Työtön ja auton omistaminen
Asun 4km päässä lähimmästä bussipysäkistä ja lähimpään kaupunkiin tulisi varmasti 2h yhteen suuntaan jos sinne töihin matkaisin. Voiko työkkäri velvoittaa muta hankkimaan auton? Olen tehnyt vime vuodet etätöitä mutta työt loppuivat.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut siis todella korvessa jos noin pitkä matka lähimpään kaupunkiin. Miten olet selvinnyt nyt ilman autoa?
Lähin kaupunki on 40km päässä. Lähin kauppa 3km. Mutta pysäkki, josta tuonne kaupunkiin menee harvemmin kuin tunnissa bussi sijaitsee kauempana. Kyseessä pikavuorot. ap
Lähimpään kaupunkiin se bussi ei aja todellakaan sitä kahta tuntia, jos matkaa 40km. Ja jos jaksat kävellä kauppaan 3km, menee se sinne bussipysäkille myös helposti, jos se 4km. Olisit etätöitä tehdessä säästänyt siihen autoon rahaa. Olet varmaan ainut ilman autoa, se bussi ajaa tuon 40km max 40min.
Kävely pysäkille vie noin 30-40 minuuttia. Bussi ajaa kaupungin keskustaan 45 minuuttia. Työpaikka ei välttämättä sijaitse aivan pysäkin v
Polkupyörällä pysäkille menee nopeammin.
Sellasta se elämä on kun asuu siellä autottomana. Miksei säästänyt rahaa autoon töissä ollessaan? Varsinkaan kun etätöissä ei menny matkakulujakaan. Perähikiällä sitä rahaa nyt ei menekkään kun vuokraan ja ruokaan,kun siellä ei muuta tekemistä ole. Vai minne se palkka on tuhlattu? Varmasti noin korvessa on muitakin asiointi ongelmia, jos pitää jotain muuta palvelua saada eikä autoa.
Vierailija kirjoitti:
(hiton lainaus)
Joo, ei ehkä bussilla mene kahta tuntia mutta huomattavasti kauemmin kuin henkilöautolla kun se kiertää kaikki tontunperseen kylän pysäkit, eikä suorinta reittiä.
Jep, itse asun ihan kaupungissa ja tunnistan ongelman. Raisio ja Turku ovat käytännössä vierekkäin, ja välimatka on hyvin lyhyt ja Turkuun pääsee autolla vartissa mutta, bussilla menee noin 45min.
TT voi edellyttää auton hankkimista. Kenellekkän auton hankkiminen ei voi olla ylivoimaista.
Nettiautossa on tälläkin hetkellä 301 tieliikennekelpoista alle 1000 euroa autoa.
Olen tingannut ja ostanut niitä noin 500-600 euron hintaa ja ajanut 1-3 vuotta. Sitten taas seuraava, helppoa.
Vierailija kirjoitti:
TT voi edellyttää auton hankkimista. Kenellekkän auton hankkiminen ei voi olla ylivoimaista.
Nettiautossa on tälläkin hetkellä 301 tieliikennekelpoista alle 1000 euroa autoa.
Olen tingannut ja ostanut niitä noin 500-600 euron hintaa ja ajanut 1-3 vuotta. Sitten taas seuraava, helppoa.
Riittääkö auton hankkiminen vai edellyttävätkö, että sitä pitää osata ajaakin? t. kortiton
Vierailija kirjoitti:
Jos auto kestää keskimäärin 2 vuotta, niin keskihinnaksi tulee noin 20€/kk. Ei niitä tarvitse korjata, ostaa vaan toisen 500 euron auton pääsee halvemmalla. Kyllä ne sen 2 vuotta kestää, ainakin vuoden.
Autoja on . Ja halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäisi ensin hankkia ajokortti. Jotenkin jakomielitautista, yksityisautoilua pitäisi vähentää ja samaan aikaan pitäisi hankkia se auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö auton hankkiminen vai edellyttävätkö, että sitä pitää osata ajaakin? t. kortiton
Voi oi kun olet tyhmä. Taasko se sun valitus ja kieretely alkaa. Oletko tyhmä vai sairas vai molempia, jankutata tätä samaa useassa ketjussa.
Ajokortti on velvollisuus.
TOIMI!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palturia koko tarina. AP ei edes tiedä kauanko bussi ajaa perähikiällä sen 40kilsaa. Ei se kyllä pikavuoro kahta tuntia körryttele suuntaansa.
