Ex-mies tekee kiusaa lasten kautta
Tiesin jo ennen eroa, että erosta tulee hankala ja yritin kerätä voimia siihen kaikkeen taisteluun. Lopulta mies haki itse eroa, vaikka ei oikeasti tainnut haluta erota. Erosta on nyt kaksi vuotta, mutta koko tämän ajan hän on kaikilla mahdollisilla tavoilla tehnyt kiusaa. Emme ole saaneet kirjallista sopimusta aikaiseksi, koska ensimmäiseen vuoteen hän ei suostunut sopimukseen, tämän jälkeen suostui lastenvalvojalle, mutta emme päässeet tapaamisista sopuun. Olemme kuitenkin jo aluksi päässeet siitä yhteisymmärrykseen, että lapset ovat hänellä joka toinen vkonl. Mies ei kuitenkaan noudata tuota kuin ehkä kerran kuussa maksimissaan ja peruu tapaamisia tai yrittää siirtää niitä. Olen joutunut pitämään tiukkaa linjaa ja sanomaan, että koko tapaaminen peruuntuu, jos hän ei ota silloin perjantaina. No, nyt ex on ruvennut tekemään sitä, että hakee lapset ilmoittamatta tai sopimatta yhtäkkiä päiväkodista esim. Maanantaina ja ilmoittaa ennen minun hakuaikaa, että haki lapset ja pitää niitä pari päivää ja ettei ota sitten vkonl. Tilanne on kohdallamme kestämätön, koska lapsilla jää tällaisissa tilanteissa sitten sovittuja menoja ja harrastukset välistä yms. En tavallaan voisi ikinä sopia millekään päivälle mitään, kun en koskaan tiedä onko hän yhtäkkiä vienyt lapset.
Muilla kokemusta vastaavasta ja miten hänet saisi lopettamaan kiusanteon ja noudattamaan säännöllisiä tapaamisia? Mikään tapaamissopimus ei sikäli auta asiaa, että se velvoittaisi vain minua antamaan lapset, ei häntä ottamaan.
Kommentit (61)
Koska olemme ihan joka asiasta eri mieltä niin prosessi olisi ollut mahdoton/siinä olisi tullut lasten edun vastaisia ratkaisuja. Ensiksi pitää mielestäni käytännön kautta sitoutua näkemään, mikä on se tapaamisöiden määrä kuukaudessa, joihin lasten idä oikeasti pystyy sitoutumaan.
Lisäksi tärkeintä oli saada turvattua ensin lasten elatus, sekin prosessi kesti lähes vuoden. Ja tapaamissopimus on sitten uusi exän ase minua vastaan; jos lapset vaikka joskus olisivat 40 asteen kuumeessa enkä haluaisi heitä sairaana lähettää kotoa pois, ex hälyttäisi ulosottomiehen täytäntöönpanemaan sopimuksen/päätöksen tai ainakin uhkailisi sillä. Hänen tapaamisten peruminen perjantaiaamuna voisi sen sijaan jatkua edelleen samaan tapaan. Myöskään yksinhuoltajuutta ei niin vaan anneta.
Ap
Niin ja en jaksaisi ravata hänen kanssaan joka vuosi oikeudessa muuttamassa sopimuksia, joten tapaamisten osalta todella toivoisin saavani pysyvän, lasten edun mukaisen sopimuksen, jota molemmat vanhemmat myös noudattaisivat.
Ap
Höpönpöpön. Mikään taho ei lähde väkisin siirtämään korkeassa kuumeessa olevia lapsia vanhemmalta toiselle, lapsen etu menee edelle vaikka se toinen vanhempi miten tahtoisi ja polkisi jalkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro, että mies rikkoo sopimusta. Haluaa tietenkin baariin viikonloppuisin...
Meillä ei ole kirjallista, vahvistettua sopimusta noista joka toinen vkonl tapaamisista. Mutta sillä olemme pitkään menneet (oli minun ehdotus) pl. hänen kaikki perumiset yms.
Olen päiväkotiinkin asiasta puhunut, mutta he eivät voi estää isää hakemasta lapsiaan, kun meillä on yhteishuoltajuus. Päiväkodin aikuinenkin on kyllä isälle sanonut, että lasten pitää tietää etukäteen kuka heidät hakee yms. Mutta ei isä välitä.
Itse olen nimenomaan erittäin huolissani siitä, mitä vahinkoa tuo lapsille aiheuttaa kun elämässä ei ole yhtään ennakoitavuutta ja pitkään odotetut kivat jutut jää välistä, kun isi yhtäkkiä hakikin luokseen keskellä viikkoa. Olen joskus pystynyt estämään nuo mielivaltaiset haut niin, että olen pitänyt lap
Olet täydellinen lapanen.
Menemme tapaamisista vielä kerran perheasioiden sovitteluun, mutta olemme käyneet siellä jo 2 v sitten, joten usko sovinnolliseen ratkaisuun ei ole valitettavasti kovin korkealla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Koska olemme ihan joka asiasta eri mieltä niin prosessi olisi ollut mahdoton/siinä olisi tullut lasten edun vastaisia ratkaisuja. Ensiksi pitää mielestäni käytännön kautta sitoutua näkemään, mikä on se tapaamisöiden määrä kuukaudessa, joihin lasten idä oikeasti pystyy sitoutumaan.
Lisäksi tärkeintä oli saada turvattua ensin lasten elatus, sekin prosessi kesti lähes vuoden. Ja tapaamissopimus on sitten uusi exän ase minua vastaan; jos lapset vaikka joskus olisivat 40 asteen kuumeessa enkä haluaisi heitä sairaana lähettää kotoa pois, ex hälyttäisi ulosottomiehen täytäntöönpanemaan sopimuksen/päätöksen tai ainakin uhkailisi sillä. Hänen tapaamisten peruminen perjantaiaamuna voisi sen sijaan jatkua edelleen samaan tapaan. Myöskään yksinhuoltajuutta ei niin vaan anneta.
Ap
Ulosottomies hakemaan lapset? Nyt olet kyllä käsittänyt jotain väärin. Ei lapset ole mitään ulosmitattavaa tavaraa. Ei ulosottomies voi tulla hakemaan lapsia missään tapauksessa.
Ei yllätä. Jos lastenvalvoja ei auta haastat oikeuteen ja haet yksinhuoltajuutta tapaamisoikeudella. Sitä ennen pidät kirjaa miehen edesottamuksista.
Miestä ei voi pakottaa tapaamaan omia lapsiaan, mutta jos rikkoo sopimusta, niin sen kunnioittamiseen löytyy keinot.
Sääli, että useimmat miehet eivät ymmärrä tätä ennen oikeuden päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Laadittte lastenvalvojalla kirjallisen sopimuksen ihan kaikesta. Jos ei isä allekirjoita, asia etenee käräjäoikeuteen. Koska kysymys on lapsen oikeuksista, on oikeudenkäynti lapselle tietenkin maksuton.
Kun ei ole äänestänyt eduskunta vaaleissa niin lait eivät koske 😂
Tarvitset yksinhuoltajuuden kiusanteon takia. Sitten ilmoitat tarhaan/kouluun, kenelle lapsen saa luovuttaa.
-Sovit päiväkodin kanssa, että isälle saa luovuttaa lapset vain ja ainoastaan etukäteen sinun kirjallisesti ilmoittaminasi päivinä, muulloin ei. Kerrot heille tilanteen, he koulutettuina ihmisinä kyllä ymmärtävät, että isän nykyinen toiminta hakea lapset mielivaltaisesti ei ole lasten etu. Ei toinen vanhempi voi hakea lapsia milloin vain. Te tarvitsette sääntöjä tähän ja sitä, että ne myös pannaan täytäntöön.
- Kirjaat selkeästi ylös kaikki isän rikkomukset sopimianne sääntöjä vastaan ynnä muut ilkeät temput.
- Säästät tekstiviestit, otat kuvakaappaukset.
- Soita häkeen, jos isä ei palauta lapsia sovitusti.
- Jos isä esim. varastelee lasten vaatteita, sanot, ettet anna lapsia, ennen kuin vaatteet on palautettu. Jatkossa lapset vain isän omilla vaatteilla isälle. (Tämä nyt esimerkkinä jämäkkyydestä, vaikkei juuri tämä olisi teillä ongelma).
