Verenpainelääkitys-kokemuksia?
Löytyykö täältä verenpainelääkityksellä olevia?
Mikä/mitkä on verenpainelääkkeesi ja onko tehonnut?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, koska tuli shokki lääkärissä, kun mittari näytti 190/120 ja kuitenkin popsin Orloc 5mg ja Candesartan 8mg päivässä. Ja kotona viimesyksyn mittaan aika ajoin mittaamani lukemat olleet aivan toisenlaisia. Pelottaa ja ahdistaa.
Ap
Onko kotimittarisi esim. Omronin olkavarsimittari?
Ramipril 2,5 mg. Ollut muutaman vuoden käytössä. Verenpaineen kanssa ei ole ollut yhtään enempää ongelmia kuin aiemminkaan, vaan on aamuisin ihanne-normaali ja päivällä normaali.
Syön ennaltaehkäisevästi diabeteksen komplikaatioiden varalta. Usein annostusta nostetaan pikku hiljaa, mutta mulla ei ole, kun ei verenpaineessa ole mitään hälyyttävää. En ole huomannut sivuoireita, jotka yhdistäisin tähän lääkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bisoprolol 5mg. Mulla verenpaineet oli lukemissa 130/105 kun aloitettiin lääkitys. Mulla leposyke on tosi korkea niin sen takia lähdettiin bisoprololilla laskemaan sykettä ja sitä kautta vaikutti paineisiinkin. Jotka nyt pysyy tasolla 110/75. Syke on tippunut sieltä 120 leposykkeestä 55-60 tasolle.
Millähän perusteella ne tuon lääkkeen määrää, vaihtoehtoja niin paljon.
Itselläni ollut tuo Orloc iänkaiken ja tuo toinen n.1v ajan.
Ap
Kannattaisko kysyä siltä lääkäriltä? Yksilöllinen juttu. Mulla on yksi lääke Losartan (korkea alapaine) ja puolisolla kolme, sillä myös korkea yläpaine ja heittelevä syke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Losartan ja Amlodipin, mutta parhaiten tehoaa kun muuttaa ruokavaliota, vähentää juomista ja nukkuu kunnolla. Mutta kyllä se lääkkeilläkin kurissa pysyy. Elintavoilla voisi luopua lääkkeistä, ainakin toisesta. Mutta olen heikko luonne.
Minä en juo enkä polta ja nukun 7-8h/yö ja vkonloppuisin enemmän. Liikkumiseen pitäisi varmasti kiinnittää huomiota ja syödä enemmän hevi-osastoa, mutta työssäni olen liikkeellä ja ulkoilen.
Ap
Sivusta vaan ihmetelen että mikä merkitys alkoholilla tai tupakalla olisi verenpaineeseen, sen sijaan suolan käytön vähentäminen laskee oikeasti, vähäsuolaiseen tottuu melko nopeasti ja sen jälkeen helppo siirtyä kolesterolia alentavaan.
Millaisia kåytännön tekoja suolan käytön vähentäminen edellyttää? Muuta kuin sen ettei lisää ruokaansa suolaa? Sekin tuntuu todella radikaalilta teolta, koska useimmat ruoat "vaativat" hieman suolaa maun vuoksi. Ihan jo pelkkä perunamuusi maistuu kamalalle, jos siinä ei ole lainkaan suolaa. Tai voita. Jompaakumpaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kåytännön tekoja suolan käytön vähentäminen edellyttää? Muuta kuin sen ettei lisää ruokaansa suolaa? Sekin tuntuu todella radikaalilta teolta, koska useimmat ruoat "vaativat" hieman suolaa maun vuoksi. Ihan jo pelkkä perunamuusi maistuu kamalalle, jos siinä ei ole lainkaan suolaa. Tai voita. Jompaakumpaa.
Ap
Turha noista on perustaa. Suomen ohjeet on juurikin sellaisia, että oikea ravinto sairastuttaa.
Losartan. Hyvin toimii, ei ongelmia.
Candesartan ja Enalapril. Kyllähän nuo jotenkuten tehoaa. Liikunta ja painonpudotus tehoaa paljon paremmin. Kannattaa lopettaa olemasta läski tai laiha läski jos on taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Auttaa moneen muuhunkin asiaan. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Losartan ja Amlodipin, mutta parhaiten tehoaa kun muuttaa ruokavaliota, vähentää juomista ja nukkuu kunnolla. Mutta kyllä se lääkkeilläkin kurissa pysyy. Elintavoilla voisi luopua lääkkeistä, ainakin toisesta. Mutta olen heikko luonne.
Minä en juo enkä polta ja nukun 7-8h/yö ja vkonloppuisin enemmän. Liikkumiseen pitäisi varmasti kiinnittää huomiota ja syödä enemmän hevi-osastoa, mutta työssäni olen liikkeellä ja ulkoilen.
Ap
Sivusta vaan ihmetelen että mikä merkitys alkoholilla tai tupakalla olisi verenpaineeseen, sen sijaan suolan käytön vähentäminen laskee oikeasti, vähäsuolaiseen tottuu melko nopeasti ja sen jälkeen helppo siirtyä kolesterolia alentavaan.
Alko ja rööki pahentaa kohonneen verenpaineen aiheuttamaa verisuonten seinämien kovettumista. Kaikki nuo yksinäänkin tekevät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niillä on se vaikutus että kumpikin noista nostaa verenpainetta ensinnäkin lyhytaikaisesti hyvinkin paljon ja sen lisäksi voi tulla pitkäaikaisvaikutuksia mistä et sitten pääsekään enää eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sivusta ihmettelen miksi pitäisi käyttää alkoholia tai tupakkaa. Molemmat on useilla eri tavoilla terveydelle ja taloudelle haitallisia sekä täysin tarpeettomia.
Bisoprolol ja Orloc ovat samaa kamaa, toistensa rinnakkaisvalmisteita. Minulle on määrätty Bisoprololia, mutta apteekissa aina kysyvät, että vaihdetaanko Orlociin, joka on halvempi. Ihan vaan sivuhuomautuksena.
Sitä en kyllä tiennyt, että kyseinen lääke aiheuttaa raajojen palelemista tai urheilusuorituksen heikkenemistä. Mulla on siis jatkuvasti sormet/varpaat aivan jäässä ja salilla/lenkillä käydessä olen todellakin ihmetellyt mikä siinä on kun ei vaan jaksa samalla tavalla kuin ennen. Olen pistänyt esivaihdevuosien piikkiin enkä tuon lääkkeen.
Mulla tuo lääke on määrätty migreenin estoon, mutta verenpainekin on aina ollut vähän siellä normaalin ylärajoilla, joten hyvä puoli on ollut se, että verenpaine on nykyään normaali.
16 mg Candesartan. Nykyisin kun harrastan seksiä jonkun miehen kanssa ja saan liikuteltua itseäni oikeassa asennossa niin että saan kunnolla painetta g-pistealueelle niin kolmannen orgasmin hetkellä lähtee taju. Ei se minua varsinaisesti haittaa mutta kaikki miehet ei oikein osaa tätä käsitellä ja siinä mielessä tavallaan noloa. Usein pyörtymisen jälkeen herätessä tulee myös oksennus ja eihän se kovin seksikästä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä ennemmin tekisin ruokani itse "normaalisuolaisena" ja jättäisin muut suolan lähteet pois (leipä, leikkeleet, juustot, sipsit, einekset...)
Mulla oli vyötäröllä se laite ja käsivarressa mittaushomma. Tietysti suihkussa ei tullut käytyä vuorokauteen. Se sitten mittaili verenpainetta tietyin väliajoin.