Joo, ei ehkä kahta tuntia mutta huomattavasti kauemmin kuin henkilöautolla kun se kiertää kaikki tontunperseen kylän pysäkit, eikä suorinta reittiä.
Näinpä. Olen kerran tullut linjurilla 35km matkan (oli pakko. Muuten en olisi mennyt. Käytän AINA omaa autoa) ja meni lähes 1.5tuntia. Autolla ajan tuon välin varmasti hitaastikin ajellen 45 minsaan. Kesällä menee helposti 25-30 minuuttiin normi ajollakin. Liian epäkäytännöllinen olisi linjuri minulle. Ensin tallustelet n. 45min. Pysäkille. Sitten linjurin lyllertää 1.5-2 tuntia työpaikalle ja ei taatusti pihaan, vaan sitten pitäisi ilm. Juosta/kävellä loput tunnin toista. Ei Hemmetti ikinä! Ja sama illalla takaisinpäin. Kannattaisi asua ennemmin työpaikalla. Ylimääräinen vuokra taas kiitos ei. Palkkatasoni ei mahdollista sitä. Eikä linjurin aikataulutkaan työaikojani. Eli se siitä. Tulisi potkut, kun jo ekana linjuripäivänä myöhästyisin yli 3 tuntia töistäni... ihan vain linjurin aikataulun vuoksi... Kas työni alkaa 7.00 ja linjurin menee vasta 8.00... työni loppuu 16.00 ja bussi on silloin jo pysäkilläni kotona... eli pitäisi juosta kotiin. Muita vuoroja ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa myös oma auto voi vaikuttaa työttömyystukien suuruuteen.
Pitääkin vaihtaa itäautosta Porscheen, jos sillä saa enemmän tukiaisia tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäisi ensin hankkia ajokortti. Jotenkin jakomielitautista, yksityisautoilua pitäisi vähentää ja samaan aikaan pitäisi hankkia se auto.
Ihan sama, mutta me veronmaksajat emme tuollaista vapaamatkustajaa halua elättää!
Pyöräni on varastettu kahdesti pysäkiltä ja heitetty ja paskottu pellolle kerran.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri osti Fiat Punton, maksoi 300€ ja on ajanut sillä jo 3 vuotta. Kakkosautona tosin mutta ajossa yhä.
Ihan sama, mutta me veronmaksajat emme tuollaista vapaamatkustajaa halua elättää!
Mä käyn töissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos auto kestää keskimäärin 2 vuotta, niin keskihinnaksi tulee noin 20€/kk. Ei niitä tarvitse korjata, ostaa vaan toisen 500 euron auton pääsee halvemmalla. Kyllä ne sen 2 vuotta kestää, ainakin vuoden.
Autoja on . Ja halpoja.
Jep. Itse oon ajanut nyt 14 vuotta 800e birssillä. Meinaan ajaa niin kauan kuin inssi leiman antaa. Sitten ostan toisen tai ajan leimatta. Riippuu rahatilanteesta. Nykyinen birsdi ollut kyllä tosi helppo hoidettava eli juuri mitään ole tarvinnut kunnostella. Vähän perusosia mennyt mille ei mitään voi. Mutta epäilen et tuskin on tonnia vielä osiin mennyt tuon 14 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräni on varastettu kahdesti pysäkiltä ja heitetty ja paskottu pellolle kerran.
Oletko koskaan harkinnut hakeutuvasi hoitoon? Vai tiedätkö jo itsekin sairautesi nimityksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan harkinnut hakeutuvasi hoitoon? Vai tiedätkö jo itsekin sairautesi nimityksen?
Heko heko ku olet hauska.
Vierailija kirjoitti:
Minulta varastettiin ihan pihasta, autokatoksesta ja täällä keskellä ei yhtään mitään! En tiedä, et hirvikö vaiko Karhu sen vei? Tuskin kukaan ihminen, sillä niitä näkee täällä paljon harvemmin...
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin typerä, ettei korttia ymmärrä hankkia, niin sitten Boltilla, Uberilla tai taksilla töihin. Tai mopolla niinkuin ennen mentiin. Elämä on valintoja, seuraava hallitus tulee taatusti kiristämään tukiensaantia ja vetää vetelykset liikkeelle.
(hiton lainaus)
Joo, ei ehkä bussilla mene kahta tuntia mutta huomattavasti kauemmin kuin henkilöautolla kun se kiertää kaikki tontunperseen kylän pysäkit, eikä suorinta reittiä.