-Ulosottomies ei voi hakea lapsia, sellaisia valtuuksia ulosotolla ei ole. Ulosotto koskee omaisuutta, rahaa, tavaraa jne., ei ihmisiä.
-Jos ette pääse muuten kirjalliseen sopimukseen, sitten oikeusteitse asia vireille. Kun sinulla on paljon näyttöä isän kiusanteosta, isällä on vaara menettää huoltajuutensa, ja voit saada yksinhuoltajuuden. Elämäsi ja lasten elämä helpottuu huomattavasti.
-Lastensuojelua en sotkisi asiaan, se voi kääntyä sinua itseäsi vastaan, jos isä on taitavasupliikkinen, ja siten elämäänne tulee isän lisäksi pahimmillaan toinen vainoaja, jolla on vielä enemmän valtaa kuin isällä, ja voit menettää lapset pahimmillaan kokonaan.
Ja millä valtuuksilla ja ennenkaikkea keinoilla päiväkodilla estettäisiin isää hakemasta lasta kun tämä on merkitty hakijaksi ja lapsen huoltaja? Ei päiväkodilla voida väkisin pitää lasta kun hakijaksi ilmoitettu huoltaja ilmestyy tätä hakemaan, oli huoltajien keskinäiset sopimukset sitten mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja kerro, että mies rikkoo sopimusta. Haluaa tietenkin baariin viikonloppuisin...
Meillä ei ole kirjallista, vahvistettua sopimusta noista joka toinen vkonl tapaamisista. Mutta sillä olemme pitkään menneet (oli minun ehdotus) pl. hänen kaikki perumiset yms.
Olen päiväkotiinkin asiasta puhunut, mutta he eivät voi estää isää hakemasta lapsiaan, kun meillä on yhteishuoltajuus. Päiväkodin aikuinenkin on kyllä isälle sanonut, että lasten pitää tietää etukäteen kuka heidät hakee yms. Mutta ei isä välitä.
Itse olen nimenomaan erittäin huolissani siitä, mitä vahinkoa tuo lapsille aiheuttaa kun elämässä ei ole yhtään ennakoitavuutta ja pitkään odotetut kivat jutut jää välistä, kun isi yhtäkkiä hakikin luokseen keskellä viikkoa. Olen joskus pystynyt estämään nuo mielivaltaiset haut niin, että olen pitänyt lap
Et ehkä voi kieltää toista huoltajaa hakemasta lapsia, mutta voit kieltää häntä hakemasta TIETTYINÄ PÄIVINÄ kyllä. Kyllä lasten pitää voida luottaa siihen, että jos äiti on sanonut hakevansa, ei isä voi mielivaltaisesti sinä päivänä heitä hakea ja viedä kotiinsa. Tuohan järkyttää lasten perusturvaa. Varsinkin, kun harrastukset, synttärit, sovitut kaverimenot, sovitut tapahtumat yms. jäävät sitten väliin.
Pistä kuriin se kiusanhenki ukko nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selvä on, että 40 asteen kuumeessa ei tarvitse lapsia antaa heittopussiksi. Otat varmuudeksi valokuvan sairaasta lapsesta ja kuumemittarista, ja mahdollisesti terveysaseman todisteet ja reseptit siltä varalta, jos tätäkin asiaa oikeudessa joskus sitten puidaan. Ja jos ex rikkoo virallista tapaamissopimusta oliko nyt kolme kertaa peräkkäin, niin koko sopimus raukeaa ja sinä saat yksinhuoltajuuden.
Ulosottomiehellä ei ole mitään valtuuksia lapsiin, tuosta sinulla on väärä käsitys.
Vierailija kirjoitti:
Ja millä valtuuksilla ja ennenkaikkea keinoilla päiväkodilla estettäisiin isää hakemasta lasta kun tämä on merkitty hakijaksi ja lapsen huoltaja? Ei päiväkodilla voida väkisin pitää lasta kun hakijaksi ilmoitettu huoltaja ilmestyy tätä hakemaan, oli huoltajien keskinäiset sopimukset sitten mitä tahansa.
Isä voi hakea vain etukäteen sovittuina päivinä. Isällä ei ole mitään oikeuksia hakea lapsia mielivaltaisesti vain niinä päivinä, kuin hän itse haluaa. Tällainen ei voi olla lasten etu. Lasten etu menee isän edun edelle.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja en jaksaisi ravata hänen kanssaan joka vuosi oikeudessa muuttamassa sopimuksia, joten tapaamisten osalta todella toivoisin saavani pysyvän, lasten edun mukaisen sopimuksen, jota molemmat vanhemmat myös noudattaisivat.
Ap
Lapsen huoltajana olet lapsen edunvalvoja. Jos lapsen etu sitä vaatii niin ravaat oikeudessa vaikka joka vuosi. Siitä ei koidu sinulla kustannuksia, lapselle oikeudenkäynti on maksuton. Exäsi pomputtaa sinua koska sallit sen. Kasvata selkäranka, jos et itsesi vuoksi niin lapsesi vuoksi.
-Etäisä
Mies on nyt puhunut soopaa. Ulosottomies ei hae lapsia eikä hänelle muutenkaan kuulu ihmisten huoltajuusasiat millään lailla. Sanoisin nyt tämän selkeästi ja tiukasti ihan ensiksi miehelle. Ilmankos mies tekee ja sanoo mitä lystää jos huomaa, että uskot kaiken mitä hän väittää todeksi.
Kukaan muukaan taho ei hae myöskään kotoa 40 asteen kuumeessa olevaa lasta.
Onko miehen nimi siitä päiväkodin hakijalistasta vaikea poistaa? Esimerkiksi vetoamalla tähän lapsille vahingolliseen toimintaan.
Onko kotivakuutuksessa sellainen kohta, että se korvaa edes osittain lasten yksinhuoltajuuteen liittyvät oikeudenkäynnit? Selvitä kotivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Joko olit lasuun yhteydessä.
Mitä lastensuojelu tässä nyt tekisi?
https://www.ulosottolaitos.fi/tietoa-ulosotosta/ulosoton-tehtavat/lapse…
Ulosottomies noutaa lapsen
Lapsen noudon suorittaa ulosottomies. Silloin, kun tuomioistuin määrää lapsen noudettavaksi, tulee tuomioistuimen hakijan pyynnöstä toimittaa päätös asianomaiselle ulosottomiehelle ja kehottaa tätä huolehtimaan päätöksen täytäntöönpanosta.
Myös silloin, kun ulosottomies päättää huoltoa koskevasta täytäntöönpanosta suoraan hänelle tehdyn hakemuksen perusteella, on hänen noudettava lapsi, jollei päätöstä noudateta vapaaehtoisesti. Jos ulosottomies tällöin kuitenkin katsoo, että täytäntöönpano vaatisi noutamisen sijasta uhkasakon asettamista, hänen on siirrettävä asia käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Samoin hänen on meneteltävä, jos olosuhteet ovat päätöksen antamisen jälkeen muuttuneet ja tällä saattaa olla merkitystä täytäntöönpanoon tai jos siirtämiseen on muu perusteltu syy.
Noutamisessa on oltava läsnä sovittelija tai sosiaalihuollon viranomaisen edustaja. Sovittelijan tai sosiaalihuollon edustajan on pyydettävä paikalle saatavilla oleva lapselle läheinen henkilö sekä tarvittaessa kutsuttava paikalle myös lääkäri tai muu asiantuntija.
Kaikki lapseen kohdistuvat toimenpiteet on suoritettava mahdollisimman hienovaraisesti ja lasta järkyttämättä. Jos lapsi on täyttänyt 12 vuotta, noutoon ei saa ryhtyä vastoin lapsen tahtoa. Noutoon ei saa ryhtyä myöskään vastoin 12 vuotta nuoremman lapsen tahtoa, jos lapsi on niin kehittynyt, että hänen tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota. Lisäksi, jos noutamista ei lapsen sairauden, järkyttyneen mielentilan tai muun syyn takia voida suorittaa, se on siirrettävä myöhempään ajankohtaan.
Miksi samalla ei sovittu tapaamisia?!