Paljonko täysi-ikäinen lapsesi maksaa asumiskuluja?
Kommentit (25)
Molemmat opiskelevat ja toki maksan heidän kaikki välttämättömät kulunsa mutta kyllä olen tiukoilla. Lasten isä ei osallistu millään tavalla.
Ei mitään. Sai laittaa kaikki tienestit säästöön ja onnistui säästämään ihan kivan summan ennen kuin muutti omilleen
Vierailija kirjoitti:
Molemmat opiskelevat ja toki maksan heidän kaikki välttämättömät kulunsa mutta kyllä olen tiukoilla. Lasten isä ei osallistu millään tavalla.
Jatkan sen verran että minun onnekseni toisen asteen koulutus on maksuton. Kyllä olisin ollut lirissä jos ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs "isä" se sellainen on? Hävekköön...T: Turun paappa
Ei tietenkään mitään. Saa asua niin pitkään kotona kuin haluaa ja voin osallistua asunnon hankintaan kun haluaa ostaa oman.
Opiskelee eikä tarvitse maksaa yhtään mitään.
Asuu äitinsä luona ja osallistuu 200 kuluihin kuukaudessa.
Ei mitään. Pitää välivuotta lukiosta ja käy keikkatöissä. Säästää joka kuukausi lähes koko palkan tulevia opintoja varten. Ei ole sitten ehkä niin tiukkaa taloudellisesti, jos joutuu muuttamaan omilleen opintojen alkaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat täysi-ikäisiä, vanhemmalla ei ole elatusvelvoitetta. Äidin ei olisi pakko maksaa, kyse on omasta valinnasta.
En minä ainakaan 18 täytettyäni maksanut vanhemmilleni mitään. Vanhemmatkin halusivat, että otan lukion tosissani, enkä käy sen ohessa töissä.
En mitään, saan asua ilmaitteeksi, ruuat ja kaikki.
M19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat täysi-ikäisiä, vanhemmalla ei ole elatusvelvoitetta. Äidin ei olisi pakko maksaa, kyse on omasta valinnasta.
Jos nyt tarkkoja ollaan niin opiskelevilla nuorilla on oikeus saada MOLEMMILTA vanhemmiltaan koulutusavustusta toisen asteen koulutuksen ajaksi. Tässä tapauksessa äiti kuittaa oman osuutensa maksamalla lasten elämisen, kun taas isä luistelee tehokkaasti omastaan.
Lapset voisivat vaatia isältään koulutusavustusta oikeusteitse jos muu ei auta. Siitä vinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyrpiä vanhempia sellaset jotka ei omia lapsiaan elätä vaan koska "ei ole pakko"
Mun poika on 3. vuotta yliopistossa ja ei maksa mitään. Opiskelukaverit ovat joutuneet ottaa lainaa ja poika sen sijaan säästää rahaa. Lauantaisin on lähikaupassa töissä ja tällä elää.
Ekana vuotena oli palkattomassa työharjoittelusta. Lopuksi sai jonkun stipendin. Tokana, eli viime kesänä, sai 50% palkkaa ja kuulemma ensi kesänä saa 80%. Gradusta jotain.
Illat on yliopistolla, heillä on jotain hengailupaikkoja siellä ja opiskelee.
On luult ainoa, joka asuu kotona.
Jos valmistuu aikataulussa, saa työpaikan, ostaa asunnon ja muuttaa suoraan omaan kotiin.
Ihan hyvä alku työuralle
En vaatinut mitään. Eikä aikoinaan minultakaan vaadittu. Vanhempani ovat joskus 60-luvun alussa joutuneet kotona asumisestaan maksamaan, eivät halunneet moista tehdä omille lapsilleen.
Ostaa omaan autoonsa bensat ja hoitaa siihen liittyvät kulut. Välillä ostaa ruokaa ja kokkailee koko perheelle. Tämä omasta halusta, ei olla pyydetty osallistumaan ruokakuluihin.
Suurin osa varmaan sanoo että ei pidä maksaa mitään, mutta toisaalta tiedän tapauksen jossa kotona asuva lapsi on kohta viisikymppinen. Niin että mikä on se ikäraja jossa ilmainen vaihtuu x euroksi. Vai onko ikuisesti oikeus asua ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Sai laittaa kaikki tienestit säästöön ja onnistui säästämään ihan kivan summan ennen kuin muutti omilleen
Työkaverini (miespuolinen) teki juuri näin. Näytti tiliotteensa ja tarjosi kakku kahvit. Oli silloin miljoona markkaa saanut säästettyä kun asui isänsä ja äitinsä kanssa. Nykyisin asuu omillaan kun vanhempansa kuoli.
Hän tekee 20 h työviikkoa opintojen ohella. Asumisesta ja ruoastaei tarvitse maksaa, mutta kaikki muu pitää itse hommata, ja säästää jatko-opintoihin.