Kauanko pitää olla kuolleena, että on ok, että joku tutkija saa kaivella luusi ylös ja laittaa ne vaikka museoon?
Jatkuvasti näkee dokumentteja, jossa pensseleillä sipsutellaan multaa luiden ympäriltä, eli kaivellaan toisten ihmisten hautoja.
Minä haluan olla haudattuna ikuisesti, joten jotenkin pitäisi pystyä kieltämään tuo. En halua olla alasti luurankona jossain vitriinissä, kaikkien katseltavana!
Kommentit (35)
Tarpeeksi kun aikaa kuluu niin jos meistä on kenestäkään täällä keskustelevista vielä edes luita jäljellä niin olemme jollekin tulevaisuuden arkeologille materiaalia jolla tutkia mennyttä.
Kuoltuamme jätämme materiaalisen olemuksemme tänne, riippumatta uskotko kuolemanjälkeiseen elämään. Ainakaan minua ei kiinnosta mitä ruholleni tapahtuu aikanaan koska olen joka tapauksessa jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Olisko faaraoitten aikaiset.
Kyllä niitä nyt tuoreempiakin on kaiveltu.
Onneksi sitä ei itse tule tietämään mitä luille tapahtuu, mutta on se kieltämättä vähän epämiellyttävä ajatus silti. Mutta eiköhän mut polteta tuhkaksi niin kuin nykyään kai useammin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Faaraot ja dinosaurukset on kaikki 2000 vuotta vanhoja. Ne luotiin samalla viikolla, kuin muukin maailma.
Ilman lupaa ei museoon. Luut, kallo yms. kuuluvat maahan. Pitää olla mielellään erikoislupa ja henkilön lupa. Ei ole tarvetta ottaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faaraot ja dinosaurukset on kaikki 2000 vuotta vanhoja. Ne luotiin samalla viikolla, kuin muukin maailma.
Viimeinen faarao/hallitsija oli Kleopatra yli 2000 vuotta sitten, mutta ensimmäiset oli jo 3000 vuotta häntä aiemmin. Dinosaurukset taas kehittyivät yli 200 miljoonaa vuotta sitten ja hävisivät 65 miljoonaa vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kallosi saattaa päätyä ruotsalaisille kallonmittaajille.
Juu. Kallo viedään Ruotsiin noin 200 vuodeksi ja palautetaan lopulta Pälkäneelle, jossa se voidaan haudata pyhään maahan. Tai niin pyhään kuinka pyhää voi maa jossain Pälkäneellä olla.
sinun luista keitetään ihrat irti heti kun kupsahdat ja luistasi tehdään rumpukeppejä
Hah! Suomessa on olevinaan hautarauha, jonka rikkomisesta murhaajakin saa vielä erillisen tuomion. Mutta seurakuntia hautarauhavelvoite ei koske. 25 vuotta ja srk kaivaa luusi ylös ja heittää hautakivesi roskiin, jos ei ole ketään maksamassa hautapaikalle jatkoaikaa. Kenenkään luut ei ole turvassa. Edes polttohautauksessa. Onhan sekin aika rajua touhua että ensin poltetaan ja sitten vielä luut jauhetaan kivimyllyssä ennenkuin moskat kaadetaan uurnaan. Ei siinäkään oikein hautarauhasta voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi kun aikaa kuluu niin jos meistä on kenestäkään täällä keskustelevista vielä edes luita jäljellä niin olemme jollekin tulevaisuuden arkeologille materiaalia jolla tutkia mennyttä.
Kuoltuamme jätämme materiaalisen olemuksemme tänne, riippumatta uskotko kuolemanjälkeiseen elämään. Ainakaan minua ei kiinnosta mitä ruholleni tapahtuu aikanaan koska olen joka tapauksessa jo kuollut.
Ja eihän meillä ole edes valtaa päättää, mitä ruhoillemme tapahtuu kuolemamme jälkeen. Jonkun kuolleen sisäelimet voidaan vaikka parin sukulaisen toimesta myydä jossain mafian mustassa pörssissä. Vainaja ei voi siihen vastalausetta sanoa. En minä ainakaan tunne kärsimystä siitä, mitä ruumiilleni tapahtuu kuolemani jälkeen. Todennäköisesti se työnnetään krematorion uuniin. Ihan sama, kunhan ei tule elävältä poltetuksi. Olisi siinäkin kuolintapa. En usko hetkeäkään, että minua tullaan arkkuhautaamaan, kyllä se tulee tuhkaus olemaan. Ketään kiinnosta ruveta makselemaan mitään hautapaikasta ja hautakivestä. "Tässä makaa köyhä, jolla ei eläessään paljoa mitään ollut. Häneltä puuttui kaikenlainen kunnianhimo, kilpailu henkisyys yms., jotka ovat välttämättömiä elämässä pärjäämisen kannalta. Vuodet vierivät ja hän niiden mukana. Taivaaseen ei pääse ja pirukaan ei huoli."
Vierailija kirjoitti:
Pian koittaa päivä, jona täällä ei ole ketään meistä eikä ketään, jotka meidät muistavat. Tuona päivänä yksikään elossa oleva ei tiedä mitään meidän olemassa olosta, että me olemme täällä eläneet. Ihmiset ovat sekoittuneet avaruuden muukalaisten kanssa ja nykyistä käsitystä oikean ja väärän erosta ei ole olemassa.
Ei taida olla mitään virallista odotusaikaa mutta "hyvän tavan" mukaan ainakin 100 vuotta. Yhdysvalloissa tuo aika on 50 vuotta mutta eipä siellä olekaan mitään oikeasti vanhaa.
Odottakaa nyt 100 vuotta, että läheisenikin on varmasti menneet manan majoille. Sen jälkeen ei pitäisi olla enää ketään niin lähiomaisia mestoilla, että kukaan pahastuisi, vaikka laittaisivat vitriiniin. Ei siis itseni takia, vaan sukulaisten.
Omasta puolestani saisivat vaikka heti tehdä mitä tykkäävät. Tomumaja kun on silloin tarkoituksensa täyttänyt, enkä sillä tee enää enempää kuin vanhalla vuokrakämpällänikään, vaan aikanaan tulen saamaan uuden ns. ylösnousemusruumiin. Niin, ylösnousemuksessa saadaan tosiaan uusi fyysinen ruumis.
Miksi köyhät haluaa usein polttohautauksen? Itse ainakin aion vielä kuolemankin jälkeen miehittää paria neliömetriä Suomen kamaraa ihan vain kiusallani hähähähää
Miten vähäiset tiedot sinulla oikein on maailmasta, jos et tiedä, että aika monessa paikassa pitkin maailmaa on ihmisruumiita esillä (esim juuri hallitsijoita, paaveja tai vastaavia)? Etkö ole koskaan käynyt edes museoissa?