Hän se vasta osasi säästä, rahaa tavara ja vaikka mitä. Mitään hän ei koskaan tehnyt paitsi säästi ja eli niukasti. Koko ajan hän hoki että säästäminen takaa turvallisen vanhuuden. Vaikka loppupelissä ne rahat takasivat meille paremman elämän. Olisin kyllä toivonut että mummo olisi käyttänyt osan omaisuudesta itseensä. Näen että liiallinen säästäminen on sairaus. 

Vierailija
22/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5 lakkaa suomalaisilta työttömyyskorvaus ja moni ei ole oikeutettu toimeentulotukeen. Siksi moni säästää ettei heti joudu kadunkulmaan kerjäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt hassataan etelän lämmössä. 10 kuukautta kärvistellään ja kaksi kuukautta juhlitaan railakkaasti. Ulkomailla vaan kaikki on halvempaa, eikä suomen verottaja pääse kahmaisemaan kulutuksesta leijonaosaa itselleen. 

Vierailija
24/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi saada rahani tuhlatuksi lähivuosina, koska minulla ei ole perillisiä, mutta kun minulla on jo kaikkea mitä tarvitsen, niin minun ei tarvitse ostaa paljon mitään. Ostin kyllä tänään vaatteen, joka on maksanut alun perin 90 euroa, mutta nyt se maksoi vain 35 euroa.

Vierailija
25/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni oli kova säästämään, oli jo oppinut sen taidon nuoruudessa. Hän se vasta osasi säästä, rahaa tavara ja vaikka mitä. Mitään hän ei koskaan tehnyt paitsi säästi ja eli niukasti. Koko ajan hän hoki että säästäminen takaa turvallisen vanhuuden. Vaikka loppupelissä ne rahat takasivat meille paremman elämän. Olisin kyllä toivonut että mummo olisi käyttänyt osan omaisuudesta itseensä. Näen että liiallinen säästäminen on sairaus. 

Tuo oli mummon valinta, mitä kukaan on määräämään mistä se mummo tulee onnelliseksi.

Mummo tykkäsi säästää perillisilleen ja oli siitä onnellinen.

Jotkut taas nauttivat tuhlaamisesta.

Vierailija
26/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi saada rahani tuhlatuksi lähivuosina, koska minulla ei ole perillisiä, mutta kun minulla on jo kaikkea mitä tarvitsen, niin minun ei tarvitse ostaa paljon mitään. Ostin kyllä tänään vaatteen, joka on maksanut alun perin 90 euroa, mutta nyt se maksoi vain 35 euroa.

Minä lahjoittaminen sinun sijassasi syöpäsäätiölle.

Vierailija
27/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavaraisuuden tavoittelu on parasta rahankäyttöä.

Vierailija
28/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, ennen sillä maalla oli arvoa paremman elämän tuottajana. Nyt saman tekee rahasto eikä edes tarvitse viljellä mitään, ihan riittää, kun korkoa kasvaa korolle. 

Ei ihminen ja elämänsä ole muuttunut, tuotto-odotukset vain ovat siirtyneet konkreettisesta puurtamisesta muualle. Maan arvokaan ei enää ole millään tavalla pysyvä asia, koska tahansa omakotitonttisi voidaan lunastaa raakamaan hinnalla junaradan takia.

Kaikki eivät halua kuluttaa, aika monella on jo kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin. Siksi nyt sijoitetaan, jotta 20 vuoden kuluttua ei tarvitse kuristua huonossa hoivakodissa, vaan on varaa parempaan.

Vierailija
29/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1.5 lakkaa suomalaisilta työttömyyskorvaus ja moni ei ole oikeutettu toimeentulotukeen. Siksi moni säästää ettei heti joudu kadunkulmaan kerjäämään.

Mitä helvettiä

Vierailija
30/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maan arvokaan ei enää ole millään tavalla pysyvä asia, koska tahansa omakotitonttisi voidaan lunastaa raakamaan hinnalla junaradan takia.

Millon tämä asia on ollu muka toisin

Vierailija
31/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ei ollut mistään pois, kaikkea mitä tarvitsee, on saatu.  Vaikka vain 50 e/kk, kahdessa vuodessa yli tonni.  Lievittää mahdollisia paniikkikohtauksia sekin raha.

Vierailija
32/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän koska haluan asua omakotitalossa ja lähellä luontoa. Se tekee minut kaikkein  onnellisimmaksu. Kaikkia ei kiinnosta shoppailu, matkustelu, festarit tai ravintolat. 
Nautin enemmän luonnonrauhasta ja hiljaisuudesta. Mielummin siivoaisin maatilalla lantaa kuin lähtisin viiden tähden ravintolaan syömään.

Vierailija
33/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maan arvokaan ei enää ole millään tavalla pysyvä asia, koska tahansa omakotitonttisi voidaan lunastaa raakamaan hinnalla junaradan takia.

Millon tämä asia on ollu muka toisin

Esimerkiksi 1900-luvun alussa.

Vierailija
34/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä

Yleistuki korvaa työmarkkinatuen ja Kelan työttömyyspäivärahan. Ehdot ovat tiukat, yleistuki on tarveharkintainen. Ansiosidonnaiset säilyvät ennallaan nyt tässä vaiheessa, mutta nekin on suunniteltu liitettäväksi yleistukeen myöhemmin. 

Vierailija
35/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin loppuvuosiksi hotelliin asumaan, kaikilla palveluilla. Jos on paljon rahaa tuhlattavana, ottaisin sviitin. 

Vierailija
36/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lakkaa. Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki vaan muuttuvat yleistuki-nimiseksi tueksi.  Toimeentulotuen ehdot eivät koske sitä. Myöskään omaisuus tai säästöt tai puolison tulot eivät sitä pienennä. Ainoastaan, jos omaisuudesta saa tuloja esim vuokratuloja, ne vaikuttavat siihen.

Vierailija
37/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kuluttaa? Ostan sen mitä ihan oikeasti tarviin ja joskus sitä mitä haluan. Enkä sijoita mihinkään kiinteään omaisuuteen enkä sen enempää rahastoihin. Säästöt olen laittanut piirongin laatikkoon eikä ne näy pankkitilillä. Ja on helppoa elämää.

Vierailija
38/38 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän koska haluan asua omakotitalossa ja lähellä luontoa. Se tekee minut kaikkein  onnellisimmaksu. Kaikkia ei kiinnosta shoppailu, matkustelu, festarit tai ravintolat. 
Nautin enemmän luonnonrauhasta ja hiljaisuudesta. Mielummin siivoaisin maatilalla lantaa kuin lähtisin viiden tähden ravintolaan syömään.

Mä taas päinvastoin, tykkään syödä ravintolassa, rakastan matkustamista jne. Näin me ollaan erilaisia ja hyvä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan