Mistä lähtien 95 cm vyötärönympärys naisella on ollut "oikein hyvä"??
Onkohan tossa joku kirjoitusvirhe? Itselläni on n. 70 cm enkä mäkään ole kovin laiha.
Kommentit (78)
Varmasti virhe, ei myöskään näytä niin lihavalta.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo vanhoja elokuvia sitä huomaa Miten hoikkia naiset oli ennen..
Silmä ilmeisesti tottuu siihen ettei hoikkia ihmisiä paljon katukuvassa näy😳 Surullista
Siinä, ettemme ole enää aliravittuja, ei ole mitään surullista. Nuo entisaikojen naiset eivät myöskään treenanneet lihaskuntoa. Tietysti nykypäivänä ylipaino on iso ongelma, mutta ei sinun silmäsi miellyttäminen kuitenkaan ole syy riskeerata omaa terveyttään liian vähäisellä ja huonolaatuisella syömiselläkään. Normaalius on ihmiselle se terveellisin olotila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä ollut kapea vyötärö vaikken ole vatsakas. Kun painoin 52kg vy oli 71cm, kolmen lapsen jälkeen 58kg ja 80cm ja nyt normaalipainon ylärajalla 4 lapsen jälkeen 88cm.
Toki noi raskaudetkin vaikuttaa mutta vartalonmalli on suora.
Mä olen myös tasapaksu, tai oikeastaan sellainen y-kroppainen, ja kaikki ylimääräinen rasva asettuu vyötärölle. Painan 64kg , pituus167cm pitkä ja vyötärö on noin 80cm. Mistään vyötärön- tai lantionkaaresta ei tietoakaan vaan tisseistä alaspäin olen yhtä pötköä.
Olen nyt turvonnut pahasti, mutta tuon painoisena oli itselläni juuri sama vy ja olen yhtä pitkäkin kuin sinä. Lienee tarpeetonta edes mainita, että se kaikki ylimääräinen on nyt vyötäröllä. Taitaa olla nyt oma vy sen 95 cm ja kyllä tuo Julianna näyttää ihan eri naiselta kuin minä pönäkän vyötärön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Juliannahan on hoikka, joten kirjoitusvirhe. Ei voi olla 95 cm. Ps: itselläni oli vyötärönympärys 110 cm, kun odotin kaksosia :D, ihan vaan asiasta kukkaruukkuun.
Ei ole hoikka. Sellainen, jota nykyään ajatellaan normaalipainoisena, mutta on kuitenkin oikeasti ylimääräistä, kun ihmisten silmät ovat tottuneet sellaiseen. Ihan hyvin voi olla 95.
Vierailija kirjoitti:
Silmä ilmeisesti tottuu siihen ettei hoikkia ihmisiä paljon katukuvassa näy😳 Surullista
Elokuvissa ei ole nykyäänkään tavallisia ihmisiä. Ennen vanhaan korsetit ja kureliivit muokkasivat vahvasti vyötäröitä.
Hoidan työkseni vanhuksia, todella hoikalla rouvalla vyötärön ympätys oli 85 cm. Jä hänellä siis tarkkailtiin ravitsemusta, että syökö riittävästi. Vyötärön ympärys voi olla hoikallakin yllättävän suuri.
"Naisille terveellinen vyötärönympärys on alle 80 cm, mutta terveysriskit kasvavat yli 88 cm:stä, vaikka suomalaisnaisten keskiarvo onkin hieman yli (n. 88,2 cm)." Näin sanoo AI.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Vyötäröt tosi kapeita. Nyt naiset on aika tasapaksuja tai -tasahoikkia. Myös ennen naisellinen pukeutuminen korosti vyötäröä. Mutta muoti muuttuu ja jokainen on sellainen kun on ja pulinat pois.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt ymmärtää, että vyötärön ympäryskin on suhteellista. Tietenkin vyötärönympärys 95 cm on ihan eri asia jos nainen on vaikka 155 cm ja joku toinen nainen vaikka 185 cm pitkä. Rakenne vaikuttaa myös tosi paljon. Olennaista ei ole tuo mitta vaan rasvan määrä.
"Vyötärön ympärykseen henkilön pituus vaikuttaa niin vähän, että sitä ei tarvitse ottaa huomioon."
https://www.kaypahoito.fi/nix00163
Kun on tarpeeksi pitkä muna, tyydyttää tukevammankin naisen ja se tuntuu paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin väittää? Pitää olla alle 85 cm.
Pippa Laukka.
"Laukka toteaa Jokelan 95 sentin vyötärönympärysmitan "oikein hyväksi"."
Ap
Riippuu kokonaan siitä, kenen vyötäröä mitataan. Tänä kehopositiivisuuden aikana metri ja ylikin on hyvä, riippuen henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Haukkukaa nyt taas pyhimykset toisten vartaloita. T . 95 cm
Ruho ei vartalo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, elokuvan henkilöt ovat näyttelijöitä ja roolimalleja, eikä kerro oikeasta elämästä mitään, eikä se kerro mitään naisista. Jossakin elokuvan roolissa voi olla ylipainoisia, lyhyitä ja pitkiä, tuimia ja hymyileviä jne.
Dokumenttejä 40- ja 50 - luvulta on paljon olemassa.
Katukuvassa nuoret ja keski-ikäiset naiset ovat järjestään hyvin hoikkia. Miehet salskeita ja raamikkaita ilman kaljamahoja. Jokunen pullea on vanhemmissa. Heissäkin vähemmistössä.
Eli ei nyt näyttelijöiden "vika" tämä ole. Ja onhan tilastoja kerätty yli vuosisata. Se, että keskipituus on myös noussut, ei selitä hillitöntä painonnousua.
Suomalaiset ovat Muumien mallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä ollut kapea vyötärö vaikken ole vatsakas. Kun painoin 52kg vy oli 71cm, kolmen lapsen jälkeen 58kg ja 80cm ja nyt normaalipainon ylärajalla 4 lapsen jälkeen 88cm.
Toki noi raskaudetkin vaikuttaa mutta vartalonmalli on suora.
Sama täällä. En ole mikään tiimalasi, vaan suora pötkö. Nykyään vatsalla makkaraa, mutta aiemmin näkyi ihan vatsalihaksetkin, niin silti vy oli n. 80 cm.
Mutta faktahan on kuitenkin se, että ihmiset ovat nykyisin pidempiä ja vyötärö leveämpi kuin vaikka 50-luvulla. Tähän vaikuttaa ravitsemus, fyysisen työn vähentyminen jne. Eron näkee elokuvista, valokuvista, tilastoista ja vaikka juttelemalla vanhempien sukulaisten kanssa.
Tuo ei mitenkään tarkoita, että 50-luvun ihmisillä olisi ollut parempi ruokavalio. Osa näki nälkää, ja joutui silti tekemään ruumiillisesti raskasta työtä, jonka myötä oli raihnainen jo 5-kymppisenä.
Lyön vetoa, ettet itse haluaisi palata 50-luvulle. Jankutat vaan ihmisten painosta ottamatta mitään muuta seikkaa huomioon.
Missit oli ennen 90-60-90 mitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt ymmärtää, että vyötärön ympäryskin on suhteellista. Tietenkin vyötärönympärys 95 cm on ihan eri asia jos nainen on vaikka 155 cm ja joku toinenå0 nainen vaikka 185 cm pitkä. Rakenne vaikuttaa myös tosi paljon. Olennaista ei ole tuo mitta vaan rasvan määrä.
Ihan keskimittaiselta näyttää tuo nainen.
Ap
Taitaa olla erittäin lihaksikas nainen eikä hänellä varmaan ole vyötäröllä viskeraalirasvaa 95 cm ympärysmitasta huolimatta.
Vyötärönympärys saisi olla enintään puolet pituudesta oli sitten kyse miehestä tai naisesta.