Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpainelääkitys-kokemuksia?

Vierailija
22.01.2026 |

Löytyykö täältä verenpainelääkityksellä olevia?

Mikä/mitkä on verenpainelääkkeesi ja onko tehonnut?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Candesartan actavis ja hyvin on tehonnut. Ei ollut hirveästi koholla ennen lääkitystäkään, mutta tämä pitää lukemat keskiarvoltaan 117/78 

Vierailija
2/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Losartan ja Amlodipin, mutta parhaiten tehoaa kun muuttaa ruokavaliota, vähentää juomista ja nukkuu kunnolla. Mutta kyllä se lääkkeilläkin kurissa pysyy. Elintavoilla voisi luopua lääkkeistä, ainakin toisesta. Mutta olen heikko luonne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Candesartan 8mg, 150/110 -> 115/70. Saunassa en voi käydä kuin varovasti alalauteella.

Vierailija
4/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehonnut. Verenpaineeni oli jotain 240/150. Ekasta lääkkeestä kieli paisui, mutta toisesta ei ole ollut mitään ongelmia. 

Vierailija
5/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn, koska tuli shokki lääkärissä, kun mittari näytti 190/120 ja kuitenkin popsin Orloc 5mg ja Candesartan 8mg päivässä. Ja kotona viimesyksyn mittaan aika ajoin mittaamani lukemat olleet aivan toisenlaisia. Pelottaa ja ahdistaa.

Ap

Vierailija
6/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli elintavat kunnossa, paineet silti koholla. On saatu lääkkeillä (amlodipin ja valsartan) hyvin hallintaan.

Aluksi kokeiltiin lääkettä jossa oli nuo kaksi ja niiden lisäksi hydroklooritiatsidi, joka aiheutti mulle voimakasta auringolle herkistymistä. Valitin lääkärille joka kommentoi että älä ota aurinkoa. No en ottanutkaan mutta jouduin työskentelemään ulkona. Vasta kun melkein suutuin, suostui muuttamaan lääkitystä.

Alussa kokeiltiin myös jotain salpaajaa joka sai sykkeet niin alas etten jaksanut enää yhtään mitään.

Vierailija
7/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Candexetil 8mg.

Mietin pitäiskö ruveta ottamaan tuota Orlogia tuo 2kpl/pvässä joka paketin tarrassa minulle laitettukin, siis 1-2kål/pvässä.

Lääkäri ei vielä ottanut muuta kantaa kuin, että tämän influenssani ja ab-kuurini jälk tehtävä tietty aika kotimittauksia ja siitä sitten eteenpäin, jos tarve.

Ap

Vierailija
8/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Candesartan 8mg, 150/110 -> 115/70. Saunassa en voi käydä kuin varovasti alalauteella.

Mikset?  eihän tuo ole alhainen ollenkaan.

Vierailija
9/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli elintavat kunnossa, paineet silti koholla. On saatu lääkkeillä (amlodipin ja valsartan) hyvin hallintaan.

Aluksi kokeiltiin lääkettä jossa oli nuo kaksi ja niiden lisäksi hydroklooritiatsidi, joka aiheutti mulle voimakasta auringolle herkistymistä. Valitin lääkärille joka kommentoi että älä ota aurinkoa. No en ottanutkaan mutta jouduin työskentelemään ulkona. Vasta kun melkein suutuin, suostui muuttamaan lääkitystä.

Alussa kokeiltiin myös jotain salpaajaa joka sai sykkeet niin alas etten jaksanut enää yhtään mitään.

Minulla syke 50-60 ymmärtääkseni verenpainelääkkeeni laskee sitä. Tosin nyt sekin "koholla" eli 65.

Ap

Vierailija
10/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Candexetil 8mg.

Mietin pitäiskö ruveta ottamaan tuota Orlogia tuo 2kpl/pvässä joka paketin tarrassa minulle laitettukin, siis 1-2kål/pvässä.

Lääkäri ei vielä ottanut muuta kantaa kuin, että tämän influenssani ja ab-kuurini jälk tehtävä tietty aika kotimittauksia ja siitä sitten eteenpäin, jos tarve.

Ap

Orloc hidastaa sykettä ja aiheuttaa raajojen palelua. Lisäksi jos harrastat liikuntaa, esimerkiksi juoksua, et pysty enää samoihin suorituksiin kuin ennen, et vain jaksa. Toisaalta jos sinulla on valmiiksi matala syke, se voi hidastua jopa liikaa.

Vierailija
11/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Losartan ja Amlodipin, mutta parhaiten tehoaa kun muuttaa ruokavaliota, vähentää juomista ja nukkuu kunnolla. Mutta kyllä se lääkkeilläkin kurissa pysyy. Elintavoilla voisi luopua lääkkeistä, ainakin toisesta. Mutta olen heikko luonne.

Minä en juo enkä polta ja nukun 7-8h/yö ja vkonloppuisin enemmän. Liikkumiseen pitäisi varmasti kiinnittää huomiota ja syödä enemmän hevi-osastoa, mutta työssäni olen liikkeellä ja ulkoilen.

Ap

Vierailija
12/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisoprolol 5mg. Mulla verenpaineet oli lukemissa 130/105 kun aloitettiin lääkitys. Mulla leposyke on tosi korkea niin sen takia lähdettiin bisoprololilla laskemaan sykettä ja sitä kautta vaikutti paineisiinkin. Jotka nyt pysyy tasolla 110/75. Syke on tippunut sieltä 120 leposykkeestä 55-60 tasolle.

Vierailija
13/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis Candexetil 8mg.

Ap

Orloc hidastaa sykettä ja aiheuttaa raajojen palelua. Lisäksi jos harrastat liikuntaa, esimerkiksi juoksua, et pysty enää samoihin suorituksiin kuin ennen, et vain jaksa. Toisaalta jos sinulla on valmiiksi matala syke, se voi hidastua jopa liikaa.

Jessus😩

Eipä kai tässä sitten muuta voi kuin odotella vähintåänn2-3vkoa ennenkuin voin ottaa yhteyttä taas työterveyteen, jos siltä vaikuttaa ja sitten odotella, että saan lääkäriajan jotta lääkityksestäni voisi puhua/vaihtaa.

Pelottaa, että katkeaa päästä verisuoni ennen sitä tms.

Ap

Vierailija
14/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska tuli shokki lääkärissä, kun mittari näytti 190/120 ja kuitenkin popsin Orloc 5mg ja Candesartan 8mg päivässä. Ja kotona viimesyksyn mittaan aika ajoin mittaamani lukemat olleet aivan toisenlaisia. Pelottaa ja ahdistaa.

Ap

Jos sulla olisi tuollaiset lukemat niin olisit päivystyksessä ja niitä paineita tiputeltais ivnä. 

Vierailija
15/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bisoprolol 5mg. Mulla verenpaineet oli lukemissa 130/105 kun aloitettiin lääkitys. Mulla leposyke on tosi korkea niin sen takia lähdettiin bisoprololilla laskemaan sykettä ja sitä kautta vaikutti paineisiinkin. Jotka nyt pysyy tasolla 110/75. Syke on tippunut sieltä 120 leposykkeestä 55-60 tasolle.

Millähän perusteella ne tuon lääkkeen määrää, vaihtoehtoja niin paljon.

Itselläni ollut tuo Orloc iänkaiken ja tuo toinen n.1v ajan. 

Ap

Vierailija
16/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sulla olisi tuollaiset lukemat niin olisit päivystyksessä ja niitä paineita tiputeltais ivnä. 

Aha. Kyllä minut ihan kotiin lähetettiin ab-kuuri kourassa.

Ap

Vierailija
17/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo varmaan auttoi alkuperäistä pelkonsa kanssa. 

Vierailija
18/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen eri, mutta mulla oli lukemat 240/150 enkä missään päivystyksessä ollut. Mulle tehtiin 24-tunnin verenpainemittaus ja arvot koko ajan tuota luokkaa. 

Vierailija
19/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksittäinen lukema ei vielä kerro mitään. Jokaisella ihmisellä on joskus korkea verenpaine, esimerkiksi urheilusuorituksen tai tunnekuohun yhteydessä. Verenpaine on vaarallista silloin kun se on jatkuvasti koholla.

Itselläni muuten oli 220/160 eikä mitään "iv:tä" annettu.

Vierailija
20/36 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen eri, mutta mulla oli lukemat 240/150 enkä missään päivystyksessä ollut. Mulle tehtiin 24-tunnin verenpainemittaus ja arvot koko ajan tuota luokkaa. 

Miten tuo 24-tunnin mittaus käytännössä tehdään/onnistuu? Onko se sellainen tutkimus mikä tehdään ns aina, minulle lääkäri puhui vain kotimittauksista 1-2vkon ajan aamuisin (en muista oliko myös iltaisin) ja niiden ylös laittamisesta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi