Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit lääkäri

Vierailija
23.01.2026 |

minkä alan lääkäri olisit? Perustele myös valintasi

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiologian, ei tarvitsisi ihmisiä nähdä, katsella vain muiden ottamia röntgenkuvia

Vierailija
2/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiologi. Kattelisin vaan kuvista,on murtuma, ei ole murtuma. Pieni murtuma. Leikattava murtuma. Paha murtuma. Siinäpä se eikä muuta. Kieltäystyisin muista tehtävistä,esim ultrakuvien tulkinnoista. Ehkä mut silti joku epätoivoinen Sote palkkais.

Vierailija
4/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologi, potilaat eivät valita.

Vierailija
5/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kela lääkäri niin voisin hylätä eläkehakemuksia ihan kiusallani ja kukaan ei puuttuisi siihen.

Vierailija
6/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiologian, ei tarvitsisi ihmisiä nähdä, katsella vain muiden ottamia röntgenkuvia

Pitää nähdä ihmisiä. Ja jopa koskettaa. Ultra-tutkimukset sun muut kuuluu radiologille.

Vierailija
7/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuslääkäri. Ei tarvitse koskaan nähdä yhtäkään potilasta - voi vaan lätkiä "ei korvata" leimoja päivät pitkät.

Vierailija
8/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuslääkäri voisi olla minulle paras valinta. "Potilaat" olisivat jo kuolleita, joten en voisi niitä tappaa, mutta toisaalta ei tarvitsisi tehdä oikeaa potilastyötä ja tavata joka hetki uusia ihmisiä ja olla jotenkin sosiaalinen. Kaikista eniten kuitenkin tieteenä minua varmaan kiinnostaisi ihotautilääketiede. Lisäksi oireet olisivat helposti tunnistettavissa iholta. Kaikista eniten kuitenkin arvostan yleislääketieteen lääkäreitä terveyskeskuksissa. Heillä tulee olla laaja osaaminen ja varmaan potilaatkin niistä kaikista vaikeimpia. 

Vierailija
9/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Mulla oli kivessyöpäepäily, oli radiologi (Tk), joka ultrasi mun kassit. Luin sen lausunnon omakannasta.

(ei ollut syöpäkasvain eikä sen aihe vaan kiveskohju .... ihan tarpeeksi kipuja sekin välillä aiheuttaa ....).

Vierailija
10/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkäri, koska rakastan eläimiä. Tai sitten lastenlääkäri.

Vierailija
11/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endokrinologi. Olisi mielenkiintoisia arvoituksia ratkaistavaksi - niiden tavallisten diabeteksen ja kilppariongelmien lisäksi

Vierailija
12/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaissairauksiin erikoistunut. Aina tulisi jotain uutta ja mielenkiintoista. Olen utelias luonne, joka kyllästyy turhan helposti. Toki yleislääkärikin olisi, mutta heitä rajoitetaan liikaa ylemmiltä tahoilta, ei saa laittaa jatkotutkimuksiin vaikka tarvetta selvästi olisi, buranaa tai masennuslääkettä vaan reseptille.

Vierailija
13/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika suppeita mielikuvia ihmisillä on eri lääkäreiden työnkuvasta. Veikkaan että oikeuslääkäri kohtaa hyvinkin paljon ihmisiä päivän aikana. Myös käsittääkseni kaikki r a i s k a u s tapausten tutkimukset kuuluvat hänen työnkuvaansa, samoin esim p a k o l a i s asiat ja iänmääritys (oikeushammaslääkärin ohella). 

Radiologi tosiaan tekee muutakin kuin katsoo kuvia, samoin patologilla on iso vastuu jos esim epäillään syöpää, on patologin tehtävä määrittää kudosnäytteestä onko kyseessä syöpä eli pahimmillaan virheellinen vastaus voi johtaa syöpähoitojen aloittamattomuuteen tai toisaalta on käynyt niinkin että ne aloitetaan turhaan. 

Itse olen hammaslääkäri, mutta jos pitäisi yleislääketieteen puolelta valita joku niin ehkäpä lastenlääkäri tai knk-lääkäri. 

Vierailija
14/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on olemassa ihan testi: 

https://www.erikoisalani.fi/valintakone 

Vierailija
15/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tähän kuningatar Beyoncen sanoin: If I were a Boy

Vierailija
16/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patologi, potilaat eivät valita.

patologin asiakkaat ovat eläviä ja valittavat kyllä tosin ei suoraan patologille, koska patologin tehtävä on tutkia näytteitä.

oikeus lääkäri tekee ruumiinavauksia ei patologit . se on yleinen väärinymmärrys. 

Vierailija
17/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläinlääkäri. Tein valinnan koska lääketiede on minusta kiinnostavaa ja pidän eläimistä.

Vierailija
18/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hematologi. Verisairaudet kiinnostaa.

Vierailija
19/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endokrinologi. Olisi mielenkiintoisia arvoituksia ratkaistavaksi - niiden tavallisten diabeteksen ja kilppariongelmien lisäksi

ei lääketieteessä ole arvoituksia, niin kuin sarjoissa. lääkärit ei oikeassa elämässä ratkaise mysteereitä tai etsi kuumeisesti oikeaa diagnoosia, vaan hoitavat oireita. 

joskus päästään diagnoosiin joka johtaa oikeaan hoitoon ja joskus taas ei. 

suomessa varsinkin lääkärit toteaa potilaan mielummin mielisairaaksi, kun tutkii onko potilaalla joku harvinainen sairaus.

joillakin saattaa olla yli sata oire diagnoosia eikä kukaan edes viitsi miettiä mitä jos ne ovatkin yhden ja saman sairauden oireita.

lisäksi tv sarjoissa on se virhe, että he juuri ajattelevat, että kaikki oireet ovat samasta sairaudesta johtuvaa vaikka tosiasiassa ei ole. 

Vierailija
20/24 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin joku byrokraatti jossain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme